0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja då är de väl hög tid att du reklamerar den så att de får komma och hämta tillbaks pumpen. Testa förslagsvis en Toshiba RAS 35-pump istället så får du se på helt andra bullar.
Jag har länge sett här att det är väldigt mycket Daikin problem. Daikin har väl ganska låg andel av totalförsäljningen, det borde vara betydligt fler trådar med problem för Panasonic och Mitsubishi om man såg till marknadsandelen eller har jag fel.Hur ser marknadsandelarna ut idag?Jag tror inte Toshiba är så stora faktiskt men de är väldigt bra. I Norge däremot där man behöver riktigt bra grejer är Toshiba större.
Hejsan Har inte kommit överens om något än är långa ledningar verkar det som har pratat med nån snubbe som heter Magnus är tydligen nån sorts försäljnings ansvarig här uppe i norr men han svara ej varken på mobil eller sms ...så det är ju riktigt pinsamt dåligt jag lät min pappa ringa då svarade han ..Så tycker det är väldigt dåligt av daikin Man har kontaktat konsument rådgivningen här i piteå Hon ska ta tag i detta fall så vi får se vart det leder kommer att uppdatera då det händer något
Du har en tråkig sits men du måste vara ärlig i det du skriver.1: Läckageproblem orsakade av ursprunglig installatör2: Ursprunglig installatör vill ej åka ut till dig.3: Annan installatör åtgärdar problemet4: Du anser att den ej isar av, bilder du skickar visar på kraftig snöyra.5: Du får rådet att montera VP skydd som du säger du har gjort.6: Du har ej monterat skydd och ljuger att du har det och det försöker du bevisa med bilder som du har tagit efter monteringen av skydden (som du ej har monterat)7: Du säger att du skall kontakta konsumentrådgivningen till oss och i det läget så svarar vi: Då det är en tvist pågående så kopplar vi loss oss från fallet då vi inte vill interagera i ett pågående fall innan beslut kommer. Det har du fått information om för ca 1 år sedan när du nämnde det till oss. 8: Du säger att du skall kontakta samma ombudsman igen.Vi välkomnar ett beslut och har vi gjort fel så står vi för detta.Men dina fel har varit orsakade av felaktig installation samt att maskinen har varit utsatt för extrem miljö.MvhDaikin
Kunden har alltid rätt, sen kanske man inte tycker så, men att skriva ut på ett forum att han ljuger, det är lågt.Nr 6, Först ljuger han, sen påstår du att han har monterat skyddet och sen har han det inte. Den sista lilla biten i din text intresserar säker många fler än mig, vart i landet skall man INTE köpa Daikin då deras område räknas som extrem miljö? Och varför säljer ni maskiner i detta område?Jag struntar iofs vart, men jag tror många andra tycker det skulle vara intressant.Och måste man ha värmepumpsskydd på Daikin-pumpar så kanske det skall upplysas innan försäljningen/installationen är gjord.Sen kan jag bara instämma, ni har en del att jobba på för att förbättra kvalitén på era pumpar.
Hade du någon källa på att ni har över 30 procents marknadsandelar ?Har svårt att få ihop att var tredje såld vp här i sverige nu är en daikin
Har inte en aning om hur många vp det säljs per år i sverige av dom svenska distributörerna och alla paralellimporterade!Därav min fråga vart du har uppgift om att var tredje är en daikin ?
Som medlemmar tar vi all vår statistik från dessa organisationer.Jag behöver inte redovisa något. När siffrorna blir officiella så far alla bedöma själva.Dock så skulle jag ta det varsamt med att påstå att jag far med en lögn.Med vänlig hälsningD
Det är ju solklart att jag inte behöver bevisa något.Varför då ?Ett flertal medlemmar har påstått att vi har försummande marknadsandelar och att Mitsu och Pana är marknadsledande. Vart är kravet på deras bevis ?Jag svarade på ett påstående som var felaktigt.Upp till var och en att tro vad ni vill.När statistiken blir offentlig kan jag presentera data, inte innan.Med vänlig hälsningD
Nu vet ni bättre varför Daikins produkter inte är välkomna hos mig.
Nja Bygghemma, Elon och några till har ju numera Daikin.Brasklappen här är väl om Daikin sverige rundas så att man inte kan använda omsättningsuppgifterna från allabolag.
Det är nog bra att arbeta där i vart fall, relativt hög lönekostnad per anställd (970000) och runt 30000 i bonuslön på det.
Kunden har hävdat att vp skydd var monterat på bilder han har skickat till oss fastän vi kunde påvisa att så inte var fallet.Han erkände det vid samtal. Anser att man skall hålla sig till sanningen när man kommunicerar. Vi säljer inte pumpar till privatpersoner utan det gör installatörerna. De skall bedöma om skydd behövs eller ej. Vp skydd togs fram i Sverige av Ahlsell 2004/2005. Det fanns en anledning till det. Alla fabrikat kan täckas in av snö och tappa effekt men man skall vara öppen för det och inte fabricera saker. Jag anser det vara minst lika lågt att fara med osanning som ni tycker det är att jag påtalar att någon ljuger, när de faktiskt ljuger.Vad du baserar dina åsikter på att vi skall förbättra kvaliteten på vet jag inte men alla konstruktiva förslag tas tacksamt emot.MvhD
Och du räknade hur ?D
Behöver inte räkna...Alla uppgifter är tillgängliga
Jag skrev inte att det VAR lönen.Jag skrev hög lönekostnad.Det tyder på att lönerna ligger relativt högt.Er siffra tyder på att lönerna i snitt ligger över 50000:- Kolla på lönekostnaden för andra företag...Vi har snittlön på 43000:- och en lönekostnad på 797000 och då har vi även lite mer pensionsavsättning än normalt och en del extra försäkringar.Svårt att läsa?
Inte alls.Du insinuerade på att det var lönekostnader eller så förstog du inte vad det innebär.Du tog även upp bonus i diskussionen som du avslutade med att det vore bra att jobba där.I dessa kostnader finns direkt bokförda kostnader för bilar hotell och andra direkta personalkostnader.Framför allt förstår jag inte vad detta har med tråden i övrigt att göra ?D
Kruxet blir nog istället att få rätt antal sålda/monterade här i Sverige, att medlemmar via skvp och kvi delger sina sålda aggregat säger inte allt.Högst troligen säljs ganska många tusen aggregat via bara tex Elgiganten, bauhaus, byggmax, jula, bestair, scanmont och gränsbygden med flera och dom rapporterar väl inte ?Paralellimporterade maskiner bör vara rätt bökigt att ha koll på!Är det rapportering per månad eller kvartal som marknadsandelen gäller kan nog företag som en period kör mycket reklam och kampanjer komma upp i rätt hög marknadsandel.Årsbasis är nog en tillförlitligare period.Men ska bli kul att se statistiken och att det då även framgår vilka märken och distributörer som lämnat uppgifter Är det förresten över 30% när det gäller luft/luft värmepumpar eller gäller det samtliga värmepumpar?Tog för givet att det gäller luft/luftSen har tråden halkat in på lite sidospår Om trådskaparen lämnat ärendet vidare till komunal/statlig instans för att reda ut problemet är det lite märkligt/ovanligt att motparten går in på ett forum och diskuterar det hela innan dom fallit Men lite halvkul läsning är det i alla fall
Det har betydelse hur Daikin marknadsfört pumpen. Men visst är det den som sålt varan/tjänsten som är motpart.Intressant rättsfall:https://skvp.se/FILEARCHIVE/5CAD2B2D541D6876309CB6CCFAD105DB.pdf
Ett sådant krav måste finnas redan vid köpet, kunden måste få veta innan han köper en vara att ev snöskydd och annat kan komma att krävas. Detta får inte komma i efterhand.ARN kommer med 100% sannolikhet döma till kundens fördel om det är information som saknades vid köp.Anledningen är ju självklart att kunden kanske hade valt ett annat fabrikat om denne vetat om att det krävts utrustning för flera tusen till vid installation och kanske till och med omöjliggjort avsedd installationsplats.
Daikin har inget speciellt krav på att just denna modell behöver VP skydd. Det är dock ett almännt krav hos alla tillverkare i installationshandlingarna att maskinen inte skall utsättas för extremklimat.Snöskydd skall monteras om maskinen monteras där det föreligger risk för mycket snö. Ansvaret för funktionen åligger installatören.Jämför gärna med att montera en maskin direkt på marken.Ingen skulle montera en maskin på det sättet./D
Min grannes LLVP står direkt på marken. Västkusten har extremklimat med fukten, Gävle får mycket snö, det gäller hela Norrbotten och stora delar av landet eller rättare sagt hela Sverige kan få snö beroende på vad ni tycker är mycket snö. Krånglar pumpen kommer Daikin då och då hävda att det är extremklimat för att slippa fixa till en pump som inte fungerar som den ska.Förstår du inte vilken negativitet ni drar på er för att tuppkammen har åkt på, ta ner både kammen och pumpen och sätt in en som fungerar korrekt, klarar ni inte det bör ni återta pumpen och betala tillbaka pengarna till kunden.Sluta skyll på kunden, på installatörerna och andra fabrikat, ta ert eget ansvar!Tycker det skulle vara klädsamt om du talar om vart i Sverige Daikin tycker det är extremklimat och hur många cm snö räknar ni som mycket snö?
Vi har inga problem med goodwill, har ingen tuppkam på heller.Var saklig så når man längre.Julles maskin har haft dålig installation med läckage p.g.a. dåligt gjorda kopplingar och dessutom sjukt mycket snöyra.Fattar inte människor sådant så får de gärna köpa andra fabrikat och då kan de ha lekstuga mellan varandra, tro inte att det går bättre.Vad gäller att hjälpa kunder så erbjuder vi nog en högre servicenivå än många andra tillverkare, mailboxen är fylld med glada och tacksamma kunder där vi självmant har hjälpt till.Sluta prata strunt om tuppkam och var saklig.D
Det var du som började skylla på extremmiljö, det var du som nämnde att det skall monteras skydd vid snöfall.Men du svarar inte på vart i landet ska man INTE ska montera in en Daikin eller hur mycket snö som ni tillåter för att ni fortfarande ska ta ert ansvar.Att du fabricerar om din mailbox är också någonting vi inte kan kontrollera. Du iklädde dig en tuppkam när du kallar dina kunder för lögnare!
Jag vet inte om du inte vill eller kan förstå.Det spelar ingen roll vad det är för fabrikat, alla fabrikat störs av extremväder.Jag har servat ett hundratal maskiner av olika fabrikat i Stockholm och när det var dåligt väder så stördes deras funktion. Punkt.Inte ringde jag runt till olika tillverkare och gnällde på att maskinerna var skräp.Att jag sade att julleb ljög så var det just för att han gjorde det och inget annat.Om man håller sig till fakta kommer man längre. Att dessutom spy galla i stort sett alla trådar om Daikin för att utöva påtryckningar på en tillverkare accepteras inte.Man får ju bara hoppas att den du köpte bilen av gav dig ett tips att använda vinterdäck när snön kommer. D
Ställ dig frågan, om vi nu ska gå över på fakta!Daikin är kraftigt överrepresenterade med problem när det gäller nya maskiner, varför kommer det inte fler problemtrådar på andra fabrikat?
NEJ, jag förstår inte.Tycker det är rent av korkat att inte återta pumpen och låta Julleb få sätta in ett annat fabrikat. Du skriver nu som att JAG utövar påtryckningar i princip alla Daikin-trådar eller är du bara oprecis nu? För det är ju väldigt enkelt för andra medlemmar att kontrollera att du ljuger i det avseendet.Ställ dig frågan, om vi nu ska gå över på fakta!Daikin är kraftigt överrepresenterade med problem när det gäller nya maskiner, varför kommer det inte fler problemtrådar på andra fabrikat?
Vilken källa/underlag stödjer Du nedan påstående (fetstil) på ? För mina ev. val av fabrikat vore det mycket värdefullt att kunna ta del av detta.
Hur många pumpar uppskattar du såldes 2018 ?D