Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Begagnad FD25VABH  (läst 1192 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad antewallgren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Begagnad FD25VABH
« skrivet: 02 september 2023, 10:35:55 »
Hej allesammans!

Jag köpte en äldre LLVP igår för en spottstyver. Enligt utsago ska den vara korrekt demonterad utav firma.
Jag tänkte att man kanske kunde montera ihop den inne på golvet för att testa funktion. Jag tänkte skippa att montera ihop alla rördelar, vill bara se om det finns liv i den. Går det att göra detta utan att skada något? Tänkte se om kompressorn går igång, fläkten, innedelen lever osv. Den fungerade bra när den demonterades!

Jag saknar dessutom plåten man ska hänga fast innedelen i. Finns det att köpa nya eller är det bara till att knåpa ihop något eget?
Den ska sitta i ett garage..
« Senast ändrad: 02 september 2023, 12:57:43 av antewallgren »

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2437
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Begagnad FD25VABH
« Svar #1 skrivet: 03 september 2023, 11:38:01 »
visst kan du koppla ihop den elmässigt men det ger ju inte så mycket kompressorn kommer att suga ner sig direkt och du får felkod

det enda du kan upptäcka är att den tänder upp

plåt får du nog göra bättre efterforskningar om och snickra ihop själv går ju om man är en hyffsad plåtslagare

men att lägga tid på en 15-20 år gamla pump och upptäcka efter några veckor att den inte fungerar och reservdelar utgått känns ju rätt meningslöst

Utloggad antewallgren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Begagnad FD25VABH
« Svar #2 skrivet: 05 september 2023, 11:59:06 »
Förstår din tankegång, den är ifrån 2010 07.
Vill ha en billig och mer effektiv uppvärmning utav ett garage, isolerat och plastat. Problemet är att det inte är vårt (sambons mor rår om det). Så jag jaktar billiga lösningar. Köpte pumpen för 400kr. Om den fungerar så är det ju en väldigt billig lösning.

Funkar rörpaketet ifrån Jula? Vet inte om rördimension och gäng är standard?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Begagnad FD25VABH
« Svar #3 skrivet: 05 september 2023, 12:08:48 »
SÃ¥ länge det inte är en värmepump med nÃ¥gon egen variant av snabbkopplingar utan vanliga konanslutningar med överfallsmutter, sÃ¥ är gängorna standardiserade. Det förekommer dock olika rördimensioner.  De minsta LLVP brukar ha 1/4" + 3/8", lite större modeller kan ha 1/2" eller 5/8" pÃ¥ det grova röret men det tunna är praktiskt taget alltid 1/4".
Obs att detta gäller rördimension, inte gängdimension.

Kom ihåg att vakuumpumpning måste göras när rörinstallationen är klar, innan man öppnar serviceventilerna och släpper ut kylmediet till rören. Och man ska inte ta för givet att det blir tätt bara för att man har dragit åt alla överfallsmuttrar, har man ingen bra absolutvakuummätare utan bara vanligt manometerställ + vakuumpump så krävs det en del erfarenhet och att man vet hur vakuumpumpen låter vid bra vakuum, för att man ska vara på den (någorlunda) säkra sidan.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Begagnad FD25VABH
« Svar #4 skrivet: 05 september 2023, 13:44:18 »
Dessutom olagligt om man inte har rätt cert.

Utloggad antewallgren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Begagnad FD25VABH
« Svar #5 skrivet: 05 september 2023, 21:57:55 »
SÃ¥ länge det inte är en värmepump med nÃ¥gon egen variant av snabbkopplingar utan vanliga konanslutningar med överfallsmutter, sÃ¥ är gängorna standardiserade. Det förekommer dock olika rördimensioner.  De minsta LLVP brukar ha 1/4" + 3/8", lite större modeller kan ha 1/2" eller 5/8" pÃ¥ det grova röret men det tunna är praktiskt taget alltid 1/4".
Obs att detta gäller rördimension, inte gängdimension.

Kom ihåg att vakuumpumpning måste göras när rörinstallationen är klar, innan man öppnar serviceventilerna och släpper ut kylmediet till rören. Och man ska inte ta för givet att det blir tätt bara för att man har dragit åt alla överfallsmuttrar, har man ingen bra absolutvakuummätare utan bara vanligt manometerställ + vakuumpump så krävs det en del erfarenhet och att man vet hur vakuumpumpen låter vid bra vakuum, för att man ska vara på den (någorlunda) säkra sidan.

SÃ¥ länge det inte är en värmepump med nÃ¥gon egen variant av snabbkopplingar utan vanliga konanslutningar med överfallsmutter, sÃ¥ är gängorna standardiserade. Det förekommer dock olika rördimensioner.  De minsta LLVP brukar ha 1/4" + 3/8", lite större modeller kan ha 1/2" eller 5/8" pÃ¥ det grova röret men det tunna är praktiskt taget alltid 1/4".
Obs att detta gäller rördimension, inte gängdimension.

Kom ihåg att vakuumpumpning måste göras när rörinstallationen är klar, innan man öppnar serviceventilerna och släpper ut kylmediet till rören. Och man ska inte ta för givet att det blir tätt bara för att man har dragit åt alla överfallsmuttrar, har man ingen bra absolutvakuummätare utan bara vanligt manometerställ + vakuumpump så krävs det en del erfarenhet och att man vet hur vakuumpumpen låter vid bra vakuum, för att man ska vara på den (någorlunda) säkra sidan.

Tack för svar. Förstod att det skulle vara tämligen standariserat. Jo jag har läst på om vakuumsugning. Min plan är att koppla in för att se om det finns liv i den, och om den startar upp och verkar "fungera" så tänker jag montera inne och utedel själv, göra hål i väggen men ringa hit en kunnig för vakuumsugning, läcksök och att drifta den.

Följde inte med någon plåt för att fästa innedelen dock, så där har jag något att klura på...

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Begagnad FD25VABH
« Svar #6 skrivet: 05 september 2023, 22:49:22 »
Du får be den som ska vacumsuga beställa en från Mitsubishi.
Borde rimligen fortfarande finnas som reservdel eller så får du annonsera på forumet och hoppas någon har en havererad som är på väg att bytas ut.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2437
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Begagnad FD25VABH
« Svar #7 skrivet: 06 september 2023, 08:41:05 »
Förstår din tankegång, den är ifrån 2010 07.
Vill ha en billig och mer effektiv uppvärmning utav ett garage, isolerat och plastat. Problemet är att det inte är vårt (sambons mor rår om det). Så jag jaktar billiga lösningar. Köpte pumpen för 400kr. Om den fungerar så är det ju en väldigt billig lösning.

Funkar rörpaketet ifrån Jula? Vet inte om rördimension och gäng är standard?
Den har 1/4" - 3/8, snyggast och enklast kan vara att den som vacumsuger även tillhandahåller rören.

tänk nu om den inte är riktigt nerplockad dvs återsugen utan att den riktiga firman tömt systemet i en extern kanna? då kostar det 2-4tkr till i gas!

Utloggad antewallgren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Begagnad FD25VABH
« Svar #8 skrivet: 22 november 2023, 16:16:50 »
Hej igen! Nu är pumpen installerad och startad. Det jag fick reda på vid en provkörning var att innerdelens fläktlager var sopslut samt jättesmutsigt. Installatören hade en exakt likadan pump som utedelen var defekt på, så jag tog innerdelen, den hade även plåten jag saknade.

Nu har jag kört den i två dagar och noterat följande:

Den har dragit 1550W i snitt hela tiden, vilket medfört en extremt hög (i mitt tycke) förbrukning. Igår var det -10 till -15 hela dagen, då drog den 1550w. Idag från inatt någongång har det varit kring 0an och blåsigt. Den har fortfarande dragit 1550w i snitt.

När pumpen var installerad var det va -2 grader inne i byggnaden och den värmde luften till ca 24-29 grader vid full fläkt. Vid minsta fläkthastigheten låg temperaturen på närmare 40 grader. Det här känns väl ändå rätt OK, med tanke på att inomhusluften var så kall. Men det jag inte förstår är att den skall ligga på så hög effekt hela tiden?

Jag tycker inte det verkar som att den frostar konstigt på utsidan.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Begagnad FD25VABH
« Svar #9 skrivet: 22 november 2023, 16:22:37 »
Hej igen! Nu är pumpen installerad och startad. Det jag fick reda på vid en provkörning var att innerdelens fläktlager var sopslut samt jättesmutsigt. Installatören hade en exakt likadan pump som utedelen var defekt på, så jag tog innerdelen, den hade även plåten jag saknade.

Nu har jag kört den i två dagar och noterat följande:

Den har dragit 1550W i snitt hela tiden, vilket medfört en extremt hög (i mitt tycke) förbrukning. Igår var det -10 till -15 hela dagen, då drog den 1550w. Idag från inatt någongång har det varit kring 0an och blåsigt. Den har fortfarande dragit 1550w i snitt.

När pumpen var installerad var det va -2 grader inne i byggnaden och den värmde luften till ca 24-29 grader vid full fläkt. Vid minsta fläkthastigheten låg temperaturen på närmare 40 grader. Det här känns väl ändå rätt OK, med tanke på att inomhusluften var så kall. Men det jag inte förstår är att den skall ligga på så hög effekt hela tiden?

Jag tycker inte det verkar som att den frostar konstigt på utsidan.

Borde du inte även lägga till bilder pÃ¥ ditt garage som du har pÃ¥ annat forum och där det även framgÃ¥r att det är ca 60kvm med 10cm isolering i taket och delar av ytterväggar saknar isolering   ::)

Den får helt enkelt jobba ihjäl sig med dina -10 till -15 ute och är för klen för att värma den ytan med förutsättningarna på garaget.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad antewallgren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Begagnad FD25VABH
« Svar #10 skrivet: 22 november 2023, 16:39:12 »
Haha jag försöker inte undanhÃ¥lla information. Den bilden jag lagt upp pÃ¥ byggahus är ej heller aktuell. Jag har ju isolerat samt monterat vindduk pÃ¥ större delen av gaveln. PÃ¥ resterande del är det ju kvar isolering (inte över hela  ::) ) och vindpapp om än extremt dÃ¥ligt. Jag fÃ¥r väl Ã¥terkomma när jag fixat allt pÃ¥ den väggen :P Men pÃ¥ det stora hela är dessa värden inget konstigt med? Det är väl bara det jag vill veta egentligen. Sen fÃ¥r jag utgÃ¥ ifrÃ¥n det.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Begagnad FD25VABH
« Svar #11 skrivet: 22 november 2023, 17:01:59 »
Värmepumpen kämpar så gott det går med tanke på förutsättningarna.
Om den går som den ska är svårt att svara på.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad antewallgren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Begagnad FD25VABH
« Svar #12 skrivet: 06 december 2023, 22:10:25 »
Nu har värmepumpen gått i någon vecka. Den drar mellan 24-30kwh per dygn. Inställd på 16 grader. Väggen är fixad, stängt all från och tilluft, tätat alla dörrar och drag.

Nu till frågan, jag ställer in pumpen på 31 grader, den börjar dra 1500+ watt. Värmer luften till 37 grader med full fläkt. Luften är på 16 grader, så den höjer den med 21 grader. -6 -7 grader ute. Rimligt?
Vi hade -20 grader igår, fortfarande varmt och skönt i garaget iaf.

Vår sumo värmer från 21 grader till 54 grader.
« Senast ändrad: 06 december 2023, 22:11:56 av antewallgren »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Begagnad FD25VABH
« Svar #13 skrivet: 07 december 2023, 09:06:15 »
Det verkar väl inte vara orimliga siffror. Men ska du ändå mäta temperaturer, så mät gärna också kondenseringstemperaturen (temperaturen på det tunna röret mellan inne- och utedel.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2437
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Begagnad FD25VABH
« Svar #14 skrivet: 07 december 2023, 10:23:30 »
typiskt rimligt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!