Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Göra kyljobb själv, vad behöver man?  (läst 20868 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Göra kyljobb själv, vad behöver man?
« skrivet: 02 februari 2013, 18:24:12 »
Mkt bra att denna tavla startats!
Jag drar igång en tråd om själva det...alltså hur man gör avancerade jobb på kylmaskiner då jag inte hittat någon samlad tråd om detta någonstans, konstigt nog.

OK, vem har inte haft en bil med AC-problem, eller som jag nu, kanske en äldre vp med lite för lite köldmedium och/eller för mkt fukt i?

Så om man jobbar med eller byter till typ R135a eller andra tillgängliga köldmedier, exakt vilka prylar behöver man skaffa som ren amatör?
Ett besök här ger ju intrycket av att man kan komma undan rätt lindrigt?:
http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_ss_i_1_5?url=search-alias%3Dtools&field-keywords=r134a+manifold+gauge+set&sprefix=R134a%2Ctools%2C788
Om man skaffar en bra vacuum pump sedan, och köldmedium, filter och andra reservdelar man behöver för objektet ifråga från internet, är det bara att börja läsa på och sätta igång?

Vad bör man tänka på och vara noga med, vad ska man akta sig för?
Ser fram emot alla kompetenta svar från panelen!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Göra kyljobb själv, vad behöver man?
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2013, 18:39:32 »
Det är väl högst förbjudet att arbeta med detta utan certifiering?  :o

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=26807.0
« Senast ändrad: 02 februari 2013, 18:42:58 av Mike »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Göra kyljobb själv, vad behöver man?
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2013, 18:45:46 »
Det beror på vad man använder för kylmedia. En begagnad pump som är tömd går ju ofta att köra på propan t ex.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Göra kyljobb själv, vad behöver man?
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2013, 20:02:48 »
Det är mkt i denna värld som är förbjudet.   nono
I slutändan avgörs trots allt alla överväganden av ens egna moral och kunskaper. a:gl
Jag tror de flesta på detta forum t.ex. kopplat en eller annan cp helt själv, istället för att anlita en behörig elektriker.
Eller kört lite för fort.
Personligen har jag inga moraliska problem med att göra kyljobb om jag vet att jag tar hand om och ordnar destruktion av t.ex ozonförstörande gaser som R22 och istället själv enbart orsakar utsläpp av harmlösa köldmedia som R134a eller ännu bättre.
Och givetvis ser till att inga för naturen skadliga köldmedia läcker ut efter att jag varit där.
Jag har jobbat en del med bilar och där finns det en rad saker man inte ska göra om man inte vet vad man håller på med som avgasrening, bromsjobb eller airbag tex, men det hindrar inte att jag anser att jag i princip kan reparera vad som helst på en bil med minst lika bra, ofta bättre, slutresultat som en sk auktoriserad verkstad.
Jag har möjligheten att läsa på bättre, ha erfarenhet av den speciella bilmodellen och framförallt ingen tidspress som alla som tar betalt för sitt jobb har.
Därför kan jag oftast göra ett minst lika bra jobb som proffs, trots att jag är amatör.
Har personligen kanske utbildning för bilreparationer samtidigt som jag jobbar som ingenjör i bilindustrin, men jag vet andra utan den bakgrunden som kan laga bilar minst lika bra som jag själv, allt handlar om intresse och möjlighet att ta till sig råd och kunskap från alla de källor som finns.
« Senast ändrad: 03 februari 2013, 14:30:58 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Göra kyljobb själv, vad behöver man?
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2013, 21:52:58 »
Min utrustning består av två manometerställ med tillhörande slangar, ett för R410a och ett för allt annat ungefär.. Till detta en vakuumpump samt en digital krönt kassavåg (overkill!) som klarar 15 kg.
Har dessutom tillverkat lite egna kopplingar för att kunna ansluta både till småflaskor med propan/butan samt direkt till en PK10 eller liknande gasolflaska. :)

Finns även verktyg för att kapa och kona rör, lödutrustning, div. fasta nycklar och andra handverktyg som kan behövas.
På önskelistan står en vakummätare och åtminstone ett vettigare manometerställ. Och ett tips kan vara att inte snåla där! Man tröttnar rätt fort på mätare som visar helt galet och läckande slangar som de glömt att crimpa ordentligt.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Göra kyljobb själv, vad behöver man?
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2013, 23:37:57 »
Det är mkt i denna värld som är förbjudet.   nono

Det är som Purjo skrev inte förbjudet att leka med Propan (Gasol från macken).
Det är ett utomordentligt kylmedia och ingen gnäller om du släpper ut det.

Men lek inte med andra ämnen. Även om inte mycket händer i naturen så kan du bli åtalad för miljöbrott och det kommer att kosta dig dyrt om någon ser dig.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Göra kyljobb själv, vad behöver man?
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2013, 07:14:58 »
Norge har frist angående hantering av f-gaser fram till första September så man får ta en tur dit o mecka med bilen om man vill vara laglydig?
I Sverige är man olaglig om man köper R134a o trycker in den i bilen istället för att ställa sig utanför butiken och tömma burken rätt ut i luften.

Propan får man däremot leka med men har en mer påtaglig och betydligt varmare direkteffekt om det skiter sig. ;)

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Göra kyljobb själv, vad behöver man?
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2013, 07:41:40 »
Nu får ni rätta mig, för jag har lite funderingar..

Mkt bra att denna tavla startats!
Jag drar igång en tråd om själva det...alltså hur man gör avancerade jobb på kylmaskiner då jag inte hittat någon samlad tråd om detta någonstans, konstigt nog.

OK, vem har inte haft en bil med AC-problem, eller som jag nu, kanske en äldre vp med lite för lite köldmedium och/eller för mkt fukt i?

Så om man jobbar med eller byter till typ R135a eller andra tillgängliga köldmedier, exakt vilka prylar behöver man skaffa som ren amatör?
Ett besök här ger ju intrycket av att man kan komma undan rätt lindrigt?:
http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_ss_i_1_5?url=search-alias%3Dtools&field-keywords=r134a+manifold+gauge+set&sprefix=R134a%2Ctools%2C788
Om man skaffar en bra vacuum pump sedan, och köldmedium, filter och andra reservdelar man behöver för objektet ifråga från internet, är det bara att börja läsa på och sätta igång?

Vad bör man tänka på och vara noga med, vad ska man akta sig för?
Ser fram emot alla kompetenta svar från panelen!

Jag har bara haft en diskusstion av någon timme med en kyltekniker..

Jag skiter också i vad som är lagligt och inte lagligt då jag försöker göra det mesta själv, men jag funderar varför du vill spruta in mera köldmedium i EN bil/ac som läcker istället för att laga felet alternativt byta ac. Sc:,h Jag tror att anskaffningskostnaden överstiger nyttan dontknow

Nästa fundering.
Men om du har för mycket fukt i en ex, luftvärmepump så är den ju felmonterad från BÖRJAN av en klåpare eller menar du att det blir fukt inuti maskinerna under gång Sc:,h


Ganska vanligt fenomen att man lagar skadan men inte orsaken till skadan..
 

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Göra kyljobb själv, vad behöver man?
« Svar #8 skrivet: 03 februari 2013, 09:14:45 »
Måga säger att man inte får göra egna installationer.
Men var står det visa lagtexten?
Givetvis måste en yrkesman vara certifierad men till sitt eget hus.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Göra kyljobb själv, vad behöver man?
« Svar #9 skrivet: 03 februari 2013, 09:30:45 »
Naturvårdsverket säger så här: http://www.naturvardsverket.se/Start/Produkter-och-avfall/Fluorerade-vaxthusgaser/Kyl--luftkonditionerings--och-varmepumpsutrustning-som-innehaller-F-gaser/Privat/

Lite luddigt skrivet dock, som att det skulle vara förbjudet att installera värmepumpar, när det egentligen är F-gasen som ev. finns i pumpen som lagarna avser.
Men sÃ¥ som det är skrivet sÃ¥ tolkar jag det som förbjudet att installera även en tom värmepump som är avsedd för t.ex. R410a, även om man tänkt fylla pÃ¥ den med gasol.  :::_)
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Göra kyljobb själv, vad behöver man?
« Svar #10 skrivet: 03 februari 2013, 09:51:50 »
Det där var ju ingen lagtext bara allmänna råd. Låter som om du installerar värmepumpen och den dödar grannen kan du dömmas. Dessutom på en myndighets hemsida där vimlar av felahtigheter på sådanna sidor.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Göra kyljobb själv, vad behöver man?
« Svar #11 skrivet: 03 februari 2013, 10:04:01 »
Naturvårdsverket har ju som uppgift att tolka dessa lagar vid en eventuell rättslig prövning, så det som står där väger tyvärr ganska tungt.
« Senast ändrad: 03 februari 2013, 10:08:17 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Göra kyljobb själv, vad behöver man?
« Svar #12 skrivet: 03 februari 2013, 10:12:27 »
Propan får man däremot leka med men har en mer påtaglig och betydligt varmare direkteffekt om det skiter sig. ;)

Inte farligare än spisen eller värmen i husvagnen och där är laddningen 6 eller 9kg och du tänder på den med flit ;)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Göra kyljobb själv, vad behöver man?
« Svar #13 skrivet: 03 februari 2013, 10:23:07 »
Vid en rättslig prövning är det lagtexten som gäller och inga tyckande. Har Ni hört talas om träd på åkermark(beteshagar) det tyckte svenska Jordbruksverket var OK sedan kom de till förordningen från EU och fick revidera allt betala tillbaka 100 miljoner eller så.

Finns det ingen annan lag en EU förordningen är det den som gäller och den gäller lika i hela EU. Sen vill inte Naturvårdsverket ha en prövning av sin hårdare tolkning för så länge det går så gårdet.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Göra kyljobb själv, vad behöver man?
« Svar #14 skrivet: 03 februari 2013, 10:37:02 »
I f-gasförorningen sÃ¥ stÃ¥r det att montage är olagligt utan cert. Och med montage menas sammanfogning av rör.  Förr fanns ett undantag för Sverige men det är nu borttaget och lagtexten gäller oss pÃ¥ samma sätt som resten av EU.
Vill ni montera era värmepumpar själva sÃ¥ gör det,  men försök inte fÃ¥ det till att det ska vara ok i lagens mening.

Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!