Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flöde  (läst 7974 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Flöde
« skrivet: 05 april 2010, 11:03:18 »
Kanske ställer samma fråga igen men vill försöka förstå flöde och delta.

Styrs deltat på VP endast av flödet och inget av hur mycket värme som försvinner från första till sista radiatorn?

Om det är flödet som styr så skulle jag vilja öka det Jag har 2 slingor idag. skulle jag ha bättre flöde till VP om det skulle vara 3 slingor istället till samma antal radiatorer?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Flöde
« Svar #1 skrivet: 05 april 2010, 11:55:58 »
I ett system där alla termostater är fullt öppna styrs deltaT i princip bara av flödet och framledningstempen, ju högre temp du kör ut i ditt system desto större energi lämnar också systemet.
I en värmepumpsanläggning skall man efterstäva ett så stabilt flöde som möjligt, alltså mesta möjliga termostater skall stå helt öppna, och värmepumpens reglerdator styr temperaturen i huset.
deltaT skall helst ligga i intervallet 5-10 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Flöde
« Svar #2 skrivet: 05 april 2010, 13:54:36 »
Styrs deltat på VP endast av flödet och inget av hur mycket värme som försvinner från första till sista radiatorn?

Jepp, tänk så här:
VP:n tillför en viss mängd energi, denna energi höjer temperaturen på vattnet ett visst antal grader. Ju mer vatten (högre flöde) ju mindre temphöjning och tvärtom.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flöde
« Svar #3 skrivet: 05 april 2010, 18:32:11 »
På min Vp så har jag alltid högre delta vid start av värmeproduktion som vid slutet innan vp går i viloläge blir deltat mindre. Beror det på temperaturen på vattnet eller på att VP är mer effektiv i början när "hålet. är varmare?

Deltat ska vra 5-10 °C men finns det några riktlinjer på hur mycket vattentemp ska göra sig av med från första till sista radiatorn på en slinga. Jag vet att slingorna bör vara lika men spelar det nån roll om slingorna tappar 5°C eller 15°C innan vattnet kommer tillbaka till VP?

Slutligen och återigen min fråga ang 2 eller 3 slingor. Blir det bättre flöde med fler slingor?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Flöde
« Svar #4 skrivet: 05 april 2010, 22:06:17 »
VP:n är lite effektivare då KB-in är högre och VB-ut är lägre vilket kan ge lite högre VB-delta i början av en uppvärmningscykel.

Det bästa är om du kan trimma in slingorna så att returtemp från dem är ungefär lika. Och ja, flödet blir högre om det delas upp på fler slingor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flöde
« Svar #5 skrivet: 06 april 2010, 07:30:51 »
tack för svaren! Hur är det då med skillnaden i temp mellan 1a och sista radiatorn. Spelar det nån roll hur mycket temp går ner? Inget jag kommer försöka göra nåt åt, bara nyfiken.

Ang. mer slingor... Jag har idag 3 slingor men en är till golvärmen som inte har ständigt flöde så VP jobbar mest bara mot 2 slingor. En av dom övriga 2 är en lång och trög slinga i källaren som jag har en tanke att dela till 2 slingor vilket ska öka flöde och även förhoppningsvis göra att jag kan ställa ner kurvan en aning. Ser ni några risker med detta?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Flöde
« Svar #6 skrivet: 06 april 2010, 10:41:21 »
tack för svaren! Hur är det då med skillnaden i temp mellan 1a och sista radiatorn. Spelar det nån roll hur mycket temp går ner? Inget jag kommer försöka göra nåt åt, bara nyfiken.

Hur mycket temperaturen sjunker beror på hur mycket effekt radiatorerna gör av med, man bör försöka maximera radiatorernas uteffekt. Det du kan göra för att öka uteffekten är att ha termostaterna på max och att ha balanserat flöde mellan slingorna.

Citera
Ang. mer slingor... Jag har idag 3 slingor men en är till golvärmen som inte har ständigt flöde så VP jobbar mest bara mot 2 slingor. En av dom övriga 2 är en lång och trög slinga i källaren som jag har en tanke att dela till 2 slingor vilket ska öka flöde och även förhoppningsvis göra att jag kan ställa ner kurvan en aning. Ser ni några risker med detta?

Tvärtom.

Men har golvvärmen ingen shunt?
Det är bättre om du kan ha ett litet men jämnt flöde till golvvärmen och att värmen då shuntas till golven om de behöver lägre framledning än att man har on/off reglering på dessa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flöde
« Svar #7 skrivet: 06 april 2010, 11:04:11 »
Vad menar du med tvärtom?

Jag har haft det så under vintern att golvärmen har haft ett litet flöde hela tiden vilket har funkat bra men nu när våren kommit och solen skiner in så blir det väldigt varmt inne. Jag tröttnade på att gå och vrida upp och ner flödet hela tiden och satte på av/på reglering vilket gör att värmen blir bra uppe. Förstår att utnyttja all vattenvolym hade varit bätre för vp.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Flöde
« Svar #8 skrivet: 06 april 2010, 18:26:15 »
Vad menar du med tvärtom?

Delar du upp en lång slinga i 2 kortare och får dem injusterade så ser jag bara vinster med detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flöde
« Svar #9 skrivet: 06 april 2010, 18:48:18 »
Det var skönt att höra! Tyckte nämligen att det lär bra.  ;D
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flöde
« Svar #10 skrivet: 06 april 2010, 18:55:07 »
Bara fö att vara jäkligt jobbig så måste jag ställa ytterligare en fråga. Om jag nu delar upp slingan i två så får jag 3 radiatorer i ena och 4 i andra när jag delar slingan i mitten av källaren. Den slingan med 4 radiatorer bör värma bättre pga att den innan varit sist i 1-rörsslingan och nu istället får nytt tillopp. den slingan med 3 radiatorer som idag är först i slingan blir det ju ingen automatisk förbättring på så där tänkte jag koppla in en fläktkonvektor istället för det 2a elementet. Ska väl inte vara någon fara när jag bara har 3 radiatorer på den slingan och sista elementet är ett litet på en toalett?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flöde
« Svar #11 skrivet: 06 april 2010, 19:11:46 »
Ska väl inte vara någon fara när jag bara har 3 radiatorer på den slingan och sista elementet är ett litet på en toalett?

Jag tycker resonemanget är riktigt.
Sista meningen kan jag inte bedöma annat än  att du har ju möjlighet
laborera med konvektorn om du ser att det behövs.   

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flöde
« Svar #12 skrivet: 07 april 2010, 10:20:25 »
Det var roligt att höra. Då kanske det finns en vetting lösning på mina problem.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flöde
« Svar #13 skrivet: 08 september 2010, 21:31:35 »
Har ännu inte kommit till skott med att dela min långa enrörs slinga i källaren men tänkte nu börja inhandla lite rör osv. Jag har ju idag 15mm rör. Kommer det förbättre cirkulationen något om jag använder tjockare rör när jag delar slingan? eller stryps cirkulationen änå när resten av slingorna bara är 15 mm? Kommer handla om 10 meter rör från pannrummet och tillbaka.

Min andra tanke är om jag bör koppla på den här delningen efter min externa cp så dom framtida 2 slingorna föe hjälp av den. Om jag har tur så kanske inte min externa cp inte behövs efter delningen för att få bra delta men man vet ju aldrig.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flöde
« Svar #14 skrivet: 09 september 2010, 02:52:43 »
Om den nya ledningen ska mata två slingår så tror jag att du ska gå upp ett snäpp på diametern att det inte blir tryckfall i den.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!