Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög framledningstemperatur och hög avluftningstempertur Nibe 310P.  (läst 5887 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wiklundh

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 310P
Har problem att elementen är kalla fast framledningstempen visar annat.
Nu är det 6.5 grader utomhus och 17.5 grader i huset.
Avluftningstemperaturen visa alldeles för höga värden också.
Kör blockerad elpatron och kompressorn orkar då köra upp tempen i pannan till 53 grader efter att man duschat.

Gissar på något fel med shunten och att tempgivare för avluftning kan vara trasig/fel?

Kanaler:

1=41
2=67
3=07
4=15
5=23
6=08
7=00
8=41
9=--
10=32
11=35
12=50
13=00
14=02

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det ser verkligen ut att vara fel på framledningsgivaren, kanal 02, då värdet inte är rimligt. Sedan kan det vara fel på kompressorn, köldmedialäcka eller liknande eftersom kanal 04 och 05 visar så höga värden.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
Kanske cirk.pumpen som gått? När den rasat blir den riktigt brännhet och värmer då framledningen också.
Hög avluft måste betyda att kompressorn bara är klar och i vila.
« Senast ändrad: 02 oktober 2015, 12:34:29 av mysman »
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Som sagt, antingen fel på givaren på kanal 2 eller så har cirkpumpen rasat, kolla genom att känna på framledningsröret vid cirkpumpen?
Brännhett = fel på cirkpump, kallt = fel på givaren.

Kolla kanal 4 och 5 när kompressorn jobbar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad wiklundh

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 310P
Ska kika på cirkulationspumpen sedan. Tack för tipset.

Kanal 4 och 5 är kollade när kompressorn jobbade.
Kompressorn ger värme till pannan fast det är så hög avluftningstemperatur, så därför gissar jag på att givarna för avluften är trasig/fel.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
Hmm, vad är sannolikheten att tvÃ¥ givare(4,5) i samma omrÃ¥de är felaktiga??  dontknow
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
De visar väldigt olika i alla fall, 23 °C på kanal 5 är orimligt om kompressorn ger nån värme.
Och tempgivarna är inget under av kvalitet direkt...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad wiklundh

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 310P
Cirkulationspumpen hade stannat, fick i gång den och tempen sjönk snabbt på kanal 2.
Pumpen var riktigt varm när man kände på den.

Kanal 4 verkar ligga på 14-15 grader och kanal 5 visar 23-26 grader.
Så något är fel där med.

Utloggad wiklundh

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 310P
Kompressorn utdömd.
Så nu får jag byta som så många andra.
7år höll den.

Utloggad TheRealMike

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Cirkulationspumpen hade stannat, fick i gång den och tempen sjönk snabbt på kanal 2.
Pumpen var riktigt varm när man kände på den.

Kanal 4 verkar ligga på 14-15 grader och kanal 5 visar 23-26 grader.
Så något är fel där med.

Hur ska pumpen kännas? jag håller på med en liknande felsökning och min pump är rätt värm, är igång och skulle nog säga att mina rör före och efter pumpen är lika varma som pumpen. Har en schysst framledningstemperatur hos mig men märker inte av det ute i huset. iskallt och 17 grader.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Angående kompressorbyte finns det möjlighet att att välja 360P reservdelskompressor som är aningen större än den för 310P. 650W mot 550W. Beror på husets storlek och ventilationsflöde om det lönar sig. Brukar kosta en tusenlapp mer.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad wiklundh

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 310P
Hur ska pumpen kännas? jag håller på med en liknande felsökning och min pump är rätt värm, är igång och skulle nog säga att mina rör före och efter pumpen är lika varma som pumpen. Har en schysst framledningstemperatur hos mig men märker inte av det ute i huset. iskallt och 17 grader.


Kanal 2 hos mig var 67 grader och jag skulle säga att pumpen var lika varm när den stog still.
Var inget man ville hålla handen mot.

Antar att den borde ha ungefär samma temp som framledningstempen på kanal 2.
Så om pumpen går så ska den nog inte vara så värst varm att ta på gissar jag.
Vad visar din FLVP på kanal 2?

Utloggad TheRealMike

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Min visar 30 och 45 grader, pumpen kan man hålla handen på den utan problem men den är varm.
Då antar jag att så länge den går bör det inte vara kallare eller varmare på någon av sidorna.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
En fråga.

Vad kostar bara kompressorn till 310P och vad kostar en till 360P som reservdel?
Utan byte.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
Kompressorn utdömd.
Så nu får jag byta som så många andra.
7år höll den.

Hur gammal är din värmepump? Vid 15 år går väl gränsen då den även tjänat av sin ekonomiska livslängd.
Kanske dags att byta hela klabbet?
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 501
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!