Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ventilation utbyggnad  (läst 1338 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jool08

  • Gäst
Jool08
Ventilation utbyggnad
« skrivet: 23 augusti 2019, 22:39:39 »
Hej! Vi bor i ett nästintill nytt hus med frånluftsvärmepump (Nibe F750) med Sam40 tilluftsmodul, vilket innebär att vi har tilluft i taket i varje rum. Nu planerar vi en mindre tillbyggnad (18 m2) och jag är väldigt osäker på hur man ska lösa ventilationen i det rummet. Det som känns enklast är att ha spaltventiler i tillbyggnadens fönster, vilket ger ett kallras som kan accepteras, men jag är rädd för att detta stör det befintliga systemet. Är orolig för att hela undertrycket som uppstår pga utsug i badrum/kök kommer dra luft från spaltventilerna istället för de nuvarande tilluftsdonen och på så sätt skapa en väldigt skev ventilation i huset. Någon som är bättre insatt som kan förstå hur detta kommer påverka?

Är det ett alternativ att koppla ihop utbyggnaden med det befintliga systemet? Är det i så fall väldigt komplicerat?

Andra tips på hur ventilationen kan lösas?

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Ventilation utbyggnad
« Svar #1 skrivet: 27 augusti 2019, 15:28:04 »
I.o.med att du har tilluftsmodulen så har du minskat husets undertryck såpass att det behövs rätt stora el flera spaltventiler och ev en liten sänkning av tilluftsmängden från Sam, för att det ska funka.

Jool08

  • Gäst
Jool08
SV: Ventilation utbyggnad
« Svar #2 skrivet: 27 augusti 2019, 22:40:31 »
Tack för svaret! Tror inte att jag riktigt förstår hur tilluftsmodulen funkar. Ger den ett kostant flöde eller är det husets undertryck som "drar" luft ur tilluftsventilerna? Om man t.ex. öppnar ett fönster i ett rum, kommer tilluftsmodulen nedregleras då eller fortsätter den att trycka in luft oavsett?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ventilation utbyggnad
« Svar #3 skrivet: 28 augusti 2019, 07:27:38 »
Fläkten i SAM40 ställs ju in på ett konstant varvtal.
Luftflödet beror då på mottrycket i systemet.
Om det är korrekt inställt så ska frånluftsfläkten ge lite högre flöde än tilluftsfläkten, detta ger ett litet undertryck i huset.
Vädrar du så är blir det inget undertryck vilket gör att luftflödet i SAM40 minskar något (men det är försumbart).

Jag skulle öka frånluftsfläkten några % när tillbygget är klart, förhoppningsvis kommer detta innebära att tillbygget blir tillräckligt ventilerat.
Du kan ju ta hjälp av en ventilationstekniker, men i praktiken tror jag det är lite overkill.
Fläkten i SAM40 kommer se till att den mesta tilluften går via tilluftsmodulen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Jool08

  • Gäst
Jool08
SV: Ventilation utbyggnad
« Svar #4 skrivet: 29 augusti 2019, 01:32:19 »
Fläkten i SAM40 ställs ju in på ett konstant varvtal.
Luftflödet beror då på mottrycket i systemet.
Om det är korrekt inställt så ska frånluftsfläkten ge lite högre flöde än tilluftsfläkten, detta ger ett litet undertryck i huset.
Vädrar du så är blir det inget undertryck vilket gör att luftflödet i SAM40 minskar något (men det är försumbart).

Jag skulle öka frånluftsfläkten några % när tillbygget är klart, förhoppningsvis kommer detta innebära att tillbygget blir tillräckligt ventilerat.
Du kan ju ta hjälp av en ventilationstekniker, men i praktiken tror jag det är lite overkill.
Fläkten i SAM40 kommer se till att den mesta tilluften går via tilluftsmodulen.

Tack! Tolkar svaret som att jag inte riskerar att ventilationen i övriga huset havererar eftersom SAM40 kommer fortsätta ge ett konstant inflöde? Om jag t.ex. drar igång köksfläkten så ökar undertrycket och inflödet från SAM40 ökar men om jag skulle ha ett fönster öppet kommer större delen av tryckskillnaden ersättas därifrån istället (men ett grundflöde från SAM40 skulle kvarstå). Är det korrekt uppfattat?

IOM med SAM40 ger ett konstant flöde så är undertrycket ganska litet vilket gör att flödet genom utbyggets spaltventiler blir relativt litet. Därför behöver jag flera ventiler och ett något högre flöde i frånluftsfläkten?


Ett annat ventilationsproblem är att vi förmodligen kommer behÃ¥lla altandörren mellan utbygget och det befintliga huset, vilket gör att utbygget hamnar helt utanför ventilationssystemet när dörren är stängd. Det bästa är kanske att ge utbygget ett helt eget system. En egen liten frÃ¥nluftsfläkt och en öppen spaltventil i ett fönster. Det borde fungera utmärkt när dörren är stängd? Lite fundersam pÃ¥ vad som händer när dörren öppnas. Men antar att fläkten i utbyggnaden inte kommer pÃ¥verka SAM40 sÃ¥ mycket? Känns rimligt undertrycket som skapas därifrÃ¥n kommer ersättas av friskluft frÃ¥n spaltventilen i samma rum? 

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Ventilation utbyggnad
« Svar #5 skrivet: 29 augusti 2019, 17:36:07 »
Nej,påverkar sam gör det inte men att suga ut luft på ett sätt som inte frånluftspumpen kan tillgodogöra sig är heller inte det bästa. Ju mer frånluft vp:n har att jobba med, desto bättre utbyte. Används rummet inte som logement åt ett flertal tonåringar och är lokaliserat på markplan, torde en liten ökning av husets frånluft samt ett par spaltventiler i fönstren och avlägsnande av tätningslisterna i överkant på altandörrarna vara en tillräcklig åtgärd. Och det är fullt lovligt att fönstervädra närhelst man vill.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!