Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 23 maj 2015, 15:47:10 »

Jag är en aning tveksam till att du ska ändra på stadventilen utan att ha full koll, anledningen till att det är en dyr ventil är ju att man kan mäta flödet vid injusteringen så att man kan få stammarna i balans, annars hade du lika gärna kunnat ha en skjutventil för 15% av kostnaden.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 23 maj 2015, 13:45:02 »

Hur har det gått? Varför öppnar du inte bara upp flödet i de kallaste rummen? Beräkningar är ju en sak men verkligheten är ju den uppmätta temperaturen i rummet..
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 01 april 2015, 09:00:34 »

Vissa balanseringsventiler har en liten spärr man trycker in posta ett foto så kan vi nog hjälpa dig.

MVH

Churchill
Skrivet av: NSorman
« skrivet: 31 mars 2015, 21:30:11 »

God kväll alla

Förra Torsdagen blev hantverkarna färdiga och nu skall slingorna ligga enl. 200CC. Det gick mkt snabbare än beräknat så det är skönt att kunna flytta upp på övervåningen igen :) Golvet blev också mkt styvare och inga problem med svikt!
Vi väntar fortfarande beräkningar så vi kan ställa in korrekta flöden för varje slinga.

Vi har det varmare på övervåningen än vad vi hade tidigare! Kommer nästa upp i 21 grader förutom i det lilla sovrummet som vi hade störst problem med förut.
Det är dock 19.5-20 grader istället för 16-17. Förhoppningsvis så löser det sig när vi får de nya beräkingarna med flöden.

Jag testade att öka temperaturen på nedervåningen och ställde termostaterna på 22 grader från tidigare 21. Det blev 22 grader, så antar att nedervåningen stryps en hel del.


Fråga: Jag tänkte jag skulle öka på flödet till övervåningen för att få varmare på övervåningen genom att släppa på strypningen av STAD ventilen till övervåningen. Dock så var det väldigt trögt att Öppna den men lätt att strypa. I princip så trög att jag inte orkar få upp den.
Vad gör jag för fel? Varför kan jag inte öppna den mer? (tror den stod på 3.0 och nu på 3.3).

Tacksam för hjälp

Det är sådana här vi har ungefär:
http://www.imi-hydronic.com/sv/produkter-och-losningar/ta-balancing-and-control/injusteringsventiler/injusteringsventiler/stad/
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 14 mars 2015, 13:24:57 »

 tummenupp
Skrivet av: NSorman
« skrivet: 13 mars 2015, 13:36:06 »

Hejsan Alla

Vi har nu fått bekfräftat att man ämnar att ta bort glesen och att man skall lägga dit de spånskivor som leverantören rekomenderat.
Vi är glada då vi förstått det som att detta är den bästa lösningen.

Jag håller er uppdaterad när arbetet är gjort och vi ser om det blir varmare på övervåningen.

Tack igen alla som följt och hjälpt till i detta fallet
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 12 mars 2015, 09:27:25 »

Jag tycker inte att man kan begära att glesen ska sågas, och om även om det eventuellt går att göra så  skulle jag undvikit det, eftersom det förändrar konstruktionen.

Citera
Företagen har kommit överens om att dom skall åtgärda felet att det ligger för glest.
Så analysen är att golvvärmerören ligger lagda för glest? Jag är tveksam, eftersom det skulle ha visat sig i ojämn värme på golven. Tråden är ganska stor, och det har gått ett tag, men jag kan inte minnas att du sagt något om det.


1. Lyft parketten. Lägg i tjockare rör och bredare plåtar (för 300 CC). Förstärk golvet där det sviktar.
2. Lyft parketten. Lägg i tjockare rör och bredare plåtar (för 300 CC). Lägg 12 mm spånskiva över för att stärka golvet.
3. Lyft parketten. Lägg 22mm spånskiva ovanpå glesen. Lägg rör och plåtar för 200CC.

Jag har ett par frågor om alternativen - Golven är nu lagda med 17mm? rör och golvvärmeplåt, är inte golven täckta till cirka 90% av plåt?
Varför föreslår man 20mm i alternativ 1 och 2?
Alternativ 1, sviktar golven?
Alternativ 3, jag förstår det som att det är golvvärmespånskiva för 17mm rör?

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 mars 2015, 06:57:38 »

Borde väl gå såga av glesen med en cirkelsåg 10 cm från vägg och bara lägga 22 mm spånskiva "i mitten".
Lite svårt att säga dock när man inte vet hur nuvarande golvvärme är lagd i glesen.  dontknow

Håller med dig om att lösning tre verkar vettigast, med undantag från just att bygghöjden ändras, det komplicerar väl även hur dörrarna passar på ovanvåningen, skall de höja alla karmar så är inte heller det ett litet jobb.
Skrivet av: NSorman
« skrivet: 12 mars 2015, 06:36:03 »

Nu har det hänt lite mer sen sist.
Företagen har kommit överens om att dom skall åtgärda felet att det ligger för glest.
Efter en del diskussioner fram och tillbaka så har dom gett oss 3 alternativ.

1. Lyft parketten. Lägg i tjockare rör och bredare plåtar (för 300 CC). Förstärk golvet där det sviktar.

2. Lyft parketten. Lägg i tjockare rör och bredare plåtar (för 300 CC). Lägg 12 mm spånskiva över för att stärka golvet.

3. Lyft parketten. Lägg 22mm spånskiva ovanpå glesen. Lägg rör och plåtar för 200CC.

Vi ville gärna att dom tog bort glesen innan dom la 22mm spånskiva för att slippa höja golvet 22mm. Vi tror det blir svårt med att sista trappsteget är 22 mm högre än de andra (risk att ramla).
Dock säger snickarna att det är i väldigt svårt/tar väldigt mkt tid pga att innerväggarna står på glesen.

Just nu vet vi inte vad vi skall hitta på eller välja.

Vad säger ni? Vilket alternativ föredrar ni och varför?
Har ni någon erfarenhet av att ta bort glespanelen när innerväggarna står på den? (detta är alltså på övervåningen)

Tacksam för all hjälp!
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 07 februari 2015, 16:50:39 »

Max slinglängd beror på dimensionen

Enligt LK

    Golvvärmerör dim. 16 mm: Max längd för golvvärmeslingan är 90 m, vilket motsvarar 15 - 20 m2
    Golvvärmerör dim. 12 mm: Max längd för golvvärmeslingan är 70 m, vilket motsvarar ca 10 m2 

Min spontana rektion är att de tar i i överkant men med tanke på de beräkningar som visats här så blir man inte förvånad.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 07 februari 2015, 12:29:55 »

Genom att öppna upp golvet i ett rum undersökte man plåtar och ev luftspalt.
Slutsatsen var att man inte kunde se någon speciell luftspalt och man har nu (nästan) kommit överens om att man skall:

-Lyfta golvet på öv.
-Isolera golvet 60 cm in från ytterväggarna
-lägga om värmerören 200 cc i förfrästa spånskivor som det var tänkt från början
Det låter bra, men man ska veta att det går precis lika bra med billig glespanel som dyra förfrästa spånskivor, så den saken gör ingen märkbar skillnad. Möjligen kan spånskivan vara lite mer förlåtande (om man har bråttom, och här är det enklare, eftersom man la parketten i fel riktning)
Det kostar så lite i material och tid att lägga ner isolering när man ändå har golvet frilagt, så lägg under hela golvet. De kommer troligen att säga att "det har vi aldrig gjort och det räcker med att lägga längs väggarna och det gör ingen skillnad", så åk och köp ett par rullar och lägg ner själv innanför de 60 cm, kostnad ett par hundrlappar per sovrum, det kan du lätt göra på kvällen när de lagt de 60 cm. Jag tycker det är en självklarhet att lägga under hela.
Säkerställ själv att innan de lägger tillbaka parketten tar bort fuktspärren och stegljudsfoamet. Fuktspärren behövs inte alls, och det är viktigare att värmen fungerar bra än att stegljuden dämpas från sovrum, hur ofta stör man någon på nedervåningen genom att klampa omkring i ett sovrum på ovanvåningen?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 07 februari 2015, 11:01:26 »

Se till att slingorna blir rimligt långa inga över 100 merter då bör de dela i flera.
Man kan ha 3 slingor i ett rum med samma termostat.
( själv la jag bara 55 meters slingor och det fungerar)

Det är väl max 50 m som gäller enligt wirsbo?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 07 februari 2015, 10:44:02 »

Fins ingen anledning att höja golvet det tar lite tid att ta bortsponten.

Instämmer.
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 07 februari 2015, 10:28:11 »

Se till att slingorna blir rimligt långa inga över 100 merter då bör de dela i flera.
Man kan ha 3 slingor i ett rum med samma termostat.
( själv la jag bara 55 meters slingor och det fungerar)
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 07 februari 2015, 10:23:49 »

Fins ingen anledning att höja golvet det tar lite tid att ta bortsponten.
Skrivet av: NSorman
« skrivet: 07 februari 2015, 08:41:14 »

Hallå alla

Tänkte informera vad som hänt sen sist.
Vi har haft en värmekonsult hos oss som pekade på några förbättringsåtgärder. Tex undersöka så att plåtar ligger som dom skall och undersöka så det inte ligger luftspalt mellan plåtar och golv (han ansåg att golvet sviktade när man gick på det)

Genom att öppna upp golvet i ett rum undersökte man plåtar och ev luftspalt.
Slutsatsen var att man inte kunde se någon speciell luftspalt och man har nu (nästan) kommit överens om att man skall:

-Lyfta golvet på öv.
-Isolera golvet 60 cm in från ytterväggarna
-lägga om värmerören 200 cc i förfrästa spånskivor som det var tänkt från början

Man påpekade också (som andra i detta forumet gjort, tack, att golvet ej skall lägga längs med sponten)
Just nu känns det väldigt bra att man äntligen gör nåt åt vårt problem. Öppna frågan för vår del är om vi ska acceptera att man lägga spånskivan över sponten. Detta bygger golvet 22 mm och det gör tex att sista trappsteget blir 22 mm högre.
Från andra källor har vi fått rådet att inte acceptera detta då folk kommer snubbla. Vi är speciellt oroliga då våra föräldrar börjar bli äldre och vi är oroliga att en ev snubblingar kan leda till brutna lårbenshalsar och dylikt.
kanske målar fan på väggen men ändå...

Vad tycker ni?

Tack alla som hjälpt till med råd och tips. Vi får hoppas att detta hjälper! Jag håller er uppdaterade!
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 22 december 2014, 10:22:48 »

Tack för kommentaren, kan du förklara varför detta är olämpligt?

Parkettens skarvar måste vara underbyggda. Annars kan en olycka ske.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 22 december 2014, 10:03:36 »

Parketten ska ge skivverkan tillsammans med glespanelen. (Detta är nödvändigt om man inte ska tvingas använda 22 mm parkett. )
Och då måste 15mm material läggas tvärs glesen.
LKs bild är extremt otydlig och missvisande anser jag.
Skrivet av: NSorman
« skrivet: 22 december 2014, 07:24:10 »

Dessutom verkar det som om man lagt parketten längs med glespanelen, det är i så fall direkt olämpligt och bör vara solklar grund för reklamation.

Tack för kommentaren, kan du förklara varför detta är olämpligt?
(jag får påpeka detta för den oberoende besiktningsmannen/konsulten)

(Verkar som att LK "rekomenderar" att man lägger längs med glespanelen: http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige1/Golvvarme/LK-Golvvarmesystem/Pa-golvbjalkar/LK-Varmefordelningsplat-16-i-glespanel/)
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 19 december 2014, 13:49:32 »

Är det så att man lagt 17 mm golvvärmerör och plåt i glespanel spikad för 20 mm rör? Det låter inte helt otroligt. En liten miss i planeringen, och sedan när man står där vid golvet så vill man inte vänta på rätt grejor, utan lägger det man har.
Om du studerar bilden på inlägg 74# så ser jag i varje fall 16 2,2 på rören och det är samma som i LKs beräkning
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 19 december 2014, 12:34:57 »

Dessutom verkar det som om man lagt parketten längs med glespanelen, det är i så fall direkt olämpligt och bör vara solklar grund för reklamation.

Exakt! Det viktiga är dock att det blir omgjort av någon som kan bygga hus.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 19 december 2014, 12:09:31 »

Dessutom verkar det som om man lagt parketten längs med glespanelen, det är i så fall direkt olämpligt och bör vara solklar grund för reklamation. 
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 19 december 2014, 11:15:18 »

Jag tror ändå det är ngt mer fel. Det var ju kallt redan med +10 °C ute.
Kan du som sagt mäta temp på till o retur på rep stock, när vp gått ca halva sin normala tid?

Ser nu i #74 att du tom har termometrar på båda fram o återledning på stockarna, kan du läsa av dem?
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 19 december 2014, 08:33:31 »

Är det så att man lagt 17 mm golvvärmerör och plåt i glespanel spikad för 20 mm rör? Det låter inte helt otroligt. En liten miss i planeringen, och sedan när man står där vid golvet så vill man inte vänta på rätt grejor, utan lägger det man har.
Skrivet av: NSorman
« skrivet: 19 december 2014, 07:54:36 »

Att det saknas plåtar vid slangvändningarna är helt normalt. Ett litet rum med flera slangvändningar kan förstås inte få lika stor del av ytan täckt som ett större rum. Däremot ser det ut som det saknas plåtar och slang längs fönstret.
300 cc är också det det vanliga vid 20mm slang, det blir det naturliga måttet när man lägger standard glespanel, och plåtarna är då lite mindre, kring 28 cm breda.

Japp, jag har förstått att man inte kan använda plåtar vid vändningarna. Läst på på leverantörens hemsida, står rätt mkt matnyttigt.
Ang. 200/300 cc så ser jag att största problemet är att man använt plåtar och slang som är dimensionerade för 200CC. Det betyder att det blir ett mellanrum mellan plåtarna på drygt 10 cm. När man tittar med värmekamera så är golvet kallt där -> endast ~2/3 av golvet värmer rummet.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 18 december 2014, 17:18:01 »

Att det saknas plåtar vid slangvändningarna är helt normalt. Ett litet rum med flera slangvändningar kan förstås inte få lika stor del av ytan täckt som ett större rum. Däremot ser det ut som det saknas plåtar och slang längs fönstret.
300 cc är också det det vanliga vid 20mm slang, det blir det naturliga måttet när man lägger standard glespanel, och plåtarna är då lite mindre, kring 28 cm breda.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 18 december 2014, 17:11:23 »

kurva 26. ca 22 grader inne. men då är ju allt i betong.
Skrivet av: NSorman
« skrivet: 18 december 2014, 17:04:31 »

Som referens till din retur har jag nu med 0 ute 22 grader i retur före pumpen startar och sedan stiger den till 23 grader vid drift (ibland orkar den tom stiga till 24 grader just före den stannar. Framl ligger då på ca 30.

Intressant! Bra med jämförande data.
Vad kör du för kurva/framledning vid 0 grader?

Hela golvytan ska läggas, vilket i praktiken blir kring 90 %, men den viktigaste biten är den närmast fönster, där bör man lägga de första och därmed varmaste meterna. Kanske att man bör fundera på att lägga om, det går ganska lätt.

Japp, jag håller med.
-När jag mätte snabbt med IR termometer så fattas det plåtar ca 50 cm vid varje slang-vändning. Alltså minus 1 meter som har plåtar->2meter med plåtar
-Rummet är endast 8-9kvm, ca 3 m långt.
-Man har lagt 300 cc istället för 200 cc

->>  2m/3m * 200mm/300mm = 44% av golvytan har plåtar och blir varmt (borde påverka)

Jag vill gärna att dom lägger om men dom är inte så pigga på det tyvärr... Därför tar vi in en oberoende konsult för att se vad som är fel.
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 18 december 2014, 13:46:59 »

Har lite synpunkter.

1. Man verkar bara gått på schabloner. 50 w / kvadratmeter golv. Det är en bra början men när man har små hörnrumm är schablonen inget värd. Hur mycket yttervägg och ytter tak fins i rummet? Hur stora är fönstrena? Hur ar väggar tak isolerade? Är det bra fönster?

2. 5 slingor 16 mm på vad jag förstår 70 kvadratmeter låter klent (jag har 7 slingor 17 mm på 60 kvadrat).

3 Slingor på 120 meter 16 mm slang är gigantiskt. Beräknat tryckfall på 2,6 meter låter mycket högt.

Mitt råd är få snickaren att sätta radiatorer i de små rummen. ( har själv radiator i små hörnrumm med golvvärme för att inte golvvärmen räcker till med två ytterväggar och yttertak.)
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 18 december 2014, 12:59:24 »

 Den varmaste delen av slingan skall gå via ytterväggen, fönster sedan vartefter den blir "kallare" längre in i rummet.
När jag frågade om golvet sviktar så var jag bara intersserad om det var ordentligt byggt.  Är det mycket oljud när man går på golvet?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 18 december 2014, 12:55:48 »

Är det klickparkett som ligger löst på hela ytan? Sviktar det 1 cm när man ställer en bokhylla eller liknande vid en vägg är det ju fusk så det ryker om det ändå!
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 18 december 2014, 12:31:29 »

Dom har tyvärr vänt slingorna där så det är ca 50 cm vid de stora glaspartierna som dom inte har några plåtar alls och således är det jätte kallt där.
(dock menade dom på att enl BBR så räknades "innegolvyta" eller nåt, 1 meter från ytterväggar?)

Hela golvytan ska läggas, vilket i praktiken blir kring 90 %, men den viktigaste biten är den närmast fönster, där bör man lägga de första och därmed varmaste meterna. Kanske att man bör fundera på att lägga om, det går ganska lätt.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 18 december 2014, 11:28:37 »

Som referens till din retur har jag nu med 0 ute 22 grader i retur före pumpen startar och sedan stiger den till 23 grader vid drift (ibland orkar den tom stiga till 24 grader just före den stannar. Framl ligger då på ca 30.
Skrivet av: NSorman
« skrivet: 18 december 2014, 10:05:21 »

Bilder kommer här
Skrivet av: NSorman
« skrivet: 18 december 2014, 09:53:38 »

Det var tråkigt.
Kan du göra någon aktuell avläsning av temperaturer säg 5 minuter efter att vp startat?
Inga tempmätningar är gjorda på fram/retur på öv ännu?

Jag lägger med bilder på BVP i början av körning och precis när den stannat.
Detta har jag uppmärksammat:
(0 gradigt ute)
1. Framledningskurvan är väldigt Ojämn
2. Vid slutet av körningen pumpas det ut 44 gradigt vatten (gränsen ligger vid 45 för att skydda golvet, nu är det 0 gradigt, vad händer vid -5, -10?)
3. Delta T är inställt på 6 grader, dock har Pumpen det svårt att hålla delta T 6 grader. Ibland uppe på 9 grader. Innan STAD ventilerna så följde den delta t perfekt.


Strypt tilluften. Hmm jag fick rådet att temperaturen från ftx skall vara ca 2 grader lägre än rumstemperaturen för att golven med gv inte skulle kännas kalla. Luften byts ju ändå enligt ventilation som ändringen vilket det ju inte gör för dig nu om man börjar fingra på ventilationen.

En sak verkar ju forumet och deras expert vara på samma linje med, dvs för hög kurva. Kan de inte helt enkelt göra om och gör rätt!

Blev lite irriterad att man pillade på ventilationen (inluftsventilerna/friskluftsventilerna) då jag fått protokoll på att allt skall vara rätt inställt (dock så justerar man tydligen bara frånluften så den stämmer och styr således inte inluften).  Jag tycker att det är självklart att om man stryper inluften så kommer det bli varmare men luftkvaliteten (syremängden i detta fallet) bör ju också bli sämre.

Synd. Verkar som om det blir att göra om gv i övrevåningen. Då måste ju problemet komma fram. Är det ordentligt med isolering i väggar o tak, alltså är det gjort enligt planerna?

Ja förmodligen men innan dess vill man ta in en oberoende konsult som kollar på helheten. Tex isolering osv. Jag försöker få tag på en värmekamera och mäta lite över jul. Får se om jag lyckas.

Jag ser nu bilden på golvet, och jag undrar ett par saker, dels om isoleringen ligger med luftspalt mot glespanelen ( om luften sedan cirkulerar i golvet pga otätheter kan det ta bort en hel effekt), dels så ser jag att du har både plastångspärr och foam, inget fel i det men hur tjock är foamen? Och egentligen behöver du kanske inte fuktspärr på andra våningen

Jag har inte kollat under glespanelen tyvärr. Lyfte bara som man ser på bilderna. Såg alltså inte hur/om det ligger isolering.
Jag har också funderat över om det skulle dra under golvet. Tycker jag känner lite drag vid hörnet vid glovet men kanske inbillar mig.
Jag hoppas att en konsult ser öve en sådan sak också.
Foamen skulle jag uppskatta var ca 2-3mm tjock.


Tittade på bilden på nytt. Med facit i hand så är rören glest lagda, verkar vara stora fönster och parkett= för låg effekt från gv. Hur är golvet annars? Rakt? Sviktar?
Jag håller med dig! Jag väntar just nu på nya beräkningar från dom som levererat komponenterna till systemet för ett system som ligger 300 cc och har ~200 breda plåtar.
Golvet sviktar mot väggarna. Antar att dom inte har "förankrat" "undergolvet" vid väggen. (har man en möbel vid väggen så "Sjunker golvet" drygt 1 cm.

Vad tänkte du på med sviktet?

Ett tecken på att det kan vara lite snabbt lagt är att man inte utnyttjat utrymmet närmast fönstret, där bör det ligga plåt, ska man lägga glesare kan man göra det vid innerväggarna istället.

Att det är parkett gör inget, det ska gå bra att få ut bra effekt ändå.

Dom har tyvärr vänt slingorna där så det är ca 50 cm vid de stora glaspartierna som dom inte har några plåtar alls och således är det jätte kallt där.
(dock menade dom på att enl BBR så räknades "innegolvyta" eller nåt, 1 meter från ytterväggar?)

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 18 december 2014, 09:52:58 »

På bilden syns bara slingan närmast fönstret, kan du ta bort ett par  parkettbrädor till så vi slipper gissa?
Sedan som sagt,  mät temp för fram och retur på öv stock när vp gått 10 min och samtidigt för bv på stockens stammar. Ir-termometer behöver du ändå och de kostar inte mkt. Sätt en bit eltejp där du ska mäta.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 18 december 2014, 08:47:41 »

Ett tecken på att det kan vara lite snabbt lagt är att man inte utnyttjat utrymmet närmast fönstret, där bör det ligga plåt, ska man lägga glesare kan man göra det vid innerväggarna istället.

Att det är parkett gör inget, det ska gå bra att få ut bra effekt ändå.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 18 december 2014, 08:37:15 »

post 114
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 17 december 2014, 22:18:03 »

Var finns bilden?
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 17 december 2014, 21:23:32 »

Tittade på bilden på nytt. Med facit i hand så är rören glest lagda, verkar vara stora fönster och parkett= för låg effekt från gv. Hur är golvet annars? Rakt? Sviktar?
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 17 december 2014, 15:47:46 »

Jag ser nu bilden på golvet, och jag undrar ett par saker, dels om isoleringen ligger med luftspalt mot glespanelen ( om luften sedan cirkulerar i golvet pga otätheter kan det ta bort en hel effekt), dels så ser jag att du har både plastångspärr och foam, inget fel i det men hur tjock är foamen? Och egentligen behöver du kanske inte fuktspärr på andra våningen
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 17 december 2014, 15:27:24 »

Synd. Verkar som om det blir att göra om gv i övrevåningen. Då måste ju problemet komma fram. Är det ordentligt med isolering i väggar o tak, alltså är det gjort enligt planerna?
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 17 december 2014, 14:07:27 »

Strypt tilluften. Hmm jag fick rådet att temperaturen från ftx skall vara ca 2 grader lägre än rumstemperaturen för att golven med gv inte skulle kännas kalla. Luften byts ju ändå enligt ventilation som ändringen vilket det ju inte gör för dig nu om man börjar fingra på ventilationen.

En sak verkar ju forumet och deras expert vara på samma linje med, dvs för hög kurva. Kan de inte helt enkelt göra om och gör rätt!
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 17 december 2014, 13:59:07 »

Det var tråkigt.
Kan du göra någon aktuell avläsning av temperaturer säg 5 minuter efter att vp startat?
Inga tempmätningar är gjorda på fram/retur på öv ännu?
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 17 december 2014, 12:37:59 »

Deras förklaring var att de hade beställt färdig frästa spånskivor men att snickarna la plankor och propsade på att man skulle lägga där det fanns plats mellan plankorna.

Det här låter lite lurt, lägger man glespanel så gör man det enligt ett planerat och standardiserat sätt, så att golvet samtidigt som det får rätt hållfasthet också blir nästan helt täckt av golvvärmeplåtar. Jag skulle tagit bort golvlisten i ett av sovrummen och lyft upp lite av golvetoch kollat under
Skrivet av: NSorman
« skrivet: 17 december 2014, 12:02:38 »

Hallå alla

Tänkte uppdatera vad som hänt sedan sist.

Installatören har varit hos oss flera gånger. Det man har gjort är summerat nedan (detta är gjort i steg):

-Installerat en större cirkulations pump
-->Effekt: Ingen märkbar. ÖV: 16.5/18 grader i smårummen. 19.5 i stora rummet

-Installerat STAD ventiler på BV och ÖV returen + gjort om flödes beräkning enl. nya förhållanden (200->300cc bla.) + Strypt inluften i ventilationen på övervåningen (detta gjordes alltså inte av ventilationsexpert utan av de som sålt golvvärmekomponenterna).
-->Effekt: Varmare på ÖV: 17.5/19 grader i smårummen. 20.5 i stora rummet

Då vi fortfarande tycker att det är för låg temperatur på ÖV (vi skickar ut 36 gradigt vatten vid 0 grader från Pumpen och enl. deras expert borde vi skicka ut 28-30 grader).

Nästa steg verkar bli att ta in en oberoende konsult som undersöker hela huset (typ isolering, golvvärmen, ventilation och annat som kan påverka).


Någon som har bra erfarenhet och kan rekomendera en bra sådan i GBG regionen?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 15 november 2014, 20:34:58 »

Har installatören värmekamera, men kan inte använda enkel IR-termometer på de enskilda slingorna...?
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 15 november 2014, 19:37:28 »

Har du/ni prövat mäta tempen med ngt annat än pumpens tempgivare?
Det är nog ett mysterium var det strypande stället finns. Jag tror ännu att ditt problem beror på flödet.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 15 november 2014, 13:36:05 »

Det är som sagt troligast att något ligger och stryper, kanske stammarna till öv är underdimensionerade eller fått något veck.
Att då bara smälla dit en större cp är ju inte seriöst.
Skrivet av: NSorman
« skrivet: 15 november 2014, 13:31:03 »

Hallå alla.
Ledsen att jag inte följt up på länge men här kommer status just nu.

Installatören har varit hos oss två gånger nu och senast hade dom med värmekamera. Första gången så spolade dom alla slingor från luft.
Det visade sig att det i princip inte finns någon värme på i smårummen (man ser inte slingorna med värmekameran, det gör man i andra rummen).

Vi har alltså två problem.
1. Överlag kallt på öv. Kan vara pga cc300 istället för cc200. Installatören funderar.
2. Ingen värme i smårummen.

På tisdag kommer dom och ska byta cirkulationspumpen till en större och kolla varför slingorna i smårummen inte är varma.

Återkommer när jag vet mer.



Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!