Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rengöring av bränd glykol, försöker reda ut vad som är bäst  (läst 3303 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3558
  • Karma +2/-0
Hej!

Tänkte genomföra första glykolbytet på solfångaren. Försenat med 2 år om det stämmer att man ska byta var 10:e år.
Jag tänkte bara skulle köra med citronsyra 24h ihop med avjoniserat vatten innan glykollösningen återfylls.
Men sen googlade jag lite på vad koagulerad glykol egentligen är för något. Några slags salter skulle det vara. Inte nöjd med svaret. dontknow
Här börjar gissningsleken:

Salt känner jag att man löser med vanligt vatten. Men googlar man så hittade jag en sur saltlösande produkt med pH 2.

Sen kikade jag lite på en amerikansk kylarrengöring, den innehåller "Dinonylphenyl polyoxyethylene" och "Potassium hydroxide".

Okänd för mig sulfatisk syra. Svavelsyra verkar det som. Sur! Söker man på nonylphenyl så hittar man ett härligt ämne som aldrig borde tillverkats. https://sv.wikipedia.org/wiki/Nonylfenol Men om man plockar ut delar av ett namn betyder det ju inte nödvändigt vis att det är samma ämne. Jag kan inte detta.

Potassium hydroxide, Lut. https://sv.wikipedia.org/wiki/Kaliumhydroxid Starkt basisk.

Lite märkligt med en av varje, kanske blandar de sig inte och utför jobbet i tvÃ¥ steg samtidigt..  dontknow
Vore ju super om det fungerade så.


Biltema kylarrengöring:
Ammoniak - Basisk
Natriummetasilikat - Vattenglas, Basisk

Det är här det blev intressant, lite varför citronsyra kanske känns lite fel som förstahandsval.


Hittade först ingen ämnad solcellsrengörare för blev bombad av alla ytglasprodukter.

Hittade tillslut: Fernox Solar Cleaner C
https://sverige.cimberio.no/wp-content/uploads/sites/3/2016/11/Solar-Cleaner-C-500ml_sv.pdf

Också basisk. Luktlös så det är inte ammoniak i den.

Så, än så länge har jag inte blivit klok av det hela.
Lutar lite åt att köra citronsyra och eventuellt även fosforsyra först för det är en otroligt bra kalklösare. Mycket kalk i vattnet här och jag antar rörmockaren inte varit ambitiös med avjoniserat vatten.
Sen köra basisk lösning, troligen Bilteman. Ska fundera lite mer kring Vattenglas som produkt. Den reagerar olika i olika sammanhang, kylartätning om syre finns t ex. Men tillför den något annat jag vill när det inte finns obegränsat med syre?

Troligen avjonat vatten ihop med varje rengöringsmetod.

SÃ¥ jag blev inte klok av mitt googlande. NÃ¥gon som har tankar om det hela?
Hinner inte grubbla mer på detta just nu, bytet framskjutet.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Man brukar nog använda basiska ämnen för att rengöra kylare, de har fördelen att inte angripa metaller på samma sätt som syra.
Jag skulle testa nån kylarrengöringsprodukt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Söker man på nonylphenyl så hittar man ett härligt ämne som aldrig borde tillverkats. https://sv.wikipedia.org/wiki/Nonylfenol Men om man plockar ut delar av ett namn betyder det ju inte nödvändigt vis att det är samma ämne.

Det är inte mycket som skiljer vad gäller egenskaper i det här fallet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Nonylfenoletoxylat.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3558
  • Karma +2/-0
Det är inte mycket som skiljer vad gäller egenskaper i det här fallet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Nonylfenoletoxylat.
Hemska ämnen..

Får bli så, köper mig nog en sån från Biltema när jag har vägarna förbi, så stödjer jag inte dessa ämnen. Riktig solfångarrengöring med okänt innehåll verkar kosta 500 kr hemma, lite för snål för det.

Lite förväntansfull om jag har ett dolt problem eller inte, tycker solsystemet fungerar bra. Enda är väl att deltaT inte kan hållas nere. Peakar 21-23 de soliga dagarna just nu, hoppas det finns beläggningar som stör det. 15 mm kopparrör, räknar dock lite med att det är för snålt dimensionerat.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Om du har dÃ¥lig värmeövergÃ¥ng pga glykolbeläggningar och du gör rent sÃ¥  borde DeltaT snarare öka om det nu inte är sÃ¥ att flödet har minskat.  Jag har  tacosetter bypass där jag kan mäta detta. än sÃ¥  länge hÃ¥ller mina flöden . O ja  jag kör avjonat vatten och  agrols
 lÃ¥ntidsglykol köpt hos Volvo ( Swecon) http://webshop.agrol.se/UserFiles/file/p_7538_kylarvatska_extrem_sv.pdf
« Senast ändrad: 10 maj 2020, 13:05:59 av Hastings »
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3558
  • Karma +2/-0
Det är nog sant faktiskt. Det blir ju som att köpa en till fångare på samma totalt pumpflöde. Men vänta.. Ökar flödet efter behandlingen så blir kompenserar det ju den bättre värmeöverföringen. Överförs mer värme till vätskan blir fångaren kallare. Ökar flödet på blir fångaren också kallare. Skumt, lite frisk luft så får jag fundera igen på vad jag missar. Suttit inne lite för länge.

En sån mätare hade varit kul att ha monterad! Har ingen flödesmätning alls idag. Enda lullull är att laddpumpen är PWM-styrd. Start +3, stopp +2. DeltaT strävan 7.



Edit:
Den glykolen du tipsar om har jag läst om vid nÃ¥got annat tillfälle. Pga silikaterna i motorglykol. Den känns som vägen att gÃ¥ jämfört med Biltema propylen som jag rÃ¥kade köpa i vintras.  a:gl Aja, tömning och tankbyte är ändÃ¥ planerat.
« Senast ändrad: 11 maj 2020, 14:25:42 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3558
  • Karma +2/-0
Det har varit många fullstarka soldagar sedan översynen. Biltemas rengöring verkade fungera utmärkt. Delta är sällan mer än någon drag över 7 nu. Sämsta jag sett har varit 15 grader. Så en rejäl förbättring, teorin bakom det väljer jag att inte fundera på.

Jag hade missat att jag hade en flödesmätare. 7.2 l/s visar den nu. Mycket bättre än tillverkarens rekommendation, så jag slipper byta rörsystem. flödet är tyvärr okänt före ingrepp.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Jag har haft pga ett haveri i ena cirkpumpen såpass hög temp i solkretsen så att nylonhjulet på cirkpumpen blev för varm, blev deformerad, släppte från pumpaxeln. Det föranledde inte från min sida någon åtgärd mera än att byta ut vätskan. Kör med Biltema propylen. I Bilar? Hur gör ni då när det har kokat? Detta med kemin ni skriver om är för komplicerat för mig. Men. när det gäller pannor med överhettare, economizers osv så har de tidigare kört med medel som varit väldigt surt, med inhibitor, för att det inte skall äta på tubernas insida. Där jag jobbar nu, där kör vi med vassle? Några bilder på dunkarna. För övrigt så har jag inte haft bekymmer med solanläggningen sedan jag böt cirkpumpen.
« Senast ändrad: 22 november 2020, 19:43:23 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Nästa bild.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
det fin sen bioscale 132 koppar oxå . kan vara bättre
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
När det gäller kylarrengöring i bilar sÃ¥ brukar man välja rengöringsmedel efter vilken slags avlagringar man vill fÃ¥ bort i det aktuella fallet. Om det är oljiga avlagringar efter t ex en trasig topplockspackning eller att nÃ¥gon av misstag har fyllt motorolja i expansionskärlet, sÃ¥ använder man nÃ¥got alkaliskt (t ex maskindiskmedel).  Men om det är pannsten, ärg och liknande beläggningar som ska bort, sÃ¥ väljer man nÃ¥got surt. Som regel en blandning av fosforsyra eller nÃ¥gon annan svag syra och tensider som fungerar bra i sur miljö. Fosforsyran är fördelaktig i system där järn ingÃ¥r, eftersom den inte angriper järn trots att det är en väteutdrivande metall.

Biltema har i många år varit mindre nogräknat med tillsatserna i de olika kylarvätskor de säljer, vad som står i det formella säkerhetsdatabladet stämmer inte alls med de specar som står bland det finstilta på dunkarna, så Biltemaglykol brukar man undvika helt och hållet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
 Jo det  är ju bra att fÃ¥ bort avlagringarna sen sÃ¥ gäller det att man väljer en  högtemperaturtÃ¥lig (vilket ord!!)
Glykol  som inte ger nya lager!   tex Agrol extrem som jag numera kör eler Tyfocor  som jag hade förut.  Fernox finns oxÃ¥.

Om man blandar ifrÃ¥n koncentrat sÃ¥ bör man använda avjonat vatten särskilt om man kör  lÃ¥g iblandning dvs siktar pÃ¥ frystemp minus 25-30 C som innebär att det blir mindre konc av  inhibitorer.
50 % blandning ger max fryskydd, mer inhibitorer men ochsÃ¥ högre viskositet och lite sämre värmeöverföring samt är dyrarem men om man kan köra i 10 Ã¥r sÃ¥  blir inte skillnaden inte sÃ¥ stor

Har inte behövt göra ren anläggningen eftersom jag inte kört fulglykol som Biltemas nÃ¥n gÃ¥ng . Har skurit itu  kopparör  men inte hittat beläggning trots att  har fÃ¥ngarna varit uppe i 160 C vid partiell förÃ¥ngning och 130 C i rören.
Glykol i sig verkar korrosivt så fort inhibitorerna är borta. Glömde spola ur min pump gjord av gjutgods å järn) som jag har använt vid reparationer för att återfylla med beg glykol= fick kasseras.
« Senast ändrad: 24 november 2020, 10:40:08 av Hastings »
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3558
  • Karma +2/-0
Spännande aktivitet i tråden!

Tänkte Biltemaglykolen skulle få utföra sin tillverkade nytta före kassaktion i alla fall. Hoppas nya pannrummet finns om 2 år, då blir det sannolikt Agrol och lagom till kassaktion av nuvarande.

Jag antog i mitt system att det körts med kranvatten (som är kalkrikt här) och inget genomtänkt glykolval. Hanterade det som om det vore etylen eftersom jag inte vet.

Nu är det avjonat vatten i alla fall. Hade lite solproduktion här om dagen, blir litet gap i elförbrukningen med VP-körningar som utgår. Känns fint. Men största nyttan så här års är ju varmvattenförvärmningen som jag inte har längre.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!