Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1210 iskalla element  (läst 1677 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dfyra

  • Gäst
Dfyra
1210 iskalla element
« skrivet: 22 juni 2018, 00:51:40 »
Hej.

Vi köpte hus förra sommaren, Bo yta på dryga 170kvm (omkring 40biyta),byggt 75. Det står en nibe fighter 1210 i huset, som installerades runt 2002. Vi bokade ganska snabbt en service på pumpen, dels för att vi inte kunde något alls om pumpen och dels för att få veta mer om dess skick. Allt var tydligen jättebra när den kille kollade i december och vi fick då en lätt genomgång vad vi själva kan göra. Vi bor i Närke och det var en rätt kall vinter, ganska hög elräkning, vi tänkte inte mycket på det, förrän vi fick ett lp-larm. En annan firma kontaktades då som kom och fixade.

Det var då ett gas-läckage på ett kopparrör. Detta lagades. Men, när han skulle fylla på ny fas upptäcktes ett nytt hål, som han själv troligen orsakade så vi slapp betala för det med. Detta var i mars.

Efter det flöt allt på, elräkningen skänk rejält, inget larm och pumpen fungerar perfekt. April kom och maj kom - galet varmt. Varmvatten hat funkat bra hela tiden och vi har inte behövt bry oss. Men. Nu har det varit några kalla regniga dagar så ju har vi 18 grader inne och iskalla element!

Vi har provat att höja rumstemperatur, men fortfarande iskalla element. Vi ribhde servicestället igen och fick då ändra v-fram min och vb-r max. Min stod på 10 innan och nu på 26. Kurvlutning 7 just nu. Men det händer absolut ingenting i elementen.

Kompressor är enligt de som gjorde reparationen bytt en gång, de gissade runt 2009. De trodde livslängden på pumpen inte var lång, kanske 5 år till. Stannar den så stannar den typ...

Vi är otroligt oroliga över detta, finns det någon som kan ge oss något tips? Förklara gärna så pedagogiskt som möjligt då vi inte är särskilt kunniga på området. Vi har även en 11 månaders kille här hemma.

Tack på förhand.

Dfyra

  • Gäst
Dfyra
SV: 1210 iskalla element
« Svar #1 skrivet: 22 juni 2018, 01:08:49 »
Vb fram 46 (33)c
Varmvatten 46c
Ute temp 9c
Vb-r 34(47)c
Vv start 46(45)c
Kb-f 11c
Kb-r 10(-8)c
Kurvlutning 7
Vb-fram min 26c
Vb-fram max 55c

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
SV: 1210 iskalla element
« Svar #2 skrivet: 22 juni 2018, 11:46:07 »
Nu kan inte jag 1210'an men på min 1255'a så kan man ställa in vid vilken temperatur vp'n ska sluta göra värme.

Tex att den ska starta/stoppa värmeproduktionen om temperaturen är över/under 17° i 24 timmar.

Kanske den inställningen som är lite galen..
Går vp'n öht?
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 1210 iskalla element
« Svar #3 skrivet: 22 juni 2018, 12:02:01 »
Snurrar cirkpumpen?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Dfyra

  • Gäst
Dfyra
SV: 1210 iskalla element
« Svar #4 skrivet: 23 juni 2018, 20:22:01 »
Hej.
(jarlinger - ja, det var på vb fram max / min som styr vid vilken temperatur som pumpen ska börja producera varmvatten till elementen. Den stod på 10 grader, så när vattnet kommer tillbaka på en temp av 10 grader - även om givaren säger att det är varmare än nödvändigt - så kommer den börja skicka ut varmare vatten så det håller minst 10 grader i elementen - detta för att det aldrig ska kunna frysa i någon ledning. Den ökade vi till 26c men ändå så blev elementen inte varma. Och den kommer som max att producera 50c i elementen, aldrig högre. Men dessa siffror är mer en säkerställan så det varken kan bli för varmt eller för kallt.)

Vi fick tag på en servicekille igen på midsommarafton som bad sambon kika på växelventilen. Visst hade den fastnat. Men han lyckades dra lös den och sedan dess har det fungerat som det ska.
Varmvatten har vi haft hela tiden. Men nu går det mot varmare dagar så vi får se nästa gång det blir kallare ute om växelventilen kommer fortsätta fungera annars får vi boka in tekniker som kan komma och byta den.

Eller rekommenderar ni att den byta snarast möjligt istället?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: 1210 iskalla element
« Svar #5 skrivet: 25 juni 2018, 05:49:43 »
Byt insats i växelventilen nu under sommaren, så slipper ni problemen i vinter. Har den börjat kärva kommer den att fortsätta göra det.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 1210 iskalla element
« Svar #6 skrivet: 25 juni 2018, 14:54:37 »
Kanske, men jag motionerade igång min ventil för flera år sedan och den har aldrig krånglat igen.
Det beror nog pÃ¥ varför den kärvat, är det bara nÃ¥t skit som  fastnat i sätet sÃ¥ kan man lyckas bli kvitt det - och dÃ¥ är det ju inte direkt nÃ¥got som talar för att problemet skall Ã¥terkomma.
Kärvar det i någon glidyta/lagring så kanske det är värre?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: 1210 iskalla element
« Svar #7 skrivet: 26 juni 2018, 06:08:09 »
kan funka att smörja, har sett hur de brukar se ut efter några år. Visst kan ju vara något tillfälligt, som satt sig i sätet. vet man om problemet är det inga problem, men inte kul på vintern när de börjar kärva, och så vaknar man upp till kall kåk

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 1210 iskalla element
« Svar #8 skrivet: 26 juni 2018, 08:22:58 »
I mitt fall var det nog så att det fastnat nåt skräp mot sätet som den inte stängde helt mot radiatorsystemet när den gjorde tappvarmvatten, eller tvärt om.
Det blev i alla fall 32 gr varmt i huset...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: 1210 iskalla element
« Svar #9 skrivet: 06 juli 2018, 15:43:38 »
ventilen fastnar oftast i varmvattenläge, så man brukar ha bra med vv, men kallt i huset. Fastnar den i mellanläge kan man få riktigt varmt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 507
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!