Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effektförlust om man bygger in eller skärmar av pumpen?  (läst 11322 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad IngaB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Jag har en CTC Eco Air 105
För att få slut på en diskussion skulle jag vilja veta om värmepumpen förlorar i effekt om man bygger in den eller skärmar av den? Blir skillnaden stor eller är den försumbar? Är det samma förhållande med en luft/luft pump? IngaB

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Ja, om man skärmar av så att uteluften inte har fritt tillträde utan det så att säga är samma luft som går runt utomhusdelen flera gånger, så kommer det att märkas på att man får ut lägre effekt ur värmepumpen.
Det kan räcka med att den t ex står i ett innerhörn under en balkong för att det ska bli en tydlig försämring.

Samma sak gäller också för luft/luft-värmepumpar, många av dem är ännu känsligare än en EcoAir pga mindre förångare och klenare fläkt i förhållande till värmepumpens effekt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Effektförlust om man bygger in eller skärmar av pumpen?
« Svar #2 skrivet: 21 november 2014, 17:13:42 »
Och om du bygger in den, så att den står i en egen liten koja liksom, så kommer den helt enkelt inte att fungera längre!
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Effektförlust om man bygger in eller skärmar av pumpen?
« Svar #3 skrivet: 21 november 2014, 19:32:59 »
Vad är syftet med att bygga in pumpen?
Precis som ovanstående talare skriver så är det inte alls bra.
Täppa till baksida eller framsida gör det samma , det påverkar negativt.
Är det för ljudreducering så får man bygga själv men baksida och utblås fram måste vara öppna så att luften oförhindrat kan blåsas genom pumpen.
När det gäller CTC så brukar de både ge kompressorljud som kan reduceras men även en hel del fläktljud vilket man inte kan göra mycket åt utan att försämra effekten samt förmodligen även livslängden eftersom den får arbeta under mindre gynnsamma förhållanden.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad IngaB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Effektförlust om man bygger in eller skärmar av pumpen?
« Svar #4 skrivet: 26 november 2014, 16:46:15 »
Tack för snabba svar. Nu är jag stärkt i tron att värmepumpen skall stå med fri lufttillförsel även om den kan anses bli ett störande inslag i en vacker villaträdgård.
IngaB

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Effektförlust om man bygger in eller skärmar av pumpen?
« Svar #5 skrivet: 26 november 2014, 21:33:47 »
Du kan göra en del för att dölja pumpen om man inte anser att den är fin i trädgården eller vill reducera ljudet.
Men man skall vara försiktig.
Har själv byggt in min pump för ljudreducering.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=52351.0

I år började jag så smått att plantera lite växter framför för att dölja det hela, tänkte sätta krukor på platser som behöver vara lätttillgängliga vid service och reperationer.
Kan även ha hängande krukor.
Har haft inbyggnaden i 1 1/2 år och förbrukningen har inte gått upp, snarare har det fungerat bra mot sydvästvinden med regn och snö som tidigare drog rakt in i förångaren och frös på ordentligt.
Skyddet hjälper från ett par plusgrader och nedåt då förångningstemperaturen normalt ligger under frysgränsen.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Ett sätt att få utedelen att försvinna lite är att "måla in" den så att den smälter in mot fasaden.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!