Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna  (läst 12879 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Var sitter avluftaren , före eller efter pumpen ??

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #91 skrivet: 10 april 2021, 11:01:09 »
Före pumpen. Sist på returen efter konvektorer och injusteringsventiler. Innan växlaren.
« Senast ändrad: 10 april 2021, 11:08:19 av R2 »
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den får inte sitta så att det kan bli ett sug på den, då kan den fungera som en infart för luft när ett vacum inträffar på pumpens sugsida. Den sitter där den sitter nu , troligtvis på en högpunkt och ska vara stängd, när man luftar ska pumpen om risk för insug stängas av och vänta 5 minuter och öppna sen stänga. Sen det med automatluftare, dom börjar läcka efter ett tag och är gjorda för vanligt vatten med ytspänning i. Alltid vara stängda, bara i början vid start och högt tryck i systemet ska dom vara öppna
Blandas det in något så sjunker ytspänningen och det kan börja småläcka på något ställe.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #93 skrivet: 10 april 2021, 11:14:54 »
Den sitter enligt Svensk kylnorm.

"Avskiljaren skall placeras i horisontell rörledning på plats där trycket är som lägst och temperaturen är som högst. Returledningen före
cirkulationspump är normalt en bra placering.
Antal och placering väljs så att hela flödet alltid
passerar genom avskiljarna."


Dock står den öppen. Ska gå ner och stänga den på en gång. Den ska klara glykol.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #94 skrivet: 10 april 2021, 11:33:47 »
Så här får jag pumpens arbetsområde med proportionalstyrning. Om du ställer upp setpointen utanför det gråa området, så är min tolkning att den följer precis den övre begränsningslinjen. Det borde bli max 6.9m, men då ska man ha tur att anläggningen matchar just där. Det som är svårare att förklara är snarare varför du har lyckats komma upp i 7.5m med proportionalstyrning tidigare.



Byter man till konstant tryck så lägger sig begränsningslinjen faktiskt också på omkring 7m (fast då en horisontell linje). För att komma upp i 7.5m måste man släppa pumpen helt fri.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Svensk kylnorm ???? En automatisk eller annan avluftare måste sitta på den sida av pumpen som ger det statiska trycket och inte på sugsidan. Vet du hur dom ser ut invändigt. Det är en en lite flottör ( lika som i förgasaren på en moppe ) som trycker på en nålventil. Pumptrycket pressar på mediat och flottören flyter, den tätar genom att flyta upp på mediat. när luft kommer in så sjunker den och släpper ut luften. Blir det då ett undertryck ( vacum ) så kan flottören sjunka och luft sugs in och ett faktum med luft i systemet blir. Luft i ett system åker ut med tiden. En bubbla som inte är för stor åker med till pumpen, som slår sönder den i microbubblor som följer med runt i systemet, kan ta veckor innan dom små fastnar i avluftaren, inte alla på en gång, men med tiden så åker någon/några upp i avluftaren, tills alla är borta, kallt vatten har svårare att bli av med luft. Så ha tålamod.
PS Har du någon manometer så kan du se på den vad som händer, stäng av pumpen kolla trycket, starta pumpen, sitter avluftaren efter pumpen kommer trycket att öka och före blir det lägre. Kanske lättare då att förstå det med placeringen av den.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #96 skrivet: 10 april 2021, 11:50:36 »
Nu är jag visserligen ingen expert alls på detta, men som besserwisser undrar jag varför du vill ha proportionalstyrning? Jag förstår poängen om anläggningen har en för alla konvektorer gemensam stam med signifikant flödesmotstånd. Då vill man kompensera så att trycket är konstant i förgreningspunkten (för att inte on/off av en slinga ska påverka trycket över de övriga). Men du har ju väldigt liten gemensam del och då vore det väl bättre med konstant tryck på pumpen? Det borde också ge ungefär konstant tryck i förgreningspunkten.

Eller är det för att spara lite extra energi?

Edit: Riktat till @R2. Du hann emellan.
« Senast ändrad: 10 april 2021, 11:54:40 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #97 skrivet: 10 april 2021, 11:54:15 »
Så här får jag pumpens arbetsområde med proportionalstyrning. Om du ställer upp setpointen utanför det gråa området, så är min tolkning att den följer precis den övre begränsningslinjen. Det borde bli max 6.9m, men då ska man ha tur att anläggningen matchar just där. Det som är svårare att förklara är snarare varför du har lyckats komma upp i 7.5m med proportionalstyrning tidigare.



Byter man till konstant tryck så lägger sig begränsningslinjen faktiskt också på omkring 7m (fast då en horisontell linje). För att komma upp i 7.5m måste man släppa pumpen helt fri.

Aha. Så då verkar 6.9 m vara helt normalt då? Bra fråga varför den körde med 7.5 tidigare... Dock så är flödet detsamma sen alltid.
Var nere och kika på effekt. Den ligger på 110W nu när jag kör full spett på sekundären med 3.4-3.5 m3/h och 6.9 meter. Börjar bli väldigt kallt i huset nu :D
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #98 skrivet: 10 april 2021, 12:06:22 »
@25focus.

Ja enligt svensk kylnorm är installationen rätt på både avluftare samt placering cirkulationspump med hänsyn till värmeväxlaren.
Du får skilja på värmesystem och kylsystem. I kylsystem är returen som varmast, precis tvärtom värmesystem.

@Pen

Jag kör proportionalstyrning för hålla ner drivenergin/effekt på cirkulationspump.
 Har jag bara kylbehov pÃ¥ en slinga, tex en PEX 25 slinga sÃ¥ Ã¥ker driveffekten ner rejält dÃ¥ den minskar uppfodringshöjden och ska bara hÃ¥lla igÃ¥ng 500 l/h.
« Senast ändrad: 10 april 2021, 12:10:01 av R2 »
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kyla eller värme , hos dig kan det inte vara mer än nÃ¥gra grader pÃ¥ in/ut.  Men oavsett sÃ¥ är det placeringen som avgör in eller ut pÃ¥ luft i en avluftare, har du kollat manometern som jag skrev för att se vad som händer. Blir det för mycket motstÃ¥nd ut, sÃ¥ kan det t.o.m. bli sÃ¥ att impellern  gÃ¥r i nästan kavikation och slÃ¥r ut syret i mediat.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #100 skrivet: 10 april 2021, 12:44:41 »
Mm, fast det regleras ner hyfsat med konstant tryck också - kanske inte riktigt. Om ditt dimensionerade tryck i förgreningen är 4.5m (oavsett antal slingor) så får du följande figur. Notera att det är mittkurvan i effektkurvan som gäller. Jämför med proportinalstyrningen ovan.

Du får tänka dig att den röda parabolen krymper åt vänster för varje slinga som kopplas ur. Parbolen som är inritad har inget med din anläggning att göra. Även med öppen slinga ligger du en bit till vänster misstänker jag.

Fast nu verkar du har svårt att komma upp i det flöde du önskar. Vad är ditt dimensionerande flöde?

« Senast ändrad: 10 april 2021, 12:46:31 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #101 skrivet: 10 april 2021, 13:02:08 »
Kyla eller värme , hos dig kan det inte vara mer än nÃ¥gra grader pÃ¥ in/ut.  Men oavsett sÃ¥ är det placeringen som avgör in eller ut pÃ¥ luft i en avluftare, har du kollat manometern som jag skrev för att se vad som händer. Blir det för mycket motstÃ¥nd ut, sÃ¥ kan det t.o.m. bli sÃ¥ att impellern  gÃ¥r i nästan kavikation och slÃ¥r ut syret i mediat.

Händer ingeting med manometertrycket.

Vi kanske pratar om varandra, vad som menas med före eller efter. Min sitter såhär, helt enligt kylnorm. Jag utgår från vvx kalla sidan sekundär dvs framledning.

( Framledning = vvx kall > CP > ställdon/ventil > fläktkonvektor) (Retur = Fläktkonvektor > injuteringsventil > avluftare > vvx varm)
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #102 skrivet: 10 april 2021, 13:11:01 »
Mm, fast det regleras ner hyfsat med konstant tryck också - kanske inte riktigt. Om ditt dimensionerade tryck i förgreningen är 4.5m (oavsett antal slingor) så får du följande figur. Notera att det är mittkurvan i effektkurvan som gäller. Jämför med proportinalstyrningen ovan.

Du får tänka dig att den röda parabolen krymper åt vänster för varje slinga som kopplas ur. Parbolen som är inritad har inget med din anläggning att göra. Även med öppen slinga ligger du en bit till vänster misstänker jag.

Fast nu verkar du har svårt att komma upp i det flöde du önskar. Vad är ditt dimensionerande flöde?



Vad menar du med regleras ner med konstant tryck?

Sätter jag den på konstant tryck 7.5 meter och alla slingor förutom en PEX 25 stänger, så kör den ca 500 l/h med 7.5m och ca 65 W.
Med prop tryck och bara en PEX 25 öppen så ändras inte flödet avsevärt, något kanske, men uppfodringshöjden går ner till ca 5m och effekten till 39 W.

Mitt dimensionerade flöde är runt 3.2 m3/h på hela sekundär systemet när alla konvektorer kalla på kyla. Så där är jag ju ok. Men jag trodde jag skulle kunna köra mer ut t.ex. på en slinga när de andra inte kallar på kyla.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #103 skrivet: 10 april 2021, 15:34:58 »
Hej igen,

Har labbat lite med två olika kurvor på cirkulationspumpen.

Som bekant så kör den med Prop kurva ostrypt 6.9 meter (Bör 7.5 meter) @3.4m3/h.

Gick ner och ändra till konstant tryck Bör 7.5 meter, men den kör fortfarande på 6.9 meter @ 3.4m3/h.

Ströp lite på 2 slingor, då stack uppfodringshöjden upp till 7.3 meter och flödet sjönk till 3.2m3/h. Flödet ökat något på de helt ostrypta slingorna.

Det verkar stämma med kurvorna som du säger Pen.

Men jag hajjar fortfarande inte varför en PEX 25 är begränsad till 500l/h. Kanske inte är något fel, bara jag som inte förstår.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #104 skrivet: 10 april 2021, 16:06:52 »
5 meter går pumpen ner till när alla slingor förutom en PEX 25 stänger och flödet är fortsatt 500 l/h.

Borde ha kört PEX 32 överallt..
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!