Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass  (läst 149261 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Allt om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #15 skrivet: 27 mars 2016, 07:59:07 »
Hur ska man tolka ditt inlägg svenska kocken ?


@Rickard
du skrev
Jag har kalkylerat (i huvudet) med en värmepump på ca 8 kW i ett hus med runt 24 000 kWh bruttoenergibehov/år.
Det ger runt 6000 kWh till kompressorn.
Distributionen saknar i princip betydelse, men självklart måste ju värmesystemet klara att värma huset med en temperatur som värmepumpen klarar av.
Räknar med att COP är 4.0 och för att komma dit så måste temperaturerna vara rätt låga....

Distributionen är den sak som är viktigast av dem alla!
Du redovisar siffror för en nästan  100% effekt täckning   24000 kwh  är ca 8,6 kw i toppeffekt
I ett gammalt system har vi 0,1lps adekvat inreglerat .    8 kw vp vill ha 0,27lps
efter Ã¥tgärdet i exemplet  max begränsas temperaturerna till 65 °
för att möjliggöra kalkylen Skall! en arbetstank monteras
har man ett 55-45 system som är en standard beräkning  drar kompressorn 6200Kwh  238 Kwh pÃ¥ elpatron
cop pÃ¥ kompressorn är 4,23 
jämför vi med ett 65° system  :)
drivström pÃ¥ kompressorn 6978Kwh  Ã¥rs cop  3,69
spetsköp 367 Kwh       
skillnaden är 907 Kwh om Ã¥ret  .
Att byta distributionen för att slippa tanken ,,,, mmmm nej !
Dit med Tanken och kalkylen hÃ¥ller 
Källa för siffror ,, HPC  värmepump G3 8 kw 

cc

Nu har jag gjort riktiga kalkyler som stämmer med det jag tänkte mig initialt.
Alltså 100% effekttäckning i båda fallen.
Jag har gjort tre kalkyler:
1. "jackappålösning" = värmepump som arbetar direkt mot radiatorkretsen med 55/45.
2. Med arbetstank och i snitt 1.8 grader lägre fram/returtemp
3. Med arbetstank och i snitt 5 grader lägre fram/returtemp

I samtliga fall räknar jag med att distributionssystemet kan hantera husets energibehov med angiven fram/returtemp.
Skulle radiatorsystemet kräva lägre flöde i fallet med arbetstank så skulle det innebära att VP måste producerar högre temperaturer, och besparing och COP skulle bli lägre i fallet med arbetstank.

Edit: Kommer att komplettera med en kalkyl som visar på resultatet med ett 65-graders system också.
Först utan tank med 20 graders deltaT på värmepumpen.
Sedan med tank och 10 graders deltaT.

Med förbehåll för att Nibes program räknar fel så...

Det kostar över 600 kWh mer/år att värma huset i ett DT20-system med tank än om man bara stryper flödet över kondensorn på värmepumpen och kör utan tank direkt mot systemet.
Då är ju flödet för lågt över kondensorn, men det bör ju Nibes program kompensera för?

Det krävdes dessutom i fallet med tank några kWh eltillskott i befintlig kalkyl, vilket inte krävdes om man istället ökade deltaT över värmepumpens kondensor till 20 grader.
« Senast ändrad: 27 mars 2016, 08:29:37 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Allt om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #16 skrivet: 27 mars 2016, 08:30:18 »
Har uppdaterat guiden rätt avsevärt nu på morgon.
Intressant läsning.

Utmana/granska/kritisera gärna mina kalkyler och slutsatser.
« Senast ändrad: 27 mars 2016, 08:56:50 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Allt om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #17 skrivet: 27 mars 2016, 08:59:34 »
Så går det inte koppla tankens botten ska gå till radiator och det tror jag du vet om du läser en gång till. Ta gärna med 4 rörs koppld tank också även om principen är densamma så kan funktion bli lite annorlunda.

I mina scheman sÃ¥ gÃ¥r ju tankens botten till radiatorerna.  dontknow

Vet inte riktigt vad skillnaden är på 3-rörs och 4-rörs kopplad tank.
Hittar inga scheman på 4-rörs hos Nibe i alla fall.
Om du har en länk till ett schema och en beskrivning över i vilka fall det är "bättre" så tar jag gärna emot detta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Allt om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #18 skrivet: 27 mars 2016, 09:13:59 »
Har uppdaterat guiden rätt avsevärt nu på morgon.
Intressant läsning.

Utmana/granska/kritisera gärna mina kalkyler och slutsatser.

Tyvärr så fungerar inte Nibes reglering med så låga flöden.

Hur seriöst är det att lägga ut en jämförande kalkyl med en villa som är designad för 0,09 l/s. Finns det en sådan villa, som dessutom har ett effektbehov på 7,4 kW?

Dina kalkyler talar heller inte om totalekonomin d.v.s. det som borde vara det mest intressanta för forumets medlemmar. Jag beskrev ju i ett inlägg tidigare att villaägaren maximerar både komfort, driftekonomi samt livslängd med en tank. Bidrar tanken med 7 års längre drift, så sparar villaägaren 2 000 kr/år enbart på livslängden. Dessutom kan villaägaren köra sommarvärme på badrumsgolven, utan att det påverkar värmepumpens funktion negativt.

Du har ju själv ökat gradminuterinställningen för att maximera livslängden, med resultatet att driftekonomin blir sämre. Men din åtgärd kan betala sig på sikt. Men övertempereringen hade blivit lägre med en tank, och därigenom även bättre driftekonomi.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Allt om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #19 skrivet: 27 mars 2016, 09:16:25 »
20° delta över kondensorn  är ett exempel som är helt fel
i dem kurvor jag får med Tank och 100% effekt täckning i ett lågflödes system och med tankens utjämning
ligger deltat över radiatorerna (ej delta på tillförd effekt från kompressor som dem flesta mäter )
tex vid +10  T vill ha 35 °  avkylningen är 5° , när effekten frÃ¥n värmepumpen tillföres i ligger vi 2° over börvärdet pÃ¥ kurvan ,,,  skulle nÃ¥gon nu köra en värmepump med 20° delta i tillförd effekt  help
ligger vi på en kondensering som är 15° över kurvan !!!!!
vid detta unika ögonblick  väljer man mellan att tillföra energin som sitt hus behöver
i en cop som rörmockare vill pÃ¥  ca 5,46   Eller med en Tankevurpa   ::) pÃ¥ 3,62
DÃ¥ har vi inte ens gÃ¥tt in pÃ¥ vad som händer i processen ,   

Det blir värre ,,,
vid -5 ute  ligger vi och jobbar med 10° delta i radkretsen   returen ligger pÃ¥ 40° 
här startar vi upp med nästan 10° övertemperering   :)  när intergralet vänder ,,
tiden den gÃ¥r i undertemperering är inte högvärdig dÃ¥ den fortsätter räkna ner och förlänger  tiden som behövs i övertempereringen ,,  Man tillför energi Ja   men i fel omrÃ¥de!
vad blev jämförande COP  :) när man nÃ¥tt Brytpunkten ,  med --- tanken  3,62   20° delta  nono pÃ¥ tillförd kondensor effekt  2,72.. 


DÃ¥ har vi inte gÃ¥tt in pÃ¥ och tittat vad som händer i processen ,,, ja ni vet HP larm  hög hetgas temp ,
vad händer med underkylningen/ eventuella flashgaser  med sÃ¥ dÃ¥lig kylning gentemot dem värmeväxlare som tillverkarna
sÃ¥ snällt räknat fram för en sÃ¥ optimal process som möjligt ,  Climacheck mätningar som grund för en säkerställd process innan ens det skrivs att man ska köra ett sÃ¥nt delta  .,;-

Att stirra sig blind pÃ¥ siffror i ett program är helt fel!  Dem är en fingervisning som tillverkarna Gett oss som ett hjälpmedel till vad som teoretiskt är möjligt att fÃ¥ i besparing ,, Lika sÃ¥ med Principerna som dem ritar
I slutändan för att möjlig göra detta  krävs det en viss kunskaps nivÃ¥  och lite mattekunskap  (simpel mattetmatik)  inom VVS för att möjlig göra det ,,  Det är Baskunskaper för en röris med bakgrund värme
som specialitet ,

Jag tror jag har provat allt med en värme pump som ett skadat huvud kan komma pÃ¥ hemma pÃ¥ verkstaden  för att lära mig vad som händer,,  inlödda hetgasväxlare  underkylare   hetgaslingor i tankar
omlödda förÃ¥ngare pÃ¥ Luftvatten värmepumpar ,  lött in siktglas pÃ¥ Ã¥ngan för kontroll av överhettningen
och se hur små/stora vätskedroppar /ånga som går in i kompressorn .
Byggt och provat en egen typ av varmvatten värmepump ,,  ( fungerar  tummenupp
förvärmare för vv i laddkretsar  för att momentant höja cop , till och med höga deltan  ::)


cc
« Senast ändrad: 27 mars 2016, 09:19:43 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Allt om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #20 skrivet: 27 mars 2016, 09:20:29 »

Nu vet inte jag om hjälp kommer, men jag kan förstå att dom inte vill hjälpa till om inte Rickard förstår att det är fler saker en bara kronor och ören. Han försöker hela tiden visa att det är korvören till besparing.

Man kan köra en bil mellan Stockholm-Göteborg och endast använda växlarna 1,2 och 3. Besparingen med att använda växel 4 och 5 blir försumbar. "ibland måste man ta exempel som folk förstår ;)"


Jag köpte inte en tank för att spara pengar utan för att säkerställa DRIFTEN!!
Besparingen blir en bonus tummenupp

Om du läser guiden nu så har jag kompletterat med mjuka värden, som jag för övrigt aldrig har försökt mörka.
Det finns uppenbara värden med en arbetstank som gör att det i t.ex. en installatörs ögon är mer eller mindre nödvändigt att montera en tank.
Det är avgörande även för livslängden om kunden nödvändigt vill köra med underhållsvärme i källare, badrum och handdukstork sommartid.
Att i kalkyler visa på dessa mjuka värden är svårt, men det betyder ju inte att jag på något sätt, vare sig nu eller tidigare har bortsett från dessa.
Däremot finns det ju ett antal personer som har som sin livsuppgift att framställa det som att jag skulle bortse från arbetstankens fördelar, eller helt enkelt att jag är så korkad att jag inte förstår dessa.

Vare sig det ena eller andra stämmer, jag har full förståelse för de fördelar som en arbetstank kan ge, och att vissa installatörer mer eller mindre vägrar sätta in en värmepump utan arbetstank.
Det betyder dock inte att det i varje läge är nödvändigt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Allt om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #21 skrivet: 27 mars 2016, 09:26:44 »
Tyvärr så fungerar inte Nibes reglering med så låga flöden.

Hur seriöst är det att lägga ut en jämförande kalkyl med en villa som är designad för 0,09 l/s. Finns det en sådan villa, som dessutom har ett effektbehov på 7,4 kW?

Dina kalkyler talar heller inte om totalekonomin d.v.s. det som borde vara det mest intressanta för forumets medlemmar. Jag beskrev ju i ett inlägg tidigare att villaägaren maximerar både komfort, driftekonomi samt livslängd med en tank. Bidrar tanken med 7 års längre drift, så sparar villaägaren 2 000 kr/år enbart på livslängden. Dessutom kan villaägaren köra sommarvärme på badrumsgolven, utan att det påverkar värmepumpens funktion negativt.

Du har ju själv ökat gradminuterinställningen för att maximera livslängden, med resultatet att driftekonomin blir sämre. Men din åtgärd kan betala sig på sikt. Men övertempereringen hade blivit lägre med en tank, och därigenom även bättre driftekonomi.

Jag kan ju inte ta ansvar för hur Nibes program sköter sig när det gäller beräkningarna.
Är det omöjligt att köra 20 graders deltaT så tycker man att programmet borde larma, men det kanske är så korkat som både du och oraklet beskriver.
Tycker ändå att det finns ett visst värde i kalkylerna.

Notera att jag inte rekommenderar att köra med 20 graders deltaT, bara att jag gjort en kalkyl för att visa vad det innebär om man har ett lågflödessystem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Allt om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #22 skrivet: 27 mars 2016, 09:40:12 »
20° delta över kondensorn  är ett exempel som är helt fel
i dem kurvor jag får med Tank och 100% effekt täckning i ett lågflödes system och med tankens utjämning
ligger deltat över radiatorerna (ej delta på tillförd effekt från kompressor som dem flesta mäter )
tex vid +10  T vill ha 35 °  avkylningen är 5° , när effekten frÃ¥n värmepumpen tillföres i ligger vi 2° over börvärdet pÃ¥ kurvan ,,,  skulle nÃ¥gon nu köra en värmepump med 20° delta i tillförd effekt  help
ligger vi på en kondensering som är 15° över kurvan !!!!!
vid detta unika ögonblick  väljer man mellan att tillföra energin som sitt hus behöver
i en cop som rörmockare vill pÃ¥  ca 5,46   Eller med en Tankevurpa   ::) pÃ¥ 3,62
DÃ¥ har vi inte ens gÃ¥tt in pÃ¥ vad som händer i processen ,   

Det blir värre ,,,
vid -5 ute  ligger vi och jobbar med 10° delta i radkretsen   returen ligger pÃ¥ 40° 
här startar vi upp med nästan 10° övertemperering   :)  när intergralet vänder ,,
tiden den gÃ¥r i undertemperering är inte högvärdig dÃ¥ den fortsätter räkna ner och förlänger  tiden som behövs i övertempereringen ,,  Man tillför energi Ja   men i fel omrÃ¥de!
vad blev jämförande COP  :) när man nÃ¥tt Brytpunkten ,  med --- tanken  3,62   20° delta  nono pÃ¥ tillförd kondensor effekt  2,72.. 


DÃ¥ har vi inte gÃ¥tt in pÃ¥ och tittat vad som händer i processen ,,, ja ni vet HP larm  hög hetgas temp ,
vad händer med underkylningen/ eventuella flashgaser  med sÃ¥ dÃ¥lig kylning gentemot dem värmeväxlare som tillverkarna
sÃ¥ snällt räknat fram för en sÃ¥ optimal process som möjligt ,  Climacheck mätningar som grund för en säkerställd process innan ens det skrivs att man ska köra ett sÃ¥nt delta  .,;-

Att stirra sig blind pÃ¥ siffror i ett program är helt fel!  Dem är en fingervisning som tillverkarna Gett oss som ett hjälpmedel till vad som teoretiskt är möjligt att fÃ¥ i besparing ,, Lika sÃ¥ med Principerna som dem ritar
I slutändan för att möjlig göra detta  krävs det en viss kunskaps nivÃ¥  och lite mattekunskap  (simpel mattetmatik)  inom VVS för att möjlig göra det ,,  Det är Baskunskaper för en röris med bakgrund värme
som specialitet ,

Jag tror jag har provat allt med en värme pump som ett skadat huvud kan komma pÃ¥ hemma pÃ¥ verkstaden  för att lära mig vad som händer,,  inlödda hetgasväxlare  underkylare   hetgaslingor i tankar
omlödda förÃ¥ngare pÃ¥ Luftvatten värmepumpar ,  lött in siktglas pÃ¥ Ã¥ngan för kontroll av överhettningen
och se hur små/stora vätskedroppar /ånga som går in i kompressorn .
Byggt och provat en egen typ av varmvatten värmepump ,,  ( fungerar  tummenupp
förvärmare för vv i laddkretsar  för att momentant höja cop , till och med höga deltan  ::)
cc

Ja, det är säkert så att Nibes program är alldeles tokigt.
Faktum kvarstår, om man har ett lågflödessystem så måste värmepumpen producera varmt vatten till toppen av tanken för att det skall fungera.

OM du har ett behov av 50/40 till radiatorerna vid -5 grader (börvärde 45 grader) och värmer tanken med 10 graders deltaT över kondensorn så kommer värmeproduktion att inledas med ca 48-50 graders framledning (38-40 grader på returen från radiatorerna innan kompressorn startar)
Den kommer sedan att gå i princip hela tiden med en framledning på just över 50 grader.

I ett system utan tank och med större deltaT över kondensorn skulle returtempen vid kompressorstart kanske vara 33-35 grader, och framledningen skulle bli runt 53-55 grader direkt efter start, värmepumpen skulle stoppa med en framledning på ca 61-63 grader?
Den högre snitt-tempen skulle röra sig om ca 5 grader, eller enligt en av mina beräkningar, det skulle kosta runt 250 kWh i förlorad energibesparing/år.

Nu är det viktigt att se att jag inte rekommenderar stora flöden över kondensorn, jag för ett teoretiskt resonemang om skillnaderna som föreligger, och håller med om att en arbetstank förbättrar driften avsevärt, och ökar besparingen på ett inte oävet sätt.

I system som ligger på gränsen till värmepumpens maximala framledningstemp kan arbetstanken också göra att det alls fungerar utan att värmepumpen blir en elpanna, och i dessa fall är tanken absolut en förutsättning för att det skall bli bra.
Har aldrig påstått annat.
Alla anläggningar är inte "gränsfalls-anläggningar", så att debattera som om de vore blir lika fel som att påstå att det inte finns några gränsfallanläggningar alls.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Allt om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #23 skrivet: 27 mars 2016, 09:43:08 »
I Tågråttans fall .
med den dim värmepumpseffekten  han önskade sig och den borrning han ville ha
skulle det vart en katastrof utan Tank !   
Nu möjliggjorde tanken bÃ¥de kalkylens besparing  och driftsäkerheten samt dem sÃ¥ viktiga
hygienkraven för värme och varmvatten till fastighetens hyresgäster ,,
Termostat driften som ytterligare spar nÃ¥gra KWH per Ã¥r  ;) är möjlig .
I ovanstående fall är nog Tanken betald redan första året med den extra besparing den möjliggjort

Sen va det en kompetent ansvarig installatör som ansvara och utförde installationen...
(en icke aktiv medlem i detta forum ,,, saknad ! )
cc

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Allt om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #24 skrivet: 27 mars 2016, 09:50:21 »
OM du har ett behov av 50/40 till radiatorerna vid -5 grader (börvärde 45 grader) och värmer tanken med 10 graders deltaT över kondensorn så kommer värmeproduktion att inledas med ca 48-50 graders framledning (38-40 grader på returen från radiatorerna innan kompressorn startar)
Den kommer sedan att gå i princip hela tiden med en framledning på just över 50 grader.

I ett system utan tank och med större deltaT över kondensorn skulle returtempen vid kompressorstart kanske vara 33-35 grader, och framledningen skulle bli runt 53-55 grader direkt efter start, värmepumpen skulle stoppa med en framledning på ca 61-63 grader?
Den högre snitt-tempen skulle röra sig om ca 5 grader, eller enligt en av mina beräkningar, det skulle kosta runt 250 kWh i förlorad energibesparing/år.

Om den måste producera 61°-63° vid -5°, har du skapat en "elpanna"......som har betydligt större "förlorad energibesparing" vid lägre temperaturer?

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Allt om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #25 skrivet: 27 mars 2016, 09:51:04 »
I Tågråttans fall .
med den dim värmepumpseffekten  han önskade sig och den borrning han ville ha
skulle det vart en katastrof utan Tank !   
Nu möjliggjorde tanken bÃ¥de kalkylens besparing  och driftsäkerheten samt dem sÃ¥ viktiga
hygienkraven för värme och varmvatten till fastighetens hyresgäster ,,
Termostat driften som ytterligare spar nÃ¥gra KWH per Ã¥r  ;) är möjlig .
I ovanstående fall är nog Tanken betald redan första året med den extra besparing den möjliggjort

Sen va det en kompetent ansvarig installatör som ansvara och utförde installationen...
(en icke aktiv medlem i detta forum ,,, saknad ! )
cc

Tågråttan. Skulle du kunna PMa vilken installtör du använde dig av. Ser att vi bor i samma landskap Södermanland.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Allt om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #26 skrivet: 27 mars 2016, 10:05:28 »
Den behöver inte producera varmare vatten en vad DUC vill ha för att vända intergralet

ett 55-45 system vill ha i sthlm vid -5° dryga 45   och avspeglar ca 6   retur 39   medelvärde i rad  inte bör
är 42°
jag tvingas ge 5° grader till pÃ¥ tilloppet 50   och har 40 i returen  i Delta pÃ¥ radkretsen   medelvärde pÃ¥ rad 45°
är det varmare ute är skillnaderna mindre , 

Finns ingen som bara stÃ¥r rätt upp och ner och säger Tank eller sÃ¥ blir det ingen installation .. Inte i min bekantskapskrets av Branschkolegor ,,   Det beror pÃ¥ förutsättningarna  och valet av effekttäckning ,  inget annat ,,
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Allt om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #27 skrivet: 27 mars 2016, 10:17:48 »
I mina scheman sÃ¥ gÃ¥r ju tankens botten till radiatorerna.  dontknow

Vet inte riktigt vad skillnaden är på 3-rörs och 4-rörs kopplad tank.
Hittar inga scheman på 4-rörs hos Nibe i alla fall.
Om du har en länk till ett schema och en beskrivning över i vilka fall det är "bättre" så tar jag gärna emot detta.
I Fallet med volymtank då går rad retur till vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Allt om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #28 skrivet: 27 mars 2016, 10:26:15 »
Volymtanken/knäpptanken är helt korrekt kopplad och sitter som den ska på framledningen. Vill man inte ha den som "knäpptank" utan bara volymtank kan man sätta den på returen men då får man som sagt ingen "knäpptank".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Allt om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #29 skrivet: 27 mars 2016, 10:32:46 »
Ja nu verkar texten stämma ocksÃ¥  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!