Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Volymtank: Hjälp mig förstÃ¥ vilket alternativ som är bäst  (läst 2612 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
Hej!

Tack tacksamt emot tips på bästa sättet att koppla tanken för utöka systemvolymen och få bättre gångtider.
Vi har en Mitsubishi Ecodan med WM85YAA (8,5kW nominell effekt) utedel. Monoblock eller "package" som Mitsubishi benämner den.

Bild 1: 100l tank/tankar jag funderar på. Har lite platsbrist (max 500mm bredd och dessa är ca 380mm). Får plats med högst två stycken.
Bild 2: Systemet ser ut så här idag (väldigt förenklat).

Resterande bilder är bara idéer..
- Hur skulle ni koppla tanken/tankarna, och varför?
- Skulle ni valt en eller två tankar?
- Är en extern cirkpump ett måste eller kan jag unvika det?
Uppskattas om ni förklarar varför ni föreslår en viss lösning. Tack :)

Två saker avslutningsvis:
1) Jag tror att vi har relativt högt tryckfall i vårt radiatorsystem, typ 40-45 KPa (dimensionerande sträcka tillopp/retur typ 25 KPa, termostatventil 5 KPa, internt i värmepump enligt tillverkaren 13,5 KPa). Cirkpumpen går enbart att ställa på 1, 2, 3, 4 eller 5 som konstant hastighet och därmed konstant flöde. Hastighet 1 är ju lagom under höst/vår medan hastighet 4-5 är lämplig vid DUT. Känns lite dumt att det är så. Den borde vara styrd av hur värmepumpen körde kan man tycka. På hastighet 5 ger den ca 20 liter/minut vilket säger ca 40 KPa enligt pumpdiagramet (UMP2 15-70). På hastighet 2 (vilket den står på nu) ger den ca 13 l/min (30 KPa enligt pumpdiagramet).

2) Två sista bilderna visar lite hur värmepumpen styr/reagerar när den startar upp.. Funderar på hur den kommer reagera med en volymtank där den får sval retur betydligt längre än den gör nu när vi har (vad jag tror) ca 100-120 liter.
Högsta frekvens är 92Hz och lägsta 25hz.
« Senast ändrad: 12 januari 2023, 22:32:42 av Lawrenz »
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Det är ju en inverter så den ska ju anpassa frekvensen mot belastningen under större delen av värmesäsongen, så då är en volymtank inte så viktig.
Det är bara vår/höst när det inte är så kallt som den kan börja gå on/off, jag skulle nog valt en tank.

Om det är bättre gångtid så skulle jag plugga 2 rör på denna tank och ansluta returen mot den, returvattnet in i en röd och ut mot värmepumpen mot en blå.
Då slipper du nån extra cirkpump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Troligen R32 gas i den maskinen, har inte så stor glide, så deltaT har inte så stor betydelse, flödet i radiatorsystemet är ju dimensionerat för ett fast och specifikt flöde som skall ge deltaT 10 grader vid DUT om det är dimensionerat enligt gängse praxis, så jag skulle nog prova köra värmepumpen på max och ställa cirkpumpen på ett läge som ger max 10 graders DeltaT i den situationen.
Du kommer då att få lägre deltaT när den går på dellast, men flödet borde vara rätt nära vad systemet en gång dimensionerats för.
Att flödet är det korrekta bör göra att värmeavgivningen i alla rum blir som den ska.
Med ett varierande flöde i systemet så kommer den relativa värmeavgivningen i olika rum variera beroende på mottrycks-ändringarna som uppstår.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
Hej!
Det är ju en inverter så den ska ju anpassa frekvensen mot belastningen under större delen av värmesäsongen, så då är en volymtank inte så viktig.
Det är bara vår/höst när det inte är så kallt som den kan börja gå on/off, jag skulle nog valt en tank.

Om det är bättre gångtid så skulle jag plugga 2 rör på denna tank och ansluta returen mot den, returvattnet in i en röd och ut mot värmepumpen mot en blå.
Då slipper du nån extra cirkpump.

Hej Carl,
Du menar alternativ 5? Det lutar åt denna lösning men fiskar efter input från alla håll innan jag väljer. Tack för ditt svar :)
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
Troligen R32 gas i den maskinen, har inte så stor glide, så deltaT har inte så stor betydelse, flödet i radiatorsystemet är ju dimensionerat för ett fast och specifikt flöde som skall ge deltaT 10 grader vid DUT om det är dimensionerat enligt gängse praxis, så jag skulle nog prova köra värmepumpen på max och ställa cirkpumpen på ett läge som ger max 10 graders DeltaT i den situationen.
Du kommer då att få lägre deltaT när den går på dellast, men flödet borde vara rätt nära vad systemet en gång dimensionerats för.
Att flödet är det korrekta bör göra att värmeavgivningen i alla rum blir som den ska.
Med ett varierande flöde i systemet så kommer den relativa värmeavgivningen i olika rum variera beroende på mottrycks-ändringarna som uppstår.

Hej Rickard,
Helt rätt, det är R32 i den maskinen. Fick utedelen bytt på garanti och den tidigare utedelen hade R410A.

Håller du med om Carls förslag vilket också innebär minst investering för att få bättre gångtid? Den går relativt korta stunder nu vid +6 ute. Medelårstemp här är ca 8c. Det behöver bli ner mot +3 eller kallare för att den ska gå längre tider.

Det jag egentligen önskade att jag skulle kunna påverka är hur snabbt den reglerar, men det är helt omöjligt. I min värld vore det trevligt om den startade på min-frekvens och långsamt jobbade sig uppåt - men att detta var valbart. Men de har tillverkat en maskin för att passa så många som möjligt och det kan även ha med kylprocessen att göra att den inte kan gå så lågt en längre tid. Tror dock det har med styrningen att göra men får nog aldrig svar på det.

Röstar du också på alternativ 5 om jag skulle vilja ha mer systemvolym för lite mer tröghet?

Är bara orolig för att den kommer "gasa på som en galning" med mer volym på returen eftersom den känns relativt kvick när det kommer till att komma upp i rätt framledningstemp. Och det är just detta jag upplever som ett av problemen, vilket visas på sista bilderna jag laddade upp.
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Om du märker av knäppningar i systemet är det nog bättre att ha den på framledningen men annars spelar det nog ingen roll ger samma ökning av volym.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
Om du märker av knäppningar i systemet är det nog bättre att ha den på framledningen men annars spelar det nog ingen roll ger samma ökning av volym.

Ja knäppningar märker vi av när växelventilen ändrar läge efter VV-laddning och rören inte kan röra sig (därav idé nr 6) :) Men jag gissar att idé nr 3 eller 5 och skulle fungera om inte tryckfallet över tankarna är mer än försumbart.

Försöker bara samla åsikter så att man gör detta så rätt som möjligt
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Allt funkar nog bra men vill man ha bort knäppningarna på köpet och bara koppla in 1 tank skulle jag satt den på framledningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
Det blir alterantiv nr 7. Har nu köpt tank och beställt en extern cirkpump
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
Läste dessa trådar (länkar lägnst ner) och det finns ju som sagt olika varianter på att koppla in tanken. Har inte kopplat in än men har köpt en Grundfos Alpha3 pump och är fortfarande inställd på att koppla likt alterantiv nr 7 vilket än så länge känns som det klokaste alterantivt :)

Tre saker jag funderar på är:

1) Med mer volym tror jag (utan att veta) att värmepumpen (på grund av sin styr) kommer gasa på rejält tills dess den fått upp returen så att den har ett deltaT på ca 5-6c och därefter lugna ner sig. Det är så jag upplever att den agerat innan nämligen - att den vill få upp framledningen snabbt. Om det stämmer, skulle det istället vara klokare att koppla så att delflöde går inom tanken på tillopp och retur med backventil mellan förgreningen till och från tanken, både på tillopp och retur? Troligtvis inte men tänker bara högt.

2) Är det viktigt att flödet på den externa cirkpumpen (som betjänar radiatorerna vilket är det enda vi har) är lägre, högre eller ungefär detsamma som den interna cirkpumpen? Den interna kan bara ställas på fast flöde (hastighet 1,2,3,4 eller 5). Den externa Alpha3-pumpen kommer jag högst troligt också ställa in på något fast flöde. Tacksam om svar+förklaring ges.

3) Via inställning kan man låta den interna cirkpumpen antingen stanna direkt efter att värmedrift upphört, eller låta den stanna efter x-antal minuter (tror det är ställbart 1-60min) efter att kompressorn/värmedrift upphör. Vad är att föredra och varför?

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48667.30
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=53988.0
« Senast ändrad: 31 januari 2023, 07:14:28 av Lawrenz »
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
Tre saker jag funderar på är:

1) Med mer volym tror jag (utan att veta) att värmepumpen (på grund av sin styr) kommer gasa på rejält tills dess den fått upp returen så att den har ett deltaT på ca 5-6c och därefter lugna ner sig. Det är så jag upplever att den agerat innan nämligen - att den vill få upp framledningen snabbt. Om det stämmer, skulle det istället vara klokare att koppla så att delflöde går inom tanken på tillopp och retur med backventil mellan förgreningen till och från tanken, både på tillopp och retur? Troligtvis inte men tänker bara högt.

2) Är det viktigt att flödet på den externa cirkpumpen (som betjänar radiatorerna vilket är det enda vi har) är lägre, högre eller ungefär detsamma som den interna cirkpumpen? Den interna kan bara ställas på fast flöde (hastighet 1,2,3,4 eller 5). Den externa Alpha3-pumpen kommer jag högst troligt också ställa in på något fast flöde. Tacksam om svar+förklaring ges.

3) Via inställning kan man låta den interna cirkpumpen antingen stanna direkt efter att värmedrift upphört, eller låta den stanna efter x-antal minuter (tror det är ställbart 1-60min) efter att kompressorn/värmedrift upphör. Vad är att föredra och varför?

NÃ¥gon?
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Läste dessa trådar (länkar lägnst ner) och det finns ju som sagt olika varianter på att koppla in tanken. Har inte kopplat in än men har köpt en Grundfos Alpha3 pump och är fortfarande inställd på att koppla likt alterantiv nr 7 vilket än så länge känns som det klokaste alterantivt :)

Tre saker jag funderar på är:

1) Med mer volym tror jag (utan att veta) att värmepumpen (på grund av sin styr) kommer gasa på rejält tills dess den fått upp returen så att den har ett deltaT på ca 5-6c och därefter lugna ner sig. Det är så jag upplever att den agerat innan nämligen - att den vill få upp framledningen snabbt. Om det stämmer, skulle det istället vara klokare att koppla så att delflöde går inom tanken på tillopp och retur med backventil mellan förgreningen till och från tanken, både på tillopp och retur? Troligtvis inte men tänker bara högt.

2) Är det viktigt att flödet på den externa cirkpumpen (som betjänar radiatorerna vilket är det enda vi har) är lägre, högre eller ungefär detsamma som den interna cirkpumpen? Den interna kan bara ställas på fast flöde (hastighet 1,2,3,4 eller 5). Den externa Alpha3-pumpen kommer jag högst troligt också ställa in på något fast flöde. Tacksam om svar+förklaring ges.

3) Via inställning kan man låta den interna cirkpumpen antingen stanna direkt efter att värmedrift upphört, eller låta den stanna efter x-antal minuter (tror det är ställbart 1-60min) efter att kompressorn/värmedrift upphör. Vad är att föredra och varför?

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48667.30
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=53988.0


2, Flödes inställningarna är nog beroende på vilket system man har och hur det är uppbyggt, dvs individuellt.
Du får nog testa dig fram men jag kan beskriva hur mitt system fungerar, den interna cirkulationspumpen anpassar sig automatiskt till DT 7 celcius då den gör värmevatten "Radiatorvärme" och då brukar den interna cirkulationspumpen gå på ca 30-35%

Den externa cirkulationspumpen har jag inställd på det näst lägsta, 2.1m³/h och då drar den 20 watt.
Ställer jag in den på lägsta blir det 0.8 m³/h med 4 watt.

Med 0.8m³/h så får jag kortare gångtider och längre tid mellan starterna och givetvis kallar hus, då måste jag höja kurvan för att få tillräckligt varmt i huset. Och förmodligen skulle inomhustemperaturen pendla för mycket så för att kompensera det skulle jag vara tvungen att ändra gradminuterna för att få den att gå oftare. Hade önskat att min externa cirkulationspump hade fler alternativ mellan 0.8 m³/h - 2.1m³/h.

Kopplar du ihop den som en arbetstank måste du flytta tempgivaren så den hamnar efter tanken.
Du har ju en inverter ska du inte kopplat tanken som en volymförstorare och struntat i den externa cirkulationspumpen?


Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0

2, Flödes inställningarna är nog beroende på vilket system man har och hur det är uppbyggt, dvs individuellt.
Du får nog testa dig fram men jag kan beskriva hur mitt system fungerar, den interna cirkulationspumpen anpassar sig automatiskt till DT 7 celcius då den gör värmevatten "Radiatorvärme" och då brukar den interna cirkulationspumpen gå på ca 30-35%

Den externa cirkulationspumpen har jag inställd på det näst lägsta, 2.1m³/h och då drar den 20 watt.
Ställer jag in den på lägsta blir det 0.8 m³/h med 4 watt.

Med 0.8m³/h så får jag kortare gångtider och längre tid mellan starterna och givetvis kallar hus, då måste jag höja kurvan för att få tillräckligt varmt i huset. Och förmodligen skulle inomhustemperaturen pendla för mycket så för att kompensera det skulle jag vara tvungen att ändra gradminuterna för att få den att gå oftare. Hade önskat att min externa cirkulationspump hade fler alternativ mellan 0.8 m³/h - 2.1m³/h.

Kopplar du ihop den som en arbetstank måste du flytta tempgivaren så den hamnar efter tanken.
Du har ju en inverter ska du inte kopplat tanken som en volymförstorare och struntat i den externa cirkulationspumpen?


Intressant med dom olika flödena. Tror jag har lite större system och i mitt fall efter mycket testande hit och dit sÃ¥ tycker jag att det börjar bli sÃ¥ optimalt det gÃ¥r. AngÃ¥ende flöden sÃ¥ är extern pÃ¥ 1,2-1,3m³/h som max och intern ligger pÃ¥ mellan 1,3-1,4 m³/h. Detta fungerar bäst och dÃ¥ kommer den alltid att fylla tanken. Skulle externa dra iväg mot 1,6-1.7m³/h  tex sÃ¥ tappar jag mycket i framledningstemp och ju mer den drar iväg ju lägre fram till element.

På detta sätt när den fyller hela tiden så får pannan lite mer ork när det är som kallast då lite varmare retur från tank mot slinga hjälper till vilket leder till att tillskott inte behövs i samma utsträckning eller inte alls.

Det har varit lite klurigt att ställa in men utgången har varit pannans flöde för att se om man kunde få in extern delta på element 7-9 grader vid lite lägre flöde så att tanken alltid fylls.

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0

Du har ju en inverter ska du inte kopplat tanken som en volymförstorare och struntat i den externa cirkulationspumpen?

Det går inte tror jag. Den använder samma tempgivare vid VV-laddning. Den måste sitta inne i värmepumpen innan trevägsventilen.
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Enligt 7:an  och koppla ihop dom röda pÃ¥ topp av tanken och returen i botten. Samt flytta givare fram till efter tanken, dÃ¥ kommer VP att reglera efter behov för systemet, samtidigt som tanken laddas och dÃ¥ en separat cirk finns sÃ¥ laddas tanken ur sakta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!