Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…nger  (läst 7551 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NY

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ã…nger
« skrivet: 23 januari 2005, 00:51:23 »
Japp, nu har man värme i kåken 8)
MEN
Frågan om man har rätt dimension på lvp dyker då upp?
Jag valde en RAS 10 JKVP-R eller rättare sagt blev efter en kort beskrivning om kÃ¥ken över telefon med v-utvecklings handgÃ¥ngne man tilldelad en sÃ¥dan. Hur vet man att pumparna är dimensionerade rätt?? När installatören kom sÃ¥ hade han ju bara en pump i bilen och kunde om han nu tyckte denna var underdimensionerad  för kÃ¥ken inte byta, även om han ville. ???

När man är 1:a gångs kund inom detta gebitet så är det ju en del att tänka på för enskild oftast oinsatt konsument, men vilket ansvar har installationsföretaget för att det blir rätt?

Har man reklamationsrätt?

Kan man kräva byte till en grövre lvp om man inte är nöjd? ???

En större pump borde ju ge mer i effekt vid kall väderlek eller värma upp ett större hus bättre samt låta mindre då fläkten inte behöver gå på lika hög hastighet som en mindre.

Nu när man börjar logga mm så dyker ju dessa frågor upp. :-\

Svaret att det beror på enskilt hus mm är ju för lätt att kringgå. Inte många andra branscher man skulle komma undan med de generella svaren!

Scannar man alla broschyrer mm så gör företagen endast reklam för de mindre pumparna och alla jag pratat med har bara fått rådet om dessa mindre varianter.

Egentligen så känns ju utväderingen av pumpstorlek mot husets behov oseriös så här i efterhand.

Vad säger ni i forumet? Månag frågor/synpunkter, finns det några svar därute???


Toshiba RAS 10 JkVP-E + Kronspis med fläkt samt direktverkande el. 180 m2 1.5 planshus med 25 m2 källare i Norrköping.

jockefors

  • Gäst
jockefors
Re:Ã…nger
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2005, 01:25:46 »
hej ..
jag tror att folk stirrar sig blinda på kostnaden för pumparna å säljarna vet det,då e det ju lättare å sälja ut en 4 kw i ställert för en 6kw pump trots att 4 e i minsta laget..

+ att jag mistänker ochsÃ¥ att det sitter i att en kompressor drar xx watt per timme Ã¥ tar man för stor sÃ¥ ryker besparingen i driften pÃ¥ kompressorn  
(så resonerade då dom som sålde vanliga berg pumpar)

i en anläggning med inverterdrift så är det problemet mindre eller nästan obefintligt då pumpen reglerar vilken effekt den behöver på egen hand ..

om jag fÃ¥r som jag vill sÃ¥ ska jag bygga en luft/vatten anläggning i mitt hus Ã¥ där ska det sitta ett 8kw inverter agregat  
å skit samma om det verkar mycke just för till fället .
då det lackar mot jul så tror jag fasiken jag behöver allt som 8 kw klarar av att ge
Ã¥ behöver jag inte effekten  sÃ¥ gÃ¥r ju pumpen ner i effekt Ã¥ drar mindre kräm

+ att vad e det för skillnad Ã¥  köra en liten kompressor som tar 1000w Ã¥ stoppa in 5000 w med en elpatron

än Ã¥ köra en 2000 watt kompressor  Ã¥ stoppa in 4 kw med en elpatron ??
kostnaden måste ju ändå va ungeför den samma i slutändan

nu då jag räknar så så utgår jag från att det e 15-20 grader kallt så luft pumpen ger i princip noll i till skott
men som jag förstått det så får man alltid igen det man stoppar in i pumpen den backar alldrig hoppas jag

admin

  • Gäst
admin
Re:Ã…nger
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2005, 08:03:10 »
Jockefors

Det spelar ingen roll hur mycket effekt kompressorn drar i en värmepump!

Drar den 1 kW ger den ut ca 4 kW i uteffekt.
Drar den 2 kW ger den ut ca 8 kW i uteffekt!
(gäller vid COP 4)

I ditt exempel skulle de med andra ord inte behövas nåt eltillskott alls med 2 kW kompressorn.

Det missförstÃ¥nd du här ger uttryck för är tyvär ett tämligen utbrett missförstÃ¥nd även inom kylbranschen  :-[ - det är verkningsgraden som är det intressanta, inte hur mycket effekt kompressorn drar.
Om verkningsgraden (COP) är 3.0 ger värmepumpen ut 3 ggr så mycket effekt som kompressorn drar, så enkelt är det.

Min slutsats, speciellt när det gäller invertervärmepumpar, är att man inte skall köpa för liten, har man överskott (vid varm väderlek) så drar ju invertern ned effekten precis som du skriver.

/Rickard

jockefors

  • Gäst
jockefors
Re:Ã…nger
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2005, 10:06:03 »
Hej ..
njaa rickard vet inte om jag va otydlig

det jag menade va att det finns ju ett noll läge på bägge maskinerna då dom ger lika mycket som dom tar
å det inte är nåm vits å köra dom i princip
dÃ¥ säger dom ju att maskinn inte gér nÃ¥tt utan tar bara tex 1000 watt  Ã¥ lämnar 1000 watt i värme ¨

så man förlorar ingen värme hur man än gör

om nu huset du/jag bor i behöver hmm 6000kw för å va varmt vid minus 20 grader så få du ju stoppa in 5000kw på nått annat sätt med en 1000 kw pump om det nu är så att den lämnar +-0 vid 20 grader = 6000 kw

gör som ovan med en 2000watts pump så behöver du bara stoppa in 4000 kw för å få 6000 kw
som jag ser det å är det skit samma om man köper
en 2000w kompressor dÃ¥ den ochsÃ¥ lär fÃ¥ slita omt för och  hÃ¥lla huset varmt pÃ¥ vintern  
hur som hällst så lär man ju alltid måsta stoppa in ett antal extra watt i sitt system för det ska funka

har du sen pumpen till å göra varmvatten på sommaren
sÃ¥  Ã¤r det ju bara Ã¥ styra pumpen med tex en termostat som bryter strömmen vid ett visst antal grader i acctanken sÃ¥ den inte behöver gÃ¥ jämt

det bästa vore ju att ha en inverter kompressor i ett sånt system och det va vi ju ganska överens om

nackdelen med å kööra en on/off kompressor är väl att
start och stopp sliter på pumpen ganska hårt å i ett sånt fall så är det ju vettigare å välja en lite mindre kompressor så den får gå hela tiden utan stopp

Utloggad Malmö-Mange

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Re:Ã…nger
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2005, 10:29:06 »
Hej NY!

Har också funderat kring vissa av dessa frågor.
Men man har ej reklamationsrätt eller bytesrätt efter installation då detta är kundens ansvar att ta reda på fakta om storlekar.

Håller med om att marknadsföringen av värmepumpar kan ses lite enkelspårig vad gäller dessa frågor, men i grund och botten handlar det tyvärr om för dessa företag att sälja så mycket som möjligt. Och på detta viset gör de så!
 
Känns meningen: "- Haha, hoppas du fick ett ruskigt bra pris när du nu köpte grisen i säcken!" igen från inlägget Panasonic PE9CKE???

Kunde bara inte låta bli ( no hard feelings)!!! ;)

Utloggad NY

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Ã…nger
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2005, 11:15:20 »
Citera
   Kunde bara inte lÃ¥ta bli ( no hard feelings)!!!  

  8) NärÃ¥ det är lugnt, pumpen värmer bra, har haft ner mot -5 och värmer hela huset än sÃ¥ länge. Det är bara det att dessa frÃ¥gor dyker upp tack vare detta forum. Tanken pÃ¥ hur mÃ¥nga mindre ovetande konsumenter än jag som försöker bli lite mer insatt i lvp-världen kanske inte fÃ¥r optimal  spareffekt. Jag undrar nu om jag skulle kunnat spara/värma mer med en större. Pumpen lÃ¥ter ju faktiskt lite mer när man fÃ¥r kräma pÃ¥ ocksÃ¥ vilket en större borde kunna gÃ¥ lägre i varv. PÃ¥ v-utvecklings hemsida finns ju inte ens de stora att hitta, bara de smÃ¥.

I en bil, vi kan ta SAAB 95 eftersom jag har en sådan så får man ju specat vad det är för skillnad på en 150 hk och en 185 hk. Det blir liksom enkalre att ta ett hyggligt beslut eftrsom du även kan provöra.

I lvp-fallet är man ju helt utlämnad >:(

I en seriös kalkyl sÃ¥ borde man ju  om man pÃ¥stÃ¥r att hus är olika och ger dÃ¥ olika besperingar, installera provanläggning som fÃ¥r gÃ¥ en vecka eller sÃ¥ för att rätt dimensionera storlek pÃ¥ lvp!

Vi pratar ju mycket - grader på forumet och då tycker jag det är konstigt att inte producenternas "Sverigepumpar " är av de stora modellerna för max effekt i vårt klimat.


Ju mer man läser inlägg i forumet desto mer lär man sig, men faktum är att man måste ha en pump med för att förstå. Det är bara det hur säljaren kom på att denna pump skulle räcka? ;)
Toshiba RAS 10 JkVP-E + Kronspis med fläkt samt direktverkande el. 180 m2 1.5 planshus med 25 m2 källare i Norrköping.

Utloggad NY

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Ã…nger
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2005, 12:03:27 »
Hittade denna pdf på nätet, verkar inte vara så stor skillnad mellan lite-stor pump ???

http://www.toshibavarmepumper.no/filer/diverse/promotelec17.pdf
Toshiba RAS 10 JkVP-E + Kronspis med fläkt samt direktverkande el. 180 m2 1.5 planshus med 25 m2 källare i Norrköping.

panasonic E9

  • Gäst
panasonic E9
Re:Ã…nger
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2005, 14:58:44 »
Nu ska jag ge dig lite mer att fundera på...
Bra är också att kolla på hur många Watt pumpen kan gå på som lägst, nu när våren närmar sig så kanske man inte alltid behöver 1000W utan kanske klarar sig med 700W dagtid, illa då med en pump som inte kan gå under ex. 1000W.

Utloggad NY

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Ã…nger
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2005, 19:28:59 »
Suck !!   ::)
Citera
 Nu ska jag ge dig lite mer att fundera pÃ¥...
 
Toshiba RAS 10 JkVP-E + Kronspis med fläkt samt direktverkande el. 180 m2 1.5 planshus med 25 m2 källare i Norrköping.

Utloggad Torwig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Ã…nger
« Svar #9 skrivet: 23 januari 2005, 19:52:18 »
Hittade denna pdf på nätet, verkar inte vara så stor skillnad mellan lite-stor pump ???

http://www.toshibavarmepumper.no/filer/diverse/promotelec17.pdf

Jag tyckte det var en ganska tydlig skillnad, om man kikade på avgiven värme. För Panasonic t.ex. visade resultatet 25% högre effekt för 12:an än för 9:an, vid -7 +20. (Prisskillnaden mellan dem är ca 10%). COP visar ingen större skillnad, men det är ju ointressant om du måste kompensera den mindre pumpen med annan värmekälla. Är det elradiatorer blir totala COP betydligt sämre.
Luft/luft Panasonic E12, braskamin, direktel, 125+51 m2 (inr. källare) i Karlstad.

c

  • Gäst
c
Re:Ã…nger
« Svar #10 skrivet: 23 januari 2005, 22:30:11 »
Hur viktiga är dessa siffror egentligen, det vi mäter är ju relativa skillnader, MEN i absoluta tal dvs den ena minus den andra så blir ju inte skillnaderna så stora. Vad är viktigtr egentligen? ???

admin

  • Gäst
admin
Re:Ã…nger
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2005, 04:41:02 »
Citera
det jag menade va att det finns ju ett noll läge på bägge maskinerna då dom ger lika mycket som dom tar
å det inte är nåm vits å köra dom i princip
dÃ¥ säger dom ju att maskinn inte gér nÃ¥tt utan tar bara tex 1000 watt  Ã¥ lämnar 1000 watt i värme ¨

Jag är ledsen, men även destta torde vara en missuppfattning, vid riktigt kall väderlek ger de inte mer än de drar... dessutom avfrostar de mest hela tiden, vid avfrostning körs aggregatet bakvägen - d.v.s. värmepumpen kyler huset för att värma utedelan, så vid sträng kyla gissar jag att de drar mer än de ger.

Men då pratar vi nog temperaturer under -20 grader.

panasonic E9

  • Gäst
panasonic E9
Re:Ã…nger
« Svar #12 skrivet: 25 januari 2005, 15:19:08 »
Om man tittar på det här diagrammet så verkar det iaf som om måste bra många grader under -20 för att de inte ska löna sig. iaf på de bättre pumparna. Tycker iaf jag är lite imponerande...

http://forbrukerportalen.no/filer/4Varmepumpe.pdf

admin

  • Gäst
admin
Re:Ã…nger
« Svar #13 skrivet: 25 januari 2005, 18:42:35 »
Har du läst texten eller bara tittat på bilderna?

Jag hittar inget om vilken luftfuktighet de haft i laboratoriet vid testen, ej heller står det något om huruvida avfrostningarna finns med i mätningarna.
(har i och för sig bara skummat igenom texten, så jag kan ha missat nåt)

Däremot skriver de att värmepumparna i de flesta fall inte ger mer än de tar när man kommer ned till -20 grader, och att de flesta leverantörerna råder sina kunder att stänga av värmepumparna vid temp under -20 grader, vissa av värmepumparna har även automatik för detta.

Men vad vet jag.

Andra säger att man skall låta den gå hela vintern även om det blir kallare än minus 20 grader ute. Detta stod dock inte i testen, utan det har jag hört av bekanta som fått veta detta av de som installerat deras värmepump.

jockefors

  • Gäst
jockefors
Re:Ã…nger
« Svar #14 skrivet: 25 januari 2005, 23:23:39 »
Hej
det va då i alla fall ett bra test=)
det vettigaste jag sett hitills

att dom flesta "bra" pumparna lÃ¥g  runt cop pÃ¥ 2.0
vid -18 trodde då inte jag
räknade kallt på att det va max 1,5 inte nå mer
fast iofs så höll ju min e12 huset varmt vid 18-19 minus
fast det gick trögt...
det méd kuft fuktighet spelar säkert stor roll inte minst på defroster intervall så viss betydelae har det ju
fast hur många % fukt innehåller luft som e -20 grader
finns det nån som vet de


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!