Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är villavent vx 700 bra?  (läst 1020 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacemoose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är villavent vx 700 bra?
« skrivet: 17 mars 2019, 08:44:30 »
Har ett 14 år gammalt villavent vx 700 ftx som sitter i vårt nyköpta hus. Är det ett bra aggregat?
Jag har rengjort och bygg filter. Såg något produktblad på nätet att den har en verkningsgrad på 60%. Kan det stämma?
Hur kan jag avgöra vilken faktisk verkningsgrad den har? Går det tex att sätta temp sensorer vid in och utblås och sedan räkna fram?

Anledningen till frågorna är att vi funderar på att byta fjärrvärmen till värmepump och såg att Nibe har något ftx som man kan koppla in direkt i innedelen och inte bara få bättre effrktivitet utan också kunna köra med kyla på sommaren. Är det värt ett sådant byte ellerär det bortkastade pengar?

saaandrakaaa

  • Gäst
saaandrakaaa
SV: Är villavent vx 700 bra?
« Svar #1 skrivet: 28 mars 2019, 14:44:06 »
kontakta www.ventilationsshopen.se .. dom är GRYMMA ! tummenupp

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är villavent vx 700 bra?
« Svar #2 skrivet: 28 mars 2019, 17:27:06 »
Man kan få fram verkningsgrad om man mäter temperaturen på avluft och tilluft.
Sen använder man inne och utetemp + de ovan nämnda värdena för att räkna på verkningsgraden.
Fast riktigt 100 blir det inte eftersom man oftast ha lite högre flöde på frånluften än tilluften.
Nya aggregat med roterande växlare kan komma upp i 80 %.

Men mitt råd är att inte byta värmesystem som första åtgärd om det gamla funkar.
Kolla på forumet och undersök hur dina grejer funkar innan du bestämmer dig för vad som ska göras.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!