Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ComfortZone CE50, Officiell trÃ¥d  (läst 460726 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans J

  • Gäst
Hans J
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #15 skrivet: 23 januari 2006, 19:56:57 »
Hej och Tack för tipset BJohan,

Jag har Låg på varmvatten prioritet. Hur fungerar det om jag väljer Hög?
Jag har ytterligare en fråga jag funderar över. Efter mycket trimmande och justerande av parametrarna för regleringen har jag fått till a=-2000 och M=3.00. Mellan -3 till -10 fungerar regleringen utmärkt, frånluftstempen varierar med max +/-0,2 grader, detta om inga störningar tillkommer i form av torkskåp, ugn, att man duschar osv. MEN när temperaturen ligger mellan +3 och uppåt uppstår problemet att kompressorn inte behöver gå hela tiden för att hålla innetempen på inställt värde, 20 grader. Det händer då emellanåt att regleringen hittar exakt jämnvikt, vilket medför att kompressorn går till på 19,93 grader och från på 20,07 grader. Detta medför då att kompressorn går till och från 3-4 gånger per timma. Detta kan inte vara bra för kompressorn. Finns det någon parameter där man kan få till en hysteres i temperaturen på, säg +/- 0,2-3 grader? Jag vill ogärna ställa regleringen felaktigt vilket då istället gör att den först drar på för fullt till den når 20,5 grader, ex.vis. Sedan svalnar huset av ner till c:a 19,5 grader innan kompressorn startar igen. När huset svalnar ner går radiatortempen ner till innetemperatur vilket får som följd att huset känns rått.

/Hans

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #16 skrivet: 23 januari 2006, 21:39:35 »
Hög VV-prioritet innebär att tillskottsvärme sätts in tidigare vid VV-produktion. Man fÃ¥r dÃ¥ snabbare varmvatten.  Vill man spara tillskott är väljer man lÃ¥g prioritet. Det finns parametrar som ställer minsta on/off tid.

Jag har golvvärme ingjuten i betongplattan vilket innebär att jag har ett relativt trögt system att reglera. Till golvvärme används kaskadreglering, dvs parametrarna a1, M1, a2 och M2 används.

Jag föreslår att du kontaktar Gunnar Hedlund på Comfortzone om detta.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #17 skrivet: 30 januari 2006, 22:35:42 »
Låter den mycket? Jag måste ha en som är tyst, eftersom den ska stå i tvättstugan som är granne med sovrummet (träbjälklag).
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #18 skrivet: 30 januari 2006, 23:04:43 »
Jag hade en elektrostandard (ca 300 W ineffekt) flvp på träbjälklag i tvättstugan vägg i vägg med ett sovrum. Det fungerade men det blev bra mycket skönare/tystare när jag istället satte in en CE 50 (upp till 2000 W ineffekt) i ett förråd med betonggolv och inte vägg i vägg med sovrum...

Jag tror man skall vara försiktig med alla typer av roterande eller vibrerande maskiner på träbjälklag och vägg i vägg med sovrum. Det kan fungera utmärkt men är givetvis beroende på styvhet, dämpning och hur väl man lyckas missa resonansfrekvenser  studs i husets stomme. Det finns ju fler som har lycakts även på träbjälklag. -Är det någon som gjort någon mer eller mindre vetenskaplig undersökning?

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #19 skrivet: 01 februari 2006, 14:28:09 »
Jag har nu en gammal Elektrostandard Aques 380 (flvp) stående på den platsen och den stör inte nämvärt, fast visst vore det bra om den var tystare, men det får definitivt inte låta mer. Tyvärr kan jag inte välja nån annan plats om jag inte ska bygga ut huset.
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad mali

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ES480 - -91 Paj. Nu cz s 50 (maj 06)
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #20 skrivet: 01 februari 2006, 22:09:13 »
Tack för svaret BJohan,
vet någon vad det är för prisskillnad mellan CE50 & CE50L?
Kan det stämma att en extra ack. tank till CE50L kostar bara 5400SEK enligt http://www.boroe.com/produkter/default2.htm ?
Behöver man inget mer? ISf. så kör jag på den varianten om det är bara 5000-6000 i extra kostand.
CE50 närmare 60 och L drygt 50'. Kolla med någon åf det kan ju ändras...
/Mali
/Mali

Utloggad Lilja

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #21 skrivet: 06 februari 2006, 11:40:58 »
Köpte CE50 i Januari över nätet.
Installerade pumpen i slutet av Januari. Funkade jättebra de första 9 dygnen, fick därefter problem med växlingsventilen. (orsak okänd än så länge).

Ville bara tacka Göran på xxx för föredömlig support över telefon och att han visat att det går utmärkt att köpa värmepump på distans.

Kanon!
Tomas Lilja

Redigerat/Rickard
« Senast ändrad: 06 februari 2006, 18:42:53 av Rickard »

Utloggad pogu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #22 skrivet: 22 februari 2006, 15:34:41 »
Jag hade en Elektrostandard Aques 480 som gav upp i mellandagarna. I måndags så fick jag en CE50 installerad och igångkörd.
Installationen var ganska intressant då det krävdes en transport genom garaget och ner för en ganska brant trappa. Givetvis skulle den gamla upp samma väg också. Montörerna ( 2st )  fixade inte detta själva utan fick kalla på extra bärare. All svor kraftigt och hävdade att CE50 vägde minst 750 kg  :). Att det även är så hög att den inte kunde stå i mitt garage utan måste hållas på pirran i 45 graders vinkel, gjorde inte saken bättre.
 
Nu står den dock på samma plats som den gamla, dvs. i en sutterängvåning i en tvättstuga/toa/dusch. Jag har inte lyft på våtrumsmattan men jag antar att det är betong under.

Man kan helt klart säga att CE50 låter mera än Aques !  >:(

Ljudet är ett litet pipande ljud som antagligen kommer från den frekvensomriktade kompressorn kombinerat med ett kraftigare buller. ( bullret hade jag kanske räknat med men inte pipet)
Aques fläkt gick på fullt och nu kör jag CE50 på fläktläge 1 och det blev ganska bra flödesvärden i ventilerna men det låter mycket i ventilerna nu. De två värsta ventilerna sitter på 2 st toaletter direkt ovanför pumpen, ca 2 m och 4 m från pumpen. Det verkar inte som om ljudet kommer från strömmande luft utan från fläkten och pumpen i sig.
Min plan är att försöka montera in ljuddämpare på luftkanalerna och isolera, de idag oisolerad väggarna, till rummet.

« Senast ändrad: 22 februari 2006, 15:47:06 av pogu »
3 vÃ¥nings sutteränghus pÃ¥ 128 m2. Comfortzone CE50 installerad  feb 2006

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #23 skrivet: 22 februari 2006, 18:39:01 »
Går pipandet bort när du ställer fläkten i högsta läget, läge 5? I så fall är det frekvensomvandlaren. Jag hade samma problem, men de bytte ut fläkten till en annan typ. Nu är pipandet borta.

Ljuddämpare på frånluftskanalen är ett måste. Det gäller nog de flesta FLVP:ar.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #24 skrivet: 22 februari 2006, 19:01:16 »
BJohan
Var det en frekvensomformare på frånluften som pep? Jag fick min CE50 installerad i Augusti och den piper ingenting på frånluftsidan. Verkar som om jag har den tystare fläkten i så fall. Jag har satt in en ljuddämpare och har inga som helst problem medd frånluftsljud. Jag kör på läge 2 (51% om jag inte minns fel). Jag har däremot ett pipande på avluftsidan men det hörs bara vid "skorstenen" utomhus, mest vid full fart på kompressorn (75 Hz)

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #25 skrivet: 22 februari 2006, 23:16:51 »
Min pipande ton hördes i hela undervåningen. Intill värmepumpen hördes den inte. Antagligen maskerades tonen av fläktljudet där. Vad jag hört hade dom vid denna tidpunkt, dvs ca 1,5 år sedan bytt fabrikat på fläkten och då fått problem med pipandet. De bytte som sagt min fläkt, troligen till den dom hade innan problemen med tonen.

Det kan möljigen vara så att tonen numera normalt inte hörs, eftersom de flesta ventilationssystem har en ljuddämpare på frånluften som tar hand om tonen. Pogu saknar denna ljuddämpare, så tonen kanske försvinner när han monterar en sådan.

Utomhus hörs som moonwalk säger en svag ton ibland, dock inte alls störande. Jag kör också på fläktläge 2.

Allt detta säjs mot bakgrunden av att jag jobbar som akustiker och är tämligen känslig för ojud. Jag vill också tillägga att jag inte alls är störd av ljudet från CE50 numera.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad pogu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #26 skrivet: 22 februari 2006, 23:48:35 »
Nu har jag testat lite. Pipandet kommer från kompressorn och hörs bara brevid pumpen, alltså inte i frånluftsrören. När kompressorn inte går så finns det inget pip.
Därimot så "bullrar" det i frånluftsrören. Jag tycker inte att det låter som bara "luftströmning" utan jag tror att det är luftbuller från fläkten.
En ljuddämpare blir nog bra.
Tyvärr sitter det ingen ljuddämpare i huset idag, vilket betyder att jag kommer att bli tvungen att ta mig in i ett schakt genom att banka hål på gipsväggen och därifrån montera en ljuddämpare. Det tråkiga är att vi för en månad sedan målade om den väggen..... :'(

Moonwalk: Du skriver att fläktläge 2 är 51 % , kan det vara 57 % ?  Jag har nämligen 52 % på läge 1.
3 vÃ¥nings sutteränghus pÃ¥ 128 m2. Comfortzone CE50 installerad  feb 2006

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #27 skrivet: 23 februari 2006, 08:34:13 »
Min ce 50 har 52% pÃ¥ läge 1 /57% pÃ¥ 2  mvh john

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #28 skrivet: 23 februari 2006, 09:05:25 »
Pogu, det finns en typ av ljuddämpare som är flexibel och böjlig. Du kanske har lättare att få in den? Den fungerar faktiskt ganska bra, speciellt om den monteras i vinkel. Välj bara rätt längd så att den dras ut så långt som möjligt.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad pogu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #29 skrivet: 23 februari 2006, 09:30:33 »
BJohan: Var hittar man den ?
Jag har hittat en platt på Lindab som verkar bra.

Jag kommer antagligen ändå att få knacka väggen för det finns inte plats för att få in en ljuddämpare på något annat sätt.
Men vi skall snart måla om vardagsrummet i samma färg så man kan väl stänka lite färg på den knackade väggen samtidigt... ^-^
3 vÃ¥nings sutteränghus pÃ¥ 128 m2. Comfortzone CE50 installerad  feb 2006

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!