Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ngenic Tune  (läst 3661 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perka99

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
Ngenic Tune
« skrivet: 19 augusti 2022, 12:59:24 »
Någon som har testat Ngenic Tune(https://ngenic.se/tune/) till sin EcoEl/EcoAir? Min pump är från 2009 och är lite orolig att det kommer slita på kompressorn. Vore inte så kul med kompressorhaveri med tanke på elpriserna.

Utloggad PetterS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ngenic Tune
« Svar #1 skrivet: 21 augusti 2022, 19:45:00 »
Har inte Ecoair utan en IVT Greenline men tänkte köpa Ngenic Tune även om jag också funderar kring kompressorslitage. Däremot har jag inte riktigt kommit fram till varför det skulle bli mer slitage, mer än att det ev skulle bli mer oregelbundna gångtider och därmed fler start/stopp. Samtidigt är det gissningsvis ganska små justeringar som Ngenic gör för att hålla innetempen jämn, men å andra sidan är det främst spotprisstyrningen jag är ute efter och då lär regleringen påverka mer.

Hur tänker du kring varför det skulle bli mer kompressorslitage?

Utloggad perka99

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Ngenic Tune
« Svar #2 skrivet: 22 augusti 2022, 07:35:00 »
Har inte Ecoair utan en IVT Greenline men tänkte köpa Ngenic Tune även om jag också funderar kring kompressorslitage. Däremot har jag inte riktigt kommit fram till varför det skulle bli mer slitage, mer än att det ev skulle bli mer oregelbundna gångtider och därmed fler start/stopp. Samtidigt är det gissningsvis ganska små justeringar som Ngenic gör för att hålla innetempen jämn, men å andra sidan är det främst spotprisstyrningen jag är ute efter och då lär regleringen påverka mer.

Hur tänker du kring varför det skulle bli mer kompressorslitage?
Tänker som du, att det kan bli fler start/stopp samt att kompressorn får jobba hårdare för att "komma ikapp" då spotpriset är lägre

Bengt Christensson

  • Gäst
Bengt Christensson
SV: Ngenic Tune
« Svar #3 skrivet: 22 augusti 2022, 08:23:45 »
En bekant har provat ngenic och den modifierar utomhussensorns värde till pumpen, men verkar inte i övrigt kommunicera med pumpen?
Det verkar innebära att varmvattnet inte ackumuleras optimalt vg lågt spotpris. Spelat mindre roll tidigare, men med dagens höga priser vill man ju optimera allt.

Har någon hört om Ngenic även kan kommunicera med värmepumpen, t ex via WiFi, för bättre läsning och styrning av parametrar och VV än att bara fejka utomhustemperaturen?

Utloggad PetterS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ngenic Tune
« Svar #4 skrivet: 22 augusti 2022, 10:27:36 »
Tänker som du, att det kan bli fler start/stopp samt att kompressorn får jobba hårdare för att "komma ikapp" då spotpriset är lägre
Längre gångtider är snarare en fördel för livslängden, och värmebehovet är lika stort före och efter installation av Tune så då borde gångtiden bli ungefär samma. Kanske att den blir något lägre eftersom man även får jämnare innetemperatur. Det är snarare risken för fler start och stopp som jag funderar över.

En bekant har provat ngenic och den modifierar utomhussensorns värde till pumpen, men verkar inte i övrigt kommunicera med pumpen?
Det verkar innebära att varmvattnet inte ackumuleras optimalt vg lågt spotpris. Spelat mindre roll tidigare, men med dagens höga priser vill man ju optimera allt.

Har någon hört om Ngenic även kan kommunicera med värmepumpen, t ex via WiFi, för bättre läsning och styrning av parametrar och VV än att bara fejka utomhustemperaturen?
Det stämmer, endast värmereglering via utesensorn och inget på VV. För min del tänkte jag tidsstyra VV med temphöjning mellan kanske 00-06.

Viktigt i sammanhanget är att köra timprisavtal om man ska dra nytta av timprisstyrningen. Är det bara komforten med jämnare innetemp man är ute efter så är en innetempsensor ett billigare alternativ.

Utloggad perka99

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Ngenic Tune
« Svar #5 skrivet: 26 augusti 2022, 12:52:01 »
Längre gångtider är snarare en fördel för livslängden, och värmebehovet är lika stort före och efter installation av Tune så då borde gångtiden bli ungefär samma. Kanske att den blir något lägre eftersom man även får jämnare innetemperatur. Det är snarare risken för fler start och stopp som jag funderar över.
Det stämmer, endast värmereglering via utesensorn och inget på VV. För min del tänkte jag tidsstyra VV med temphöjning mellan kanske 00-06.

Viktigt i sammanhanget är att köra timprisavtal om man ska dra nytta av timprisstyrningen. Är det bara komforten med jämnare innetemp man är ute efter så är en innetempsensor ett billigare alternativ.
Funderar också på att schemalägga varmvattnet på natten men oftast duschar vi på kvällen så risken är väl att det varmvattnet är "slut" tills det är dags att duscha

Utloggad perka99

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Ngenic Tune
« Svar #6 skrivet: 02 september 2022, 10:54:55 »
Funderar också på att schemalägga varmvattnet på natten men oftast duschar vi på kvällen så risken är väl att det varmvattnet är "slut" tills det är dags att duscha
Någon som har koll på hur mycket övre tanken tappar i temperatur? Om den tappar temp för fort så ger det ju inget att värma upp övre delen på natten då elen är billigare om man sedan inte duschar förrän 12-14 timmar senare

Utloggad Losec

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #7 skrivet: 12 september 2022, 14:49:47 »
Någon som har koll på hur mycket övre tanken tappar i temperatur? Om den tappar temp för fort så ger det ju inget att värma upp övre delen på natten då elen är billigare om man sedan inte duschar förrän 12-14 timmar senare

Jag kör min övre till 80 grader när elen är billig. Den brukar hålla sig väldigt bra 6-8 timmar om man inte duschar allt för länge.

BTW någon som vet hur högt man vågar värma till som max?

EDIT: Man kan inte gå högre än 80 grader.
« Senast ändrad: 14 september 2022, 20:54:08 av Losec »

Utloggad gnilrub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Ngenic Tune
« Svar #8 skrivet: 22 september 2022, 13:22:15 »
Jag har använt ngenic tune till min Ecoel-Ecoair ett år nu ungefär. Den manipulerar ju som sagt utegivaren. Jag hade ingen innegivare tidigare nu fick jag ju det på köpet trådlöst vilket är rätt mycket värt efterom jag har pannan i garaget 20 meter bort från bostadshuset. Hur mycket jag har sparat i kr vet jag inte men något måste det vara och för min del har det varit mycket värt att få en jämnare temperatur inomhus.

Utloggad kuse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
SV: Ngenic Tune
« Svar #9 skrivet: 23 september 2022, 08:47:05 »
Jag kör min övre till 80 grader när elen är billig. Den brukar hålla sig väldigt bra 6-8 timmar om man inte duschar allt för länge.

BTW någon som vet hur högt man vågar värma till som max?

EDIT: Man kan inte gå högre än 80 grader.

Hör gör du detta rent tekniskt? Springer du till pumpen och ställer in Panna på 80 grader lagom tills det blir billigt och springer och sänker när det blir dyrt?
För detta går väl inte att gör med automatik på en EcoEL ?

Utloggad perka99

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Ngenic Tune
« Svar #10 skrivet: 23 september 2022, 08:48:16 »
Hör gör du detta rent tekniskt? Springer du till pumpen och ställer in Panna på 80 grader lagom tills det blir billigt och springer och sänker när det blir dyrt?
För detta går väl inte att gör med automatik på en EcoEL ?
Du kan schemalägga varmvattnet

Utloggad kuse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
SV: Ngenic Tune
« Svar #11 skrivet: 23 september 2022, 08:56:40 »
Du kan schemalägga varmvattnet

Det är Extra VV-funktionen som avses då?

Utloggad Losec

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #12 skrivet: 30 september 2022, 13:35:59 »
Du kan schemalägga varmvattnet

Har elvärmen satt till 80 grader och med hjälp av ett relä så bryter jag trådarna till elpatronen när jag önskar. Relät styr via ett vanlig wifi uttag och telefonen.
Pumpen tror att den kör elpatronen fortfarande.

Utloggad gnilrub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Ngenic Tune
« Svar #13 skrivet: 08 december 2022, 18:49:57 »
Hur fasen blir det egentligen när Ngenic lurar värmepannan att det är 10 plusgrader när det i verkligheten är 10 minus. Stoppar den då cirkpumpen mellan pannan och utedelen så att utedelen riskerar att frysa sönder?

Utloggad perka99

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Ngenic Tune
« Svar #14 skrivet: 09 december 2022, 14:44:28 »
Hur fasen blir det egentligen när Ngenic lurar värmepannan att det är 10 plusgrader när det i verkligheten är 10 minus. Stoppar den då cirkpumpen mellan pannan och utedelen så att utedelen riskerar att frysa sönder?
Ngenic manipulerar bara temperaturen 10 grader när utetemperaturen är under 5 grader

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!