Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme  (läst 79509 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NSorman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« skrivet: 14 oktober 2014, 07:29:16 »
Hejsan
Jag har läst forumet sen dag 1 vi köpte hus (alltså från Jan i år (2014)).
Vi har köpt ett helt nybyggt tvåplans hus på 181 kvm med följande installerat:
-Thermia Diplomat Optimum bergvärmepump
-Vattenburen golvvärme i hela huset (under och övervåning)
-LK System rumstermostater i alla rum
-Trägolv, klinkers i hall, tvättstuga och badrum

Vi har sen dag ett haft problem med detta systemet och installatören har varit hemma och försökt åtgärda många gånger utan att lyckas. Tex bytt ställdon, ändrat flödet, osv.

I sommar har det såklart inte varit några problem men nu börjar det bli kallt i huset igen.
Tidigare har vi haft kurva 32 men när kylan (ned mot ~5-10 grader) kom för nån månad sedan fick jag ställa upp till kurva 36 för det blev för kallt inne.

Dock så är temperaturen nere i 19 grader när jag går upp på morgonen (rumstermostaterna är ställda på 21 grader). Imorse hade vi nästan 20 starter av pumpen under 10 timmar (det har varit rätt kallt inatt, ned mot +5 grader uppskattningsvis ute)

Jag har spenderat åtskilliga dagar åt att felsöka och förstå vad som kan vara fel men jag behöver hjälp. Jag har många frågor men jag börjar med 3 nedan.

1. Är det normalt att det dippar ca 2 grader under natten?
2. Är kurva 36 normalt för ett nybyggt hus?
3. Är nästan 20 starter på 10 h normalt?

tacksam för hjälp (om ni behöver nån mer info så säg till...)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2014, 07:41:27 »
Antalet starter är ett resultat av främst 3 saker:

Värmepumpens effekt
Värmesystemets vattenvolym
Eventuell centralt placerad rumsgivares påverkan på styrningen i kombination med inställningarna i gradminutregleringen.

För att få så jämn värme som möjligt på de olika golven i ett hus med golvvärme så bör man trimma in hela systemet med fullt pådragna termostater, det säkerställer flöde i hela systemet alltid, och det gör det möjligt att hitta en kurva som fungerar oberoende av utetemperatur.

Får du för varmt i enstaka rum så sänker du grundflödet i den slingan.
Får du för kallt i enstaka rum så ökar du flödet i den slingan.

Jag utgår från att du har ett injusteringsprotokoll som säger hur mycket flöde som skall gå i varje slinga (Har du flödesmätare som du kan läsa av?) och anser att du kan justera flödet manuellt upp eller ned med upp till 25-30% utanför dessa "rekommendationer" för att utjämna temperaturen mellan rum och våningar, krävs större justeringar än så är det dags att justera kurvan.

Alltså, om du inte kan få tillräckligt varmt nere med nuvarande kurva trots att du ökar flödet i alla slingor nere med 25% så måste du öka kurvan.
I princip kan man säga att det är det kallaste rummet som avgör kurvlutningen, sen får man strypa flödet i för varma rum eller på vind om det blir för varmt där.

Vilken kurva som är normalt hänger mer ihop med hur man dimensionerat än med hur nytt huset är.

Termostater som stryper bort tillgängligt flöde är rent generellt av ondo i en värmepumpsanläggning, om man inte har en arbetstank och två separata flödeskretsar.

Sen man hittat rätt kurva, rätt instrypningar på enskilda slingor, och rätt rumsgivarpåverkan så kan man eventuellt låta upp till 30% av rumstermostaterna vara aktiva, och då speciallt i rum som ofta blir för varma, typ de som utsätts för sol, matlagning eller mycket folk med jämna mellanrum.

Har du ingjuten golvvärme så kan du få räkna med vissa pendlingar i rumstemp som beror på systemets tröghet.
Att det blir lite svalare inne över natten beror på en kombination av saker, dels så tillför du mindre värme via matlagning, dusch/bad, TV, datorer och belysning, och dels är golvet trögt.
Har du mekanisk ventilation (enbart frånluft) så sker avkylningen snabbare än om du har FTX, systemet hinner alltså iten fullt ut kompensera för den lägre utetempen i kombination med den mindre energi som kommer från övrig hushållsel.
Detta fenomen brukar vara mest påtagligt under vår och höst och minrde accentuerat under vintern.
« Senast ändrad: 14 oktober 2014, 08:10:59 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad NSorman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2014, 08:01:53 »
Antalet starter är ett resultat av främst 3 saker:

Värmepumpens effekt
Värmesystemets vattenvolym
Eventuell centralt placerad rumsgivares påverkan på styrningen i kombination med inställningarna i gradminutregleringen.

För att få så jämn värme som möjligt på de olika golven i ett hus med golvvärme så bör man trimma in hela systemet med fullt pådragna termostater, det säkerställer flöde i hela systemet alltid, och det gör det möjligt att hitta en kurva som fungerar oberoende av utetemperatur.

Får du för varmt i enstaka rum så sänker du grundflödet i den slingan.
Får du för kallt i enstaka rum så ökar du flödet i den slingan.
Detta har jag förstått men hur länge behöver jag vänta för att systemet har justerat in sig? Flera dagar?
Jag utgår från att du har ett injusteringsprotokoll som säger hur mycket flöde som skall gå i varje slinga (Har du flödesmätare som du kan läsa av?) och anser att du kan justera flödet manuellt upp eller ned med upp till 25-30% utanför dessa "rekommendationer" för att utjämna temperaturen mellan rum och våningar, krävs större justeringar än så är det dags att justera kurvan.
Problemet är att installatören inte lagt som LK hade beräknat, så LK fick göra en efterkonstruktion med estimerade längder. Detta är vad jag utgått från
Alltså, om du inte kan få tillräckligt varmt nere med nuvarande kurva trots att du ökar flödet i alla slingor nere med 25% så måste du öka kurvan.
I princip kan man säga att det är det kallaste rummet som avgör kurvlutningen, sen får man strypa flödet i för varma rum eller på vind om det blir för varmt där.

Vilken kurva som är normalt hänger mer ihop med hur man dimensionerat än med hur nytt huset är.

Termostater som stryper bort tillgängligt flöde är rent generellt av ondo i en värmepumpsanläggning, om man inte har en arbetstank och två separata flödeskretsar.

Sen man hittat rätt kurva, rätt instrypningar på enskilda slingor, och rätt rumsgivarpåverkan så kan man eventuellt låta upp till 30% av rumstermostaterna vara aktiva, och då speciallt i rum som ofta blir för varma, typ de som utsätts för sol, matlagning eller mycket folk med jämna mellanrum.

Så vad du säger egentligen är att jag bör koppla bort alla rumsgivarna (eller iaf ställdonen) och sedan se vilka rum som blir varmast och kallast och justera in flödet för enskilda slingorna.
Det kan jag göra. Hur länge bör jag vänta innan systemet har justerats in och jag kan fortsätta skruva?


Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2014, 08:12:34 »
Har uppdaterat mitt förra inlägg med lite mer info.

Du kan skruva max 1 gÃ¥ng/dygn, har du golvvärme i gjuten sula kan det vara bättre att vänta i 2-3 dygn mellan justeringarna, speciellt nu  när det inte är sÃ¥ kallt.

En Logger är som regel ett bra hjälpmedel, som jag anser tjänar in sig över tid. http://www.energibutiken.se/sv/hem/102-logger-2020-startpaket-datalogger.html

Med hjälp av loggern kan du dels se när temperaturen stabiliserat sig efter en mnauell justering, men du kan även följa upp energiförbrukning, utetemp, rumstemp, temp på returledningarna på de enskilda slingorna.
Om du t.ex. låter termostaterna reglera rumstempen, och med hjälp av loggern ser att ställmotorn ofta stänger av flödet är det bra att du istället stryper grundflödet.
På det sättet får värmepumpen stabilare driftsförutsättningar, du minimerar antalet start/stopp, och SCOP ökar.
« Senast ändrad: 14 oktober 2014, 08:16:18 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad NSorman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2014, 09:21:48 »
Tack Rickard!

Jag har funderat på en logger och också ett instickskort så jag kan logga värmepumpen.
I dagsläget har jag en del inbyggda funktioner för "loggning" och det får räcka just nu:

-I LK systemet har jag möjlighet att logga temperaturen i varje rum plus om ställdonet är på eller av.
-Jag har en elmätare på värmepumpen som jag loggar manuellt en gång per dygn.
-Jag kan se vämepumpensdata på skärmen under inställd tid (just nu ca 10h).


Ingen som har svar på mina första frågor?
(jag tror tyvärr nämligen inte att fininjustering av kurvorna kommer lösa mitt problem helt...)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #5 skrivet: 14 oktober 2014, 11:41:30 »
Det var svaren på dessa jag kompletterat mitt första svar med.
I ett så trögt system får du vänta dig en avsvalning nattetid, speciellt om du har mekanisk frånluft.
Det skulle eventuellt kunna komma runt det genom att införa "nattsänkning" på dagarna, och höja kurvan en aning.
Då får du varmare på nätterna, och lika varmt på dagarna som nu.
Men som sagt, de där problemen brukar avta under den riktiga uppvärmningssäsongen då det är mer stabil utetemp, nu kan det väl variera typ 10-15 grader utetemp mellan natt och dag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #6 skrivet: 15 oktober 2014, 18:16:34 »
Jag har kurva 26. Nu senaste dygn när det var -2 ute inatt har pumpen pÃ¥ 24h haft 24 starter. Innetemperaturen är konstant mellan 22-23 grader. Jag har 20mm slang i betongplattan och huset är nybyggt. Jag har aldrig haft 2 graders skillnad mellan kväll och morgon. Under hösten har det varit ca 0,5 graders skillnad mellan kväll-morgon och dÃ¥ har inte pumpen gjort värme under natten. Jag har nu tillfälligt tagit bort inomhusgivaren för att fÃ¥ lite värme i betongplattan och lÃ¥ter pumpen helt styra frÃ¥n  utomhustempen.

Då jag ifjol ställde in rummen vid stocken gjorde jag som så att jag först körde med helt öppet flöde. En gång i dygnet läste jag av utgående temp till rummen och tempen som kom tillbaka för varje slinga. Den längsta slingan har jag helt öppet och restrerande har jag strypt in tills returtempen är samma på alla slingor (ju kortare slinga desto mera strypning förutom i badrum där det skall vara fullt så att golvet är varmt och skönt). Om jag inte minns fel tror jag att jag hade 6-8 graders skillnad (troligen 7) mellan framledning och returledning.

Har inte behov av några rumstermostater för det är jämn och fin temp i hela huset.

(blev säkert lite dubbelt skrivet då rickard hade sån lång text)
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad NSorman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #7 skrivet: 16 oktober 2014, 09:29:33 »
Tack Zyberdude!

Min förståelse är att det skall vara som du beskriver. Inte ha så hög kurva och inte så många starter som jag har. Plus att innertemperaturen inte borde skifta så mkt.

Den värsta värmediffen ser jag på övervåningen (nedervåningen är rätt hyfsad där allt skall vara ingjuten i betongplattan).

Jag skall försöka göra som du, koppla bort alla ställdon och låta VP styra endast mot utetemp och sedan justera in varje slinga så de har likn returtemp och att rummen är lika varma.
(Jag har för mig att Optimum Pumparna justerar flödet för att hålla total delta temperature till 8 grader)

Frågor:
-Mäter du med lasertermometer på in och utgående rör eller har du termometrar på varje slinga?
-Min utgående temperatur från VP skiftar ju väldigt. Från ca 38 grader till 28 grader ca var 30 minut. Retur temperaturen skiftar väldigt lite. När mäter du 6-8 grader skillnad?

Tack på förhand.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #8 skrivet: 16 oktober 2014, 11:24:46 »
Jo, jag tror fabriksinställningen är  :dt: 8 men jag sänkte.

Jag mätte med laser på rören, eller plastslangarna. Min mätare är ju inte nån exakt mojäng, men jag tycker nu inte det gör nåt om den visar 30 men i verkligheten är det 30,5.Det är ju samma "fel" mätning på alla slingor.

Den är väl 38 grader då pumpen går och 28 då den står still?! Jag mätte en stund före pumpen skall stanna, inte då den står stilla och inte just då den startat. Du kan ju läsa av tempen i pumpen och se om du alls har någotsånär rätt temp då du mäter.

Övervåningen är väl kanske lite värre att få bra då värmen stiger dit nerifrån.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad NSorman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #9 skrivet: 16 oktober 2014, 14:00:31 »
Tack Zyberdude

Precis, ca 38 grader max när Pumpen går och ca 28 grader precis innan Pumpen hoppar igång igen.

Övervåningen förstår jag blir lite mer svår men, det konstiga är att det är kallast på övervåningen och mest fluktuationer. Hade kunnat tänka mig att det skulle vara varmt då värmen borde stiga från undervåningen. Men icke...

mvh

Niklas

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #10 skrivet: 16 oktober 2014, 16:38:36 »
Vad är för övrigt framledning bör för dig? Nog går väl pumpen tills integralen är 0? Eller stannar den före?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #11 skrivet: 16 oktober 2014, 20:58:19 »
Du skulle kunna posta tempvärden, när pumpen gått några minuter. Framledning, retur, framledningbör.
I vilket läge har du cirkpumpen. Höjer man farten får man jämnare värme i golvet och kan sänka kurvan.
edit: du hade opti-pump, då ska den ju sköta deltat själv. Går det att sänka detta värde? Alltså höja flödet.
« Senast ändrad: 16 oktober 2014, 21:00:47 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad NSorman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #12 skrivet: 16 oktober 2014, 21:01:20 »
Hallå
nu har jag försökt att mäta temperaturen på varje slinga men blir inte klok. Jag har fortfarande kvar ställdonen men tycker inte det borde spela någon Roll i detta fallet.

på övervåningen har jag ibland varmare retur vatten än ut vatten. ibland är det som det ska. Alltså varmare ut vatten än retur vatten. Hur kan det komma sig?


Framledning bör varierar. Just nu 29 vid ute temp 7. Men vp producerade precis 37 graders vatten.

Utloggad NSorman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #13 skrivet: 16 oktober 2014, 21:05:54 »
Du skulle kunna posta tempvärden, när pumpen gått några minuter. Framledning, retur, framledningbör.
I vilket läge har du cirkpumpen. Höjer man farten får man jämnare värme i golvet och kan sänka kurvan.
edit: du hade opti-pump, då ska den ju sköta deltat själv. Går det att sänka detta värde? Alltså höja flödet.

När jag mätte tempen på slingorna uppe efter att pumpen stannat så var det typ inget flöde. Ökade min flödet från 3v till 6v.

Funderar över om det är samspelet mellan över och undervåningen som spökar. Vi har separata fördelarskåp för uppe o nere. Kan det spela in?


Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #14 skrivet: 16 oktober 2014, 21:14:37 »
När jag mätte tempen på slingorna uppe efter att pumpen stannat så var det typ inget flöde. Ökade min flödet från 3v till 6v.

Posta värdena från värmepumpen när den gått 5 minuter.

Jag tror du har några typiska fel 1. För hög kurva så pumpen går korta stunder och hinner inte räkna ner integral. 2. För lite flöde. Golvvärme skall ha lägre delta än 8 för att fungera bra. 3 Termostater som stryper bort flöde. 4 Dåligt injusterade golvslingor.

Åtgärd, bort med inne givare o termostater. Försök justera slingorna. Sänk kuran. Eller med andra ord börja om från noll på nytt. Vid noll grader ute borde typ 26-29 graders framledning (bör) vara tillräckligt ( pumpen går högre en stor del av värme körningen)
« Senast ändrad: 16 oktober 2014, 21:17:44 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!