Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur gÃ¥r det rickard?  (läst 29627 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tosses

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
Hur går det rickard?
« skrivet: 01 februari 2005, 00:22:35 »
Med din loggning av VP, med olika cirkpumpshastigheter??  :P

admin

  • Gäst
admin
SV: Hur går det rickard?
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2005, 00:24:55 »
Har kört läge 2, läge 1, och nu läge tre sen nåra timmar (klockan... :-[) tycker det verkar vara otroligt små skillnader - men, det finns vissa indikationer på att deltaT på kalla sidan minskade men några hundradels grader vid högre cirkpumpshastighet på varma... Lite tidigt dock att dra några slutsatser efter en enda kompressorstart.
Det kanske blir varmare i huset, så att jag får dra ned kutvan istället vilket skulle kunna öka verkningsgraden...

(Tänk om det visar sig att jag har "fel"  :'( :'( :'()

Utloggad tosses

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Hur går det rickard?
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2005, 06:45:56 »
och vad skulle det spela för roll om du har fel ?  :)
Ditt test är det enda som jag vet kan lunga denna heta debatt om cirkulationspumpens hastighet.
Med testet som grund får vi väl ändra teorin om det inte stämmer.

Kör hÃ¥rt!!!!    8)

admin

  • Gäst
admin
SV: Hur går det rickard?
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2005, 07:57:43 »
Se själv...


Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Hur går det rickard?
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2005, 08:51:41 »
Är det inte delta som avgör effektuttaget? om det är sÃ¥ att bÃ¥de KB-in och -ut  har blivit varmare sÃ¥ kanske delta fortfarande är oförändrat?
Om så är fallet kanske man ändå får lite effektivare värden i och med att KB-in har stigit?
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

admin

  • Gäst
admin
SV: Hur går det rickard?
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2005, 09:40:11 »
Nu har jag provat sänka varma cirkpumpen till läge 1 igen, blir KB-in och KB-ut kallare igen finns ingen annan förklaring än att VP:n tar mindre energi ur kollektorn vid körning på högsta varvatalet på varma CP:n = sämre COP.

Finns det några andra förslag på vad som kan göra att det visar sig bli på detta sättet. ???

Kanske gliden har så stor betydelse i alla fall!

Utloggad Peder

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Hur går det rickard?
« Svar #6 skrivet: 02 februari 2005, 10:41:10 »
Du har rätt i att om dt över kalla sidan minskar vid samma flöde (på kalla sidan) och att effektuttaget på varma sidan är konstant eller ökar så ökar verkningsgraden på pumpen.
Ett bättre sätt att kontrollera detta (anser jag) är att köra cirkpumpen på varma sidan på tex. läge 3, fullöppna termostater, trimma in kurva så att inne temp är konstant oberoende av utetemp. Ställ sedan CP-varma i läge 2 eller 1 och notera förändringen i innetemp. Om innetempen sjunker och du måste öka på kurvan innebär det att verkningsgraden sjunker. Prova att öka CP till läge 3 igen och om då innetemp stiger och du får sänka kurvan så har du dubbelkollat att det är så. (Så var det för mig). Varför det är så är att VP har högre verkningsgrad ju lägre temp.diffen är mellan varma och kalla sidan. Detta är naturligtvis generellt och förändring av verkningsgrad beror också på växlarnas konstruktion och storlek samt valt köldmedia. Därför tycker jag att enklaste sättet för var och en att kolla just sin anläggning är att göra det praktiskt som jag beskrev ovan.

admin

  • Gäst
admin
SV: Hur går det rickard?
« Svar #7 skrivet: 02 februari 2005, 11:39:46 »
Har edan trimmat in min anläggniing så att den håller konstant temp, skall nu köra på läge 1 i några dagar för att se om tempen sjunker i huset.

Det verkar dock inte så, eftersom jag kört den tidigare i ca 1 dygn på läge 1 utan att det blev kallare.

Jag tycker ändå att det är svårt att bortförklara det faktum att värmepumpens effektuttag ur borran - oavsett framledningstemp - verkar bli större när jag kör varma sidans cirkpump på ett lägre varvtal.

Som jag ser det finns det inget bättre sätt att mäta verkningsgrad än att se hur kollektorn belastas vid olika körsätt.

låg temp på kollektorn = stort effekt/energiuttag
hög temp på kollektorn = lågt effekt/energiuttag

DeltaT verkar inte ha ändrats mycket på kalla sidan, kanske lite större, vilket också tyder på större effektuttag vid lägre hastighet på varma sidans cirkpump.

Nu skall vi ju komma ihåg att vi pratar om väldigt små förändringar, knappt mätbara, men ändå!
Största besparingen kan nog göras på att jag inte behöver köra varma cirkpumpen på så högt varvtal, i mitt fall går den ju faktiskt året runt, så om jag kan spara 30 W på den så blir det faktiskt 263 kWh/år.

En familjepizza borde det räcka till, (eller två) ;D

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
SV: Hur går det rickard?
« Svar #8 skrivet: 02 februari 2005, 13:13:31 »
Nu blev det jobbigt! :P
Precis när man har justerat i anläggngingen och fått den att gå bra och fått en liten tank monterad (åt båda håll) justerat gradminuter och,,,. Då sitter man där nöjd med att ha en "optimerad anläggning".
Då,,,dyker detta upp! Nu måste man börja om och även testa med CP på olika hastigheter och se om man kan krama ur ytterligare några kwh.
Besparingen i kwh tror jag inte man kan rå på så mycket mer, men den psykologiska effekten är ju som bekant ganska stor. Faktum är att jag stack hem på lunchen (12km) för att sänka CP, det gäller ju att börja testa direkt, för tänk om man missar några härliga kwh.
Jag förstår inte varför vissa tycker att man har blivit en VP-nörd på sistone ;D
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

admin

  • Gäst
admin
SV: Hur går det rickard?
« Svar #9 skrivet: 02 februari 2005, 13:16:46 »
 ;D

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur går det rickard?
« Svar #10 skrivet: 02 februari 2005, 13:19:03 »
Oj oj oj , Vad har jag ställt till med ?  :)
Din vän i nöden.

admin

  • Gäst
admin
SV: Hur går det rickard?
« Svar #11 skrivet: 02 februari 2005, 13:22:02 »
En bild säger mer än tusen ord...
Undra hur många som ställer om sin cirkpump ikväll ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur går det rickard?
« Svar #12 skrivet: 02 februari 2005, 13:25:53 »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur går det rickard?
« Svar #13 skrivet: 02 februari 2005, 14:09:16 »
 8) MYSER  8)
Din vän i nöden.

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Hur går det rickard?
« Svar #14 skrivet: 02 februari 2005, 14:37:26 »
Som jag ser det finns det inget bättre sätt att mäta verkningsgrad än att se hur kollektorn belastas vid olika körsätt.

låg temp på kollektorn = stort effekt/energiuttag
hög temp på kollektorn = lågt effekt/energiuttag

DeltaT verkar inte ha ändrats mycket på kalla sidan, kanske lite större, vilket också tyder på större effektuttag vid lägre hastighet på varma sidans cirkpump.

Nu skall vi ju komma ihåg att vi pratar om väldigt små förändringar, knappt mätbara, men ändå!

Drar inte kompressorn olika mycket beroende på temperaturdifferensen mellan varm och kall sida?  :P

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!