Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vrida växelventil Ã¥t fel hÃ¥ll?!  (läst 3145 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag har upptäckt att något inte stämmer med min anläggning. När värmepumpen producerar värme sjunker temperaturen i vattentanken. Se logg från natten till igår:

X-axeln är klockslag (1 = 01:00).

Ingen förbrukade varmvatten efter 21, men ändå sjunker temperaturen i VV-tanken (streckad blå) när VP producerar värme. Temperaturen sjunker så mycket att den varannan gång behöver producera varmvatten. Det här måste väl vara ett växelventilfel? Alltså att det går in en del vatten som är ämnat till arbetstanken in till VV-tanken?

Jag funderar på jag själv kan vara skyldig då jag nu upptäcker att man under "funktionstest" i styrningen till VP kan få växelventilen att rotera hur mycket som helst (60°/test). Nu undrar jag vad som är rätt riktning. Såhär såg det ut nyss efter att den producerat värme:



Den rundade delen pekar alltså mot det håll som vattnet ska ha gått (B). Är detta korrekt? Jag hoppas att det är fel...

/Anton

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vrida växelventil åt fel håll?!
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2018, 22:57:48 »
När jag sedan gick in under funktionstest och valde att vrida från NER till UPP så vred den ventilen 60° medurs och efter det såg det ut såhär:




/Anton

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vrida växelventil åt fel håll?!
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2018, 11:41:43 »
Jag ringde till CTC och fick svar. Den ska peka på kl 8 vid varmvattenproduktion (A) och kl 10 vid värmeproduktion (B). Den ska aldrig peka på kl 6.

Ska se om det går att få till ikväll.

/Anton

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Vrida växelventil åt fel håll?!
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2018, 05:58:16 »
Den där motorn går väl åt samma håll hela tiden eller? Bara att för var 60 grad, så är det värme, eller varmvatten

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vrida växelventil åt fel håll?!
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2018, 08:43:50 »
Jag gissar att den kan stå på klockan 6, 8, 10, 12, 14 samt klockan 16, och då med varmvattenproduktion klockan 8, 12 och 16.

För att hamna på dessa klockslag, kan den vridas både motsols och medsols d.v.s. riktningen bestäms slumpmässigt.

Det temperaturtapp du har på varmvattnet, är förmodligen för att du har en tank med både varmvatten och radiatorvatten tillsamman men avskilt med en plåt. Det gör att radiatorvattnet påverkar temperaturen negativt i varmvattendelen.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vrida växelventil åt fel håll?!
« Svar #5 skrivet: 22 februari 2018, 15:24:05 »
Hmm, ja tyvärr verkar det inte bättre. Jag har skaffat en ny motor och den beter sig likadant. Personen på CTC hade alltså ingen koll :/

Men varför roterar den ventilen åt olika håll hela tiden? Jag kan inte se något mönster, ibland går den fram och tillbaka mellan två lägen, för att sedan bara rotera åt ett hål, för att sedan vända, osv.

Är inte beteendet underligt? Att det ligger stilla så länge för att sedan störtdyka vid värmeproduktion?

/Anton

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!