Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Täcka över skorsten när den inte behövs längre, sparar 47 kWh / Ã¥r  (läst 5862 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
När den gamla pannan åkte ut så blev skorsten överflödig. Jag tyckte det var dags att täcka över den så att vi slipper problem p.g.a. regnvatten kommer ned i skorsten, sagt och gjort, nu sitter en plåt ovanpå. Som grädde på moset behöver ju inte vi använda värme i huset för att förånga regn och snö.
Eftersom jag inte kan låta bli att räkna på allt möjligt så räknade jag även på denna lilla besparing:
I Stockholm kommer det 442 mm regn per eldningsäsong, skorsten hade en yta som det regnade in på på 310x570mm, detta ger allså 75 liter vatten som ska förångas per år. För denna förångning gick det åt 47 kWh.
(Ventilationen sköter ju min flvp, så ingenting ska ut genom skorsten)

//Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
Fantastisk beräkning =)
Men dock så är det viktigt för skorstenen att det löper luft i gamla eldningskanaler för att den trots allt inte ska vittra sönder av gammal tjära och sånnt. Det gäller åtminstone om man eldat med olja, sa min sotare en gång...
Helt sannt är att man ska kosta på ett skorstensskydd som hindrar att det regnar ner på skorstenen oavsett om den är i drift eller inte.
Ett sÃ¥nnt kostar ca 2000 och man kan spara 47 kw per Ã¥r, sÃ¥ dÃ¥ kan man ju till och med tjäna igen det pÃ¥ sikt, lÃ¥ng sikt   Thumbsup

-johnny

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
En viktig anledning till att plåtsko skorstenskransen och sätta en kåpa över den, är att när man inte värmer skorstenen längre, kan det börja krypa vatten inne i kransen och skorstenen och ta sig ner under takbeläggningen. När jag bytte olja mot värmepump, började taket att läcka, och det visade sig att skorstenskransen sög vatten som en svamp. Vattnet kröp sedan inanför plåtskoning mot taket.

Så snart jag fått plåtslagaren att fixa skorstenen, slutade taket att läcka. Här i kvarteren har nog varannan värmepumpsägare fått liknande problem och jag tror att samtliga har sina skorstenar försedda med kåpor numera.

//Ronnie
« Senast ändrad: 04 november 2009, 11:28:22 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Skortsten/murstock är ju av tegel/murbruk. Förr så hade de, även jag som jag har tagit bort, tegelrör som dränrör runt källaren, det skulle ju transportera fukt... som en skorsten kan göra när den inte används längre.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!