Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering + Planlösning  (läst 11955 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
Placering + Planlösning
« skrivet: 18 juli 2006, 00:48:20 »
Min planlösning ser ut enligt nedan bifogad bild:


Ytterdelen hade jag tänkte fästa vid metall rör som jag skall påla ner i backen utanför väggen för att komma bort från mesta buller / vibration.

Innerdelen funderar jag på att fästa ovanför dörren in till sovrum 2, kommer att bli ca 10 cm frigång till tak.
 
Mitt i hallen funderar jag på placera en fläkt för att "röra om" luften i huset

Vad tror ni om denna ide? kom gärna med kritik, förlag och funderingar, eller planlösningar hur ni har löst det, eller skulle ha löst det!
(Pumpen är en he12)

//Mvh Lasse
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Placering + Planlösning
« Svar #1 skrivet: 18 juli 2006, 18:26:57 »
I sovrummet kommer rören att vara ca 40cm från tak med lutning för kondensvattnet,om du har möjlighet att dra kondensvattenslangen in på toaletten så kan du svänga upp på vinden med rören det blir snyggast

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Placering + Planlösning
« Svar #2 skrivet: 18 juli 2006, 19:30:42 »
I sovrummet kommer rören att vara ca 40cm från tak med lutning för kondensvattnet,om du har möjlighet att dra kondens vattenslangen in på toaletten så kan du svänga upp på vinden med rören det blir snyggast

Det var så jag hade tänkt, att dra kondensslangen i mellanväggen ner i avloppet under badkaret, det kommer inte att synas, och dem andra hade jag tänkt dra på vinden som du sa.

Vad tror du om placering av innerdel?

En sak som jag är osäker på är om jag kommer att få in så mycket varmluft i sovrum 1.
Sovrum2 används som bio-rum så där är det inte lika viktigt, men det skulle ju vara ett plus om det värmdes upp det med!

Sen har jag mekanisk frånluft, (i stället för självdrag) bör jag stänga av denna efter jag installerat pumpen, eller kan det vara så att luften sprids bättre med frånluften på? eller suger den bara ut all varmluft?
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Placering + Planlösning
« Svar #3 skrivet: 19 juli 2006, 06:57:55 »
Din placering kommer att fungera bra,det skulle förmodligen vara ännu bättre ovanför ytterdörren men jag antar att du inte vill se ytterdelen o då blir det längre rördragning.ang. ventilationen så är jag ingen expert på det området men dom flesta med mekanisk frånluft låter det vara som förr o dom tycker att det fungerar bra

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Placering + Planlösning
« Svar #4 skrivet: 19 juli 2006, 22:06:46 »
Din placering kommer att fungera bra,det skulle förmodligen vara ännu bättre ovanför ytterdörren men jag antar att du inte vill se ytterdelen o då blir det längre rördragning.ang. ventilationen så är jag ingen expert på det området men dom flesta med mekanisk frånluft låter det vara som förr o dom tycker att det fungerar bra


Jag hade funderat på att placera den där först, men fick för mig att den skulle gå mer än nödvändigt tex. när man öppnar dörren och eftersom dörren ej är den senaste så är det något kallare runt dörren än i övriga huset.

En fundering bara visst är slangarna man köper färdig fyllda?
Måste man fylla på extra? (har beställt 7 meters slangpaket)
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Placering + Planlösning
« Svar #5 skrivet: 20 juli 2006, 08:23:20 »
En fundering bara visst är slangarna man köper färdig fyllda?
Måste man fylla på extra? (har beställt 7 meters slangpaket)

Kopparrören är lika tomma som skallen hos flertalet av riksdagsledamöterna, däremot brukar freonet i maskinen vara tillräckligt för att fylla dem i en 7-meters installation.
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Placering + Planlösning
« Svar #6 skrivet: 20 juli 2006, 14:14:39 »
Kopparrören är lika tomma som skallen hos flertalet av riksdagsledamöterna, däremot brukar freonet i maskinen vara tillräckligt för att fylla dem i en 7-meters installation.
[/quote]

Hehe ok. hur kan man ta reda på om det är det, om man vill vara säker? (hör med dem som sålt pumpen, eller är det mer en regel än undantag?)
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Placering + Planlösning
« Svar #7 skrivet: 20 juli 2006, 17:10:59 »
Var det en HE12DKE? DÃ¥ klarar den 7 meter.
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Placering + Planlösning
« Svar #8 skrivet: 21 juli 2006, 07:25:09 »

Med placeringen du tänkt blir rördragningen kortare än 7m så det blir inga problem

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Placering + Planlösning
« Svar #9 skrivet: 21 juli 2006, 20:25:44 »
Kopparrören är lika tomma som skallen hos flertalet av riksdagsledamöterna, däremot brukar freonet i maskinen vara tillräckligt för att fylla dem i en 7-meters installation.

Vill inte verka snarstucken, är inte ens politiker, men man bör nog fundera ett par gånger varför man själv är vanlig knegare innan man kritiserar våra riksdagsmän och kvinnor. För egen del tror jag att de allra flesta har huvudet på skaft.

Att de som alla andra in viss utsträckning korrumperas av sin makt och de förmåner de har är en helt annan sak.

Idioter är de sannerligen inte, förmodligen är vi större idioter som sitter här och tror att vi kan allt och ändå inte tagit oss särskilt långt här i livet.

Hade man gjort rätt hade man förmodligen satsat pÃ¥ politik istället för värmepumpsforum, eller vad tror ni  Sc:,h  ;)

Och ja, 7 meter tomma rör fungerar på de allra flesta värmepumpar. Värmepumpen är förfylld med tillräckligt mycket köldmedium för att det skall fungera bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Placering + Planlösning
« Svar #10 skrivet: 24 juli 2006, 08:19:35 »
Vill inte verka snarstucken, är inte ens politiker, men man bör nog fundera ett par gånger varför man själv är vanlig knegare innan man kritiserar våra riksdagsmän och kvinnor. För egen del tror jag att de allra flesta har huvudet på skaft.

Att de som alla andra in viss utsträckning korrumperas av sin makt och de förmåner de har är en helt annan sak.

Idioter är de sannerligen inte, förmodligen är vi större idioter som sitter här och tror att vi kan allt och ändå inte tagit oss särskilt långt här i livet.

Hade man gjort rätt hade man förmodligen satsat pÃ¥ politik istället för värmepumpsforum, eller vad tror ni  Sc:,h  ;)

Och ja, 7 meter tomma rör fungerar på de allra flesta värmepumpar. Värmepumpen är förfylld med tillräckligt mycket köldmedium för att det skall fungera bra.

UtgÃ¥r frÃ¥n att det framgick att det var ett skämt, var inte heller menat som nÃ¥got annat... Jag var själv ledamot i styrelsen i lokala ungdomsförbundet till ett av riksdagspartierna när jag var tonÃ¥ring, och jag vill inte direkt klassa mig själv som korkad (kanske självbevarelsedriften?). Valde en roligare karriär istället, man kan ha huvudet pÃ¥ skaft även om man inte är politiker  ;)
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Placering + Planlösning
« Svar #11 skrivet: 24 juli 2006, 10:45:33 »
Jag har full förståelse för att det var ett skämt, likväl eventuellt kränkande för de som är politiker.

Jämför det med att du skulle ha skämtat nedlåtande om "mörkhyade", hur accepterat är det?

Jag tycker inte att detta forum behöver underblåsa, varken politikerförakt eller rasism, detta oavsett om det presenteras på ett skämtsamt eller allvarligt sätt.

Ville bara klargöra det, ingen allvarlig kritik, bara ett klargörande av var jag står i denna typ av fråga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Placering + Planlösning
« Svar #12 skrivet: 24 juli 2006, 11:35:34 »
Jag har full förståelse för att det var ett skämt, likväl eventuellt kränkande för de som är politiker.

Jämför det med att du skulle ha skämtat nedlåtande om "mörkhyade", hur accepterat är det?

Jag tycker inte att detta forum behöver underblåsa, varken politikerförakt eller rasism, detta oavsett om det presenteras på ett skämtsamt eller allvarligt sätt.

Ville bara klargöra det, ingen allvarlig kritik, bara ett klargörande av var jag står i denna typ av fråga.

No offence taken, det är bara driften som får mig att bemöta svar/försvara mina inlägg. Om någon riksdagspolitiker känner sig kränkt av vad jag skrev innan, ber jag om ursäkt i förebyggande syfte, och deklarerar tydligt att det var menat som ett skämt utan verklighetsmässig grund.

Jag tänker för den sakens skull inte ta bort inlägget, då jag tycker att humor är minst lika viktigt som politik.

Jag kan faktiskt inte se någon typ av jämförelse mellan att skämta nedlåtande om politiker och att skämta nedlåtande om "mörkhyade". Politiker är till att börja med ingen folkgrupp, utan en yrkesgrupp - handen på hjärtat, har du/jag/vem som helst aldrig skämtat om lapplisor, dammsugarförsäljare eller bilhandlare? Det är precis samma sak. Om man jämför humor med verklighet är ju historier och vitsar om dumma norrmän, eller snåla skottar och smålänningar faktiskt rent rasistiska.
 
Därtill är politikerna offentliga personer, som är fullt medvetna om att folk driver med dem - på ett personligt plan eller i yrkesrollen (Jämför: Parnevik & Gustafsson som imiterar Carlsson/Bildt, alla Göran Persson-vitsar; "Nivea" m.fl.). De tycker kanske inte om det, men det följer med jobbet. Jag arbetade tidigare som lärare på gymnasium och högstadium, elever driver gärna med sina lärare... det följer med jobbet (och man lär sig att ta det med en nypa salt och en portion humor - inga problem alls faktiskt)!

Detta är min ståndpunkt!

Handlar inte mycket om värmepumpar längre, men "hett" blir det ju i alla fall  :D
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad Helios

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Placering + Planlösning
« Svar #13 skrivet: 24 juli 2006, 12:05:32 »
Jag håller fullständigt med Vk-System.

Saken e ju den att alla vi har nångång skämtat om kanske en ras/kultur eller social ställning som inte är vår egen.
Det är väldigt oskyldigt, och människor som är öppensinnade bryr sig inte.

Jag kan säga d att OM jag tex skulle skämta om en mörkhyad så skulle min styvfar (som e från Ghana därmed svart) bara skratta åt det. D finns ju dom som tar åt sig direkt men då har man inget o göra på ett forum, för det råder nämligen yttrande frihet i dom flesta forum.

Sen finns d ju gränser för yttrande friheten, dvs inget rasistiskt mm, men rasism e ett ord som många använder utan att ens veta va d innebär...jag e utlänning, så tro mig, jag känner till rasism när jag ser d.

Så jag tycker inte att kalla en politiker för "tom i huvudet" är fel eftersom d va bara ett skämt, OCH man borde inte ens ha påpekat d som förnedrande.

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Placering + Planlösning
« Svar #14 skrivet: 24 juli 2006, 17:08:32 »
D finns ju dom som tar åt sig direkt men då har man inget o göra på ett forum, för det råder nämligen yttrande frihet i dom flesta forum.

Yttrandefriheten fungerar alldeles utmärkt här också, mitt inlägg varken raderades eller redigerades av administratörerna. Rickard talade om sin ståndpunkt i den här frågan, och jag min. Inget har censurerats, vilket egentligen bara talar om hur öppet det här forumet är.

SÃ¥, nu tar vi alla varandra i hand och sjunger "We are the World" sÃ¥ är alla problem lösta!  ;)
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!