Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SolfÃ¥ngare startar ej?!  (läst 3131 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Solpatak

  • Gäst
Solpatak
Solfångare startar ej?!
« skrivet: 02 juli 2017, 01:27:55 »
Hej, nu skriver jag för min far så det blir svårt att få fram exakta detaljer just nu men jag ska fylla på med mer när jag vet mer! Själv så är jag väldigt okunning inom detta.

Han har iaf vakumrör på taket, kanske runt 12 rör?
Hans värme på taket var 150 grader idag så glykol och allt har kommut ur "där nere".

Farsan säger att allting beror på att det är så mycket luft i systemet så pump orkar inte / kan inte dra runt allting. Jag fick hoppa upp på taket och titta på den automatiska luftventilen, fick manuell skruva den.
Vi fyllde på systemet med vatten istället för glykol för att testa, jag öppnade ventilen på taket långsamt, luft kom och vatten. Sen skruva jag lite till och då flög allt åt helvete och vi hade en fontän på taket :( vi testade lite mer men ingenting funkade.
Vi har kommit fram till att vi ska byta den automatiska luftventilen på taket men vad mer ska man göra? Vad är det som är fel på systemet?

Ska fylla i med fler detaljer om systemet när jag vet mer!!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solfångare startar ej?!
« Svar #1 skrivet: 02 juli 2017, 07:31:52 »
Cirkulationsproblem , om den slutar av nÃ¥gon anledning sÃ¥ stiger tempen till över kokpunkten pÃ¥ glycolen , (  är det blandning av glycol och vatten , eller bara solglycol  , den senare fÃ¥r inte blandas med vatten , vattnet har en lägre kokpunkt ) och Ã¥nga uppstÃ¥r i den övre delen pÃ¥  fÃ¥ngaren ,  dÃ¥ skapas ett s.k. Ã¥ngmottryck och pumpen orkar inte snurra runt vätskan ,  det blir mer Ã¥nga högst upp varvid avluftaren öppnar ,  släpper ut och ett faktum kommer till , tomt pÃ¥ vätska och mottryck  mera kok e.t.c. , är mycket svÃ¥rt att fÃ¥ pumpen till att trycka det som är kvar runt ,  dom är för det mesta lite klena ,   avluftaren  den ska tÃ¥la   min  + 150C om den bytes , vanliga är inte för sÃ¥ hög temp , i övrigt sÃ¥ kan det inte bli fel annat än kokning , fyll pÃ¥ och lufta väl sÃ¥ gÃ¥r det nog bra
Kontrollera att startautomatiken fungerar  , fungerar inte den sÃ¥ tillbaka pÃ¥ ruta ett med kok igen
« Senast ändrad: 02 juli 2017, 07:34:09 av 25fOCUS »

Solpatak

  • Gäst
Solpatak
SV: Solfångare startar ej?!
« Svar #2 skrivet: 02 juli 2017, 10:49:04 »
okej tack för svaret, tror luftventilen var för klen om du säger att den ska tåla så hög temperatur...

Kommer tillbaka med lite mer info nu. Gubben hade tydligen 25-30st rör pÃ¥ taket, 1800L tank (men pratade om att slingan i tanken inte värmer hela? ). SolfÃ¥ngaren styrs utav Solar Station SR 962.  SvÃ¥rt att hitta exakt likadan luftventil som sitter pÃ¥ just nu men ungefär denna (samme märke iaf..) : https://www.caleffi.com/international/en-int/catalogue/robocal-automatic-air-vent-horizontal-discharge-502420   

Lite frågor :
 Vad händer fall 1 rör gÃ¥r sönder, fungerar anläggning fortfarande eller mÃ¥ste alla vara hela för det ska funka?
I fabriks inställningen på Solar station SR 962 så stänger den av sig fall värmen på taket blir över 130 grader, är detta en bra sak eller ska man höja max tempen / ta bort spärren?


Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solfångare startar ej?!
« Svar #3 skrivet: 02 juli 2017, 12:36:12 »
Avluftaren är nog OK , angående funktionering på fångarna , du skrev att det blev dusch uppe , då är det en tät konstruktion och
har ingen betydelse om ett glasrör är trasigt , hade det varit av den typ som är med väska i glasröret sÃ¥ hade duschen uteblivit , inget tryck dom är inte bra mycket tunt glas och kan explodera vid övertemp , det där med att den ska stänga av sig vid  + 130C  är det sÃ¥ att cirkulationen stoppar , sÃ¥ kommer det nog att koka bra dÃ¥ rören fortsätter att ge värma , vätskan kan fÃ¥ temp uppemot  + 160-170 C och dÃ¥ kokar den , inget bra lÃ¥t alltid cirken gÃ¥ sÃ¥ kommer dom nog inte upp i mer än + 100C , det med att tanken inte har slingan i botten är ingen större fara , värmen gÃ¥r runt av egen kraft , konvektion , 1800L som ska värmas till över + 100 C är ett oerhört arbete för fÃ¥ngarna med ingen omöjlighet om inget VV eller värme tas ur den , vet inte sorten pÃ¥ fÃ¥ngarna men brukar vara ca  700W - 900W pÃ¥ ett paket är inte riktig säker där kan variera ,

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Solfångare startar ej?!
« Svar #4 skrivet: 02 juli 2017, 15:43:22 »
Får ni snurr på grejerna när det inte är varmt?
Ni kan ju inte vänta tills det kokar innan man startar cirkpumpen, den måste startas innan det kokar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

solpatak

  • Gäst
solpatak
SV: Solfångare startar ej?!
« Svar #5 skrivet: 02 juli 2017, 22:45:40 »
Såklart vi startar pumpen innan det kokar! Kasst väder idag så blev inget gjort idag mer än att leta efter en ny luftventil som ej gick att hitta.. Börjar förstå lite mer nu tack vare er, tack!
Om pumpen inte orkar dra runt, skulle man då kunna köra pumpen med en skruvdragare? Far min påstår att den ska kunna gå att köra manuellt , antar att det är så man kör den manuellt?

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Solfångare startar ej?!
« Svar #6 skrivet: 02 juli 2017, 23:01:38 »

Har systemet något expansionskärl och är det tänkt för partiell förångning ? Du ser det snabbt :

1)  Han har ett litet expansionskärl  typ 5-10 l= glykolen trycks ur systemet genom säkerhetsventilen ( vanligen en 6 bar) vid kokning  sen har ni för lite glykol för att starta om nästa dag + luft överallt + man mÃ¥ste fylla pÃ¥ Ã¥ lufta förtvivlat mycket innan man fÃ¥tt bort luften sÃ¥ att cirkpumpen vill gÃ¥.

2) Han har minst 25 L expansionskärl I sÃ¥fall sÃ¥ är det avsett att ta tillÃ¥ta kokning och solfÃ¥ngarna töms dÃ¥ pÃ¥ glykol - kvar blir Ã¥nga och trycket  stiger inte sÃ¥ mkt att övertrycksventilen löser ut. det är bara att Ã¥terstarta när fÃ¥ngarna kallnat. Kolla bara attinte membrnet har fell tryck eller fÃ¥tt punka dÃ¥ fungerar inte den pariella förÃ¥ngningen och det blir enligt  fall 1)!

jag skulle nog inte arbeta dagtid i alla fall inte i soligt väder alltid risk för att bränna sig och så får man inte ut luften.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solfångare startar ej?!
« Svar #7 skrivet: 02 juli 2017, 23:10:17 »
Vet inte om det är sÃ¥dant  system dom har , men om det sitter en avluftare pÃ¥ taket sÃ¥ är det väl tveksamt ett partiellt system , som du säger Hastings  , dÃ¥ skyddas systemet frÃ¥n att koka ur , blir Ã¥tervinning pÃ¥ soppan  :)
PS tillkommande ,TS startar ni själva upp pumpen , då finns problem , värmen stiger snabbt i fångare och ånga ett faktum
« Senast ändrad: 02 juli 2017, 23:19:35 av 25fOCUS »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solfångare startar ej?!
« Svar #8 skrivet: 03 juli 2017, 09:14:04 »
Det vanliga på vacuär väl att man låter dem gå i kok för att skydda tanken mot kokning.
Att det sitter en automatavluftare på taket är väl i normalfallet inget problem då tankarna troligen aldrig blir så varma att det i praktiken går i kok - så länge cirkulationen fungerar.

Vad jag tror är att:
Gummibälgen i det "stora" expansionskärlet gått sönder, det gör att vatten/glykol trycks ut när vattnet blir varmt, när det svalnar på kvällen så sugs luft in i systemet och man blir av med flödet, och då går solfångarna i kok, vattenånga kan då kanske (vet inte) evakueras via automatavluftaren och man får ännu mindre vätska i systemet.

Mitt förslag på felsökning/åtgärd:

Kolla expansionskärlet där nere, byt ut om det är trasigt.
Se till att avluftaren fungerar, eller byt ut den. (Fundera på om ni skall ha automatavluftare eller avlufta manuellt istället, i så fall ersätt automataren med en vanlig avluftningsnippel.
Fyll på systemet med korrekt blandning glykol/vatten eller vad som tidigare använts.
Starta upp och avlufta systemet, sen borde det funka.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Solfångare startar ej?!
« Svar #9 skrivet: 03 juli 2017, 09:31:23 »
Om pumpen inte orkar dra runt, skulle man då kunna köra pumpen med en skruvdragare? Far min påstår att den ska kunna gå att köra manuellt , antar att det är så man kör den manuellt?

Om inte pumpen orkar starta så är det fel på den - Förmodligen kondensatorn som är trasig. Då måste du åtgärda den innan du gör något mer, annars är det bara bortkastad tid.
Startar pumpen men den klarar inte av att cirkulera vätskan på grund av för mycket luft så spelar det ingen roll om man använder skruvdragaren.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solfångare startar ej?!
« Svar #10 skrivet: 03 juli 2017, 09:57:21 »
Rätt så, om inte pumpen går så är det ju fel på den, och då blir det samma problem, även om expansionkärlet är trasigt.
Livslängden på ett modernt tryckexpansionskärl är ca 6 till 10 år, det kan också ge en ledtråd om det är troligt som felorsak.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Solfångare startar ej?!
« Svar #11 skrivet: 03 juli 2017, 14:56:30 »
Om pumpen inte orkar dra runt, skulle man då kunna köra pumpen med en skruvdragare? Far min påstår att den ska kunna gå att köra manuellt , antar att det är så man kör den manuellt?

Vad är det för en cirkpump du har?
Man kan säkert motionera den med en skruvdragare, men snurrar den inte även om pumphjulet gÃ¥r fritt sÃ¥ är den nÃ¥tt elektriskt fel.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!