Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förvärmning av solen för Nibe 360  (läst 12830 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
Förvärmning av solen för Nibe 360
« skrivet: 16 januari 2009, 19:56:28 »
Hej,

Jag har ett nybyggt hus med golvvärme som värms av en Nibe 360 Frånluftsvärmepump. Nu funderar jag på olika lösningar för hur jag bäst skulle kunna ansluta Solpaneler för både varmvatten och golvvärme.

Nibes dockningsförslag (  http://www.nibeonline.com/pdf/M10394-2.pdf   )bygger pÃ¥ att kallvattnet som gÃ¥r in i FLVP förvärms i en slinga i en Ackumulatortank som värms av solvärmen. Detta tror jag inte sÃ¥ mycket pÃ¥ dÃ¥ det enbart värmer varmvattnet och när jag inte tappar nÃ¥got varmvatten sÃ¥ utnyttjas inte solen alls. Tilläggas kan ju att jag inte bor heltid i huset sÃ¥ utnyttjandet av varmvatten är inte sÃ¥ stort men jag har alltid golvvärmen pÃ¥slagen.

Jag har en annan idé som bygger mycket på Nibes. Jag vill gärna ha era synpunkter och så har jag några frågor om hur det kan fungera som jag hoppas ni kan svara på.

Min tanke är att Solpanelerna värmer upp vattnet i en Ack-tank. Denna förvärmer kallvattnet innan det går in i FLVP för att bli varmvatten. Så långt lika som Nibes. Men för att även få nytta av solvärmen för golvvärmesystemet när inget varmvatten tappas tänkte jag att man kunde låta returvattnet gå igenom en slinga i ackumulatortanken så att det värmts upp innan det går tillbaka till FLVP.

Vad tror ni om detta? Kan det fungera? Har ni någon annan bra idé? Eller idéer på hur det kan bli bättre?

Hur kommer FLVP och dess styrsystem att reagera på att returvattnet blivit uppvärmt? Det kan ju till och med bli varmare än de 55grader som den själv max skickar ut i golvvärmesystemet.

Bör jag ha någon form av styrning mellan FLVP och ack-tanken? T ex så att inte returvattnet blir allt för varmt men heller inte kyls ner om ack-tanken inte är varm på vintern. Hur skulle den se ut?

Tack på förhand!

/H
www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Förvärmning av solen för Nibe 360
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2009, 21:02:20 »
Annars finns denna lösning, som dock bara funkar om du får upp acktanken i 60 ºC.

http://www.nibeonline.com/pdf/411677-6.pdf

I detta fallet värms acken av en vedpanna men man kan ju värma den med solpaneler också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
SV: Förvärmning av solen för Nibe 360
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2009, 21:51:32 »
Hej,

Tack för ditt svar. Jag har sett den dockningsskissen men förstod den nog tyvärr inte. Hur fungerar t ex golvvärmen, kommer den ta nytta av solvvärmen?

/H
www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Förvärmning av solen för Nibe 360
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2009, 10:14:02 »
360 värmer varmvatten och vattnet till radiatorer/golvvärme i samma tank så visst kommer solen värma golven när acktanken blir tillräckligt varm.

Fast jag är skeptiskt till att försöka värma golven med solen, det brukar ju vara så att ju mer solen lyser ju mindre värmebehov har huset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Förvärmning av solen för Nibe 360
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2009, 14:26:05 »
Solfångare fungerar bra nästan oavsett utetemperatur. Och vacuumrör lär vara mest oberoende av kyla.
Problemet med vintersolen är inte att den lyser för svagt men för kort tid.
Solfångare ger visserligen också effekt av diffust ljus bara inte så mkt.
Mars/april är optimalt för solvärme och då bör du kunna ha bra tillskott till din golvvärme från solen. Mark och luft är kall medan solen skiner länge om den är framme.
Snart får jag förhoppningsvis solenergi för varmvatten och uppvärmning och kan dela med mig av erfarenheter av kombination av CZ VP och 750 l ack + vacuumrörs-solfångare i sydväst och sydost, sydost på 38-gradigt tak och sydväst på fasad.
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
SV: Förvärmning av solen för Nibe 360
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2009, 19:11:16 »
Tack för era svar!

360 värmer varmvatten och vattnet till radiatorer/golvvärme i samma tank så visst kommer solen värma golven när acktanken blir tillräckligt varm.

Fast jag är skeptiskt till att försöka värma golven med solen, det brukar ju vara så att ju mer solen lyser ju mindre värmebehov har huset.


Ok, då har jag kanske missuppfattat det hela. Hur kommer solvärmen från Ackumulatortanken till Nibens tank? Hur kopplar jag ihop dem för att det ska fungera så? Som jag förstod det så kopplades ack-tanken till Nibens kallvattenintag. Problemet då är att om jag inte använder varmvatten så kommer heller inget solvarmt vatten in i Niben. Eller har jag missat nåt?

Jag förstår att solen inte ger så mycket värme till golv-värmen på vintern men på Höst och Vår så vill jag ju utnyttja lösningen för både varmvatten och värme.

Sjönära: Jag tar gärna emot erfarenheter från hur din anläggning ser ut och fungerar!

/HÃ¥kan
www.walltorp.net
« Senast ändrad: 18 januari 2009, 20:01:47 av hakan_w »
www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Förvärmning av solen för Nibe 360
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2009, 08:49:13 »
Ok, då har jag kanske missuppfattat det hela. Hur kommer solvärmen från Ackumulatortanken till Nibens tank? Hur kopplar jag ihop dem för att det ska fungera så? Som jag förstod det så kopplades ack-tanken till Nibens kallvattenintag. Problemet då är att om jag inte använder varmvatten så kommer heller inget solvarmt vatten in i Niben. Eller har jag missat nåt?

http://www.nibeonline.com/pdf/411677-6.pdf

Mitt förslag var att låta solen (istället för vedpannan) värma acktanken i bifogad länk. Då kanske det klarnar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
SV: Förvärmning av solen för Nibe 360
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2009, 08:08:37 »
Hej,

CarlN, Sorry, då missuppfattade jag dig, trodde du menade i en förvärmningslösning typ den jag länkade till i mitt första inlägg.

Tyvärr förstår jag inte fullt ut hur ritningen i din länk fungerar. Har någon lust att förklara?

Vore även tacksam för input på min idé om att värma golvvärmevattnet på returen innan det går in i FLVP.

/H
www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
SV: Förvärmning av solen för Nibe 360
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2009, 18:48:02 »
Hej Igen,

Jag fick svaret av Sfinx, Tack Stig!, att denna lösning är den han brukar rekomendera och att man sätter en tre-vägsventil för att reglera retur-temp till FLVP. Så det lutar starkt åt att installera en sån lösning.

Tack för era svar och förklaringar!

/HÃ¥kan
www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Förvärmning av solen för Nibe 360
« Svar #9 skrivet: 30 januari 2009, 22:08:53 »
Har du tittat något på denna ritning?
http://www.solenergiteknik.se/rwdx/files/RITNING-1.5-ny-0705.pdf

Den ger förvärmning av tvv och laddar flvpn om soltanken överstiger 65 ºC.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Förvärmning av solen för Nibe 360
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2009, 19:24:38 »
Blev du rekommenderad att docka en acktank mot returen från elementen?

Har själv funderat mycket på detta men inte hört att någon har rekommenderat det. Alternativen har varit förvärmning, Nibes dockningssats eller enligt ritningen som jag postade i mitt förra inlägg.

Om man gör på detta vis så får man väl en typ av laddning hela tiden, men max 65 grader. Soltanken skulle då fungera lite som en volymförstorare. Hur skulle det fungera? Finns det inte risk att man rör runt i soltanken väldigt mycket?
Kan man använda samma lösning fast med vvx och extern styrning?
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
SV: Förvärmning av solen för Nibe 360
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2009, 21:16:13 »
Hej,

Jag fick en idé en sen natt och började skissa på det. Så la jag in denna tråd här för att få lite input. Sen mailade jag till Bla Sfinx och Stig där svarade att han brukade rekomendera ungefär den lösningen. Jag har fått många goda råd från medlemmar här på forumet och från Sfinx så jag har en ungefärlig idé för hur jag vill sätta upp min lösning. Jag mailade också till Nibe och fick svar att jag max får skicka in 60 grader in i varmvattenberedaren i FLVP och max får returnera 50 grader från Golvvärmen. Detta löser man genom termostatstyrda 3-vägs ventiler som försäkrar att inte vattnet överstiger dessa värden. Jag gjorde en grov skiss som jag kan lägga upp i morgon om du vill? Den är dock inte komplett men kan ge en idé om hur jag tänkt.

Mvh HÃ¥kan
www.walltorp.net
www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Förvärmning av solen för Nibe 360
« Svar #12 skrivet: 05 februari 2009, 15:52:09 »
Du får mer än gärna lägga upp en skiss eller annan info. Det mesta är garanterat av intresse.
Har själv mailat Sfinx ang. solpaneler kopplade mot vår Nibe 310P men har tyvärr inte fått något svar ännu.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
SV: Förvärmning av solen för Nibe 360
« Svar #13 skrivet: 05 februari 2009, 20:41:39 »
Hej,

Jag har tyvärr inte tillgång till ritningen nu. Men den finns i tråden om Ack-tankar som en av de senaste uppdaterade. Ska försöka lägga upp bilden i morgon annars. Observera att den inte på något sätt är komplett men det är en skiss på hur jag tänkt att det ska fungera. Jag är ganska ny på detta så dubbelkolla allt innan du beställer och installerar.

mvh HÃ¥kan
www.walltorp.net
www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad R Göran

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
Billigast och enklast lösning är en luftsolfångare
« Svar #14 skrivet: 22 februari 2009, 22:00:38 »
Om du är mest intresserad av att värma radiatorvatten kan du bygga en eller flera luftsolfångare och placera dem framför luftintagen till huset. Det blir utmärkt vår och höst. På sommaren måste du stänga eftersom det blir för varmt.

Alltså du värmer helt enkelt den kalluft som kommer in i huset. Luftsolfångaren behöver ingen fläkt. Den finns ju redan i Niben.

Kolla på nätet efter luftsolfångaren!

Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!