Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur nära huset kan man borra ?  (läst 5187 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad xs1100

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hur nära huset kan man borra ?
« skrivet: 22 november 2005, 20:05:59 »
Hej
Min borrare har ställt upp borraggregatet inför morgondagens övning

Har för mig att VP entrepenörn sa att man borrar minst 4 m från husgrund men min borrrare har bara ca 3 m mellan borr och husvägg !

Är det risk för skador på husgrund ?

Har ett gammalt 1 1/2 planshus från 1937 med källare

Ska jag kräva att dom flyttar längre från huset ?

tacksam för snabbt svar

Lars Erík

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hur nära huset kan man borra ?
« Svar #1 skrivet: 22 november 2005, 20:46:45 »
Avståndet beror till viss del på vilket underlag som finns under huset.

I Normbrunn 97  stÃ¥r följande: "skall energibrunnen anläggas om möjligt minst 4 m frÃ¥n husvägg"


Det finns säkert fler saker som kan gå fel men de tre sakerna som jag kommer att tänka på är följande:
Frysning i hålet pga snålt räknat borrhål
Är det berggrund där huset står kan man borra nära, är det däremot mjuk mark kan det bli tjäle i marken.

Det andra som kan hända oavsett vilken typ av mark det är är att tryckluften (eller vatten med hjälp av tryckluften) från kompressorn letar sig upp i marken under grunden med lyftrisk som följd.

Det tredje är egentligen en kombination av det första och andra och har vad jag vet inträffat en gång. Borraren trodde att han stötte på berg (men det var egentligen ett stort flyttblock i marken) efter att ha borrat ett antal meter foderrör. Man fortsatte då att borra och hittade fter ytterliggare ett par meter jord/lera igen. Tryckluften förflyttade den stora sten man just borrat igenom och marken under huset satte sig med skador på huset.


Men man ska inte måla f-n på väggen. Borraren har säkert full kontroll på läget med sina tre meter. Jag kan inte tänka mig att han jordborrar så nära huset utan han vet (av erfarenhet eller genom kontroll) att berget ligger nära ytan.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur nära huset kan man borra ?
« Svar #2 skrivet: 23 november 2005, 11:34:44 »
Vårt borrhål ligger bara två meter från husväggen. Längre bort var svårt att genomföra om vi inte ville spränga ner slangen under backen - vi har berg i dagen runt hela huset (som väl därmed står rätt stadigt). Men lite nervöst var det. Man är ju helt utlämnad till borrarens erfarenhet och skicklighet. Och till dennes försäkringsbolag om något går galet.
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hur nära huset kan man borra ?
« Svar #3 skrivet: 23 november 2005, 15:54:44 »
Mitt borrhÃ¥l ligger 3 meter frÃ¥n väggen och det var inga problem med det bortsett frÃ¥n att väggen bör täckas över dÃ¥ det stänker. 

Tjäle i marken kan bara bli ett problem om grundvattnet ligger väldigt nära markytan men på sådana ställen brukar man inte bygga hus.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jwallen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar "vindkraft"
SV: Hur nära huset kan man borra ?
« Svar #4 skrivet: 23 november 2005, 16:36:51 »
Vårt borrhål ligger bara två meter från husväggen. Längre bort var svårt att genomföra om vi inte ville spränga ner slangen under backen - vi har berg i dagen runt hela huset (som väl därmed står rätt stadigt). Men lite nervöst var det. Man är ju helt utlämnad till borrarens erfarenhet och skicklighet. Och till dennes försäkringsbolag om något går galet.

Liknande förutsättningar som ortendahl och hade därför mina farhågor. Men borraren hade "full koll":
- borrat hos 2 av mina grannar under de senaste 2 åren
- kom dagen innan med någon geokarta i en handen och en kobra i andra handen för att "kolla" marken

Sen innan de började borra c:a 1,7 m från huset så hängde de upp en stor press för att skydda fasaden. Behövde bara jordborra c:a 0,6 m men körde ändå i 6 m foder rör.
Borrande först med begränsad kapacitet, inte förrän de nått drygt 12 m, om jag räknade borrstängerna rätt, började de köra för fullt. Efter 6 timmar var de klara med ett 183 meters hål.

Hålet är jag så här långt mycket nöjd med - lägsta brinetemp +6.
Thermia D8 TWS driftsatt 2005-06-08. Gamla vvb 300l som acktank. Aktivt hål ~ 165 m .
2-plans trähus byggt 1947, ca: 175m², tilläggsisolerat, 2-glas fönster. Golvvärme i bottenplan + 1 fläktkonvektor, orginalraditorer på övervåning.
Total årsförbrukning med elpanna ~28Mwh. Ny förbr. ~13Mwh??? Vi får se om ett år!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!