Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Logg frÃ¥n en F1245 10 som behöver hjälp att optimera.  (läst 8661 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
 tummenupp
säger jag som kör dryga 6K, men jag har bara 300l tank, även om det är en UVL tank kan den inte utföra mirakel på ALLA punkter
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Logg från en F1245 10 som behöver hjälp att optimera.
« Svar #16 skrivet: 25 januari 2014, 23:33:06 »
Jag har en HPD tank  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Jag trodde du hade en HST
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Logg från en F1245 10 som behöver hjälp att optimera.
« Svar #18 skrivet: 26 januari 2014, 00:01:40 »
 Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
homemade Smurf Tank
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Logg från en F1245 10 som behöver hjälp att optimera.
« Svar #20 skrivet: 26 januari 2014, 00:05:05 »
Jo det är nog en sÃ¥n jag har  :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
 a:gl
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Jeppe75

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Logg från en F1245 10 som behöver hjälp att optimera.
« Svar #22 skrivet: 27 januari 2014, 16:51:07 »
Här kommer en logg om någon skulle vilja kolla på den.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Logg från en F1245 10 som behöver hjälp att optimera.
« Svar #23 skrivet: 27 januari 2014, 18:17:07 »
Tror det ser ok ut men fick inte ordning på loggen riktigt bt25 visade 85 grader så nått knas blev det men tror jag läste den rätt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Nä...? BT25 visar rimliga värden på ca 49.2 grader på första raden och sedan håller den sig på ca 50.

VP tycks gå för fullt med ett rimligt delta mellan BT2 och BT3 på ca 5-6 grader. Delta på kalla sidan är 3.3 typ vilket också är OK (men går det att höja CP på kalla sidan så kan du göra det). Rumstemperaturen är på typ 19 grader och det låter ju lite kallt. VP verkar gå för fullt och bara nästan kunna följa den kurva du har ställt in.

Gradminuterna sjunker aldrig under -399 (3990) i loggen. Varför vet jag inte? Trodde den kunde sjunka lägre. Men kanske är eltillsatsen blockerad och att det blir så då?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Logg från en F1245 10 som behöver hjälp att optimera.
« Svar #25 skrivet: 27 januari 2014, 21:34:19 »
Bt7 Bt10 samt Bt11 hamnade i samma kolumn av nÃ¥n anledning  Sc:,h Om man spärrar eltillskott stoppar gradminut räkningen vid läget när elpatron skulle gÃ¥tt in.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jeppe75

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Logg från en F1245 10 som behöver hjälp att optimera.
« Svar #26 skrivet: 27 januari 2014, 21:57:38 »
Tack för att ni tar er tid att titta på loggen, jag kör kalla cp på 85% varma cp på 30% och ekonomi på 25%. Och mycket riktigt blockerat tillsats loggen kanske är lite misslyckad då jag var bort rest i helgen och hade sänkt kurvan med 2 steg som jag sen höjde. 19 grader tycker jag själv oxå är lite men vill kolla om jag kan klara mig utan tillsats kör nu på kurva 14. Hur märker jag att pumpen inte pallar mer. Är det bättre att köra lite tillsats och lägre kurva eller ska försöka och köra utan på högsta kurvan istället? Hur mycket vågar man sänka varma cp tycker fortfarande att jag inte får samma temp. På returen från radiatorerna som mellan tank och vp. Kan man koppla in en extra givare till returen från radiatorerna oxå. Blev kanske många frågor på en gång men känns som man inte kan sluta fundera på värmepumpen (nästan lika mycket jobb som när man eldade med ved)

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Man kan aldrig fundera för mycket pÃ¥ värmepumpar...  tOOmten Nu kommer mÃ¥nga svar:

Slå på tillsatsen igen. Det är förutsättningnen för att hitta rätt kurva nu när det är så kallt att du verkar behöva det. Kurvan ska/behöver inte ändras sedan när den är rätt och påverkar inte heller om det behövs tillsats eller inte vid en viss utetemp.

Du vet redan att din VP inte pallar mer, dina gradminuter bottnade på -399 men det blev ändå inte varmt som jag skrev i förra inlägget. Då behövs tillsatsen för att få upp framledningen enligt kurvan.

Däremot är din kurva otroligt hög. När du slagit på tillsatsen gissar jag att det blir tokvarmt med så hög kurva. Sänk redan nu till den kurva som funkade bra innan det blev svinkallt. Tror du skrev 10 i början av tråden. Och slå på tillsatsen och se vad som händer.

(Sedan slår du av tillsatsen igen när kurvan är utredd och klar om du vill det då. Men du vill nog inte ha det kallt då heller så...)

Du kan höja kalla CP lite grand om du vill optimera. Men annars tycker jag din logg visar att det går rätt bra ändå i VP.

Du får aldrig exakt samma returtemp till VP som från radiatorerna vid alla temperaturer, det viktiga är att det inte skiljer för mycket och det verkar det inte göra. Viktigt också att framledningen är ungefär samma (dvs att du inte producerar värme i VP som sedan späds ut mycket i tanken innan den går till radiatorerna).

När allt detta är sagt tror jag du ska byta fokus och kolla att dina radiatorer funkar optimalt: Spring runt och känn på dom: dom ska vara varma längst upp men kallare längst ner. Är det några radiatorer som är jämnvarma så "kortsluter" dem, dvs skickar tillbaka det varma vattnet till VP vilket inte är optimalt för det tvingar VP att göra varmare vatten än den egentligen behöver. (Sök runt på forumet om detta och om strypning av radiatorer så ser du mer). Du kan ju också starta en ny tråd.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
 tummenupp
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Jeppe75

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Logg från en F1245 10 som behöver hjälp att optimera.
« Svar #29 skrivet: 28 januari 2014, 19:33:43 »
Tack Erik och smurfen för er hjälp.. Jag har börjat justera elementen nu försöker nå 7 graders diff på in och ut jag bifogar en bild på min radiator för jag undrar om jag kan justera inlopp har förstått att jag kan strypa på returen. Denna fråga för jag får inte samma framledningtemp på alla radiatorer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 400
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!