Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SV: Mjukstart pÃ¥ scroll? TESTAT :)  (läst 4311 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lulegurra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar verkligen min värmepump!!! :)
SV: Mjukstart på scroll? TESTAT :)
« skrivet: 23 mars 2012, 10:59:04 »
Jag har funderingar på att sätta mjukstart på min scroll. (Copeland ZR)
Har tagit reda på att det är okej att göra det. (1sek ramp och starta på ca:80V)

Varför jag vill montera detta är att slippa rycket vid uppstart, men kommer det bli så stor skilland med så kort ramptid och start spänning på 80V?

Eller vågar man rentav starta från 0V?

Har mjukstarten och allt som jag behöver men är det värt besväret att montera? V-Pumpen är rätt gammal tillverkad 1998...
« Senast ändrad: 27 mars 2012, 22:54:41 av lulegurra »
Norrbottensgård utanför Luleå Jordvärme med med IMSE WebMaster Pro styrning + Nora 318 mot 2x500 liter med 2 x vv-slinga och 30m2 ved kan va bra om det blir kallt nån gång!

Utloggad diesel_1964

  • Har jobbskatteavdrag!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur nöjd kan man bli??
SV: Mjukstart på scroll?
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2012, 00:37:34 »
Jag har ingen mjukstart i min anläggnig, är det verkligen värt besväret? Kör även en liknande men större anläggning i mitt föräldrahem sedan 8 Ã¥r tillbaka utan mjukstat, inga problem med det. Är det kanske om det är snÃ¥lt tilltaget i dimensionering sÃ¥ att ett el-liskott kräver detta för att klara huvudsäkringen? 
Bor i Norrbotten (Piteå). Enplansvilla totalt ca 200m2 uppvärmd yta (byggår 1988). Temp i bodel ca:22gr (termostater aktiva), ingen nattsänkning. Inst markvärme okt.2010. Tidigare total årsförbr EL ca 32-35MWh varav HH-el ca 8,0-10MWh. 2011gav en El-förbr värme+VV (även diskmaskin ink.på VV)=7,385MWh(El för komp, 2*CP, regl.utr, logger). Årsvärmefaktor = 3,2-3,5 (inkl drivenergi 2*CP och reglerutr, logger). Egenkomponerad styrning med Crouzet PLC som styr värmepump med scrollkompressor Copeland ZR61KCE-TFD(R134a). Ett inställt aktivt arbetsområde utan El-tillskott upp till 60gr (max ca 70gr), temperatur för radiatorsystem vid utetemp -39gr=52gr. VP tillverkar VV normalt 48gr, 58gr legionellakörning med värmepumpen 2-3ggr/månad. Värmepump 8kW för att klara utetemp ner till -35gr utan eltillskott (prestanda VP (förångning/kondensering)-5/35 ger 9,3kW, -5/52 ger 8,7kW & -5/60 ger 8,6kW & 0/55 ger 10kW). Aktiv markslinga ca 2x270m. Test vid -30gr i 1 dygn gav VP-drift 85% och 15% stillestånd, vid dygnsmedeltemp -35gr gav 100% VP-drift utan annat tillskott och innetemp oförändrad. Tillskott (värme & VV) 2010-10=>2016-01= 0,0kW. Drifttid VP 2011 = 2405h (VP starter/dygn under året max=8st, vid 0gr utetemp ca 6st, och vid 18gr 3st starter/dygn). Logger 2020 med 17st tempgivare. PLC med 5st tempgivare(KTY81). Har aldrig justerat eller rört anläggningen sedan 2011-02 (allt i auto året om (precis som om jag kör en el-panna), utför enbart avläsningar och dokumentation). 2022-01-01 total drifttid VP=29583h. Inga pressostatlarm hittills. Summa=Helnöjd!!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Mjukstart på scroll?
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2012, 08:56:00 »
Är det kanske om det är snålt tilltaget i dimensionering så att ett el-liskott kräver detta för att klara huvudsäkringen?

Om det är så att kompressorn startar när eltillskottet är inkopplat är det totalt fel inställningar på värmepumpen. Det är först när kompressorn går hela tiden som tillskottet får gå in.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lulegurra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar verkligen min värmepump!!! :)
SV: Mjukstart på scroll?
« Svar #3 skrivet: 24 mars 2012, 10:13:58 »
Jag kör inget el-tillskott. Det jag vill uppnå med mjukstart är att det inte ska rycka till vid start. Men det blir nog ingen mjukstart om det inte är nån mening med det.

Tack för synpunkterna :)
Norrbottensgård utanför Luleå Jordvärme med med IMSE WebMaster Pro styrning + Nora 318 mot 2x500 liter med 2 x vv-slinga och 30m2 ved kan va bra om det blir kallt nån gång!

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Mjukstart på scroll?
« Svar #4 skrivet: 24 mars 2012, 10:53:41 »
1 sekund är lång tid gentemot direktstarten den gör nu och är klar inom 1-2 tiondelar av en sekund. så nog blir det mjukare start alltid med 1 sekunds upprampning och förmodligen är det ingen problem med 1.5 - 2 sek upprampning heller om det skulle fortfarande vara problem med ryck

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Mjukstart på scroll?
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2012, 17:01:19 »
Montera mjukstarten  tummenupp det blir en helt annan start pÃ¥ värmepumpen när den "smyger" igÃ¥ng...
Dessutom håller rör och kopplingar bättre när inte hela värmepumpen ruskar till vid start
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Wallac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Mjukstart på scroll?
« Svar #6 skrivet: 24 mars 2012, 19:27:14 »
Helt off topic.
Trevligt att se en till med en IMSE.

Min rår hittills "bara" om belysnings styrningen och loggning av elmätarna+temperaturer.
Men den skall få lite mer att jobba med när solfångarna kommer upp på taket.
1 Plans villa 120 m2 och 80 m2 källare samt 50 m2 fristående garage med loft. Direktverkande el, braskamin Keddy.
Byggt 1956 tillbyggd 2007- ort Stockholm.
Pågående konvertering till vattenburen golvvärme 180 av 300 m2 klart.
Värmepump Nibe 1145-15

Utloggad lulegurra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar verkligen min värmepump!!! :)
SV: Mjukstart på scroll?
« Svar #7 skrivet: 25 mars 2012, 00:27:23 »
hmm nu börjar man fundera, ska nog test montera mjukstarten ändå. Sitter ju nån form av "flexslang" en bit efter kompressorn på hetgasen, den känns rätt hård, kanske nått som blir mindre rörligt med tiden och då kanske bra med mjukare start?
Norrbottensgård utanför Luleå Jordvärme med med IMSE WebMaster Pro styrning + Nora 318 mot 2x500 liter med 2 x vv-slinga och 30m2 ved kan va bra om det blir kallt nån gång!

Utloggad lulegurra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar verkligen min värmepump!!! :)
SV: Mjukstart på scroll?
« Svar #8 skrivet: 25 mars 2012, 00:37:07 »
Helt off topic.
Trevligt att se en till med en IMSE.

Min rår hittills "bara" om belysnings styrningen och loggning av elmätarna+temperaturer.
Men den skall få lite mer att jobba med när solfångarna kommer upp på taket.

Kul att du också kör Imse.
Jag har inte kört min Imse så länge och lär mig ännu... Men den funkar finfint att styra värmepumpen med :)
Norrbottensgård utanför Luleå Jordvärme med med IMSE WebMaster Pro styrning + Nora 318 mot 2x500 liter med 2 x vv-slinga och 30m2 ved kan va bra om det blir kallt nån gång!

Utloggad lulegurra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar verkligen min värmepump!!! :)
SV: Mjukstart på scroll? TESTAT :)
« Svar #9 skrivet: 27 mars 2012, 22:52:20 »
Nu har jag gjort ett test med mjukstarten. Blev skillnad! Lät på ett helt annat sätt, typ "blopp" sen drog den igång, mycket mjukt enligt mitt första intryck. (bara testat en gång ännu)
Men jag upplev att det tog mer än 1 sekund innan reläet drog och lampan "full voltage" tändes. Ska ring och höra med Schneider om det, men har satt tiden på minsta möjliga och det ska motsvara 1 sek. Ska även testa mäta upp spänningen. Jag kan pröva göra en film på uppstarten om nån är intresserad och kan hjälpa mig tolka detta..

Kan det skada kompressorn om den startar för sakta? Jag mätte strömmen på L1 och den var mycket låg, ingen mätbar ström pik som utan mjukstart. Denna mjukstart styr på 2-fas. Ska kolla upp vilken fas som inte styrs och kolla strömmen där.

Kan man starta upp och sen stänga av efter 30 sek och testa igen? Nått man ska tänka på? Så man inte skadar kompressorn på nått sätt...
« Senast ändrad: 27 mars 2012, 22:53:59 av lulegurra »
Norrbottensgård utanför Luleå Jordvärme med med IMSE WebMaster Pro styrning + Nora 318 mot 2x500 liter med 2 x vv-slinga och 30m2 ved kan va bra om det blir kallt nån gång!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mjukstart på scroll? TESTAT :)
« Svar #10 skrivet: 27 mars 2012, 22:59:25 »
Vänta ca 5 minuter mellan starterna så att tryckutjämning hinner ske.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lulegurra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar verkligen min värmepump!!! :)
SV: Mjukstart på scroll? TESTAT :)
« Svar #11 skrivet: 28 mars 2012, 07:39:37 »
Vänta ca 5 minuter mellan starterna så att tryckutjämning hinner ske.

Tack :) dÃ¥ vet jag hur jag ska göra. 
Norrbottensgård utanför Luleå Jordvärme med med IMSE WebMaster Pro styrning + Nora 318 mot 2x500 liter med 2 x vv-slinga och 30m2 ved kan va bra om det blir kallt nån gång!

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Mjukstart på scroll? TESTAT :)
« Svar #12 skrivet: 28 mars 2012, 19:41:27 »
Intressant
Satt själv för ett par veckor sen och kollade på om man skulle kunna
installera en Siemens 3RW30 mjukstartare(har en sån liggandes) på en framtida L/V pump.
När jag läste manualen så hittade jag en rekommenderad inställning för värmepump.
-Starting Voltage 40%
-Ramp-up time 10s
Se sid 77 http://www.industry.usa.siemens.com/automation/us/en/industrial-controls/products/soft-starters/Documents/Manual_SIRIUS_softstarter_en_0110.pdf

Men detta är kanske helt fel. Sc:,h

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!