Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoAir 510 & EcoZenith i350 (English)  (läst 911 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad conorrooney

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
EcoAir 510 & EcoZenith i350 (English)
« skrivet: 29 december 2019, 23:25:27 »
Hi all,

I'm from Ireland and posting in English. Apologies but I am really in trouble and since it's a Swedish manufacturer I figured a Swedish forum on heat pumps was the place to seek help. I am completely lost when it comes to this heating system.

My plumber has installed both the EcoAir 510 & EcoZenith i350 and my bills are extremely high. I'm looking for a little help. I'll give you a breakdown of my house.

House:
Ground Floor: Underfloor heating 195 meters squared
1st Floor: Radiators 101 meters squared
Built in 2019
Highly insulated with airtight membrane and triple glazed windows.
A2 Building Energy Rating

I have read my electric meter and my electrical bill is €9300, around 9,500 Krona for only one month. My installer is on holidays for one month so I have no one to turn to. We only moved into our house last week.

I always have hot water and have no timers set for additional hot water. I think the system is setup completely wrong and there are not too many people in Ireland using CTC yet. It's also during the holiday season so no one is back to work just yet that I can contact.

I have an energy meter that is reading €1.15 per hour, around 12 krona per hour. If I turn off my EcoAir and Eco Zenith it drops to €0.12c, 1.25 krona per hour. I left the entire system off for 24 hours and my house was still warm and I still had hot water remaining in the tank.

As it's a newly built house the installer set the inclination/curve to 35 for the ground floor (underfloor heating) and 40 for the 1st floor (radiators). He also set the maximum primary flow for both floors to 45 degree and minimum to 18 degrees. I haven't made any adjustment to the curve yet nor did he explain much to me.

I'm also slightly confused about the attached image. Heating Circuit 1 uses a room sensor which I understand fine. However, Heating Circuit 2 does not. On the image it says 50 and that it's a "percentage" but it does not say what it's a percentage of.



I have read the instruction manual and a lot goes over my help but with the high bills coming in and a newborn child I need to reduce the bills as soon as possible.

Can someone point me in the right direction please or offer any help?

Many thanks,

Conor


Translated from Google so apologies for inaccuracies.

Hej alla,

Jag kommer från Irland och postar på engelska. Ursäkt men jag är verkligen i problem och eftersom det är en svensk tillverkare tänkte jag att ett svenskt forum om värmepumpar var platsen att söka hjälp. Jag är helt förlorad när det gäller detta värmesystem.

Min rörmokare har installerat både EcoAir 510 & EcoZenith i350 och mina räkningar är extremt höga. Jag letar efter lite hjälp. Jag ger dig en uppdelning av mitt hus.

Hus:
Bottenvåning: Golvvärme 195 meter kvadrat
1: a våningen: Radiatorer 101 meter kvadrat
Byggdes 2019
Mycket isolerat med lufttätt membran och trippelglasade fönster.
A2 Building Energy Rating

Jag har läst min elektriska mätare och min elräkning är € 9300, cirka 9 500 kronor för bara en månad. Min installatör är på semester i en månad så jag har ingen att vända sig till. Vi flyttade bara in i vårt hus förra veckan.

Jag har alltid varmt vatten och har inga tidtagare för extra varmt vatten. Jag tror att systemet är helt fel och det finns inte för många människor i Irland som använder CTC än. Det är också under semestersäsongen så ingen är tillbaka på jobbet än så länge jag kan kontakta.

Jag har en energimätare som läser 1,15 euro per timme, cirka 12 kronor per timme. Om jag stänger av min EcoAir och Eco Zenith sjunker den till € 0,12c, 1,25 kr per timme. Jag lämnade hela systemet i 24 timmar och mitt hus var fortfarande varmt och jag hade fortfarande varmt vatten kvar i tanken.

Eftersom det är ett nybyggt hus ställde installatören lutningen / kurvan till 35 för bottenvåningen (golvvärme) och 40 för 1: a våningen (radiatorer). Han ställde också in det maximala primära flödet för båda golven till 45 grader och minimum till 18 grader. Jag har inte gjort någon justering av kurvan än och förklarade inte så mycket för mig.

Jag är också lite förvirrad över den bifogade bilden. Värmekrets 1 använder en rumsgivare som jag förstår bra. Uppvärmningskrets 2 gör det dock inte. På bilden står det 50 och att det är en "procentsats" men den säger inte vad den är en procentandel av.

[Img] https://gdurl.com/mEuw [/ img]

Jag har läst bruksanvisningen och mycket går över min hjälp men med de höga räkningarna som kommer in och ett nyfött barn måste jag minska räkningarna så snart som möjligt.

Kan någon peka mig i rätt riktning snälla eller erbjuda någon hjälp?

Tack så mycket,

Conor
« Senast ändrad: 30 december 2019, 01:20:19 av conorrooney »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!