Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Spara el-energi utan VP Tänk o invest snÃ¥lt " Ändra levnads beteende  (läst 10285 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Tänk energisnålt.

Köp ej alltid det billigaste kylskåp vid byte. Det mer energisnåla är kanske dyrare i inköp. Men energi mässigt vinner Ni. Så under dess livslängd 15 år har det dyrare blivit billigare pga mindre el förbr.

Köp lågenergi glödlampor. Håller mellan 6000-12000 timmar. Vanliga glödlampors ger mer värme mesta förbr i värme. Då tror vi att regler mässigt behöver vi ej värma vår bostad så mycket pga belysn etc värmer. Fel ! Många gånger känner ej automatiken den extra värmen.

Injustering av befintlig värmesystem eller köp smart styrning av elvärmen.

När jag skall byta köksfläkt som ex köper jag ej den billigaste utan en med Vent. återvinning. Så därmed sparar jag energi. VVX /FTX kan spara ca 4000kWh per år.

Köp snålspolande "armaturer", duschblandare, kökskran.

Tilläggsisolering med dess invest sparar EL. (Vinds isolering upp till 50cm)  Kan spara upp till 1500-2500kWh/år.

Låt ej standby läge vara till när ni lämnar bostaden. Dessa små förbrukare 30-50W blir många kWh per år. Jag har standby 3 datorer 10-15 tim /dygn. DÄR KAN JAG SPARA ca 150W / timme. Per år blir det ca 500kWh.

Citera
Om man sparar riktigt bra behövs kanske ej VP alls. Det är ej lönt
I detta forum ej populärt uttalande. Det är kommentarer man kan få höra från myndigheter i framtiden

Detta är några tips. Kom gärna med fler
« Senast ändrad: 11 april 2005, 23:20:55 av Janne EL-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Om man sparar riktigt bra behövs kanske ej VP alls. Det är ej lönt

Tuff kväll igÃ¥r Janne? Hjärnan inte uppe i varv ännu?  ::) ;)

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Tvärt om den är på högvarv.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Tvärt om den är på högvarv.

Akta sÃ¥ den inte övervarvar dÃ¥!  ;D


Jag anar vad du är ute efter men se till att du sätter in ett sånt påstående i sitt sammanhang. Annars blir det bara löjligt. Först räknar du upp en massa åtgärder för att spara energi. Se dissar du den största besparingen och påstår att den inte lönar sig om man sparar på allt det andra.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4

Citera
Om man sparar riktigt bra behövs kanske ej VP alls. Det är ej lönt
I detta forum ej populärt uttalande.

Det är ett mycket märkligt resonemang. Det är ju tvärtom så att ju mer hushållsel man kan spara desto lönsammare blir värmepumpen. Hushållselen blir värme som måste tillföras på något sätt. Att uttalandet inte är populärt beror på att det är felaktigt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Vad jag skriver är taget direkt från ENERGIMYNDIGHETENAS informations skrift.

Jag vill visa att man kan göra sig mindre benägen till att investera i VP genom olika åtgärder.
VP bygger på att man förbrukar mycket värme. Huser är mindre bra isolerat, etc.

Om man lever och bor i som det finns nya byggnader utan värmesystem. Då begövs ej VP.
Detta är olika brasklappar som kan komma från olika håll mot de som har eller skall invest i VP.


Jag kan erkänna att jag ej lever själv som jag lär.
Vill bara påvisa olika uttalande som finns.

Jag kan också säga att mening bakom denna text är att tala om att min inriktning i framtiden är att medverka då det kommer till tals att energibesikta och energi deklarera bostäder. Det har skrivits en del om det i villa tidningar.
« Senast ändrad: 22 juli 2005, 19:21:19 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
Janne skrev:

"Jag vill visa att man kan göra sig mindre benägen till att investera i VP genom olika åtgärder.
VP bygger på att man förbrukar mycket värme. Huser är mindre bra isolerat, etc.

Om man lever och bor i som det finns nya byggnader utan värmesystem. Då begövs ej VP."

Jag vet inte om jag har hängt med riktigt.
Vad menar du med byggnader utan värmesystem?
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Det finns hyper isolerade bostäder där man återvinner frånluft med exv FTX där installeras ej värmesystem.
'
Det har emellertid ej riktigt gått som de som projekterat ville. Folks beteende som exvis min hund öppnar ytterdörren och släpper in kylan. Behåller man bara den inne i sin bostad kvar och vi själva allstrar endel värme.

Då skall det teoretiskt ej behövas något värmekälla utan vi själva som lever i bostaden.
Problemet är när det är för lite folk i rörelse inne dessa bostäder då blir det kallt.

Kan detta förklara mitt på stående.

« Senast ändrad: 19 mars 2005, 16:09:28 av Janne EL-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
Janne!
Om du menar t.ex. husen i Glumslöv vill jag tillägga:

Det är inte bara frågan om folks beteende.
FTX aggregaten har elvärme, och tro inget annat än att det krämas på.
Det gick att läsa i Helsingborgs Dagblad som följetong när det var som kallast.
HG inte nöjda!!
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Hej nu är vi på samma linje det är precis vad jag har läst. 


Ref (Energimyndigheten) Från Hus utan värmesystem 
 
Lindås, söder om Göteborg. Smarta energilösningar som gör att nästan inget uppvärmningssystem behövs.
Bild: Per Westergård

Kan man värma sitt hus med enbart kroppsvärme? Det är fullt möjligt men då krävs det att huset har extremt välisolerade fönster samt rejäl isolering i golv, väggar och tak.

Energimyndigheten delfinansierar ett demonstrationsprojekt som heter "Resurseffektiva bygggnader". Projektets vision är att hus utan värmesystem ska bli en framtida byggstandard på marknaden för alla typer av nyproduktion. Visionen ska nås genom ett sammanhållet program för kunskapsuppbyggande och komponentutveckling kopplat till en serie demonstrationsprojekt spritt över landet.
De miljömässiga och ekonomiska vinsterna är betydande: för ett flerbostadshus sänks energiåtgången för värme med ca 5 000 kWh per lägenhet och år.

Radhus och flerbostadshus
I Lindås 20 km söder om Göteborg har Egnahemsbolaget byggt 20 radhus, där det traditionella uppvärmningssystemet har ersatts med värmeväxlare i kombination med extra välisolerade konstruktioner. Solfångare på taken värmer hälften av tappvarmvattnet. Radhusen har ritats av EFEM arkitektkontor och är resultatet av ett flerårigt forskningsprojekt i samarbete med Chalmers, Byggforskningsrådet (Formas), Lunds Tekniska Högskola, och Sveriges Provnings- och forskningsinstitut.

Landets första flerbostadshus utan traditonellt värmesystem byggs i Värnamo av det kommunägda Finnvedsbostäder. Projektet omfattar 40 lägenheter och hyresgästerna beräknas kunna flytta in i slutet av sommaren 2005. Solfångare ska värma varmvattnet, men i övrigt är det värmen från hyresgästerna själva och deras hushållsmaskiner som tas till vara i de mycket välisolerade husen.
 

Så teorin stämmer ej med verkligheten alltid. De har skickat ut extra el element till folk för de fryser.

Med våra värmesystem och framtidens.


Vad får vi ut för el från våra vindkraft verk och vad kostar de och hur ser det ut. Jag tycker att de stör på landsbygden.


Jag vill nu veta om Ni har  gjort någon åtgärd i er bostad förutom VP installation som gör att det förbrukas mindre el energi. Även att ni ändrat beteende så ni förbrukar mindre.

Ex:

De som bor i lägenhet som värme och vatten ingår är ej så värme eller enrgimedvetande som de som äger sin egen bostad. När de sen flyttar in i egen villa blir de mer medvetna om vad det kostar att värma sitt VV och värme. Efter ett tag börjar de också spara energi genom att de sänker temp i bostaden och använder mindre VV.

Byte av glödlampor till lågeffekt lampor. Snålare kyl/frys ger mindre el förbrukning.

Ev andra åtgärder emotses.
« Senast ändrad: 11 april 2005, 23:23:29 av Janne EL-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Hos mig går det tyvärr åt fel håll, efter att jag började bygga min logger står datorn på dygnet runt.
Den nya plasmatv:n drar 3 ggr så mycket som min gamla hedenshösare ochmin sambo handlar en ny belysning i månaden.

Nu skall vi dessutom bygga ut med ett nytt rum, så att våra växande barn skall få lite rimligare ytor att röra sig på.
Den utbyggnaden kommer att bli lite som en vinterträdgård, mycket fönster med andra ord. Kallras lär bli följden. (även om vi sätter in treglas isolerfönster)

I mitt nästa liv kommer jag nog att bygga ett nytt superisolerat hus där datorn och TV:n ser till att vi får vädra för att hålla ned tempen på en lagom nivå...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Hmmmm lågenergi!?

Jag kan utmana dom där toppmoderna husen med mitt 80 år gamla hus renoverat 1953.
Det är tilläggsisolerat dock, men inte alls nystandard, fönstren är original av dato 1953!

Nära 200 m3 boyta och hel källare (rätt kallt där dock). En helt vanlig standard Värmepumpsinstallation. Som tur var angav jag total elförbrukning som förbrukning för enbart värme o vv. Helt medvetet dock! Annars kanske jag haft en 5 kw pump idag, det skulle inte varit kul!!

Total elförbukning 2004 under 10.000 kwh inkl all el!  Tyvärr drar det iväg nu med mera folk i huset!!

Att använda spillvärme är slöseri om man har VP, den värmer mycket billigare!!! Minimera spillvärmen är mycket värt!

Det som är gjort hos oss är lågenergilampor rakt över, bytt ut min 125 W "kvicksilverarmatur" mot en nyare armatur med rörelsevakt ( en CO modell).

Solenergi...  bara driveffekten för cirkpumparan blir flera kronor/Ã¥r sÃ¥ gratis är det inte! Jag undrar vad dom husen kostade att bygga. Sen vill jag veta enrgiförbrukningen för uppvärmning och värme, och total elförbrukning!
Min elförbrukning för vv gissar jag låg på ca 1000 kwh det blir under 800:-/år med elpriset vi har. Inte mycket att bråka om.

Citera
Vad får vi ut för el från våra vindkraft verk och vad kostar de och hur ser det ut. Jag tycker att de stör på landsbygden.
Vi har en hoper som jag ser från sjön, gissa hur många "knop" dom gör nu i svinkylan! -13 grader nu!! Dom har tametusan inte snurrat på flera veckor pga av svinkylan, då är det alltid vindstilla. Dessutom när effekten behövs som bäst.

Nybyggnad är en sak, men vi har massor med befintliga hus, det är mycket viktigare att få stil på dom!!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
När vi bytte ut köket för ett par år sedan var det ju läge att även skaffa nya vitvaror.
Vi var och tittade på en del och vi beslutade oss för energisnål rackare till frys. Jag beställde en genom interna kanaler. Hade en gammal i köket från tidigt -80 tal, och en liten i garaget som komplement. Den i garaget drog ström som fan, så den fick jag kasta innan Hustrun fattade något. När Hustrun sedan såg den nya i köket blev det tvärstopp!!
Pga att den nya frysen var extra isolerad sÃ¥  var väggarna tjockare och frysen rymde inte sÃ¥ mycket!
Så istället för att vi ska ha ett billigare alternativ så kör vi idag med två frysar(Husqvarna tidigt åttiotal i garaget och en energisnål Cylinda i köket).

När vi ändå snackar energispar.
De nya EU-anpassade spisarna.
Ugnarna är extraisolerade. Perfekt!! Ända till dess att man tittar på ugnsplåtarna.Ugnarna är smalare men högre.
Förr fick man plats med 15 bullar på en plåt. Idag får man plats med 9. Vad är då energispar??
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Det man vinner på fiolerna förlorar man vid spelningen.
« Senast ändrad: 11 april 2005, 23:20:01 av Janne EL-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
Janne!
Jag vinner varken på fiolerna eller spelningen!!
Jag tillhör bara mjölkkossorna som man kan plocka pengar ifrån.
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!