Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styra Comfortzone CE50?  (läst 7076 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hakansson10

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #15 skrivet: 24 maj 2022, 11:32:44 »
Ni råkar inte ha två utgångar på styrkortet som man kan koppla in potentialfri brytare på, som blockerar tillsats och/eller kompressor. Då kan man koppla in Shelly UNI som man kan styra efter elpriset. Har satt min att värma när timpriset är 10 % under snittpriset för dagen.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #16 skrivet: 24 maj 2022, 17:47:39 »
Citera
Ni råkar inte ha två utgångar på styrkortet som man kan koppla in potentialfri brytare på

Du har ingen Comfortzone själv va? På min kommer man inte åt några utgångar eller ingångar som man kan använda fritt
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #17 skrivet: 25 maj 2022, 07:16:09 »
Hur vanligt är det i Sverige att man som vanlig kund betalar timpris?
Så vitt jag vet är det inte ens möjligt om man skulle vilja, i norra Sverige i alla fall?

När jag läser denna tråd så blir det mer och mer uppenbart för mig att en powerwall är den enkla lösningen, laddas på natten, och används under högkostnadsperioder för att driva värmepumpen, rent krasst borde värmepumparna komma med ett batteri monterat, som klarar att driva värmepumpen 18 timmar/dag.

Är det någon som har Logger 1010 eller Logger 3030 och vill labba med olika typer av styrningar via den så tror jag nog att Andreas (Som arbetar med utvecklingen) är intresserad att att hitta fungerande lösningar för denna typ av logik.
I så fall är det nog bäst att man tar den diskussionen i supportforumet på e-logger.se
Det finns ju redan nu möjligheter att styra på tid och temperatur, men knappast kopplat till timpriset...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #18 skrivet: 25 maj 2022, 10:25:14 »
Smart ide med batteridrift för att eliminera pristopparna. Kan tänka mig det i kombination med informationen från NordPool i någon liten algoritm. Ifall man nu inte hann teckna fastpris medans priset var lågt ;)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Jan Banan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #19 skrivet: 03 juni 2022, 03:37:10 »
Är det någon som lyckats styra en CE50 på något smart sätt? Jag tittade på Ngenic Tune som funkar med EX-serien, men den kräver tyvärr utegivare. Jag plockar redan ut all data från serieporten men vad jag vet går där inte att styra något. En idé är att försöka göra det via en extern inomhusgivare, men inte riktigt hittat en lösning för det. Hade velat få till en smartare styrning för timprisdebitering på elen.

Jag har skaffat en Ngenic Tune och fått specialhjälp av dem att sköta styrningen mot innetemperaturen istället. Det verkar funka bra för temperaturen varierar rätt mycket nu, vilket jag tolkar som att den gasar och bromsar åt mig. Vill någon annan här göra samma, så kontakta dem och fråga efter Johan.

Att kunna lagra energi i ackumulator-tanken hade ju varit riktigt bra. Undrar bara hur många kWh det motsvarar att öka från 50 till 75 grader i tanken. Någon här som kan räkna på sånt?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #20 skrivet: 03 juni 2022, 10:29:50 »
Får det till ca 6 kWh men har du tänkt stänga av värmepumpen och mest bara köra el-patron då?! Låter väldigt dyrt... Jag anser värmepumpen ska hålla en jämn temperatur i huset och inte arbeta med högre temperaturer än precis nödvändigt för att alltid ha så hög verkningsgrad som möjligt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jan Banan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #21 skrivet: 08 juni 2022, 02:55:27 »
Nä självklart är det patronerna jag vill undvika.

Men du har ju en poäng i att om jag bromsar pannan när priset är högt är risken större att pannan sedan tvingas dra igång en patron eller två för att komma ikapp när spotpriset sjunker. Och även om spotpriset då är lägre så kanske effekten av det tas ut av att en patron går på en timma som annars inte hade gått igång.

Jag ska snacka med Ngenic om det. Kanske det ska vara en riktig långsam och försiktig återgång till normal temperatur för att minska risken för elpatron. Och om det går kanske lägga in utetemperatur som en tredje variabel så algoritmen funkar lite olika om det är under en viss utetemperatur.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #22 skrivet: 08 juni 2022, 13:50:39 »
De skulle egentligen ha en kontaktfunktion i Ngenic som kan förregla elpatron i värmepumparna för att säkerställa en besparing.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #23 skrivet: 07 augusti 2022, 10:27:11 »
Jag har skaffat en Ngenic Tune och fått specialhjälp av dem att sköta styrningen mot innetemperaturen istället. Det verkar funka bra för temperaturen varierar rätt mycket nu, vilket jag tolkar som att den gasar och bromsar åt mig. Vill någon annan här göra samma, så kontakta dem och fråga efter Johan.

Att kunna lagra energi i ackumulator-tanken hade ju varit riktigt bra. Undrar bara hur många kWh det motsvarar att öka från 50 till 75 grader i tanken. Någon här som kan räkna på sånt?

Hur installerar man Ngenic? Kopplas Ngenic in pÃ¥ inomhusgivaren?  Jag har en CE65 som jag vill kunna styra sÃ¥ att den kör max när det är billig el, oftast pÃ¥ natten.  Jag har timdebitering av el. Betongplattan med golvvärme borde kunna lagra värme sÃ¥ att det räcker till pÃ¥ dagen.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad pixiandreas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #24 skrivet: 22 augusti 2022, 09:17:09 »
Halloj
Har funderat på en Ngenic till min CE65 men vad jag kan se så de inte kompatibla med den pumpen.

Är det någon som har testa och fått det att fungera ändå ?

Andreas

Utloggad meros

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #25 skrivet: 24 augusti 2022, 20:30:20 »
Ok, jag tror jag har knäckt hur man kan göra på ett enkelt sätt...

Jag testade att brygga frånluftsgivaren med en 100k resistor. Det sänkte den uppmätta temperaturen med 1.5C ungefär. Så om man bryggar givaren med denna, och bryter bryggningen med en transistor som styrs från en liten esp32 så borde man vara hemma! Det hela kan med fördel styras från en liten esp32 med esphome som är lätt att koppla till home assistance. Där kan man i sin tur koppla det till priset i nordpool eller tibbers prisklassificering (dyrt/billigt etc). Vill man har fler steg? Bara lägg till fler transistorer och parallella motstånd...

Vad tror ni om det? :)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #26 skrivet: 24 augusti 2022, 21:56:27 »
Ja absolut, är helt med dig beträffande det mesta du skriver, esp32, esphome, helt rätt men sedan, istället för HA väljer jag Node-RED, där har du också färdiga noder för nordpol. Kommandon till esp32 skickar du via MQTT. Exempel på Nordpol priser idag och imorgon (då blir det riktigt dyrt om man har rörligt)



CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad quas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #27 skrivet: 25 augusti 2022, 13:02:30 »
Jag har skaffat en Ngenic Tune och fått specialhjälp av dem att sköta styrningen mot innetemperaturen istället. Det verkar funka bra för temperaturen varierar rätt mycket nu, vilket jag tolkar som att den gasar och bromsar åt mig. Vill någon annan här göra samma, så kontakta dem och fråga efter Johan.

Att kunna lagra energi i ackumulator-tanken hade ju varit riktigt bra. Undrar bara hur många kWh det motsvarar att öka från 50 till 75 grader i tanken. Någon här som kan räkna på sånt?

Jag var i kontakt med NGenic ett tag ocksÃ¥ men de kom fram till att det inte funkade just pga av Comfortzone inte har utegivare? Har du lite mer info om hur du löste det? Jag hade gärna hoppat pÃ¥ samma. Just nu är jag inne pÃ¥ idiotlösningen att sätta 3 stycken Switchbot som kan styra knapparna  ::) men den lär aldrig fungera tillförlitligt.

Utloggad meros

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #28 skrivet: 25 augusti 2022, 15:17:09 »
Ok, uppdaterad plan. En 100k trimpot parallellt med givaren (för att kunna justera hur mycket tempen sjunker). Trimpotten kan kopplas in eller ut mha en EL817 optokopplare som styrs av en esp32 med esphome.

Styrsignalen får helt enkelt bli tibbers 'billigt' -> hög signal till optokopplaren -> uppmätta tempen sjunker -> pannan värmer mer.

Återkommer med bilder etc när jag hinner bygga.

Utloggad pixiandreas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #29 skrivet: 30 augusti 2022, 12:35:15 »
När jag fick min pump CE65  installerad runt 2010 sÃ¥ började jag fundera pÃ¥ hur man skulle kunna "styra" den.
Efter något år när jag lyckades få tag på första releasen av Raspberry pi så lödde jag in mig på knapparna bakom displayen på pumpen och kopplade dessa till 4 st reläer :-)

Vid samma veva så kopplade jag in mig på serie porten för att ta emot data som pumpen kastar ut sig.

Med några rader kod så kunde jag nu simulera olika knapptryckningar för att ändra allt på pumpen.
Med en enkle webisda kunde jag styra och läsa av på fjärr :-)

Nu i senaste version så har jag uppgraderat men en snabbare Pi och den styrs ny via Home assitant via mqtt.

Har egentligen inte styrt pumpen så mycket när priserna har varit "human" men nu när det ändrat sig så blir det nya automationer.


Är fortfarande lite sugen på att "lura" inne givaren men får se om det behövs.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!