Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Slangen är nere.. men vilken pump?  (läst 9534 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Slangen är nere.. men vilken pump?
« Svar #30 skrivet: 16 oktober 2007, 22:50:57 »

För det första.. golvvärmen i uteplattan var tänkt att bara köra då och då, och definitivt inte på vintern.
Den "inbyggda" delen kommer kanske inte ens att vara inbyggd, utan bara tak till att börja med.
Då kan man glömma golvvärmen om jag förstår er rätt...

Och det var inte tänkt att värma upp uterummet, utan bara göra plattan lite behagligare att gå på barfota.
Skall beläggas med klinkers...

Plattan kommer att ha 10cm frioglit under 10cm betong. Makadam 10-15cm.


Du gör helt rätt i att skrota planerna med värme i den klinkersbelagda plattan, 60m2, du tänkte värma 30m2. ej inbyggt, 10cm "frigolit" under, det bör vara 30cm. under iallafall, kanske lika mycket på sidorna. Trögt system som attan blir det, det går inte att säga att man ska värma när man vill gå barfota på plattan, nu drar vi på värmen, det funkar inte, det måste isåfall vara konstant varm temp på pöattan. Min garageplatta 6.3m.X8.5m. 35cm. i voterna, golvet 11-13cm. dubbelarmerat, 5" i väggar, 10" i taket, 20cm. styrofoam (beg. bra pris) under och på sidorna av plattan är för dåligt isolerad så jag tyckte det blev helt enkel för energislösigt så jag kopplade bort golvvärmen och installerade en vattenburen aerotemper istället, mycket mindre energikrävande för att hålla en viss temp i garaget. Gråter inget för det för golvvärmeslangarna jag fick var ju gratis, fick iofsig betala för de 2 skarvkopplingarna som fungerar som skarvar i plattan. Under styrofoamet så finns det 0,7m. kross av olika fraktioner av 3 olika dimensioner. "Råkade" gräva lite för djupt.

Detta är bara en erfarenhet som du efterlyste.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Dextrozol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Slangen är nere.. men vilken pump?
« Svar #31 skrivet: 20 oktober 2007, 23:27:21 »
Ja, jag skippar golvvärmen i plattan.
Jag tänker såhär.. när man utnyttjar uteplatsen är det förhoppningsvis skapligt väder.
Solen kommer att värma upp plattan under dagen, och den lär inte bli så mkt kallare under kvällen.
Man känner ju på teglen på kvällen hur ljummen den är...

När det gäller värmepumpen så står det en NIBE Fighter 1230-8 i tvättstugan nu.
Vilket as att släpa ner för trappen!!
Jag fick ligga i gipsvagga i en vecka efter det!
Skall ta den sista biten in till pannrummet i dagarna.
Sen kan rörmeckaren få komma när han vill o fixa in den.
Planerat datum är 27/10
Jag kommer tillbaka med uppdateringar, och behöver säkert er hjälp med inställningarna...
NIBE Fighter 1230-8. 380m kollektor. 1½-plans villa med källare som används. 90kvm pÃ¥ varje plan.  Kopplade 2-glasfönster.

Utloggad Dextrozol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Slangen är nere.. men vilken pump?
« Svar #32 skrivet: 01 november 2007, 10:56:16 »
DÃ¥ var vi igÃ¥ng!  :)
Fick slangen fylld igår, och driftsatte vid 19-tiden.
Vid 01 kollade jag lite i menyerna, och såg då att jag haft 13 starter på kompressorn.
Tycker det verkade sjukt mkt på 6 timmar, så jag ändrade 5.4 till -120 efter att ha läst här i timmar.
Kollade precis, och nu 10 timmar efter ändringen har jag totalt 16 starter.

Men jag skulle vilja veta vad jag skall ha koll på för att kunna få hjälp med intrimningen? (även när det skall ske)
Undrar även om det är "riskfritt" att slå av/på pumpen för att kunna se vilken version jag har.
Undrar oxo om jag bör nollställa något nu eftersom jag kört VP'n på bara el några dagar.

Kollade lite vid drift igår, och såg 7,8/4,8 på KB
« Senast ändrad: 01 november 2007, 10:58:28 av Dextrozol »
NIBE Fighter 1230-8. 380m kollektor. 1½-plans villa med källare som används. 90kvm pÃ¥ varje plan.  Kopplade 2-glasfönster.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Slangen är nere.. men vilken pump?
« Svar #33 skrivet: 01 november 2007, 12:26:17 »
Mitt i vintern är en bra tid för fintrimmning av kurva och fininställning.
Diff VB kan du kolla nu, då kompressorn går, bör vara ca 7-8 ºC, ändras med farten på VB-cirkpump.
Diff KB (7,8-4,8)=3 ºC är helt OK.

Antalet starter brukar ligga på max vid denna årstid, men vänta några dagar och anteckna summeringen så får du en historia att följa upp.

Ändra även 9.1.1 till -500 (tror det är minvärdet).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Dextrozol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Slangen är nere.. men vilken pump?
« Svar #34 skrivet: 07 november 2007, 18:11:35 »
Då är det en vecka sedan vi blev med jordvärme.
Sammantaget har det väl fungerat bra. Dock tycker jag att det är väl varmt inne.
Tempen pendlar dock lite mellan 21,7 och 23,5

Vi startade på kurva 9 (11 är rekommenderat här) men är nu nere på kurva 6.
Förskjutning: 0
Ärligt talat fattar jag inte skillnaden mellan kurva o förskjutning till fullo.
Manualen är ju närmast ett skämt när det gäller just det.
"Om det är varmt ute...."  "Om det är kallt ute..."
När är det varmt? är +10 varmt eller kallt? var går gränsen mellan varmt o kallt?

Pumpen har startat 134 ggr, och drifttiden är 51 timmar.
TS: 0

Ändrade värden
9.1.1: -500
5.4: -120

Första 2 dagarna hade vi en KB-diff på 3, men den har sakta ökat till 4,2-4,5

Någon som ser nåt som behöver trimmas in?
NIBE Fighter 1230-8. 380m kollektor. 1½-plans villa med källare som används. 90kvm pÃ¥ varje plan.  Kopplade 2-glasfönster.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Slangen är nere.. men vilken pump?
« Svar #35 skrivet: 07 november 2007, 20:34:22 »
I skåne är väl 10 ºC mittemellan?

Var glad om du kan hÃ¥lla huset varmt med kurva 6, dÃ¥ har du en riktigt lönsam anläggning.  Thumbsup

Det där med kurva och förskjutning får man testa lite vid olika väderlekar vad som blir bäst. Måste man skruva på förskjutningen vid väderomslag så är det ett tecken på att man har fel kurva.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!