Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Robust värmesystem Pellets/ved?  (läst 6487 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lufsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Robust värmesystem Pellets/ved?
« skrivet: 02 december 2012, 07:41:50 »
Håller på att kolla runt lite efter en ny panna till följande hus: 240m källare, entreplan och våning 1 240m2 samt vindsutrymme ~170(oupvärmt förutom värmen som stiger och murstockar) dvs. 580kvadrat 20 °C och 240kvadrat 17 °C. Huset värms idag med ved ctc 265 utan acktank. Huset ligger i sörmland, timmer från 30-talet. Under största delen av husets livslängd värmdes huset av olja. Förbrukningen ung. 9m3olja, 100m3 ved.

Min tanke är antingen en robust gjutjärnspanna +"mindre" acctank alternativt pelletsbrännare då det går in 2st förråd med min. 6ton i vardera för att alltid kunna fylla på med bulktransporter. Helst en kombo av bägge då det finns tillgång till egen ved, är det någon som har förslag på en bra och robust ved/pelletspanna?

Utloggad Lufsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Robust värmesystem Pellets/ved?
« Svar #1 skrivet: 02 december 2012, 09:28:35 »
Ett litet tillägg, det är ju rätt stor vattenmängd i systemet därav tanken om mindre acctank. Denna tan(ar) skulle i sÃ¥ fall vara ca 1-3m3 beroende pÃ¥ ved/pellets och typ av panna. Shuntstyrning frÃ¥n tank, laddning av tank med typ laddomat.Ev. en enkel billig lvvp kopplad pÃ¥ returen/topp till tank för vÃ¥r/höst.  Separat vv.beredare ev. med förvärmningsslinga i en av tankarna, men vv är ju egentligen försumbart i detta fall. Intill pannrummet finns vedförrÃ¥d, detta är ganska stort men pelletsförrÃ¥d, ved och acctankar mÃ¥ste samsas om detta utrymme, därav kompromissandet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Robust värmesystem Pellets/ved?
« Svar #2 skrivet: 02 december 2012, 09:51:46 »
Finns nog inte så många pannor i gjutjärn i dag viadrius finns ju men tror inte det är nån höjdare men billiga är dom tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Robust värmesystem Pellets/ved?
« Svar #3 skrivet: 02 december 2012, 17:42:28 »
Har du eldat så mycket ved i en CTC265 så skulle jag rekommendera att du kollar upp din skorsten noga så den är hel och tät fortfarande.

Den pannan är olämpligt att elda ved i då det är en koks/oljepanna, det blir flera hundra grader varmare ut i skorstenen än lämpligt då det bara är fritt blås ut. De flesta säger att det är helt olämpligt att ens försöka elda ved i den.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad Lufsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Robust värmesystem Pellets/ved?
« Svar #4 skrivet: 02 december 2012, 21:45:57 »
Tackar för svar, vill inte på något sätt påstå att den bästa pannan....tanken är ju att den skall bytas ut! Det är inte "mitt" hus heller utan föräldrarnas, skorstenen skall enligt besiktning vara ok, det är rätt rejäl pjäs till murstock vi talar om. Behöver ju inte vara en gjutjärnspanna, vad jag menade är att tillgången på ved är god och effektbehovet ganska stort, hyfsad längd på ved prioriterat samt mest en fördel om det är en enkel robust konstruktion.

Viadrus 50kw panna kanske är ett alternativ +2x2000L tankar, laddomat och shuntstyrning + elpatroner i tankarna när de vill åka bort utan att behöva oroas av att luft/vatten vp eller pelletsbrännare strular.

Det står en oljetank på 4,5m3 i källaren idag sedan oljetiden, går det på något sätt att använda denna som ack-tank (förutsatt att det är öppet expansionskärl på vinden)?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Robust värmesystem Pellets/ved?
« Svar #5 skrivet: 03 december 2012, 19:15:56 »
Tror i alla fall Viadrius är bättre att elda i än din nuvarande panna men effektiviteten är inte på topp men priset är ju lågt och den är säkert helt ok. Det går att bygga om oljetanken till acktank men den måste förstärkas rejält inga problem om du har gott om tid och kan svetsa.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Micke 0913

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Snickare. Vill veta mer!
SV: Robust värmesystem Pellets/ved?
« Svar #6 skrivet: 03 december 2012, 20:14:40 »
Jag vet inte hur du har lyckats värma upp det stora huset med en kombipanna. Själv hade jag en ctc 267 som jag fick elda non stop i 3-4 timmar för att fylla mina tvÃ¥ 500 liters acktankar.(rökgastemperatur upp till 350 grader)  Den vattenvolymen räckte inte i mer än 7 timmar.
Kollade själv på lite ved/pelletspannor innan vi bestämde oss för bergvärme. Den jag tyckte vara bra för oss var Effecta. Det är dock inte nån gjutjärnspanna som du önskade.
Lycka till!
Thermia Diplomat Optimum G3 Duo 17 Kw. 300 liter MBH beredare. 2 st borrhål 190 meter. Hus 360m2 uppvärmd yta.Varav 60 m2 källare och 50 m2 uthyrningslägenhet. 1/3 av huset byggt 1889 och resten påbyggt 1934. Tvåglasfönster och uselt isolerat. 19 st gjutjärnsradiatorer på 2 plan och 4 st nymonterade fläktkonvektorer. 1 st i gillestugan och 3 st i källaren. Temp 22,5 grader

Utloggad Lufsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Robust värmesystem Pellets/ved?
« Svar #7 skrivet: 04 december 2012, 07:52:00 »
Som jag minns det från tiden när jag bodde kvar hemma hos päronen var det nog inte alltid jättevarmt inne på morgonen.........men huset har även 2 eldstäder per plan samt idag en nocria l/l per våning. Frågan är vilket som blir mest rationellt, att skära ned och sälja oljetanken som skrot + köpa rena tankar som går att bestycka som man vill med slingor o elpatroner, dessa går ju att isolera på ett annat sätt också. Oljetanken står ju å andra sidan på plats.....Om 2st 1500/2000L ackar inköps borde väl det vara lagom att köra en vp mot en av tankarna, lutar efter nattsömnen mot en jordvärmelösning som möjligt "komplement" till vedanläggningen snarare än l/v. Är det ngn som har erfarenhet av kombo jordv/ved eller ide om storlek på pump o slinglängd är jag tacksam för era idéer.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Robust värmesystem Pellets/ved?
« Svar #8 skrivet: 04 december 2012, 08:15:22 »
Att värma 4000L med en VIADRUS lär bli jobbigt. Kass verkningsgrad och litet vedutrymme.

Jag skulle satsa på en ren pellets panna. Eller en stor ved panna med stor ack.
Fast att hugga och bära in 100m3 kräver mycket tid och plats.
Hargassner har fina pellets pannor
http://etank.se/produkter/pellets.html
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Robust värmesystem Pellets/ved?
« Svar #9 skrivet: 04 december 2012, 19:03:37 »
Kanske flis eldning är ett alternativ finns ju fina flispannor numera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lufsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Robust värmesystem Pellets/ved?
« Svar #10 skrivet: 05 december 2012, 08:15:07 »
Hargassner verkar ju vara fina grejer... har lobbat för pellets i 2 år, tanken har nog inte landat ännu hus husägarna, men det är inte så dumt med p eftersom det då räcker med en tank (med beredare+elpatron i topp?) och plats finns för 2st pelletsförråd 6+ton styck. Går ju även att ha årsbehovet av ved till kaminer och kakelungnar på plats i vedkällaren. Kanske går att sälja in tanken om en Viadrus 50kw panna med 70kw Roslagsbrännare. Enligt min mening är det bättre att sälja den ved man orkar jobba med till någon med mer normalt vedbehov och i stället köpa pellets, ved är ju dyrare här i sthlmsområdet men pelletspriset detsamma....

Flis är ju egentligen det bästa alternativet, men bör inte detta ligga utanför huset? alltså en panncentral med kulvert? eller kan det funka med typ Baxipanna med 600 l förråd? Annars blir ju murstocken kall vilket inte riktigt är bra.

Utloggad Lufsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Robust värmesystem Pellets/ved?
« Svar #11 skrivet: 12 december 2012, 07:19:20 »
Rättelse, det sitter en ctc 453 i pannrummet  Sc:,h vet inte riktigt vad jag fick 265 ifrÃ¥n, pÃ¥ denna panna sitter oljebrännaren pÃ¥ en svängarm med egen isolerad lucka, kan det gÃ¥ att montera en pelletsbrännare istället för oljebrännaren med ok resultat. Funderar i sÃ¥ fall pÃ¥ ngn av de vanligaste brännarna typ px 21 eller v-baronens 20kw (spärrade i högeffektsläge) det verkar ju funka att fÃ¥ tag pÃ¥ delar till dessa om ngt pajjar, eller tom möjlighet att pÃ¥ tag pÃ¥ en extra brännare i reserv till ok pris. 

Utloggad Micke 0913

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Snickare. Vill veta mer!
SV: Robust värmesystem Pellets/ved?
« Svar #12 skrivet: 12 december 2012, 16:41:37 »
Du kan köpa min Aritherm Bequem 20 kw med skruv och pelletsförråd ( 20 säckar ). Brännaren är typ uppåtbrännare.

Mejla mig om du är intresserad
sverker0913@gmail.com
Thermia Diplomat Optimum G3 Duo 17 Kw. 300 liter MBH beredare. 2 st borrhål 190 meter. Hus 360m2 uppvärmd yta.Varav 60 m2 källare och 50 m2 uthyrningslägenhet. 1/3 av huset byggt 1889 och resten påbyggt 1934. Tvåglasfönster och uselt isolerat. 19 st gjutjärnsradiatorer på 2 plan och 4 st nymonterade fläktkonvektorer. 1 st i gillestugan och 3 st i källaren. Temp 22,5 grader

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!