Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem med bergvärme!  (läst 23638 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #45 skrivet: 22 april 2012, 22:26:29 »
Har man 80/60 värmesystem ska man inte ha bergvärme, det fungerar inte bra alls. Är huset från 1947 och det är radiatorer från den tiden har ni säkert inte inte ett sådant system.

Det har inget med köldbärarvärdena att göra, hade det varit 80/60 system skulle temperaturen ha blivit högre eftersom pumpen hade fungerat dÃ¥ligt och tagit mindre värmeeffekt frÃ¥n berget. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #46 skrivet: 23 april 2012, 07:01:36 »
 Roland .
ett hus byggt tex mellan 55-62 13kw i toppeffekt  35700kwh är schablonen pÃ¥ förbrukning.
lyckas man (och det är ofta ;)) räkna om det till ett 70/55   (ibland gÃ¥r 60/45 ) blir resultatet sÃ¥ här med en 10kw vp
70- 55  2002 kwh  i spets  energibesparing  21425 kwh
55-45  743 kwh i spets  energibesparing      24117 kwh
klarar vi med rätt injustering /beräkning  gÃ¥ ner till 60/45   :) ser det ut sÃ¥ här
60-45  814 kwh i spets.  energibesparing  23429 kwh

Så jag tycker absolut att det ska vara bergvärme i ett hus som har ett 80-60 system . Mina erfarenheter säger att det fungerar rätt bra ..
vill man tjäna dom sista Kwh så kan det bli rätt dyrt med radiator byte och i värsta fall även byte av distrubutions sytemet .

cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #47 skrivet: 23 april 2012, 09:25:41 »
Jag kör värmepump på ett taskigt radiatorsystem. Det går, men man får stressa prylarna ganska mycket (oljud i radiatorerna, lite sämre verkningsgrad pga fel flöde, etc). Jag tror inte man behöver riva ut och byta hela distributionssystemet, utan man kan komma ganska långt med punktinsatser på de värsta flaskhalsarna.
Sätt in en arbetstank redan från början och planera in ett byte av några radiatorer när du ser hur det funkar.
Hur det än är så kommer man att spara en massa pengar med värmepumpen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #48 skrivet: 23 april 2012, 09:55:37 »
GÃ¥r det bara Ã¥t 3000 kWh mer med 70/55 hÃ¥ller jag med om att dÃ¥ är värmepump ett alternativ. Förmodligen lägger man pÃ¥ lite säkerhetsmarginal  vid dimensioneringen sÃ¥ att 80/60 i praktiken blir lägre värden.

Men jag tror att 1947 var det inte aktuellt med en sådan installation.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #49 skrivet: 23 april 2012, 19:56:43 »
Ja Roland  :) skillnaden är inte större, 
Får man bara en chans att på plats få göra lite kontroller beräkningar (visst är matte roligt) injustera flöden mm så får man en bra anläggning där med ..

@ purjo
ljudproblemet fixas lätt  ;)   ---   tummenupp
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

HermanS

  • Gäst
HermanS
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #50 skrivet: 04 juni 2012, 22:33:14 »
Hej igen!

Nu var det ett tag sen, nu har det varit lite kallare några dagar så idag drog jag upp värmen rejält på pumpen och lät den gå i lite mer än en halvtimme och då fick jag till slut KB in på 0 och KB ut på -3 vilket ju inte känns så bra med tanke på att vi hade KB in -1 och KB ut -4 som lägst i vintras. Tror ni vi måste hjälpa upp vårt stackars borrhål något under sommaren, servicekillen sa att man kan lägga ut en massa svart slang i solen som sen cirkulerar ner i hålet, eller ska vi avvakta och hoppas på att i juli efter flera dygn av sommarvärme har hjälp upp vårt hål till normala KB värden, för visst borde det iallafall ligga över nollan nu under sommaren för att det ska va bra inför vintern, dvs. att det har laddats upp som en del säger, eller vad menas egentligen med "laddats upp"?

Mvh Herman

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #51 skrivet: 05 juni 2012, 07:49:21 »
Ja Roland  :) skillnaden är inte större, 
Får man bara en chans att på plats få göra lite kontroller beräkningar (visst är matte roligt) injustera flöden mm så får man en bra anläggning där med ..

@ purjo
ljudproblemet fixas lätt  ;)   ---   tummenupp
cocacola

Vilken typ av värmepump och vilket köldmedium kör du med i en 75/55°C installation?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #52 skrivet: 05 juni 2012, 11:16:00 »
Ecozon viessmann  tex Dryga 70 grader frÃ¥n kompressorn
Bosch/ivt med sin 65 grader och dom sista 10 graderna i spets
Ytterst få timmar per år det händer ,
Har man lite utrymme i pannrummet vilket oftast finns i dessa typer av hus
Fixar man det med tex en tanklösning ,
I Ecozonen och Viessmann är det 134 som köldmedel
Bosch har 407
Cc
« Senast ändrad: 05 juni 2012, 20:35:13 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #53 skrivet: 05 juni 2012, 12:18:15 »
Är inte problemet att pumpen suger ner hålet och ökad FLT och minskad elspets enbart kommer att förvärra situationen.
Enda sättet att lösa det borde vara att minska effektuttaget ur borrhålet alternativt se över inställningarna på värmesystemet så att energin sprids effektivare eller helt enkelt minska effektbehovet i huset så att energiutjämningen i berget kommer mer i balans och hinner återhämta sig under sommaren.
Kanske en LLVP som tar större delen av husets behov mellan april och oktober skulle kunna hjälpa borrhålet att återhämta sig bättre.
Finns det värden från tidigare år?
Hur är isoleringen i huset?
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #54 skrivet: 07 juni 2012, 19:27:15 »
Nu var det ett tag sen, nu har det varit lite kallare några dagar så idag drog jag upp värmen rejält på pumpen och lät den gå i lite mer än en halvtimme och då fick jag till slut KB in på 0 och KB ut på -3 vilket ju inte känns så bra med tanke på att vi hade KB in -1 och KB ut -4 som lägst i vintras.

Vid den här årstiden borde KBin ha varit flera plusgrader. Vad blir det för temperatur när kompressorn står still och köldbärarpumpen cirkulerar spritlösningen (det finns en inställning för kontinuerlig drift av köldbärarpumpen)?

Med laddats upp menar nog de flesta att borrhålet har den temperatur berget hade innan man installerar värmepump, i Småland bör det vara 6-7 grader.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Gäst

  • Gäst
Gäst
Hål i väggen för kollektorslangen
« Svar #55 skrivet: 25 juni 2018, 10:25:59 »
Vi köpte en totalentreprenad för installation av bergvärme. Bergvärmen är nu installerad och verkar funka. Vi har dock en fundering kring hålet i väggen där kollektorslangen går in, firman som vi anlitat menar att det inte ingår i deras jobb att isolera och täcka hålet i huset som de gjorde för att få in kollektorslangen, detta känns för oss helt orimligt när vi tagit en totalentreprenad. I offerten framgår ingenting om detta men vi har förutsatt att ingenting lämnas ofärdigt. Finns det någon här som vet vad som gäller??

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #56 skrivet: 25 juni 2018, 11:15:03 »
Tycker det borde ingå, om jag vore i dina kläder skulle jag kontakta din kommuns konsumentvägledare och höra med hen, de brukar kunna hjälpa till rätt bra om de bara ringer företaget ifråga och säger vad som gäller.
Exakt vad står det i offerten?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #57 skrivet: 25 juni 2018, 16:59:37 »
För min innebär totalentreprenad att jag som kund inte ska lyfta ett finger om man inte kommer överens om något annat.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Gäst

  • Gäst
Gäst
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #58 skrivet: 26 juni 2018, 10:44:51 »
Tycker det borde ingå, om jag vore i dina kläder skulle jag kontakta din kommuns konsumentvägledare och höra med hen, de brukar kunna hjälpa till rätt bra om de bara ringer företaget ifråga och säger vad som gäller.
Exakt vad står det i offerten?

Tack för svar.
I offerten vi fått finns inte ordet totalentreprenad med men det är så vi har diskuterat det vid köpetillfället. Utifrån vad som är angivet i offerten så blir det ändå tydligt att det är vad offerten avser eftersom att där ingår allt ifrån urkoppling av befintlig vedpanna till färdig installation av den nya. Vi har inte tagit på oss eller fått veta att det finns saker i och med installationen som vi ska göra själva. Vi har kontaktat konsumentvägledare och bifogat bilder på hur det ser ut efter att företaget nu anser sig vara färdiga. Hoppas att det kan leda någonvart, vi passade då även på att ta upp andra brister i installationen...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!