Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F2025 10kW VVM300 stoppade  (läst 1140 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hjalle74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
F2025 10kW VVM300 stoppade
« skrivet: 12 april 2023, 10:25:58 »
Hejsvejs alla glada vp fantaster!
Nu har jag fått mitt första riktiga stopp på min Fighter sedan jag flyttade in i huset 2015.
Jag märkte att huset och vattnet var kallt en morgon och gick ned o kikade på VVM300, jag har haft den i "vår och höst" läge sedan 2015, dvs tillsats bortkopplad, därav kallt hus.
Det stod HP Larm på displayen. Jag kikade igenom menyerna 5.1-5.11 eller vad de heter, värmepumpen. Men jag tyckte siffrorna såg ok ut.
Sedan stängde jag av VVM300 i 3-4 min o startade om.
Efter en stund (innan vp startat) kom Fel Rotation larm upp...
Jag lyckades få över systemet till autoläge så tillsats gick igång o har inte haft tid med att felsöka vidare, nu är det ju ändå över nollan om natten o elpriset inte katastrofalt...
Detta var i förrgår.
Nu i morse stod det "Bestående hög hetgas" på displayen. Jag kollade hetgastemp (45.2 grader), pumpen har ju varit avstängd i 2 dygn så för mig låter det som att hetgasgivaren är kass?
Vad säger experterna?

Mvh,
Hjalle 

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F2025 10kW VVM300 stoppade
« Svar #1 skrivet: 12 april 2023, 10:36:29 »
HP-larm kan man få när värmepumpen inte blir av med värmen, t.ex. termostaterna stänger i huset, smutsfilter igensatt eller cirkulationspumpen är kass. Skulle aldrig köra en luftvatten utan elpatronen tillåten på vinter, den kan få problem med avfrostningarna och i värsta fall frysa sönder.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad hjalle74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: F2025 10kW VVM300 stoppade
« Svar #2 skrivet: 12 april 2023, 10:48:35 »
HP-larm kan man få när värmepumpen inte blir av med värmen, t.ex. termostaterna stänger i huset, smutsfilter igensatt eller cirkulationspumpen är kass. Skulle aldrig köra en luftvatten utan elpatronen tillåten på vinter, den kan få problem med avfrostningarna och i värsta fall frysa sönder.

Hej,
Tack för svar, jo jag vet om riskerna med detta, men jag har örnkoll på värmepumpen så det har funkat bra, om cirkpumpen pajar och man är bortrest mitt i vintern så fryser nog fightern sönder ändå, även om man har tillsats ju...har aldrig haft någon påisning på utedelen under dessa 8 år...men jag tycker det verkar misstänkt att hetgasen visar 45.2 grader när pumpen vart avstängd i två dygn. Såklart ska jag kolla smutsfiltret o cirkpumpen med...Har en massa golvvärme o radiatorer med öppna spjäll så där ligger inte problemet...

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F2025 10kW VVM300 stoppade
« Svar #3 skrivet: 12 april 2023, 11:22:57 »
Ok, det är ju bra om man har väldigt god kontroll på värmepumpen och därmed kan förebygga en möjlig skada. Kolla också om det finns mycket luft i värmesystemet som skulle kunna hindra cirkulationen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F2025 10kW VVM300 stoppade
« Svar #4 skrivet: 12 april 2023, 11:36:15 »
Låter som att hetgasgivaren gett upp, det kan vara så att den även används för att kolla rotationsriktning, dvs stiger den inte så larmar den på rotationslarm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hjalle74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: F2025 10kW VVM300 stoppade
« Svar #5 skrivet: 12 april 2023, 17:56:54 »
Har beställt en hetgasgivare nu, jag återkommer när jag bytt...
Tack så länge...
Hjalle

Utloggad hjalle74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: F2025 10kW VVM300 stoppade
« Svar #6 skrivet: 16 april 2023, 12:25:39 »
Hej igen!
Har lite uppdatering:
Jag hade slagit över vvm300 på läge tillsats för ett par dagar sedan, och eftersom jag hade olika larm på F2025 så tänkte jag inte mer på den än att den borde stå still, förrän jag skulle meka o byta hetgasgivare, igår märkte jag dock att kompressorn gick konstant. (vet inte när den gick igång), fläkten stilla o vvm300 i tillsatsläge. Jag slog av huvudbrytaren till Fightern.
Idag bytte jag hetgasgivare (fast den o den nya mätte nästan exakt samma resistans), så fort jag slår på strömmen till F2025 går kompressorn igång.
Jag gick in o ställde vvm300 på vår/höstläge och såg hetgastempen stiga, den nådde 109 grader då de 20min hade tickat ned och vp'n "skulle" startat, jag var inne vid vvm300 men jag tror fläkten snurrade till men sedan stoppade vp'n (i displayen) därute brummade kompressorn på igen...
Jag slog av strömmen dock innan larm om hög hetgas osv dök upp...tror det larmar vid 120 grader eller så?
Jag misstänker detta ökända mjukstartskort nu.
Slår jag till strömmen till F2025 går kompressorn igång direkt oavsett vad vvm300 vill...

Tror jag kollar med nån kyltekniker...

Mvh,

Hjalmar

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: F2025 10kW VVM300 stoppade
« Svar #7 skrivet: 16 april 2023, 12:37:16 »
Mjukstartskortet, absolut!

Om den stått och gått så länge så kan du få skadad kompressor, men det är bara testa att byta mjukstarten. Jag antar förångaren var lite isig?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F2025 10kW VVM300 stoppade
« Svar #8 skrivet: 16 april 2023, 16:34:35 »
Att bara byta en mjukis då där rakt av är ingen bra ide. Felet måste först konstateras om det är mjukisen. Koppla förbi den rakt av och starta upp VP, kompressorn kommer då att starta med ett ryck, gör inget och kör ett tag, fungerar det det OK så byt, men köp inte orginalet ( bara skit ) köp en riktigt mjukis som håller.

Utloggad hjalle74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: F2025 10kW VVM300 stoppade
« Svar #9 skrivet: 17 april 2023, 09:34:34 »
Mjukstartskortet, absolut!

Om den stått och gått så länge så kan du få skadad kompressor, men det är bara testa att byta mjukstarten. Jag antar förångaren var lite isig?

Hej, jo röret till kompressorn var lite isigt kan man säga....tittade inte på förångaren...det ska komma en kyltjomme imorgon, ska uppdatera honom om detta, för han borde ju ha med sig ett mjukstartkort kan jag tycka...
Mvh,
Hjalmar

Utloggad hjalle74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: F2025 10kW VVM300 stoppade
« Svar #10 skrivet: 17 april 2023, 09:37:15 »
Att bara byta en mjukis då där rakt av är ingen bra ide. Felet måste först konstateras om det är mjukisen. Koppla förbi den rakt av och starta upp VP, kompressorn kommer då att starta med ett ryck, gör inget och kör ett tag, fungerar det det OK så byt, men köp inte orginalet ( bara skit ) köp en riktigt mjukis som håller.

Hej, Ja vi får se vad kylkillen gör, men om kompressorn bara tjuter igång ohejdad när den får spänning och det tar 20min innan fläkt osv startar är det väl inte så bra, då blir det som nu ungefär...hetgastemp upp tills den slår ifrån vid 120 grader?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: F2025 10kW VVM300 stoppade
« Svar #11 skrivet: 17 april 2023, 21:55:38 »
Styrningen kan inte ge startsignal inom 20 minuter. Har den inte gett startsignal så kan den inte heller ge stoppsignal oavsett temperaturer och pressostatsignaler. Enda analoga som kan stoppa är att motorskyddet löser, då löser kontaktorn före motorskyddet och stänger ner kompressorn. Men är alla faser tillgängliga händer inte det i första hand.

Direkt efter strömtillslag är det full spänning hela vägen till mjukstarten om motorksydd inte är löst. Efter mjukstarten sitter kompressorn. Så det finns inget annat som kan strula mer än mjukstarten. Men en detalj som är värt att kolla, så inte reläkortets styrsignal som styr mjukstarten hakat upp sig. Dvs slå på strömmen, mät kabelparet vid sidan om med mindre area. 0V där och kompressorn går, då är det mjukstarten som är kass.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad hjalle74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: F2025 10kW VVM300 stoppade
« Svar #12 skrivet: 18 april 2023, 20:06:00 »
Hej alla glada!
Kylkillen var här kollade, mätte litegrand och bytte mjukstartkortet, nu lirar allt igen!
Han tyckte det var konstigt det felet som var, men såg det var två faser som drog direkt genom det trasiga mjukstartkortet, men iom att det hela tiden funnits cirkulation har kompressorn klarat sig.
Jag är superglad!
Fightern kämpar vidare några år...
Trevlig sommar!
Hjalle

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!