Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styra Comfortzone CE50?  (läst 7213 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #30 skrivet: 30 augusti 2022, 16:18:24 »
Absolut enklaste styrningen...är att teckna fastprisavtal i god tid (jag gjorde det 2021, 40 öre per kwh till mitten av 2024). Nu frågar grannarna mig efter långa förlängningskablar) ;)

EDIT: Sorry det var ett taskigt skämt
« Senast ändrad: 30 augusti 2022, 16:41:22 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad meros

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #31 skrivet: 02 september 2022, 12:06:10 »
Har precis driftsatt min lösning... Får se hur det går :)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #32 skrivet: 02 september 2022, 12:41:40 »
Spännande, snygg lösning!!
Söta små reläer

- 2 steg?

OT Jag själv gjorde en liknade setup med en esp32 men det var för att mäta framledning/retur mer korrekt på kopparrören. En av temperaturerna saknas ju i protokollet och det är viktigt att hålla reda på deltat, det är en indikation på om cirkpumpen fungerar fint
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad meros

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #33 skrivet: 02 september 2022, 12:45:31 »
Tack, var enklare och blev bättre än jag tänkte. Det är optokopplare, små billiga solid state och går att driva direkt från digitala outputen.

Det är bara 1 nivå på varje kanal, den ena går till vattentank och den andra frånluft.

Lite osäker hur PI-algoritmen kommer reagera på att frånluften svänger, men vattentempen är bara on/off verkar det som.

Utloggad KaveTheMan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #34 skrivet: 06 september 2022, 06:37:41 »
Meros: Vill du berätta mer exakt? Har tänkt styra elpatronerna utifrån med z-wave brytare men detta verkar ju ännu smidigare.
Ska testa som du att ansluta ett par motstånd till både acctankens givare och innetempgivaren och se.
« Senast ändrad: 06 september 2022, 07:52:15 av KaveTheMan »

Utloggad KaveTheMan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #35 skrivet: 09 september 2022, 18:24:20 »
Nu har även jag testat med lite motstånd. Ett 91kohm sänker registrerad temperatur med 1,3 grader på innegivaren, ett 62kohm sänker nästan 2 grader. Har testat på varmvattensensorn till acctanken, där sänker ett 27kohm cirka 6 grader.
Frågan är nu hur man enklast styr detta? Tänkte först ansluta Telldus 230V brytare men känns lite dumt att ansluta något som gjort för 230v?

Utloggad KaveTheMan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #36 skrivet: 17 september 2022, 07:12:23 »
Min lösning för att tidsstyra värme och varmvatten till billigare timmar:
Två Shelly 1 reläer som drivs av en 12V adapter. Ett 62kohm och ett 27kohm motstånd. 62kohm monteras parallellt med innesensorn och kan brytas av Shelly 1 relät och sänker den upplevda temperaturen med två grader. 27kohm motståndet sänker med fem grader och sitter parallellt med tempsensorn till varmattnet och kan kopplas ifrån med den andra Shelly 1 pluggen. Allt styrs av Homey cloud. Att göra framöver är att styta med homassistant och node red så jag inte är beroende av Home cloud och fungerande internet.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #37 skrivet: 17 september 2022, 08:07:01 »
Så hur tänker du dig logiken? När du kopplar in motstånden så sänker du den temperatur vp:n upplever. Det betyder att den fortsätter att värma trots att börvärdena egentligen är uppnådda??

- finns det risk att framledningstemperaturen blir för hög under för lång tid? Har du golvvärme och trägolv som ev kan skadas??
- finns det risk att vv värms för mycket, hur mycket tål tanken mm utan att skadas?

Som jag fattar det så kan du med den här lösningen "brassa på" extra, tex när elen är billig om du tex styr utifrån Nordpol men hur förhindrar du att den värmer när det är dyrt?

Urkopplingen av motstånden gör ju att vp går in i normaldrift, eller hur, det finns ju ingen inkoppling av motstånd som lurar vp att tro att den redan uppnått börvärdena? Du kanske behöver 2st Shelly och motsvarande motstånd som då styr åt "andra hållet" ??
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad KaveTheMan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #38 skrivet: 17 september 2022, 08:14:38 »
Jag vill ha 20,5 grader i innetemp samt 45 grader varmvatten. Som det är nu är pumpen inställd på 18,5 och 40 grader. När elen är dyr är värdena de inställda ovan. När elen är billigare tror pumpen att det plötsligt är kallare och börjar höja värmen 2 grader mot det riktiga 20,5 fast pumpen tror det är 18,5.
Möjligen är 2 grader för stor sänkning vintertid, kanske blir en grad enbart. Just nu är eltillskotten helt avstängda men bör gå att få till med nattsänkning så att jag kan styra dem med motstånden om kompressorn inte hjälper.
Vi har golvvärme i flytspackegolv i källaren så det är väldigt låg risk för hög värme. Vi har snarare det omvända problemet :)
Vad gäller varmvattnet är det samma, om än förmodligen onödigt vid kall väderlek då kompressorn alltid går 100% ändå. Som max tänker jag 45 eller 50 grader på varmvattnet, kompressorn lär väl slitas betydligt mer om jag låter den värma uppåt 50.
« Senast ändrad: 17 september 2022, 08:18:54 av KaveTheMan »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #39 skrivet: 17 september 2022, 08:23:59 »
Blir intressant att se om du lyckas magasinera energin i dina golv så att det räcker hela vägen eller om det hinner sjunka för mycket innan elen blir billigare igen kommande natt. Frågan är hur stort magasin i kubikmeter som egenligen behövs? Men det kommer visa sig, intressant projekt!!
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad KaveTheMan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #40 skrivet: 17 september 2022, 08:28:59 »
Japp, och nu tänker jag vad gäller varmvatten, när elpriset är lägst på dagen, höj fem grader.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #41 skrivet: 17 september 2022, 12:41:33 »
I princip kan du ju nästan följa kurvan från Nordpol, så här ser den ut i min zon (Sthlm), lite lägre pris idag än på vardagar ser det ut som. Jag hämtar data direkt med Node-RED men jag styr inte vår CE50:a ännu, vi har fastprisavtal 40 öre kWh fram till 1 juli 2024 så jag har lite mer tid att fundera över ny lösning



CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #42 skrivet: 19 september 2022, 08:24:53 »
Citera
när elpriset är lägst på dagen

Ja, frågan blir ju nu vad man vid varje tillfälle ska betrakta som ett "tillåtet" eller "acceptabelt" pris.Det går ju knappast att "vägra el" kalla vinterdagar bara för att man tycker det är för dyrt. Så oavsett vad priset blir lär man tvingas tillåta uppvärmning några gånger under dygnet, det gäller bara att plocka ut dom timmarna då det är "acceptabelt" pris

Hur skulle man kunna automatisera detta?

Om man kikar på kurvan som jag bifogade så har man priset för varje enskild timme. Men vad är jag personligen villig att betala som högst? Att säga max 0,5 SEK duger ju inte, kanske fungerar fint för några dagar men det krävs ju någon form av löpannde dynamisk justering? Annars blir det kanske dagar då värmen aldrig kopplas in och det kommer självklart inte att fungera

Kan acceptabelt pris beräknas för innevarande dag med någon form av algoritm, medelvärdesberäkning, tex acceptpris är 50% av max-min? Det skulle i exemplet göra att jag bara tillåter uppvärmning när elpriset är mindre än 0,75 SEK

Eller är det en för enkel betraktelse? Måste man dessutom beräkna antal timmar per dygn som uppvärming kommer tillåtas? Jag menar så att dom inte blir för få?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #43 skrivet: 19 september 2022, 13:00:33 »
Jag tog Node-RED till hjälp för att göra lite enkla beräkningar och tester:

Om man beräknar medelvärdet för priset under dagen så kanske man skulle kunna ha det som övre gräns. I exemplet nedan som visar dagens elpriser i min zon så ser man att högsta priset är 4,337 SEK och det lägsta 0,158 SEK. Beräknar man medelvärdet för dagen så blir det 1,893 SEK vilket kanske skulle kunna fungera som en övre "smärtgräns", dvs under den nivån tillåts "normal" uppvärmning

Sedan kan man ju tänka sig att sätta flera nivåer baserat på medelvärdet, tex en nivå skulle kunna vara för "att brassa på max", den nivån skulle tex kunna vara 50% av medelvärdet för elpriset, med dagens exempel skulle det ske när elpriset är mindre än en krona

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad KaveTheMan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #44 skrivet: 19 september 2022, 18:06:19 »
Ja, jag kör med Homey men hr Home assistant och Node red installerat men har inte satt mig in i det än. Med Homey och dess Tibber plugin styr jag nu såhär: När elpriset är 10% över dagens snittpris sänks den inställda tempen med 2 grader och varmvattnet med 5 grader. Har beställt en ny Luft Luft panasonic också, får se om den blir enklare att styra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 656
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!