Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Placering i fritidshus  (läst 1089 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JFG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Placering i fritidshus
« skrivet: 11 januari 2021, 22:54:00 »
Vänder mig till de mer kunniga o pålästa för råd & rön🙏🏻
Huset börjar byggas i vår. Gaveln där vardagsrum/kök är har höga fönster och det är också den gaveln som vätter ut mot gatan, helst skulle jag inte vilja placera innedelen i den ändan av huset av estetiska skäl, skulle hellre ha utedelen vid andra gaveln = husets baksida mot skogen.
Alltså ha innedelen ovanför dörren till wc längs ner i korridoren. Inbillade mig att man med den placeringen av innedel kunde få bättre spridning i hela huset jfr placering i v-rum?
Takhöjden är 250cm och jag kan absolut tänka mig att sänka taket inne på wc för att få lutning på kondensröret.
Bra eller dålig idé?

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Placering i fritidshus
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2021, 23:33:13 »
Finns det plats över toa dörren så är dräneringen  något du kan släppa i avloppet. Problemet som jag funderar på är att det är alltid varmast närmst maskinen och det är sovrum längs hela hallen. Känns fel att ha 23 grader i hallen 21 grader i sovrummen och 19 i vardagsrummet. Typ så sprider sig värmen.

Kanske finns möjlig placering av en golvmodell i v-rum. Och sen dra rören runt något hörn för att få utedelen ”mindre” synlig.

Utloggad JFG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering i fritidshus
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2021, 00:41:50 »
Tack för svar.
Om man placerar utedelen runt högra hörnet, se bild, drar rören längs knutbräderna upp till rätt höjd och viker vänster i rätt höjd, drar så långt så att innedelen hamnar i precis motsatt ända?
Det kommer vara liggande täckmålad panel, jag tänker att man kan måla in kanalerna så att det ser ok ut?
Inte det snyggaste alternativet kanske men ändå en bättre lösning?

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Placering i fritidshus
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2021, 16:56:51 »
Typ denna placering kan bli gynnsam, enda negativa är ju att den kommer över soffan, låter ju lite.

Om huset står på plint så kanske det tom går att dra rören under huset istället för längs fasaden.

Utloggad JFG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering i fritidshus
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2021, 22:49:05 »
Är det inte bättre att sätta innedelen i princip rakt ovanför andra hög-fönstret från höger, alltså ovanför köksbordet på ritningen. Visserligen låter den ju lika mycket där som vid soffan som du ritade men du får ju ett rakare blås mpt korridor o sovrummen?
Din idé med rördragningen köper jag men hur gör man med dräneringen?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Placering i fritidshus
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2021, 10:25:27 »
Jag tycker den klassiska placeringen över entrédörren blir den bästa. Inte ha den över soffan eller matbordet. Blir jobbigt att sitta precis i luftströmmen i längden.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!