Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna  (läst 12870 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #45 skrivet: 06 april 2021, 20:16:47 »
Det är kopplat korrekt. Jag har dubbelkollat flödesvägen på ventilerna. Pilen är åt rätt håll.
Behöver ingen bypass. När en slinga stänger så upphör flödet i den slingan men de andra slingor som är öppna får flöde ändå. Precis så det ska vara.
Lägger in en bild.

CP sitter på framledningen tillsammans med 2vägs ventilerna.
På returen sitter en varsin injusteringventil med flödesmätare. Alla är fullt öppna.

« Senast ändrad: 06 april 2021, 20:19:10 av R2 »
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Oavsett värme eller kyla så måste flödet vara konstant, vet inte men du kanske missat något här. Stänger 2 -vägaren så blir det tvärstopp på flödet, du måste ha en baypassfunktion se bilder. Jag jobbar en del med reglering och vid 2-vägsreglering är det alltid en baypass för att säkerställa flödet över systemet. Är det raka rör ut till taken sedan efter ställdonen. När donen stänger så går din pump ner i varv och flödet kan avta dramatiskt när det blir ett övertryck i systemet. beror lite vad minfarten är ställd på. Hur matas primären, med KB-pumpen, du har säkert fullt flöde där då VP behöver flödet eller går även den ner i varv.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #47 skrivet: 06 april 2021, 21:13:18 »
Den du pekar på är påfyllnadskopplet.

Ställdonen sitter på 2-vägsventilerna. Under isoleringen.
Nej jag behöver ingen bypass...  Därför vi har proppat 3e porten.
Jag kör tryckstyrd kurva på cirkulationspumpen. Stänger en eller flera så ändras inte flödet över de som är öppna.

Finns ingen VP. Primären är en djuphålspump i en brunn. Det är grundvattenkyla.
Den stora isolerade klumpen är plattvärmeväxlare.

Som sagt, tycker det är jättemärkligt att jag kan inte få ut mer flöde ur PEX 25 slinga. Spelar inte roll om jag stryper bort de andra, flödet åker inte upp.

« Senast ändrad: 06 april 2021, 21:15:48 av R2 »
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är lite vill dÃ¥ det gäller KVs -värden för shuntar, bara en tanke, är dom inte för klena för flödet, kanske bara för 25:an, det är inte direkta vridshuntar du har, utan  dom med pinne som trycker, vad för dim är det pÃ¥ shuntarna. Finns stora av den sorten med. Tänk dig växelventilen för VV i en VP, en stadigt bit som sitter där med grova rör.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #49 skrivet: 06 april 2021, 21:48:09 »
Kvs 3.5. Så tryckfallet är bara 2 kPa @500 l/h.

Om jag skulle lyckas få ut 1000 l/h på PEX 25 så skulle ventilen ha ett tryckfall på 8kPa.

Kan nämna att ställdonen har problem att trycka ner pinnen/ventilen. Den klarar alltså inte stänga ventilen.
Pratade med IMI. De sa att det kan bero på att 3e porten är proppad. Det byggs upp ett tryck under 3 portens tallrik. Funderar om även det kan vara orsaken till dåligt flöde.
Därför jag frågar här om andra håller med att man borde kunna få ut mer än 500-600 l/h med min setup och den väldigt kompetenta pump som magna3 ändå är. Går ju inte jämföra med en vanlig Wilo 6 eller 8 meters pump.

Folk får ju mer flöde med vanliga 6-8 meters pumpar med 22 koppar eller prisol om man läser här.
Och dÃ¥ ger en sÃ¥dan CP kanske max 1m3 @ 75-80kPa.  Min ger 3.5m3
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad skulle hända om du tar en slangklammer eller annat tex en tving och  sätter över pinnen och drar till sÃ¥ den öppnar helt. En undran bara om du sänker farten pÃ¥ pumpen orkar donet öppna helt dÃ¥.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #51 skrivet: 07 april 2021, 07:58:46 »
Spontant efter dina uppgifter så tycks du ha tämligen lågt flödesmotstånd. Och ja, då kan jag hålla med om att du borde kunna få ut lite mer flöde ur den ensamma slingan. Skulle i och för sig varit intressant att se en skiss med tryckfall för hela den slingan inklusive vvx, ventiler, flödesmätare, rör och konvektor.

Som du säkert redan vet ökar tryckfallet kvadratiskt med flödet och det går ju inte att öka flödet så våldsamt innan fallet uppnår pumpens oeftergivliga maxtryck (80kPa). Jag skulle vilja lägga in hela din slinga som en parabol i pumpkurvan bara för att få en uppfattning hur det borde vara.

Resonemanget och jämförelsen med andra mindre pumpar är lite förenklat tycker jag. Din pump kan visserligen ge mer flöde vid 80kPa än en mindre 8m pump, men den är fortfarande begränsad till samma maxtryck. Min slinga har lite högre motstånd än din och jag skulle rätt snabbt slå i taket om jag försökte öka flödet - no matter vilken pump med samma "höjd" jag valde.

Med detta sagt, så antyder dina tryckfallssiffor att du ändå borde komma upp en bit till i flöde. Håller med om att det är lockande att peta ner piggen i ventilen för hand. Förklaringen att igenpluggningen kan påverka den kraft som behövs verkar rimlig.
« Senast ändrad: 07 april 2021, 08:08:57 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #52 skrivet: 07 april 2021, 11:15:49 »
Tack för alla svar.

Går att motionera piggen till och från. Sen helt plötsligt blir den stum. Med flöde och utan flöde. Själva ventilen är Normalt öppen. Dvs piggen/käglan är "ute" när ventilen är öppen. Trycker jag in piggen så stängs ventilen. Tycker mig att piggen är helt ute när jag testar att få mer flöde. Ställdonen är bortskruvade.

Mottrycken jag har om vi bara räknar på en PEX 25 slinga @ 500 l/h.

Vvx <0,2 kPa
PÃ¥fyllnads koppel 0.21 kPa
Pluggad 3 vägsventil 2.1 kPa
Skystar SK22 7.5 kPa
PEX 25 slang 4 kPa
Injusteringsventi Dn15 3.15 kPa

Fördelar rören vet jag inte mottrycket på. CU 35 med CU 22 avstick. Vi räknar högt.

1kPa

Vi räknar högt på alla kopplingar. Är inte många per slinga men jag sätter den på

3 kPa.

Totalt : 21.16 kPa.

Kan inte se att jag har missat något. Använt mig av korrektionsfaktor för 20% Propglykol.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #53 skrivet: 07 april 2021, 11:40:22 »
Vad skulle hända om du tar en slangklammer eller annat tex en tving och  sätter över pinnen och drar till sÃ¥ den öppnar helt. En undran bara om du sänker farten pÃ¥ pumpen orkar donet öppna helt dÃ¥.

Den har aldrig "fastnat" intryckt (som är stängt läge) den har bara blivit stum när man ska trycka in piggen för att stänga. När man väl övervinnet stumheten så fjädrar den tillbaka fint.
Sen kan den helt plötsligt bli stum igen så det inte går att trycka in den. Precis som man bygger ett tryck när man motionerar piggen.
Har testat med flöde, utan flöde. Ingen skillnad.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #54 skrivet: 07 april 2021, 12:45:21 »
21 kPa @ 500 l/h blir i runda tal 8m @ 1000l/h.
Då skulle din anläggning (med en ensam slinga) se ut så här inlagd i Grundfoss berömliga dimensioneringstool. Röda linjen är ditt rörsystem.



Bilden ger förstås ingen förklaring till ditt problem, men den belyser att även en pump med tredjedelen flöde och 6m skulle ge nästan samma resultat. Poängen kommer först när du har fyra slingor. Det jag saknar i din summa är flödesgivarna.
« Senast ändrad: 07 april 2021, 12:52:27 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #55 skrivet: 07 april 2021, 13:38:46 »
Tack Pen!

Injusteringsventil Dn 15 3,15 kPa ovan är flödesmätaren.

Ja nej jag tycker också det är märkligt. Jag har funderat och funderat vad det kan vara, om jag har missat något tryckfall. Måste vara pluggad 3 vägs ventil. PEX 32 slingan får jag ut 1500 l/h, den har jag inte dock kört ensam än. Så fort kondenspumpen är inkopplad på den så ska jag testa den lite mer.

För den slingan ser ut såhär >

PEX 32 @ 1500 l/h

Vvx 1,5 kPa
PÃ¥fyllnads koppel 1.5 kPa
Pluggad 3 vägsventil DN25 12 kPa
Konvektor Krone WLT 88 EC 27 kPa
PEX 32 slang 8 kPa
Injusteringsventi Dn20 15 kPa
Övrigt 5 kPa

Summa: 70 kPa
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilket fabrikat och modell på ventilerna har du.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har mina funderingar, du sa tidigare att det var svÃ¥rt att trycka ner stiftet, Kan vara att ett mottryck blir som du sa och donet inte orkar trycka ner stiftet. Prova med att stänga av pumpen och tryck pÃ¥ stiftet, gÃ¥r det bra sÃ¥ regla med en tving över sÃ¥ stiftet är i botten. Det är inte mycket till hÃ¥l i dom och flödet ( farten ) genom ventilen  ökar i just ventilen. Ursäkta ( dumt ) men dom är inte felvända, med AB mot pumpen. Annars är dom kanske för klena. Normalt ska det flöda genom med en blandning frÃ¥n A och B ut till AB och dÃ¥ finns ingen strypning i ventilen. Kanske tankevurpor frÃ¥n min sida, men det snurrar 1 trappa upp om vad som kan vara.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SÃ¥g en sak till pumpen sitter efter växlaren, normalt sitter den före  för att överbrygga tryckfallet i växlaren, jag har inte sett med efter. I min tanke sÃ¥ kanske det blir som ett vacum före pumpen, den fÃ¥r lite  svÃ¥rt att fÃ¥ tag i vattnet och flödet blir minder dÃ¥.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!