Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)  (läst 36753 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #105 skrivet: 15 december 2013, 20:56:56 »
Ja det verkar vara du och jag som drabbats av detta "tjutande". Hade en egen tråd om det för ett tag sedan, http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51618.0

Tyvärr har inte rörisen kommit ännu, så det har därför inte hänt något.

Hade en bekant här i helgen. När han stod i hallen undrade han vad det var för ljud som lät. Han har inte vetat om problemet, så det tyder ju på att det inte är jag som är överkänslig.

Vet inte om jag istället ska kontakta thermia och kräva att de kommer hit och fixar det. Har haft detta i ett år ungefär. Men i början var ju allt så nytt så jag tänkte att det försvinner/vänjer sig. Men det har varken försvunnit och än mindre vant mig med det. Detta svaga tjutet när kompressorn går, kan tänka mig att personer med tinnitus inte skulle tycka synd om mig, men ändå.

Men det borde ju vara fler som har detta. Borde ju finnas massor med en diplomat 10. Man undrar om det kan ha att göra med rördimensioner? Eftersom allt mitt är nytt så har jag inget att relatera till.

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Bonazera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #106 skrivet: 16 december 2013, 12:12:07 »
Ljud är bevisligen svårt att beskriva.
Min Diplomat 10, ej G3, hörs inte genom mitt BW-bjälklag, (5 cm betong med ingjutna träbjälkar) upp till köket rakt ovanför. Kylen i köket hörs när den startar och den går väldigt tyst.
När jag går genom tvättstugan till pannrummet och dörren är öppen så hör jag om VP går i pannrummet, ingen annan stans i huset.
Jag var mycket skeptisk till ljudet om det skulle höras men det var en positiv upplevelse.
Din VP låter definitivt för mycket!
Om det är i slutet av gångperioden tyder det på att ljudet ökar med ökat tryck/temp på hetgassidan.
Ju högre tryck/temp desto hårdare får kompressorn jobba.
Antar att Thermiafolket har kollat det men du kan ju kolla själv vad du har för hetgastemp i menyn och om det börjar öka vid ett visst tryck.

Heja Leksand!
Vedeldare sedan -84, panna med passiv tank 1700 liter. C:a 25-30 kubikmeter ved/Ã¥r.
2kvm solfångare växlas i separat 100 literstank som förvärmer tappvv.
1 1/2 plan + souterängkällare, 100 kvm/plan.
Gammalt timmer nyuppförd 1978 i Falun, skapligt bra isolerad, 3glas.
Drömmer om en bekväm "ålderdom" med jämn och skön innekomfort!
130905 Thermia Optimum 10, pannan kvar ifall! Tanken demonterad, 220m borra.
Frikyla på övervåning, fläktkonvektor i tvättstuga.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #107 skrivet: 17 december 2013, 18:23:00 »
Alltså, nu börjar jag surna till, nyss hördes pumpens "tjutande" upp i köket genom bjälklaget, pannrumsdörren hermetiskt tillsluten >:( Börjar tro att Thermia har ett av dem känt problem med dessa pumpar, men man griper efter halmstrån för att lösa problem hos vissa kunder som jag, istället för att byta ut maskinerna. Troligen hjälper det inte att byta till en likadan, börjar misstänka att just 10 Kw G3 är problemet, kanske en vanlig Optimum hade vart tyst(are)! Om det är så är det förbanne mig så att grejorna ska bytas mot en "sämre" maskin och mellanskillnaden tillbaka!
Eller kanske ett annat fabrikat?

Mike
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #108 skrivet: 17 december 2013, 19:47:50 »
Har du samma som mig att det låter mer när det är kallt? Nu har det varit 5-10 plus i några dagar och då låter det inte lika mycket. Men när det blir kallt blir det värre. Antar att det blir ett högre tryck i maskinen.

Men har du provat att helt reklamera maskinen? Byt till en likadan. Eftersom det inte verkar vara så många med detta problem (åtminstone inte i forumet) så kanske en ny löser det...

Det kommer jag kräva om inget hjälper. Dock är inte min påbörjad ännu.

Du kan ju annars gå ut i media om att thermias maskiner ej håller måttet, åtminstone inte ljudmässigt. Thermia lär ju isåfall gå miste om en hel del sålda pumpar. Självklart ska man låta dem fixa det först, men om de inte bryr sig...
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #109 skrivet: 17 december 2013, 20:39:10 »
Skall hålla noggrann koll (eller öra) i morgon bitti vid frukostbordet, då är det väl några minusgrader.

Mike
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad tomtom7

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #110 skrivet: 08 februari 2014, 23:50:56 »
Har exakt samma problem med en Diplomat 10 som tjuter.
Håller på att bli knäpp....
Har ni fått nån respons från thermia ?

Tommy

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #111 skrivet: 09 februari 2014, 11:06:14 »
Har exakt samma problem med en Diplomat 10 som tjuter.
Håller på att bli knäpp....
Har ni fått nån respons från thermia ?

Tommy
Jobbar på det, men jag tror Thermia haft lite för bråttom med att släppa maskiner som inte är färdigtestade i olika miljöer, vad jag vet är att alla maskiner provkörs före leverans, dock ej med vvb fylld och körd.
Kanske där problemet ligger, vid varmvattenproduktion simultant med värme?

Mike
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad tomtom7

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #112 skrivet: 09 februari 2014, 20:56:40 »
Mike,

Har du fått nån personlig kontakt på thermia?
Vore skönt att slippa bli bollade mellan diverse support personal som man mÃ¥ste förklara sig  för om och om igen.

/ Tommy

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #113 skrivet: 09 februari 2014, 21:53:19 »
Otroligt hemskt med sådana Oljud !
Vår Nibe 1245-10 står monterad i hjälpköket mittemot tvättmaskinen. Dörren dit står ofta öppen
men man hör knappt ljudet från den utanför rummet. Möjligen nattetid men aldrig att det stör.
Den låter väl som ett kylskåp fast lite grövre ljud men som sagt EJ så det stör.
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #114 skrivet: 10 februari 2014, 17:27:59 »
Mike,

Har du fått nån personlig kontakt på thermia?
Vore skönt att slippa bli bollade mellan diverse support personal som man mÃ¥ste förklara sig  för om och om igen.

/ Tommy

Jodå, jag har en personlig kontakt, men är inte i nuläget beredd att lämna det vidare utan godkännande från densamme, är inte färdig med Thermia ännu.
En bekant till mig som driver ett kylserviceföretag berättade idag att han igår varit hemma hos någon med Thermia G3 8 eller 10 Kw, den hördes knappt på 1,5 meters avstånd.
Kan knappast sägas om min maskin :(
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad tomtom7

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #115 skrivet: 10 februari 2014, 23:08:35 »
Ok ,har haft min installatör på plats nu.
Han skulle kontakta en gammal kontakt som jobbade för thermia med just akustik frågor.
Håller tummarna för att det ger nåt.

 / Tommy

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Bergvärmepump och ved (eller ved och vp)
« Svar #116 skrivet: 04 februari 2015, 17:25:18 »
Uppdatering!
Igår var min röris här och byggde om min Thermia 10 kw G3 för att tysta tjutet, och banne mig tror jag att det lyckades! Ylandet verkar ha dämpats högst påtagligt, det något högljudda kompressorljudet dock kvar. Detta skall jag åtgärda med att klä insidan av frontplåten med Bitumenmattor, som jag brukar ha använt på mina veteranbilar med gott resultat.
Fick på omvägar via en bekant i branschen reda på att Thermia hade tagit fram en lösning för att tysta ylande vp:ar, inget som man per automatik erbjöd de som haft/har problem.
Kollade direkt med min röris och det bestämdes att jag skulle få min pump ombyggd.
Hoppas att det är bestående med "tystnaden"!

Mike
« Senast ändrad: 05 februari 2015, 18:34:04 av mikethebike »
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!