Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Styra Comfortzone CE50?  (läst 7077 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad quas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Styra Comfortzone CE50?
« skrivet: 03 november 2021, 15:54:35 »
Är det någon som lyckats styra en CE50 på något smart sätt? Jag tittade på Ngenic Tune som funkar med EX-serien, men den kräver tyvärr utegivare. Jag plockar redan ut all data från serieporten men vad jag vet går där inte att styra något. En idé är att försöka göra det via en extern inomhusgivare, men inte riktigt hittat en lösning för det. Hade velat få till en smartare styrning för timprisdebitering på elen.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #1 skrivet: 03 november 2021, 17:07:31 »
Jag har sedan många år hämtat ut data från porten men tror inte att det går att styra den vägen.

Vad skulle man kunna tänka sig att vilja styra baserat på timpriset? Knappast kompressorn, den vill man nog alltid tillåta annars kan det snabbt bli kallt antar jag. Eltillskottet däremot. Det kanske man bara skulle vilja tillåta när elpriset är ok så att säga. Men det kräver troligen fysiskt ingrepp, tex att man monterar in reläer som antingen kan tillåta eller blockera att kontaktorerna för tillskottsel slår till. Det är väl det som känns rimligast att påverka? Med en liten raspberry pi och lite programmeringskunskaper så...samt en behörig elektriker för det som skall kopplas in. Har du garantitid kvar så ryker den troligen om du modifierar apparaten

Men tänk också vad som kan hända om det är riktigt svinkallt länge samtidigt som timpriset hela tiden ligger för högt. Vad gör du då? Någon typ av undre gräns för innetemperaturen behövs nog då eltillskottet tillåts oavsett priset

En annan nackdel jag då kan se är försämrad komfort, innetemperatur som svajar är inget trevligt och förmodligen inte speciellt värmeekonomiskt heller
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad quas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #2 skrivet: 03 november 2021, 18:47:23 »
Tanken hade i sÃ¥ fall varit att styra pÃ¥ en extern inhomhusgivare. Och genom att "sätta" inomhustemperaturen till olika värden fÃ¥ kompressorn att köra eller inte köra. Tanken är inte att den stÃ¥r still om det blir kallt, utan att den kör extra när det är billigt för att sen hÃ¥lla värmen ett tag. Beror väl pÃ¥ hur trög uppvärmningen är om det hÃ¥ller eller inte. Men eftersom elpriset här kan vara 20-30 gÃ¥nger dyrare pÃ¥ dagen hade man kunnat köra den ganska länge pÃ¥ natten  istället för pÃ¥ dagen.

Som sagt, det var idéen, men inte en aning om det faktiskt håller rent praktiskt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #3 skrivet: 03 november 2021, 19:49:47 »
Rent praktiskt för att samla energi är att  ha en ack-tank som fylls pÃ¥ natten av VP +El-patron till max, kan kanske gÃ¥ att styra med givarna för VV om VP har VVB i sig. En sÃ¥dan tank kan nog inte klara ett dygn utan att vara stor, men inte för stor, sÃ¥ VP hinner maxa den

Utloggad zno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #4 skrivet: 18 december 2021, 16:17:03 »
Tanken hade i sÃ¥ fall varit att styra pÃ¥ en extern inhomhusgivare. Och genom att "sätta" inomhustemperaturen till olika värden fÃ¥ kompressorn att köra eller inte köra. Tanken är inte att den stÃ¥r still om det blir kallt, utan att den kör extra när det är billigt för att sen hÃ¥lla värmen ett tag. Beror väl pÃ¥ hur trög uppvärmningen är om det hÃ¥ller eller inte. Men eftersom elpriset här kan vara 20-30 gÃ¥nger dyrare pÃ¥ dagen hade man kunnat köra den ganska länge pÃ¥ natten  istället för pÃ¥ dagen.

Som sagt, det var idéen, men inte en aning om det faktiskt håller rent praktiskt.

Har du lyckats hitta nåt smart sätt att lösa detta quas? Är ute efter samma sak och din post är enda träffen på internet i ämnet ;)

Är inte ute efter en totallösning som täcker in allt, utan endast en "fullösning" där jag t.ex. kan skicka in 50 grader på den externa inomhusgivaren under tider man vet att elen är extra dyr, för att stänga av pumpen temporärt. På natten tvärtom. Om man sedan kunde styra tiderna med någon smart termostat liknande Ngenic Tune vore det såklart en bonus.
Comfortzone CE50 installerad 2008 i en (då) nybyggd enplansvilla på 165 kvm i Stockholm

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #5 skrivet: 19 december 2021, 08:49:27 »
Vet inte exakt vilken typ av temperatursensor som används men är nog bara resistiv. Man ju börja med
- mäta resistansen i sensorn vid 20 grader
- mäta resistansen när man värmer upp den till tex 40 grader

Frågan är hur pumpen beter sig när den blir 40 grader. Stannar kompressorn och eltillskotten då? Stannar dom också när den kopplas ur helt? I så fall blir det en enkel lösning, då handlar det bara om att man måste ha en liten lösning som helt enkelt kan switcha in/ur sensorn med ett litet relä. Annars får man switcha in ett motstånd som tex motsvarar 40 grader

Jag skulle använda en raspberry Pi och Node-RED för själva logiken samt styra ett relä. Det mesta kan då göras i princip utan programmering. Då kan du styra allt på scheman, ute temperatur, min/max etc etc och jag tror du även skulle kunna få in smart price adaptation via nått api
« Senast ändrad: 19 december 2021, 15:13:36 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad zno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #6 skrivet: 19 december 2021, 18:02:39 »
Vet inte exakt vilken typ av temperatursensor som används men är nog bara resistiv. Man ju börja med
- mäta resistansen i sensorn vid 20 grader
- mäta resistansen när man värmer upp den till tex 40 grader

Frågan är hur pumpen beter sig när den blir 40 grader. Stannar kompressorn och eltillskotten då? Stannar dom också när den kopplas ur helt? I så fall blir det en enkel lösning, då handlar det bara om att man måste ha en liten lösning som helt enkelt kan switcha in/ur sensorn med ett litet relä. Annars får man switcha in ett motstånd som tex motsvarar 40 grader

Jag skulle använda en raspberry Pi och Node-RED för själva logiken samt styra ett relä. Det mesta kan då göras i princip utan programmering. Då kan du styra allt på scheman, ute temperatur, min/max etc etc och jag tror du även skulle kunna få in smart price adaptation via nått api

Ja det är nog den vägen man får gå (egenhack med t.ex. en Pi) då pumpen verkar vara för gammal för något annan färdig lösning. Lösningen med att koppla ett motstånd till innegivaren verkar också vara vägen att gå. Såg i en annan tråd på forumet att CZ hade svarat:

"... man kan ha extern rumsgivare och koppla ett serie alt parallellmotstånd som kopplas in/ur med tidrelä. Givarens är en PTC-givare med resistans på ca 1 kohm vid rumstemperatur. Vi har tyvärr ingen exakt resistanskurva. Man får prova ut rätt värde."

Har dessutom ett par gamla PI:s liggande så vi får se om jag ger det ett försök under julledigheten :)

Har i alla fall beställt en givare. Tror det är CZ "original": https://jsenergi.com/givare-ptc6x50-mm-std.html
« Senast ändrad: 19 december 2021, 18:04:14 av zno »
Comfortzone CE50 installerad 2008 i en (då) nybyggd enplansvilla på 165 kvm i Stockholm

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #7 skrivet: 19 december 2021, 19:33:19 »
Du vet det säkert redan men om du använder en extern givare så ska man lossa anslutningarna till den interna, dom ska inte vara inkopplade samtidigt

När det gäller pi så vill jag varmt rekommendera Node-RED för applikationen. Jag testade lite under eftermiddagen och se på sjutton hur enkelt det var att få in aktuella spot priser! Finns en färdig så kallad nod för det. Man kan hämta aktuella tim priser för aktuell dag och för morgondagen, dessa kan ju utgöra nån form av dataunderlag för nått logiskt klokt beslut

Idag är det "billigt", imorgon blir det svindyrt, 4,79 kr/kWh kl 18





CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #8 skrivet: 20 december 2021, 09:38:17 »
Frågan är hur man ska resonera kring logiken

- om man vill att pumpen ska brassa på eftersom elpriset är acceptabelt så ska man koppla in en resistans som gör att pumpen tror att inställd rumstemperatur inte är uppnådd
- när den inte ska gå ska man lura den genom att koppla in en resistans som gör att den tror den uppnått inställd rumstemperatur

Sen vet inte jag om jag skulle tillåta alla tre elpatronerna att gå in, jag skulle nog blockera två av dom i alla fall men det beror på husets egenskaper. I vårt fall skulle det räcka mer än väl med bara en i läge auto

Vad är då "accetabelt" elpris?? Kan man ju fundera på. Om man tittar på kurvorna ovan och inte är beredd att betala mer än 3 kr/kWh så kan man inte släppa lös pumpen alls mellan kl 07 och 23 idag. Det kanske inte är möjligt. Så man kanske måste fundera om man ska försöka få till en dynamiskt anpassad maximalt accepterad prisnivå. Tex genom att göra någon form av rörlig medelvärdesberäkning av timpriset för den aktuella dagen. Kanske med en offset som påverkas av aktuell utetemperatur? Vad händer annars om det är minus 15 ute och priset är högre än acceptnivån?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad zno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #9 skrivet: 21 december 2021, 18:44:40 »
Precis, tänker i samma banor.

Håller med om att det kan bli svårt att sätta ett maxpris eftersom det med dagens galna elpriser kan innebära att pumpen är avstängd större delen av dagen :(

Jag tänkte nog mer nÃ¥gon form av dynamisk kapning där man t.ex. tar fram de 3 eller 4 dyraste timmarna under dygnet och stänger av pumpen dÃ¥. Om dessa toppar överstiger ett satt värde sÃ¥ stryper man pumpen dessa tider. Är ingen av topparna över ett satt värde,  t.ex. 2 kr/kWh, kan man ju lÃ¥ta pumpen löpa fritt. Labbade lite snabbt i Node-RED som du rekommenderade och bifogade bilder är verkligen bara ett utkast :)
Comfortzone CE50 installerad 2008 i en (då) nybyggd enplansvilla på 165 kvm i Stockholm

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #10 skrivet: 21 december 2021, 19:13:31 »
Excellent!! Ja, lite experimenterande är nog nödvändigt. Kul att du började med Node-RED, det är så kraftfullt! Man kan ju tänka sig att köra det hela i simulering och bara skapa events för perioder då pumpen förhindras att värma så kan man se hur det hade blivit om man kört skarpt. Med dit exempel skulle det inte bli någon värme från pumpen mellan 16-19 imorgon, kanske väl tufft??

Skulle vara kul att se en medelvärdeskurva inlagd i samma diagram som priserna, tex med 5 eller 10 värden
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad quas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #11 skrivet: 12 januari 2022, 00:05:16 »
Har du lyckats hitta nåt smart sätt att lösa detta quas? Är ute efter samma sak och din post är enda träffen på internet i ämnet ;)

Är inte ute efter en totallösning som täcker in allt, utan endast en "fullösning" där jag t.ex. kan skicka in 50 grader på den externa inomhusgivaren under tider man vet att elen är extra dyr, för att stänga av pumpen temporärt. På natten tvärtom. Om man sedan kunde styra tiderna med någon smart termostat liknande Ngenic Tune vore det såklart en bonus.

Ledsen för sent svar, men nej tyvärr. Inte hittat något annat sätt. Enda jag kan komma på är fortfarande att styra via innegivaren, men känns som mycket meck för något som kanske inte fungerar bra.

Min idé på algoritm var egentligen inte att bry sig om höga priser så mycket (om det inte finns en topp på en timme). Utan snarare att köra extra under låga priser för att sen kunna köra mindre. Men det finns säkert något med bättre förståelse för villors tröghetsfaktor som kan säga varför det inte hade funkat.


Utloggad Jan Banan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2022, 15:51:46 »
Det här låter spännade. Jag har funderat länge över någon lösning på detta. Dock tror jag inte jag fixar någon programmering i NodeRed utan kommer försöka göra något med IFTTT eller liknade mot Homey eller Apple Homekit. Men det är en senare fråga.

Först: Hur sjutton kopplar man mellan de två givarna (Givare 1: Den som faktiskt mäter frånluften inuti pumpen. Givare 2: Fejk i form av ett lagom motstånd som simulerar 30 grader eller nåt). Om det hade varit så enkelt som att slå på och av ett vägguttag så finns det ju grejer. Men det här?

Emil Linder

  • Gäst
Emil Linder
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #13 skrivet: 18 april 2022, 23:03:47 »
Kul att fler är inne på samma tankar, dock är jag mer inne på att styra varmvatten-temperaturen, så att när elen är billig så brassar den på upp till 60 grader, sen när det blir dyrare så återgår den till inställningen om 50 eller 55 grader. Detta då jag tycker att det generellt nu är betydligt dyrare på morgonen då alla ska duscha, så effekten blir ju att man kan duscha till ett elpris i många fall runt 20öre istället för flera kronor.

Vid 50 grader så är resistensen på givaren 1.157 kohm, och vid 60 så är den 1,237 kohm. Så att ha vv-beredaren inställd på 50 grader, och sen lägga på ett 18kohm motstånd parallellt med givaren, så tror pannan att tempen bara är 40 grader, och kommer då höja till 50, som då i verkliga fallet är 60 grader...
denna lösning kan ju då även användas för skaffa extra varmvatten när badkaret ska fyllas.. :)
tanken är att jag med hjälp av en Fibaro smart implant (styrd via Homey) kan bestämma om motståndet ska var på eller inte.. :)

rumsgivaren fick jag till 0.936 kohm vid 23.46 grader, skulle kunna tänka mig att göra något liknande där kanske så att värmetillskott stoppas på mornarna när det är mycket sol, då kommer det ändå bli varmt i huset, så ganska onödig att värma till börvärdet när det ändå kommer bli varmt. Dock så kommer inte vårt hus tjäna så mycket på att värma "mer" för att lagra tills senare när elen är dyr, huset är lite för segt att värma och lagra värmen är min känsla.

Utloggad pjohan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #14 skrivet: 13 maj 2022, 08:18:07 »
Intressant, jag har också likartade funderingar då jag går över på spotavtal efter införskaffande av elbil (och snart solceller). Har en gammal CE65L, där L innebär separat tank då höjden i källaren inte räckte till.

Allra helst stänga av då priset är som högst, men parallellkoppling för att sänka läst temperatur och därför starta uppvärmning tidigare är kanske enklare och säkrare då man slipper att sensorn är helt bortkopplad vid växling. Både varmvatten och hustemp är intressanta för mig.

Ett relä drar väl ström hela tiden det används, finns det något likartat som bara drar ström vid växling?

Utloggad hakansson10

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #15 skrivet: 24 maj 2022, 11:32:44 »
Ni råkar inte ha två utgångar på styrkortet som man kan koppla in potentialfri brytare på, som blockerar tillsats och/eller kompressor. Då kan man koppla in Shelly UNI som man kan styra efter elpriset. Har satt min att värma när timpriset är 10 % under snittpriset för dagen.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #16 skrivet: 24 maj 2022, 17:47:39 »
Citera
Ni råkar inte ha två utgångar på styrkortet som man kan koppla in potentialfri brytare på

Du har ingen Comfortzone själv va? På min kommer man inte åt några utgångar eller ingångar som man kan använda fritt
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #17 skrivet: 25 maj 2022, 07:16:09 »
Hur vanligt är det i Sverige att man som vanlig kund betalar timpris?
Så vitt jag vet är det inte ens möjligt om man skulle vilja, i norra Sverige i alla fall?

När jag läser denna tråd så blir det mer och mer uppenbart för mig att en powerwall är den enkla lösningen, laddas på natten, och används under högkostnadsperioder för att driva värmepumpen, rent krasst borde värmepumparna komma med ett batteri monterat, som klarar att driva värmepumpen 18 timmar/dag.

Är det någon som har Logger 1010 eller Logger 3030 och vill labba med olika typer av styrningar via den så tror jag nog att Andreas (Som arbetar med utvecklingen) är intresserad att att hitta fungerande lösningar för denna typ av logik.
I så fall är det nog bäst att man tar den diskussionen i supportforumet på e-logger.se
Det finns ju redan nu möjligheter att styra på tid och temperatur, men knappast kopplat till timpriset...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #18 skrivet: 25 maj 2022, 10:25:14 »
Smart ide med batteridrift för att eliminera pristopparna. Kan tänka mig det i kombination med informationen från NordPool i någon liten algoritm. Ifall man nu inte hann teckna fastpris medans priset var lågt ;)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Jan Banan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #19 skrivet: 03 juni 2022, 03:37:10 »
Är det någon som lyckats styra en CE50 på något smart sätt? Jag tittade på Ngenic Tune som funkar med EX-serien, men den kräver tyvärr utegivare. Jag plockar redan ut all data från serieporten men vad jag vet går där inte att styra något. En idé är att försöka göra det via en extern inomhusgivare, men inte riktigt hittat en lösning för det. Hade velat få till en smartare styrning för timprisdebitering på elen.

Jag har skaffat en Ngenic Tune och fått specialhjälp av dem att sköta styrningen mot innetemperaturen istället. Det verkar funka bra för temperaturen varierar rätt mycket nu, vilket jag tolkar som att den gasar och bromsar åt mig. Vill någon annan här göra samma, så kontakta dem och fråga efter Johan.

Att kunna lagra energi i ackumulator-tanken hade ju varit riktigt bra. Undrar bara hur många kWh det motsvarar att öka från 50 till 75 grader i tanken. Någon här som kan räkna på sånt?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #20 skrivet: 03 juni 2022, 10:29:50 »
Får det till ca 6 kWh men har du tänkt stänga av värmepumpen och mest bara köra el-patron då?! Låter väldigt dyrt... Jag anser värmepumpen ska hålla en jämn temperatur i huset och inte arbeta med högre temperaturer än precis nödvändigt för att alltid ha så hög verkningsgrad som möjligt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jan Banan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #21 skrivet: 08 juni 2022, 02:55:27 »
Nä självklart är det patronerna jag vill undvika.

Men du har ju en poäng i att om jag bromsar pannan när priset är högt är risken större att pannan sedan tvingas dra igång en patron eller två för att komma ikapp när spotpriset sjunker. Och även om spotpriset då är lägre så kanske effekten av det tas ut av att en patron går på en timma som annars inte hade gått igång.

Jag ska snacka med Ngenic om det. Kanske det ska vara en riktig långsam och försiktig återgång till normal temperatur för att minska risken för elpatron. Och om det går kanske lägga in utetemperatur som en tredje variabel så algoritmen funkar lite olika om det är under en viss utetemperatur.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #22 skrivet: 08 juni 2022, 13:50:39 »
De skulle egentligen ha en kontaktfunktion i Ngenic som kan förregla elpatron i värmepumparna för att säkerställa en besparing.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #23 skrivet: 07 augusti 2022, 10:27:11 »
Jag har skaffat en Ngenic Tune och fått specialhjälp av dem att sköta styrningen mot innetemperaturen istället. Det verkar funka bra för temperaturen varierar rätt mycket nu, vilket jag tolkar som att den gasar och bromsar åt mig. Vill någon annan här göra samma, så kontakta dem och fråga efter Johan.

Att kunna lagra energi i ackumulator-tanken hade ju varit riktigt bra. Undrar bara hur många kWh det motsvarar att öka från 50 till 75 grader i tanken. Någon här som kan räkna på sånt?

Hur installerar man Ngenic? Kopplas Ngenic in pÃ¥ inomhusgivaren?  Jag har en CE65 som jag vill kunna styra sÃ¥ att den kör max när det är billig el, oftast pÃ¥ natten.  Jag har timdebitering av el. Betongplattan med golvvärme borde kunna lagra värme sÃ¥ att det räcker till pÃ¥ dagen.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad pixiandreas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #24 skrivet: 22 augusti 2022, 09:17:09 »
Halloj
Har funderat på en Ngenic till min CE65 men vad jag kan se så de inte kompatibla med den pumpen.

Är det någon som har testa och fått det att fungera ändå ?

Andreas

Utloggad meros

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #25 skrivet: 24 augusti 2022, 20:30:20 »
Ok, jag tror jag har knäckt hur man kan göra på ett enkelt sätt...

Jag testade att brygga frånluftsgivaren med en 100k resistor. Det sänkte den uppmätta temperaturen med 1.5C ungefär. Så om man bryggar givaren med denna, och bryter bryggningen med en transistor som styrs från en liten esp32 så borde man vara hemma! Det hela kan med fördel styras från en liten esp32 med esphome som är lätt att koppla till home assistance. Där kan man i sin tur koppla det till priset i nordpool eller tibbers prisklassificering (dyrt/billigt etc). Vill man har fler steg? Bara lägg till fler transistorer och parallella motstånd...

Vad tror ni om det? :)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #26 skrivet: 24 augusti 2022, 21:56:27 »
Ja absolut, är helt med dig beträffande det mesta du skriver, esp32, esphome, helt rätt men sedan, istället för HA väljer jag Node-RED, där har du också färdiga noder för nordpol. Kommandon till esp32 skickar du via MQTT. Exempel på Nordpol priser idag och imorgon (då blir det riktigt dyrt om man har rörligt)



CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad quas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #27 skrivet: 25 augusti 2022, 13:02:30 »
Jag har skaffat en Ngenic Tune och fått specialhjälp av dem att sköta styrningen mot innetemperaturen istället. Det verkar funka bra för temperaturen varierar rätt mycket nu, vilket jag tolkar som att den gasar och bromsar åt mig. Vill någon annan här göra samma, så kontakta dem och fråga efter Johan.

Att kunna lagra energi i ackumulator-tanken hade ju varit riktigt bra. Undrar bara hur många kWh det motsvarar att öka från 50 till 75 grader i tanken. Någon här som kan räkna på sånt?

Jag var i kontakt med NGenic ett tag ocksÃ¥ men de kom fram till att det inte funkade just pga av Comfortzone inte har utegivare? Har du lite mer info om hur du löste det? Jag hade gärna hoppat pÃ¥ samma. Just nu är jag inne pÃ¥ idiotlösningen att sätta 3 stycken Switchbot som kan styra knapparna  ::) men den lär aldrig fungera tillförlitligt.

Utloggad meros

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #28 skrivet: 25 augusti 2022, 15:17:09 »
Ok, uppdaterad plan. En 100k trimpot parallellt med givaren (för att kunna justera hur mycket tempen sjunker). Trimpotten kan kopplas in eller ut mha en EL817 optokopplare som styrs av en esp32 med esphome.

Styrsignalen får helt enkelt bli tibbers 'billigt' -> hög signal till optokopplaren -> uppmätta tempen sjunker -> pannan värmer mer.

Återkommer med bilder etc när jag hinner bygga.

Utloggad pixiandreas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #29 skrivet: 30 augusti 2022, 12:35:15 »
När jag fick min pump CE65  installerad runt 2010 sÃ¥ började jag fundera pÃ¥ hur man skulle kunna "styra" den.
Efter något år när jag lyckades få tag på första releasen av Raspberry pi så lödde jag in mig på knapparna bakom displayen på pumpen och kopplade dessa till 4 st reläer :-)

Vid samma veva så kopplade jag in mig på serie porten för att ta emot data som pumpen kastar ut sig.

Med några rader kod så kunde jag nu simulera olika knapptryckningar för att ändra allt på pumpen.
Med en enkle webisda kunde jag styra och läsa av på fjärr :-)

Nu i senaste version så har jag uppgraderat men en snabbare Pi och den styrs ny via Home assitant via mqtt.

Har egentligen inte styrt pumpen så mycket när priserna har varit "human" men nu när det ändrat sig så blir det nya automationer.


Är fortfarande lite sugen på att "lura" inne givaren men får se om det behövs.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #30 skrivet: 30 augusti 2022, 16:18:24 »
Absolut enklaste styrningen...är att teckna fastprisavtal i god tid (jag gjorde det 2021, 40 öre per kwh till mitten av 2024). Nu frågar grannarna mig efter långa förlängningskablar) ;)

EDIT: Sorry det var ett taskigt skämt
« Senast ändrad: 30 augusti 2022, 16:41:22 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad meros

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #31 skrivet: 02 september 2022, 12:06:10 »
Har precis driftsatt min lösning... Får se hur det går :)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #32 skrivet: 02 september 2022, 12:41:40 »
Spännande, snygg lösning!!
Söta små reläer

- 2 steg?

OT Jag själv gjorde en liknade setup med en esp32 men det var för att mäta framledning/retur mer korrekt på kopparrören. En av temperaturerna saknas ju i protokollet och det är viktigt att hålla reda på deltat, det är en indikation på om cirkpumpen fungerar fint
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad meros

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #33 skrivet: 02 september 2022, 12:45:31 »
Tack, var enklare och blev bättre än jag tänkte. Det är optokopplare, små billiga solid state och går att driva direkt från digitala outputen.

Det är bara 1 nivå på varje kanal, den ena går till vattentank och den andra frånluft.

Lite osäker hur PI-algoritmen kommer reagera på att frånluften svänger, men vattentempen är bara on/off verkar det som.

Utloggad KaveTheMan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #34 skrivet: 06 september 2022, 06:37:41 »
Meros: Vill du berätta mer exakt? Har tänkt styra elpatronerna utifrån med z-wave brytare men detta verkar ju ännu smidigare.
Ska testa som du att ansluta ett par motstånd till både acctankens givare och innetempgivaren och se.
« Senast ändrad: 06 september 2022, 07:52:15 av KaveTheMan »

Utloggad KaveTheMan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #35 skrivet: 09 september 2022, 18:24:20 »
Nu har även jag testat med lite motstånd. Ett 91kohm sänker registrerad temperatur med 1,3 grader på innegivaren, ett 62kohm sänker nästan 2 grader. Har testat på varmvattensensorn till acctanken, där sänker ett 27kohm cirka 6 grader.
Frågan är nu hur man enklast styr detta? Tänkte först ansluta Telldus 230V brytare men känns lite dumt att ansluta något som gjort för 230v?

Utloggad KaveTheMan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #36 skrivet: 17 september 2022, 07:12:23 »
Min lösning för att tidsstyra värme och varmvatten till billigare timmar:
Två Shelly 1 reläer som drivs av en 12V adapter. Ett 62kohm och ett 27kohm motstånd. 62kohm monteras parallellt med innesensorn och kan brytas av Shelly 1 relät och sänker den upplevda temperaturen med två grader. 27kohm motståndet sänker med fem grader och sitter parallellt med tempsensorn till varmattnet och kan kopplas ifrån med den andra Shelly 1 pluggen. Allt styrs av Homey cloud. Att göra framöver är att styta med homassistant och node red så jag inte är beroende av Home cloud och fungerande internet.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #37 skrivet: 17 september 2022, 08:07:01 »
Så hur tänker du dig logiken? När du kopplar in motstånden så sänker du den temperatur vp:n upplever. Det betyder att den fortsätter att värma trots att börvärdena egentligen är uppnådda??

- finns det risk att framledningstemperaturen blir för hög under för lång tid? Har du golvvärme och trägolv som ev kan skadas??
- finns det risk att vv värms för mycket, hur mycket tål tanken mm utan att skadas?

Som jag fattar det så kan du med den här lösningen "brassa på" extra, tex när elen är billig om du tex styr utifrån Nordpol men hur förhindrar du att den värmer när det är dyrt?

Urkopplingen av motstånden gör ju att vp går in i normaldrift, eller hur, det finns ju ingen inkoppling av motstånd som lurar vp att tro att den redan uppnått börvärdena? Du kanske behöver 2st Shelly och motsvarande motstånd som då styr åt "andra hållet" ??
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad KaveTheMan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #38 skrivet: 17 september 2022, 08:14:38 »
Jag vill ha 20,5 grader i innetemp samt 45 grader varmvatten. Som det är nu är pumpen inställd på 18,5 och 40 grader. När elen är dyr är värdena de inställda ovan. När elen är billigare tror pumpen att det plötsligt är kallare och börjar höja värmen 2 grader mot det riktiga 20,5 fast pumpen tror det är 18,5.
Möjligen är 2 grader för stor sänkning vintertid, kanske blir en grad enbart. Just nu är eltillskotten helt avstängda men bör gå att få till med nattsänkning så att jag kan styra dem med motstånden om kompressorn inte hjälper.
Vi har golvvärme i flytspackegolv i källaren så det är väldigt låg risk för hög värme. Vi har snarare det omvända problemet :)
Vad gäller varmvattnet är det samma, om än förmodligen onödigt vid kall väderlek då kompressorn alltid går 100% ändå. Som max tänker jag 45 eller 50 grader på varmvattnet, kompressorn lär väl slitas betydligt mer om jag låter den värma uppåt 50.
« Senast ändrad: 17 september 2022, 08:18:54 av KaveTheMan »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #39 skrivet: 17 september 2022, 08:23:59 »
Blir intressant att se om du lyckas magasinera energin i dina golv så att det räcker hela vägen eller om det hinner sjunka för mycket innan elen blir billigare igen kommande natt. Frågan är hur stort magasin i kubikmeter som egenligen behövs? Men det kommer visa sig, intressant projekt!!
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad KaveTheMan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #40 skrivet: 17 september 2022, 08:28:59 »
Japp, och nu tänker jag vad gäller varmvatten, när elpriset är lägst på dagen, höj fem grader.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #41 skrivet: 17 september 2022, 12:41:33 »
I princip kan du ju nästan följa kurvan från Nordpol, så här ser den ut i min zon (Sthlm), lite lägre pris idag än på vardagar ser det ut som. Jag hämtar data direkt med Node-RED men jag styr inte vår CE50:a ännu, vi har fastprisavtal 40 öre kWh fram till 1 juli 2024 så jag har lite mer tid att fundera över ny lösning



CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #42 skrivet: 19 september 2022, 08:24:53 »
Citera
när elpriset är lägst på dagen

Ja, frågan blir ju nu vad man vid varje tillfälle ska betrakta som ett "tillåtet" eller "acceptabelt" pris.Det går ju knappast att "vägra el" kalla vinterdagar bara för att man tycker det är för dyrt. Så oavsett vad priset blir lär man tvingas tillåta uppvärmning några gånger under dygnet, det gäller bara att plocka ut dom timmarna då det är "acceptabelt" pris

Hur skulle man kunna automatisera detta?

Om man kikar på kurvan som jag bifogade så har man priset för varje enskild timme. Men vad är jag personligen villig att betala som högst? Att säga max 0,5 SEK duger ju inte, kanske fungerar fint för några dagar men det krävs ju någon form av löpannde dynamisk justering? Annars blir det kanske dagar då värmen aldrig kopplas in och det kommer självklart inte att fungera

Kan acceptabelt pris beräknas för innevarande dag med någon form av algoritm, medelvärdesberäkning, tex acceptpris är 50% av max-min? Det skulle i exemplet göra att jag bara tillåter uppvärmning när elpriset är mindre än 0,75 SEK

Eller är det en för enkel betraktelse? Måste man dessutom beräkna antal timmar per dygn som uppvärming kommer tillåtas? Jag menar så att dom inte blir för få?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #43 skrivet: 19 september 2022, 13:00:33 »
Jag tog Node-RED till hjälp för att göra lite enkla beräkningar och tester:

Om man beräknar medelvärdet för priset under dagen så kanske man skulle kunna ha det som övre gräns. I exemplet nedan som visar dagens elpriser i min zon så ser man att högsta priset är 4,337 SEK och det lägsta 0,158 SEK. Beräknar man medelvärdet för dagen så blir det 1,893 SEK vilket kanske skulle kunna fungera som en övre "smärtgräns", dvs under den nivån tillåts "normal" uppvärmning

Sedan kan man ju tänka sig att sätta flera nivåer baserat på medelvärdet, tex en nivå skulle kunna vara för "att brassa på max", den nivån skulle tex kunna vara 50% av medelvärdet för elpriset, med dagens exempel skulle det ske när elpriset är mindre än en krona

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad KaveTheMan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #44 skrivet: 19 september 2022, 18:06:19 »
Ja, jag kör med Homey men hr Home assistant och Node red installerat men har inte satt mig in i det än. Med Homey och dess Tibber plugin styr jag nu såhär: När elpriset är 10% över dagens snittpris sänks den inställda tempen med 2 grader och varmvattnet med 5 grader. Har beställt en ny Luft Luft panasonic också, får se om den blir enklare att styra.

Utloggad KaveTheMan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #45 skrivet: 20 september 2022, 09:56:09 »
Jag har hittat detta för att styra Home assistant mot pris: https://powersaver.no/nodes/

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #46 skrivet: 20 september 2022, 10:33:44 »
Vet inte vad Tibber direkt kan erbjuda men det lät ju som att du nu har en bra lösning med Homey och Tibber om du kan styra på snittpriset +/- x procent. Då handlar det ju om vilken procentsats du sätter (antar att du kan sätta en sådan efter behov). Bra början tycker jag, tillräckligt för att testa teorin i praktiken,,,,

När det sedan gäller Node-RED, om du vill ta det till nästa nivÃ¥,  sÃ¥ skulle jag rekommendera att man inte kör det via HA, finns ingen direkt anledning vad jag kan förstÃ¥, eftersom det kan begränsa vad du kan göra. Bättre dÃ¥ att köra det för sig. Det är enkelt att kommunicera med Shelly direkt via MQTT och till Node-RED finns ocksÃ¥ noder färdiga för kommunikation med Tibber api, tex

https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-tibber-api

Men allt beror på vad du vill åstadkomma
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad KaveTheMan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #47 skrivet: 22 september 2022, 14:39:20 »
Ja, Homey cloud är i beta nu och idag fungerar det inte alls så behovet är just nu större att lösa det själv.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #48 skrivet: 22 september 2022, 16:33:52 »
Lekte lite med Node-RED och Nord Pool, inget inkopplat till pump men funktionen verkar lira när jag simulerar

a) Hämtar data från NordPool för avseddd zon och lägger upp en tabell för all dygnets timmar, visar priserna i graferna

b) En timer kör sedan kontroll mot aktuellt snittpris för innevarande timme som jämförs med "tillåtet maxpris", i mitt fall genomsnittligt snittpris för dagen (se rak linje i diagrammet)

c) Beroende på utfall skickas ett kommando "on" eller "off" som kan användas till att styra ett don/relä, tex en Shelly i ditt fall

Finns viss dynamik eftersom "tillåtet maxpris" räknas ut på nytt för varje ny dag. Tyvärr åker det ju också upp om huvuddelen av timpriserna ökar. Men det åker ju också ner om det motsatta sker. Värma måste man ju oavsett...

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad KaveTheMan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #49 skrivet: 28 september 2022, 06:20:11 »
Nice, en fördel med tibber är att du får färdiga attribut till elpriset såsom dagens snittvärde. Försökte med Home assistants egna automatisering men gick bet.
Ska kolla på nodered idag, typ såhär:
If nordpolpris is more than 1,05*nordpolprisavg then turn off heaterX, then turn on heaterX.

Utloggad KaveTheMan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #50 skrivet: 30 september 2022, 09:21:13 »
Lagom till att Homeyflödena pajade igen så fick jag till det med Home assistant automatiseringen, detta skickar en notifiering om priset är högt och stänger av extravärmen.

alias: HeatOnIfCheap
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: "01"
condition:
  - condition: template
    value_template: >
      {{ float(states('sensor.electricity_price_street_9')) < 1.05 *
      float(state_attr('sensor.electricity_price_street_9', 'avg_price')) }}
    enabled: true
action:
  - device_id: xyz2
    domain: mobile_app
    type: notify
    title: Electricity price
    message: Priset är nu lÃ¥gt, startar värme
  - type: turn_on
    device_id: xyz
    entity_id: switch.shelly1_xxx
    domain: switch
mode: single

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #51 skrivet: 30 september 2022, 09:52:20 »
Bra, blir intressant att följa och se hur du kommer att uppleva komforten med den lösningen, särskilt nu när det börjar blir kallare

Det jag funderat lite på är vilken kurva man egentligen ska följa för att få till det på bästa sätt, även ur komforthänseende. Om man slaviskt bara följer nordpolprisavg *1.05 så är väl det en rak linje som kommer gälla hela dygnet. Alltså ungefär som i ett av mina diagram tidigare

Nackdelen med att ha en fast högsta nivå kan ju faktiskt leda till att energi endast tillförs ett fåtal timmar under ett helt dygn. Tyckte jag såg detta för några dagar sedan

Så om priset är "för högt" större delen av dygnet, tja vad händer då med komforten?

Jag funderar på om man istället skulle försöka räkna ut ett rörligt medelvärde så att att man får en mjuk kurva som anger högsta tillåtna pris. Det skulle innebära att den dynamiskt justerar sig efter trenden på priset. Funderar på att göra några exempel och se hur det kan se ut om man jämför med en rak linje
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #52 skrivet: 30 september 2022, 12:28:15 »
Här lite simulering. Hittade en funktion för att beräkna "smoothed" priskurva. I diagrammet visas som tidigare

- timpriserna från nordpool (mörkblå kurva)
- medelpriset per timme under dagen, tror det är samma som nordpoolpriceaverage (ljusblått streck)
- smoothed priskurva (orange)
- grön kurva som visar när värmning skulle tillåtas (1) respektive blockeras (0)

Om man tänker att man skulle tillåta värmning när värdet för den oranga kurvan är mindre än eller lika med medelpriset så tror jag man skulle få en förbättrad komfort. Värmning skulle tillåtas kanske lite oftare, framförallt skulle den kicka igång lite tidigare när pristrenden går åt "rätt håll" tycker jag det ser ut som både för idag och för gårdagens priser

« Senast ändrad: 30 september 2022, 12:43:37 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #53 skrivet: 30 september 2022, 17:06:24 »
Och här, nu uppdaterad med morgondagens elpriser för zon SE3

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!