Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hur torka ur betongplattan med IVT490?  (läst 2375 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rapid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
hur torka ur betongplattan med IVT490?
« skrivet: 22 augusti 2007, 20:15:27 »

Jag har nyss fått min FLVP installerad och inkopplad elektriskt. Vill nu omedelbart torka betongplattan och försöker få fram varmvatten i golvvärme- rören. Har därför ställt om shunten till manuellt läge och nu kommer det varmvatten faktiskt. Kör även hela pannan i manuellt läge (ej elektronikstyrning).

Finns det en motor i shunten? Är shunten normalt styrd av elektroniken i pumpen?

Hur får jag bäst och snabbast ut värme i plattan genom rören trots att det är 23 grader varmt ute? När jag lät pannan själv bestämma så kom det inget vatten alls, och jag ser på framledningskurvan att det först vid 20 grader utomhustemp som pannan släpper på varemvatten genom shunten.

Skall jag fortsätta köra manuell körning för att torka pannan, och föresten hur funkar det på villor när det är varmt ute men fuktigt i huset. Förra veckan var det 100 % luftfuktighet. Då vill man ju få fram värme i golvvärmen trots varmväder.

Har även ställt om elpatronerna så att all uppvärmning sker genom dessa. ( vent ej klar)
« Senast ändrad: 22 augusti 2007, 20:47:43 av Rapid »
IVT490

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: hur torka ur betongplattan med IVT490?
« Svar #1 skrivet: 22 augusti 2007, 22:09:02 »
Hej,

Ja shunten är motorstyrd och regleras av regon.

Att pannan vägrar släppa ut värme beror på att värmesäsongsgränsen är fabrikställd på 18 ºC, utöver denna temp kopplas radiatorpumpen bort då normalt sett inget värmebehov föreligger.

Koppla in regon igen (automatdrift) och öka värmekurvan, kör Du manuell styrning får Du bara halva elpatroneffekten.

Välj enbart tillskott (8.15)

Cronos

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: hur torka ur betongplattan med IVT490?
« Svar #2 skrivet: 22 augusti 2007, 22:12:54 »
Hej igen,

Glömde ju säja att Du hittar värmesäsongsgräns (sommarurkoppling) under 1.14

Cronos

Utloggad Rapid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: hur torka ur betongplattan med IVT490?
« Svar #3 skrivet: 23 augusti 2007, 18:30:49 »
Tack för svaren. Jag hittade dessa båda dina tips igår kväll. Har kopplat in ventilationen nu också och kör på kompressorn. När jag ändrade till komprressordrift visade det sig att det kommer ganska mycket spillvatten. Det skvätter spillvatten då och då, konstant. Är detta normalt? Eller är det fel?

Vilken temp pÃ¥ framledningsvattnet vÃ¥gar jag gÃ¥ upp till om jag vill torka ur plattan. Jag kör pÃ¥ 26  grader nu.

Kanske jag skall lufta pannan igen...? Var är den bifogade nyckeln för luftning packad i leveransen föresten. Har IVT glömt den?

IVT490

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29402
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: hur torka ur betongplattan med IVT490?
« Svar #4 skrivet: 24 augusti 2007, 07:38:33 »
Tack för svaren. Jag hittade dessa båda dina tips igår kväll. Har kopplat in ventilationen nu också och kör på kompressorn. När jag ändrade till komprressordrift visade det sig att det kommer ganska mycket spillvatten. Det skvätter spillvatten då och då, konstant. Är detta normalt? Eller är det fel?

Vid varje laddning så kan det komma ut en skvätt ur säkerhetsventilen på inkommande vatten till VV-beredaren. Hur mycket vatten handlar det om?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rapid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: hur torka ur betongplattan med IVT490?
« Svar #5 skrivet: 24 augusti 2007, 21:28:12 »
Spillvattnet är nog normalt. Kommer när kompressorn går. Kanske beroende på fukthalten i rumsluften också, vilken verkar vara 63 % relativ fuktighet. Mycket byggfukt i stomme och platta.

Har kört golvslingan i 32 grader men sänkt till 27 nu. Plattan borde väl torka på dessa gradtal också.
IVT490

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!