Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Montera luft luft värmepump eget företag  (läst 1426 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sunkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Montera luft luft värmepump eget företag
« skrivet: 07 februari 2022, 18:15:18 »
Vad krävs för att få installera luft luft värmepumpar yrkesmässigt?
Jag skall eventuellt starta el företag och vill ha en sträng till på lyran så att säga.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Montera luft luft värmepump eget företag
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2022, 19:24:18 »
Lite förenklat
Du behöver gå en kurs för det Kylcert du kommer behöva och tar en vecka
Sen behöver företaget ett cert
Och som vanligt behöver man lite försäkringar om man skulle göra bort sig  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad sunkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Montera luft luft värmepump eget företag
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2022, 17:46:26 »
Om man leker med tanken att jag tar det personliga kylcertet, vad krävs sen för att företaget ska kunna bli certifierat?
Sen vilka löpande kostnader för diverse avgifter och dylikt kan man räkna med ? Äter det upp vitsen med att kunna installera några  luft luft pumpar per år..?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Montera luft luft värmepump eget företag
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2022, 20:22:30 »
Du behöver köpa på dig utrustning och den ska registreras , har för mig att det är 5000:- för företagscertet.
Lite försäkringar bör du ha om du råkar kvadda något i huset och är nog några tusenlappar.
Har du inte utrustning/verktyg så är det ett gäng tusenlappar.
Sammantaget med en veckas semester och kostnad för kurs och personligt cert så bör du satsa på fler än ”några” om det ska vara någon vits.
Är du seriös och gör bra jobb så lär det inte vara några problem att få jobb
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Askling

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Montera luft luft värmepump eget företag
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2022, 12:24:42 »
Hej.
Klart intressant detta. Om jag som privatperson tar det personliga certet så är det då grönt ljus att både köpa och installera själv?
Jag har ett större antal hus som privatperson. En kurs för 5000+moms och lika mycket för verktyg och utrustning så är ju detta återbetalt om jag gör mina 3 luftvärmepumpar, 1 AC och en poolpump?

Är det grönt att handla exempelvis enkla luftvärmepumpar om jag som privatperson har eget cert?
Eller måste man ha en firma?


MVH
/F

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Montera luft luft värmepump eget företag
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2022, 12:47:47 »
Du får nog svårt att köpa luftvärmepumpar som privatperson från tillverkarna, du får väl starta enskild firma till att börja med
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Askling

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Montera luft luft värmepump eget företag
« Svar #7 skrivet: 13 februari 2022, 13:08:32 »
Säkert svårt men frågan är vilka krav som ställs?
Jag noterade en besvärande formulering kring "3 års yrkeserfarenhet krävs för certifiering".
Känns ju som att saker hamnade lite längre bort då.

Men om vi ser till exempelvis Jula. Är jag certfifierad så bör jag ju kunna köpa loss en värmepump där och skruva upp helt lagligt?

Jag ställde för övrigt frågan mot Incert om vad de såg för möjlighet för en tekniskt händig kille att få F-gas-cert samt grönt ljus att starta firma för montering. Får se vad de svarar.


MVH
/F

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Montera luft luft värmepump eget företag
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2022, 13:40:22 »
Kan du inte bara köpa VP från Ebay etc utomlands och sätta upp? Jag har någon gång uppfattat det som att vi är lite unika med våra krav på cert här i landet.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!