Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Styra Comfortzone CE50?  (läst 7219 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KaveTheMan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #45 skrivet: 20 september 2022, 09:56:09 »
Jag har hittat detta för att styra Home assistant mot pris: https://powersaver.no/nodes/

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #46 skrivet: 20 september 2022, 10:33:44 »
Vet inte vad Tibber direkt kan erbjuda men det lät ju som att du nu har en bra lösning med Homey och Tibber om du kan styra på snittpriset +/- x procent. Då handlar det ju om vilken procentsats du sätter (antar att du kan sätta en sådan efter behov). Bra början tycker jag, tillräckligt för att testa teorin i praktiken,,,,

När det sedan gäller Node-RED, om du vill ta det till nästa nivÃ¥,  sÃ¥ skulle jag rekommendera att man inte kör det via HA, finns ingen direkt anledning vad jag kan förstÃ¥, eftersom det kan begränsa vad du kan göra. Bättre dÃ¥ att köra det för sig. Det är enkelt att kommunicera med Shelly direkt via MQTT och till Node-RED finns ocksÃ¥ noder färdiga för kommunikation med Tibber api, tex

https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-tibber-api

Men allt beror på vad du vill åstadkomma
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad KaveTheMan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #47 skrivet: 22 september 2022, 14:39:20 »
Ja, Homey cloud är i beta nu och idag fungerar det inte alls så behovet är just nu större att lösa det själv.

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #48 skrivet: 22 september 2022, 16:33:52 »
Lekte lite med Node-RED och Nord Pool, inget inkopplat till pump men funktionen verkar lira när jag simulerar

a) Hämtar data från NordPool för avseddd zon och lägger upp en tabell för all dygnets timmar, visar priserna i graferna

b) En timer kör sedan kontroll mot aktuellt snittpris för innevarande timme som jämförs med "tillåtet maxpris", i mitt fall genomsnittligt snittpris för dagen (se rak linje i diagrammet)

c) Beroende på utfall skickas ett kommando "on" eller "off" som kan användas till att styra ett don/relä, tex en Shelly i ditt fall

Finns viss dynamik eftersom "tillåtet maxpris" räknas ut på nytt för varje ny dag. Tyvärr åker det ju också upp om huvuddelen av timpriserna ökar. Men det åker ju också ner om det motsatta sker. Värma måste man ju oavsett...

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad KaveTheMan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #49 skrivet: 28 september 2022, 06:20:11 »
Nice, en fördel med tibber är att du får färdiga attribut till elpriset såsom dagens snittvärde. Försökte med Home assistants egna automatisering men gick bet.
Ska kolla på nodered idag, typ såhär:
If nordpolpris is more than 1,05*nordpolprisavg then turn off heaterX, then turn on heaterX.

Utloggad KaveTheMan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #50 skrivet: 30 september 2022, 09:21:13 »
Lagom till att Homeyflödena pajade igen så fick jag till det med Home assistant automatiseringen, detta skickar en notifiering om priset är högt och stänger av extravärmen.

alias: HeatOnIfCheap
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: "01"
condition:
  - condition: template
    value_template: >
      {{ float(states('sensor.electricity_price_street_9')) < 1.05 *
      float(state_attr('sensor.electricity_price_street_9', 'avg_price')) }}
    enabled: true
action:
  - device_id: xyz2
    domain: mobile_app
    type: notify
    title: Electricity price
    message: Priset är nu lÃ¥gt, startar värme
  - type: turn_on
    device_id: xyz
    entity_id: switch.shelly1_xxx
    domain: switch
mode: single

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #51 skrivet: 30 september 2022, 09:52:20 »
Bra, blir intressant att följa och se hur du kommer att uppleva komforten med den lösningen, särskilt nu när det börjar blir kallare

Det jag funderat lite på är vilken kurva man egentligen ska följa för att få till det på bästa sätt, även ur komforthänseende. Om man slaviskt bara följer nordpolprisavg *1.05 så är väl det en rak linje som kommer gälla hela dygnet. Alltså ungefär som i ett av mina diagram tidigare

Nackdelen med att ha en fast högsta nivå kan ju faktiskt leda till att energi endast tillförs ett fåtal timmar under ett helt dygn. Tyckte jag såg detta för några dagar sedan

Så om priset är "för högt" större delen av dygnet, tja vad händer då med komforten?

Jag funderar på om man istället skulle försöka räkna ut ett rörligt medelvärde så att att man får en mjuk kurva som anger högsta tillåtna pris. Det skulle innebära att den dynamiskt justerar sig efter trenden på priset. Funderar på att göra några exempel och se hur det kan se ut om man jämför med en rak linje
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #52 skrivet: 30 september 2022, 12:28:15 »
Här lite simulering. Hittade en funktion för att beräkna "smoothed" priskurva. I diagrammet visas som tidigare

- timpriserna från nordpool (mörkblå kurva)
- medelpriset per timme under dagen, tror det är samma som nordpoolpriceaverage (ljusblått streck)
- smoothed priskurva (orange)
- grön kurva som visar när värmning skulle tillåtas (1) respektive blockeras (0)

Om man tänker att man skulle tillåta värmning när värdet för den oranga kurvan är mindre än eller lika med medelpriset så tror jag man skulle få en förbättrad komfort. Värmning skulle tillåtas kanske lite oftare, framförallt skulle den kicka igång lite tidigare när pristrenden går åt "rätt håll" tycker jag det ser ut som både för idag och för gårdagens priser

« Senast ändrad: 30 september 2022, 12:43:37 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #53 skrivet: 30 september 2022, 17:06:24 »
Och här, nu uppdaterad med morgondagens elpriser för zon SE3

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!