Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten  (läst 3754 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
Hej,

Mitt första inlägg här på forumet och jag drar mig egentligen för att skriva detta men har letat igenom många forumtrådar utan att riktigt få svar på det jag efterfrågar.

Jag är på jakt efter att byta ut min gamla bergvärmepump från 2002 innan den går sönder under en kall vinter, till antingen en ny bergvärmepump och då borra ett kompletteringshål, men så har jag börjat snegla på luft/vatten-pumparna. Egentligen enbart för den (vad jag tror) lägre investeringskostnaden. Det ska ju trots allt löna sig, hur kul det än är med teknik  ;)

Detta är uppgifterna jag har på mitt hus.
1,5plansvilla
Antal i hushåll: 2st vuxna och 2st små barn
Boyta: 150kvm
Ventilation: Mekanisk frånluft
Byggår: 1984
Värmesystem: Vattenburna radiatorer
Framledningstemp: 55grader
Bergvärmepump: IVT495 Twin (med återvinning på frånluften)
Borrhål: 72m totalt djup varav 52m aktivt borrdjup. Bor på/i kanten av en rullstensås. Höga vattenflöden enl. karttjänst och brunnsarkivet.
Ort: Karlskoga
Medeltemp för orten: 6,9grader (Enligt firma som jag fått in offert från)
lägsta temp för orten: -16,9grader (Enligt firma som jag fått in offert från)

Jag har summerat vår elförbrukning senaste två åren (bara bott i huset så länge) och vi landar totalt på 13.000kWh per år. Då ska jag säga att jag ställt ned innetempen till 19,5grader under vintern och är överlag sparsam med tända lampor, varmvatten som rinner, osv. Har även ett isolerat garage på 25kvm som det sitter elradiatorer i (bara underhållsvärme så inte vattenledningar fryser)

Med två småbarn som kommer bli större så ser jag ett ökat varmvattenbehov framgent. Sambon tycker även att det är lite väl kyligt inomhus på vinterhalvåret så jag kommer väl ställa upp innetempen till 21grader vad det lider.

Har tagit in lite offerter på ny BVP + borrhål men är överlag missnöjd med informationen kring hur de baserar borrdjup, storlek på pump, osv. Delvis därför jag vänder mig hit!


Har efter lite tjat iallafall fått lite uppgifter från en firma om mitt hus.

Beräknad årlig energiförbrukning EX hushållsel   27500,0   kWh
Hushållsel enl energimyndigheten för hus   5750,0   kWh
Total energiförbrukning utan värmepump    33250,0   kWh

De föreslog en lösning med en 12kW BVP (IVT Geo 612 C), VBX-aggregat samt kompletteringshål på 110m (sedan seriekoppla borrhålen). Allt för den totala kostnaden av 220.900kr, 197.710kr efter ROT. Jag sparkade bakut åt både kostnaden och förslaget..  ???


Jag har efter en del läsning och fundering, samt samtal med rörmokarvänner kommit fram till en lösning jag tycker känns vettig. Det är följande.

Inte köpa IVT, utan går på Bosch 5000 eller 6000-serien, någonstans runt 8kW pump.
Borra nytt borrhål väldigt nära där mitt befintliga är (precis utanför huset) på 200m. Skrota det gamla borrhålet på 72m helt enkelt.
Ventilera ut frånluften utan någon värmeväxling (för att slippa kostnaden av VBX-aggregat).
Eventuellt utöka systemet med en 100L arbetstank/volymtank (hört att man bör ha 20L vatten/kW på värmepumpen och då har jag nog för lite vatten i mitt befintliga system?).

Känns som en superbra lösning enligt mig själv och har bett att få in lite offerter på detta, så inväntar kostnadsförslag.
Är inte sugen på att borra ett till hål 20-30m längre bort på tomten och gräva in nya slangar. Definitivt inte seriekoppla dessa hål.

Rationalen bakom att ventilera ut frånluften är att slippa en investeringskostnad på (uppskattningsvis) 25.000kr och lägga pengarna på att borra djupare hål istället.



Har försökt räkna lite på mitt befintliga värmesystem (IVT495 Twin) och kommer fram till ungefär dessa siffror.
      
Total elförbrukning (räknar extra högt pga barn nu)   15000,0   kWh
Hushållsel                                                                   5750,0   kWh
Drivenergi värmepump                                           9250,0   kWh
COP-värde / verkningsgrad                                           2,97      faktor   (räknar jag fel här? Gammal pump och jag har sett att elpatron gått en del i vintras).
Gratisenergi värmepump                                           18250,0   kWh
Kostnad energiförbrukning ex hushållsel                   14430,0   Kr        (baserat på att jag bundit vårt elavtal på 1,56kr/kWh)
Uppvärmningskostnad kr/kWh                                        0,52           Kr


Skall försöka göra en snarlik kalkyl för ny BVP och en för luft/vatten-pump. Sedan lägga in installationskostnad och någon tidsaxel för att se om det lönar sig med ny BVP eller om luft/vatten är vettigast.

Har dock skitsvårt att förstå vad jag skall räkna med för verkningsgrad på en luft/vatten då jag i princip vill gå på månadsmedeltemperatur och få fram verkningsgrad vid olika minusgradiga intervall på luft/vatten-pumpen (de funkar ju sämre vid kallare utetemp, men när börjar de funka "dåligt" och hur fort går det innan de är 1:1 förhållande till elpatron).


Kom gärna med kritik och vrid o vänd på allt jag skrivit. Är novis på detta men tycker det är superspännande ämne. Behöver er hjälp!
Tanken är att uppdatera här löpande med hur jag räknar på sakerna och även visa olika offerter.

Ber om ursäkt i förväg ifall ämnet hamnar inom fel kategori.

Mvh
Kuula

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #1 skrivet: 20 augusti 2023, 22:25:35 »
Jag tycker köra vidare på gamla borrhålet vore spontant roligaste lösningen och komplettera med frånluftsåtervinning så får du ganska nära precis som du har det idag. Energin kommer ju trots allt från hålet när du har luftåtervinning idag.

Har du fångat några köldbärartemperaturer någon gång över vinterhalvåret? Känns som en bra utgångspunkt om det är dåliga eller bra 52 meter.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #2 skrivet: 20 augusti 2023, 22:34:00 »
Beroende på temperatur i ditt 52 meter aktiva borrhål kan du även som tillägg fråga på offerter att fördjupa det inkl ny slang ner i hålet.
Kanske går det eller inte, fråga några stycken och ge dem samtidigt befintlig diameter.
« Senast ändrad: 20 augusti 2023, 22:53:30 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #3 skrivet: 21 augusti 2023, 08:35:52 »
Jag tycker köra vidare på gamla borrhålet vore spontant roligaste lösningen och komplettera med frånluftsåtervinning så får du ganska nära precis som du har det idag. Energin kommer ju trots allt från hålet när du har luftåtervinning idag.

Har du fångat några köldbärartemperaturer någon gång över vinterhalvåret? Känns som en bra utgångspunkt om det är dåliga eller bra 52 meter.

Hej Berggren och tack för din input.

Jag tänkte så initialt. Kruxet blir att man måste ha ett VBX-aggregat bredvid den nya BVP och det har jag (helst inte) plats för.
Fick in en offert på just sådan lösning och den landade på 130.000kr efter ROT. Dock IVT-produkt.

Har försökt mäta innanför isoleringen till köldbärarslangarna bredvid BVP och fick det till som lägst runt 0gradigt in. Misstänker att det är glädjesiffror..
Försökte hålla koll på hur ofta elpatron gick i vintras. Känslan jag får om borrhålet är att det ej kyldes av och att det är ”bra” 52m.

Men sen är det ju något som lockar med o skaffa en rejäl pump;)

Men allt handlar ju om pengar tillslut..

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #4 skrivet: 21 augusti 2023, 08:41:54 »
Beroende på temperatur i ditt 52 meter aktiva borrhål kan du även som tillägg fråga på offerter att fördjupa det inkl ny slang ner i hålet.
Kanske går det eller inte, fråga några stycken och ge dem samtidigt befintlig diameter.

Hej Börje och tack för ditt svar.

Jag har frågat två borrfirmor om de borrar i befintligt hål men det gör de ej. Har du erfarenhet av att firmor gör detta?  :)

Vad ser du som den stora vinningen i att borra vidare i befintligt hål istället för att skrota befintligt hål och borra precis intill/där det blir smidigast?

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #5 skrivet: 21 augusti 2023, 09:00:03 »
Hej Börje och tack för ditt svar.

Jag har frågat två borrfirmor om de borrar i befintligt hål men det gör de ej. Har du erfarenhet av att firmor gör detta?  :)

Vad ser du som den stora vinningen i att borra vidare i befintligt hål istället för att skrota befintligt hål och borra precis intill/där det blir smidigast?

Fördelen skall ju vara ett bättre pris och mindre grävande på din tomt.
Borr firmorna vill ju självklart gärna fakturera fullt för ett nytt hål.
Jag fick ringa runt till flera, sedan var det en erfaren med lång tid i branschen, som sa ja och till drygt halva priset ungefär. Om jag minns rätt var mitt ursprungshål 145mm, det underlättar om den nya borren får plats 😉
Men kan ju vara speciellt i en rullstensås, och där kanske det rinner massor med vatten i marken som du nämner och då behöver du ju inte borra alls.
« Senast ändrad: 21 augusti 2023, 09:16:03 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #6 skrivet: 21 augusti 2023, 11:02:25 »
Hur har du tänkt göra med garaget? Långsiktigt är lämpligt att antingen installera en luftluftvärmepump där eller gräva kulvert till huset och dra in ett par vattenburna radiatorer. Det skulle givetvis påverka borrdjupet och valet av kapaciteten på värmepumpen.

"Framledningstemperatur 55 grader vid DVUT" - Är det något du själv kunnat observera med egna ögon? (Enligt Boverkets tabell är DVUT för Karlskoga -18,5 °C men det kan skilja en aning mot leverantörernas dimensioneringsprogram). 1984 var precis i brytningstiden mellan elpannor med små smala värmesystem samt riktigt höga framledningstemperaturer och tiden då de första små värmepumparna för vanliga hus började lanseras på marknaden och det blev krav på lågtempererade värmesystem.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #7 skrivet: 21 augusti 2023, 21:14:32 »
Fördelen skall ju vara ett bättre pris och mindre grävande på din tomt.
Borr firmorna vill ju självklart gärna fakturera fullt för ett nytt hål.
Jag fick ringa runt till flera, sedan var det en erfaren med lång tid i branschen, som sa ja och till drygt halva priset ungefär. Om jag minns rätt var mitt ursprungshål 145mm, det underlättar om den nya borren får plats 😉
Men kan ju vara speciellt i en rullstensås, och där kanske det rinner massor med vatten i marken som du nämner och då behöver du ju inte borra alls.

Okej. Jag inser nu hur dålig koll jag har på själva borrningen. Jag har nog tänkt att det är skitsvårt att borra i samma hål (även om du tar borr med mindre diameter än befintligt borrhålsdiameter) pga vinklar/riktning ned i berget osv. Är kanske inget problem alls?  :)

Jag kan inte hjälpa det men jag är verkligen inne på att borra ett nytt "rejält" hål som räcker till nu och många år/effektivare pumpar framöver. Har även ett garage som kanske någon gång skall med i bilden på att värmas genom bvp. Vill inte behöva gå på elpatron ens de kallaste dagarna, men jag förstår att det kanske inte är det mest lönsamma(?) att dimensionera borrhål och pump efter det tankesättet. Jag är dock ute efter att få lite siffror på just det här. Vad är egentligen mest värt rent investeringsmässigt?

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #8 skrivet: 21 augusti 2023, 21:23:56 »
Hur har du tänkt göra med garaget? Långsiktigt är lämpligt att antingen installera en luftluftvärmepump där eller gräva kulvert till huset och dra in ett par vattenburna radiatorer. Det skulle givetvis påverka borrdjupet och valet av kapaciteten på värmepumpen.

"Framledningstemperatur 55 grader vid DVUT" - Är det något du själv kunnat observera med egna ögon? (Enligt Boverkets tabell är DVUT för Karlskoga -18,5 °C men det kan skilja en aning mot leverantörernas dimensioneringsprogram). 1984 var precis i brytningstiden mellan elpannor med små smala värmesystem samt riktigt höga framledningstemperaturer och tiden då de första små värmepumparna för vanliga hus började lanseras på marknaden och det blev krav på lågtempererade värmesystem.

Hej!

Garaget är ju en el-bov i dagsläget.

Har en ackumulatortank på 800L som jag lekt med tanken på o ställa i garaget och gräva kulvert (är ca 2m mellan garage och groventré där bvp står) sedan koppla in någon typ av fläktkonvektor för att blåsa lite varmluft i garaget, alternativt sätta dit något vattenburet element som du säger.

Nu vet jag inte om jag riktigt förstår din fråga. Du frågar om vad den faktiska framledningstempen är vid de kallaste dagarna? Jag har för mig att jag kollade någon kall dag och att det var över 50 grader.

Vart går gränsen för lågtempererade värmesystem?

EDIT:
Var inne och kikade på Boverkets excelfil för DVUT fram till 2021. Så vitt jag kan se är DVUT 1dygn -16,1 grader i Karlskoga. Missar jag något?
« Senast ändrad: 21 augusti 2023, 21:28:49 av Henrik.k »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #9 skrivet: 21 augusti 2023, 21:43:38 »
Hej! Har du bara typ +5 °C i garaget på vintern så är det inte så farlig el-bov men i längden vill man kanske ha mer för att bilen och annat ska torka upp snabbare och vara skön att sätta sig i. Ackumulatortank 800 lit ?? Förefaller onödigt i ditt hus eller garage.

Precis, den framledningstemperatur som krävs i husets värmesystem för att klara att hålla 21 °C inne när det är de kallaste dygnsmedel på orten, vid DVUT. Karlskoga har DVUT -18,5 °C enligt Boverkets tabell: https://www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket/oppna-data/dimensionerande-vinterutetemperatur-dvut-1981-2010/  Man utgår från 1-dygnsvärdet när det gäller småhus. De är förhållandevis lätta. Stora flerfamiljshus är flerdygns. Ett värmesystem är lågtemp om den maximala framledningstemperaturen är 55 °C och returen då är runt 45 °C. I början av 80-talet var det elpannor som gällde och de kunde ha högtemp värmesystem 80°/60°. Då blir det svårt att få det fungera bra med värmepump utan att byta radiatorer och kanske vissa värmerör.

Edit: Ser att du har hittat en nyare tabell över DVUT än den jag har!  tummenupp Den nya är visst från i mars i år. Temperaturerna har stigit lite grann.
« Senast ändrad: 21 augusti 2023, 21:48:37 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #10 skrivet: 21 augusti 2023, 21:52:22 »
Vad betyder att garaget är en elbov?
Är det 1000 eller 3000kWh där?
Får för mej att el element ibland förbrukar mer än man tror🤔
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #11 skrivet: 21 augusti 2023, 22:09:49 »
Ett 1-bils varmgarage från 1984 uppskattar jag behöver minst 1,5 kW för att hålla +15 °C vid -16,1 °C ute. Det betyder i vart fall 3000 kWh/år direktverkande el. Med värmepump kanske 750 kWh/år.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #12 skrivet: 21 augusti 2023, 22:20:55 »
Kul att du säjer så  tummenupp,
jag kom på att jag själv ju installerade en billig luft luft i mitt 22m2 garage/verkstad.
Har haft 18°C ca 2-3 dagar per vecka, i övrigt 8°C
På 10,6 månader är förbrukningen just 749kWh 🎩

Vi får se vad Henrik menar och jämföra 😊
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #13 skrivet: 21 augusti 2023, 22:24:55 »
Hej! Har du bara typ +5 °C i garaget på vintern så är det inte så farlig el-bov men i längden vill man kanske ha mer för att bilen och annat ska torka upp snabbare och vara skön att sätta sig i. Ackumulatortank 800 lit ?? Förefaller onödigt i ditt hus eller garage.

Precis, den framledningstemperatur som krävs i husets värmesystem för att klara att hålla 21 °C inne när det är de kallaste dygnsmedel på orten, vid DVUT. Karlskoga har DVUT -18,5 °C enligt Boverkets tabell: https://www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket/oppna-data/dimensionerande-vinterutetemperatur-dvut-1981-2010/  Man utgår från 1-dygnsvärdet när det gäller småhus. De är förhållandevis lätta. Stora flerfamiljshus är flerdygns. Ett värmesystem är lågtemp om den maximala framledningstemperaturen är 55 °C och returen då är runt 45 °C. I början av 80-talet var det elpannor som gällde och de kunde ha högtemp värmesystem 80°/60°. Då blir det svårt att få det fungera bra med värmepump utan att byta radiatorer och kanske vissa värmerör.

Edit: Ser att du har hittat en nyare tabell över DVUT än den jag har!  tummenupp Den nya är visst från i mars i år. Temperaturerna har stigit lite grann.

Angående ack.tank så är det mer att den är gratis för min del. Kanske bara blir onödigt stora värmeförluster?

Okej! Tack för förklaringen, då har jag ju definitivt lågtempsystem i huset vilket förenklar saker och ting för min del  :)

Sitter i skrivande stund och försöker få till lite siffror på en Bosch 6000serie 8kW-pump. Vad tror du om detta?


Boschen jag kikar på har en verkningsgrad på 4,75 om jag räknar rätt (här har jag lite svårt att förstå vad jag ska gå på). Det står följande på teknisk fakta kring den.
Värmeeffekt (B0/W35): 7,6 kW
Värmeeffekt (B0/W45): 7,3 kW
Tillförd effekt (B0/W35): 1,6 kW
Tillförd effekt (B0/W45): 7,6kW

Jag tog 7,6/1,6 och fick då en faktor på 4,75. Men vad står B0/W35 respektive 45 för?  :o

Uppskattat energibehov ex hushållsel (värmeeffekt) : 27500 kWh (enligt firma då).
Tillförd effekt blir då enligt mitt tankesätt: 27.500/4,75 = 5789,5 kWh

Jämför jag dessa siffror med vad jag estimerat mitt nuvarande system till så är det:

Verkningsgradsfaktorn på värmeeffektsproduktionen (bara räknat på pumpen på boschen, ej elpatron som ingår i befintligt system) är 4,75 istället för 3,0.
Besparing i kWh / år för drivenergi till värmesystemet blir 9250 kWh - 5789,5 kWh = 3460,5 kWh
Besparing i kr / år (jag har bundit på 1,56kr / kWh) blir: 3460,5 kWh * 1,56kr ~ 5400kr

Tankar?

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar få upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #14 skrivet: 21 augusti 2023, 22:29:51 »
Ett 1-bils varmgarage från 1984 uppskattar jag behöver minst 1,5 kW för att hålla +15 °C vid -16,1 °C ute. Det betyder i vart fall 3000 kWh/år direktverkande el. Med värmepump kanske 750 kWh/år.

Åh, jag önskar så att jag hade en separat kWh-mätare till garaget för att kunna ge ett korrekt svar på hur det är hos oss. Jag vet inte hur mycket kWh som går åt för att värma garaget. Tycker dina siffror känns för höga för vårat garage då jag snarare har 5-8 grader i garaget när det börjar bli kallt ute. Men vad vet jag..

Hur räknar du på såna här saker? Jag är supernyfiken  help

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!