Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga egen värmepump  (läst 9014 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Bygga egen värmepump
« skrivet: 30 december 2005, 18:53:16 »
Jag undrar om någon har erfarenhet att att bygga en luft/luft pump själv ? tänkte skaffa en billig till garaget men blev nyfiken när jag hörde från en bekant att någon han kände byggt sin bergvärmepump själv.

Skulle gärna vilja ha en ritning om någon har.

Nibe S1256. Pool40, FLM, Frikyla. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Bygga egen värmepump
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2006, 15:43:15 »
Knappast lönt att bygga själv nu.
Priserna på värmepumpar är mycket låga nu jämfört med för 10-20 år sedan.
För 10-20 år sedan var det lönsamt att bygga själv.
Jag tror inte att du kan få tag på komponenterna billa<gare än vad en ny värmepump kostar.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Bygga egen värmepump
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2006, 12:17:39 »
Problemet med att bygga själv är värmeväxlaren. En plattvärmeväxlare gÃ¥r inte att göra själv. Den gÃ¥r nog inte att fÃ¥ billigt om man bara vill köpa en eller tvÃ¥.  Att löda samman en tubvärmeväxlare av en mängd kopparrör tar lÃ¥ng tid.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Bygga egen värmepump
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2006, 16:44:52 »
Värmeväxlare i luft/luft vp? ? ? ?  *roflmao*
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bygga egen värmepump
« Svar #4 skrivet: 18 mars 2006, 11:43:53 »
Jobba lite övertid istället de e betydligt bättre affär

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bygga egen värmepump
« Svar #5 skrivet: 20 mars 2006, 10:11:22 »
Jobba lite övertid istället de e betydligt bättre affär
Om han inte har nåt jobb då?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bygga egen värmepump
« Svar #6 skrivet: 20 mars 2006, 10:16:29 »
Sitt hemma o rulla tummarna det är forfarande en bättre affär

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bygga egen värmepump
« Svar #7 skrivet: 20 mars 2006, 10:38:09 »
Jag undrar om någon har erfarenhet att att bygga en luft/luft pump själv ? tänkte skaffa en billig till garaget men blev nyfiken när jag hörde från en bekant att någon han kände byggt sin bergvärmepump själv.

Skulle gärna vilja ha en ritning om någon har.


Att bygga L-L pump ser jag ingen mening med, materialet kostar mer än en billig pump.
Att bygga en bergv-pump är det mening med för de är betydligt dyrare att köpa.
Det billigaste alt jag kan se är om man kan komma över en gammal pump, typ IVT Greenline compact 4. Ett "fullständigt indirekt system", sen kopplar du brineslinga till vad du vill ute, och till vad du vill inne, och kan utan större problem ändra när du vill. Har du tur hittar du en som fungerar, är elektroniken kass, byter man till "gamla" elkomponenter och ev komressorn, om du nu måste bygga själv. Frågan är dock om det inte blir billigare att köpa en beg splitt.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Bygga egen värmepump
« Svar #8 skrivet: 20 mars 2006, 11:43:40 »
Men om grabben nu vill ha en ritning för att se hur man kan bygga en värmepump så förstår jag inte varför inte skicka en till honom om nu någon har en ritning, jag har oturligt nog ingen annars skulle han fått den direkt.
Jag känner folk som byggt egen anläggning och dom är inga experter på värmepumpar men dom fixade det ändå och billigt blev det visst också, dessutom kännner dom grabbar som gör styrprogram till VP så inte ens det var omöjligt.

Men det är kanske viktigt att slå ihjäl ideer på ett tidigt stadium så dom inte lyckas tillskansa sig kunskap.

Så ZAC ge inte upp prova det går säkert.

MVH
Messer

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bygga egen värmepump
« Svar #9 skrivet: 20 mars 2006, 13:39:23 »
Principen för hur ett kylsystem fungerar finns att hitta lite överallt, så jag tror inte det är det zac är ute efter. Jag har tyvärr ingen ritning, och tror ej heller att tillverkarna vill lämna ut någon, det ska till en hel del beräkningar för att dimisionera rätt, och det tror jag inte dom bjuder på. Det enklaste är att kolla på en fabrikstillverkad och sen kopiera den. Jag vill absolut inte avråda någon att vara kreativ men man vill ju inte heller lura in någon i ett o-lönsamt projekt, enbart 4-vägsventilen kostar över tusenlappen, det kan man nog få en defekt ivt greenl 4 för, så att utgå från något beg är det alternativ jag skulle valt, men som sagt, det är inte jag som ska välja. Jag tror man kan hitta ritningar på ivt s hemsida, men L-L, vet ej. Har aldrig själv kollat men har sett att det finns dockument där.
Kan bara önska hemmabyggarna lycka till. Och om jag snubblar över nåt som jag tror kan vara till hjälp ska jag skicka det.
 :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Bygga egen värmepump
« Svar #10 skrivet: 20 mars 2006, 20:46:13 »
Lennox från Kanada tillverkade takaggregat alltså relativt små enhetsaggregat med en tilluftsfläkt och en uteluftsvärmepump( lite enklare att bygga själv!) allt i ett!
Jag har sett hemmabyggda jordvärmepumpar luft/vatten som fungerar ypperligt med köldmedium i mark med direktexpansion, två 20meters
rörslingor ihoplödda och lagda i ett 16meter lÃ¥ngt 80cm djupt dike och en liten kompressor ca 1000w input kopplad till en plattvvx, (ingen avfrostning behövs) output ca 3kw och en expansionsventil.  Jag har för mig att rörslingorn var 1/2 + 5/8 tum och köldmedium R-407c.
Om man ändå skall bygga en så varför inte ägna lite tid åt grävning istället för att lösa avfrostningsbekymmer osv och istället för en plattis så skaffa en luftvvx och en kanalfläkt. Thumbsup Uteluft är behändigt att köpa och installera men långt ifrån idealiskt.
Tilläggas skall att man bör jobba med kyla för klara av och framförallt att få lönsammhet i ett sådant projekt.
 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!