Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fungerar egentligen styrningen för CTC?  (läst 6601 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ThomasE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur fungerar egentligen styrningen för CTC?
« skrivet: 07 mars 2004, 20:32:11 »
Hej !!
Fick en CTC EcoHeat 7 ionstallerad i slutet av veckan och har nu konstaterat att den startar och stoppar alldeles för mycket (36 starter på 10:27 gångtid sista dygnet då medeltemp legat kring 0 skulle jag gissa).
Jag skulle gissa att jag har relativt liten volym i mitt system som till stor del består av konvektorer. Inneklimatet är dock gott och jag kör med både inne och utegivare.

Jag har tagit del av diverse spörsmål och läst om acc. tankar etc och undrar hur egentligen styrnigen för CTC fungerar. Att ha en acc. tank som första radiator bygger väl helt på att pumpen går när shunten är ordentligt öppen så att mycket vatten skall värmas? Är detta alltid fallet?

Något annat jag funderar på är om mitt problem är beroende av att returen har "för hög" temperatur, dvs att mycket lite värmt vatten behöver shuntas in och pumpen därför jobbar för korta tider med för många start/stopp. Kan det vara värt att minska farten på cirkulationspumpen? Den står på högsta sprutt nu.

Är det någon som vet kriterierna för start/stopp för en CTC EcoHeat ??

Från en nybörjare på området.

Utloggad ThomasE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Hur fungerar egentligen styrningen för CTC?
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2004, 21:31:57 »
Kompletterar mitt inlägg via ett svar.

Har noterat att CTC har logik som fördröjer kompressorstarter för att undvika för hög startfrekvens. Jag har sett det en gång men vet ej hur många gånger och hur länge starter fördröjts.

Detta betyder att mina 37 starter det senaste dygnet anses ok av pumpen själv eller hur?

Finns det anlendig att inte "lita" på denna logik och på CTC?

Det är ju ändå CTC som står för garantierna och de lämnar 6 år på pumpen som relativt billigt kan förlängas till 10 år.

« Senast ändrad: 08 mars 2004, 13:14:13 av Rickard »

admin

  • Gäst
admin
Re:Hur fungerar egentligen styrningen för CTC?
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2004, 07:30:11 »
På min Nibe har de en min stopptid på 20 minuter, den har jag satt på maxvärdet 60 minuter.

Det minskade antalet starter på min pump med nästan 50%.

Och för mig fungerar det bra. Hur det funkar på CTC:s kan jag dock inte säga, men om du ändrar stopptiden så var noga med att kontrollera så att inte eltillskottet börjar gå in för att kompensera.

Läs mer i min tråd "trimmar på, ny teori"



Utloggad ThomasE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Hur fungerar egentligen styrningen för CTC?
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2004, 10:32:16 »
Jag pratade faktiskt med CTC i dag och de hävdade att logiken med att fördröja starter är tillräcklig för att inte uppnå för hög start/stopp frekvens. Man uppgav att kompressortillverkarna inte ser antalet start/stopp som den stora boven när det gäller slitage på kompressorn utan det som sliter är med vilken belastning kompressorn går. Man jämförde med kylskåp där kompressorn startar/stoppar mycket frekvent utan några större problem.

Jag nöjer mig själv med svaret från CTC och kommer inte att koppla in någon acc. tank för att minska antalet start/stopp.

En annan sak som jag undrar över är nu i stället hur man skall få en effektiv varmvattenproduktion under den varma årstiden med en CTC som har en genomströmningsvärmare för varmvattnet. Värmepumpen producerar vatten som är 5 grader varmare än framledningtemperaturens börvärde. Under den varma årstiden alt. om man har ett väldigt effektivt lågtemperatursystem så måste väl varmvattnet alltid spetsas med elpatron eller? Har någon erfarenhet av hur man skall bete sig för att optimera ekonomin?

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
Re:Hur fungerar egentligen styrningen för CTC?
« Svar #4 skrivet: 08 mars 2004, 12:30:51 »
Vet inte om du läst mina inlägg på SVEP:s forum, men jag flyttade min temperaturgivare till nedre delen av VP-delen. Då fick jag dels längre gångtider dels mindre eltillskott. Nu har jag äntligen bra komfort och min VP klarar ner till -10° med bara 3 kw eltillskott.

Tidigare behövde jag 9kw tillskott.

Kan dock inte rekommendera att någon flyttar på givaren enär den ordinarie funktionen sätts ur spel.
Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

Utloggad ThomasE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Hur fungerar egentligen styrningen för CTC?
« Svar #5 skrivet: 08 mars 2004, 15:10:40 »
Jag tolkar ditt svar som att CTC har givarna sittande i toppen av tanken, för VP-delen i toppen av denna.

Att flytta givarna till botten måste ha samma effekt som att höja börtemperaturen, dvs stopptemperaturen för VP?

Jag tolkar din åtgärd som att detta inte gick att ändra i styrlogiken utan det krävdes en fysisk åtgärd?

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
Re:Hur fungerar egentligen styrningen för CTC?
« Svar #6 skrivet: 08 mars 2004, 15:34:49 »
Nja, för VP delen sitter givaren mitt i, instucken i ett rör för att mäta temp exakt mitt i VP-delen.

Nu mäter den yttre manteltemp i botten på VP-delen. Svar ja, det är ungefär samma som att höja börvärdet, vilket jag inte kan göra eftersom min ingående brinetemp är -1°.

Det finns en möjlighet att ändra börvärdet i "specialmenyn" men det fungerade inte för mig.

Nu har jag erhÃ¥llit en jämnare gÃ¥ngtid pÃ¥ kompressorn jämfört med tidigare. Min teori är att  den ordinarie givarplaceringen inte är optimal eftersom givaren "uppenbarligen" pÃ¥verkas av elpatronerna som sitter strax ovanför. Vet ej om detta gäller dig men jag mÃ¥ste ha höga temperaturer vilket jag nu erhÃ¥llit.

T.ex. sÃ¥ vid förra vintern sÃ¥ hade jag vid -grader en gÃ¥ngtid pÃ¥ kompressorn runt 12-14tim/dygn samtidigt som elpatronen lÃ¥g och pendlade mellan 3-6-9-6-3....kw.  I Ã¥r har jag 24tim/dygn och föga eltillskott. Jag har dessutom fÃ¥tt en max stigartemp pÃ¥ 57° med 6kw eltillskott jämfört med max 52° förra Ã¥ret med 9kw eltillskott.

Låt vara att kompressorn jobbar för fullt men så länge som hetgastemp ligger runt 105° (under gränsvärdet) och alla andra vakter är intakta så tänker jag köra så här. Allt detta hade förmodligen varit annorlunda om jag haft en ingående brine på +2° eller mer men nu är det som det är.

VP 13kw och 100+200 m borrhål. Nu funkar min CTC-pump bra...jag är glad och vi fryser inte... :)
Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

Utloggad ThomasE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Hur fungerar egentligen styrningen för CTC?
« Svar #7 skrivet: 08 mars 2004, 18:39:48 »
Tack Academic :)
När du säger att du inte kan höja börvärdet beroende på Brine -1 så förstår jag inte riktigt. Är det beroende på kontroller i styrlogiken, dvs det går inte att definiera in (jag har inte varit inne i specialmenyerna, kan inte koden). Att styra på en tempgivare i botten som slår ifrån VP då temperaturen stigit 5 grader MÅSTE vara detsamma som att ha ett högre börvärde än framledning +5 grader. Har du mätt vilken temperatur du har vid originalplaceringen då VP slår ifrån?

Att flytta givaren till botten genererar förstås ett senare stopp av VP men också en tidigare start då det svalare vattnet samlas i botten. För det är väl samma givare som används för start och stopp eller?

Jag tycker att det låter som om du aldrig når börvärdet vid minusgrader med den nya givarplaceringen och beroende på detta går VP dygnet runt. Detta i sin tur tyder väl på att du har ett värmesystem som slukar bra mycket energi, dvs temperaturen på returen är markant lägre än framledningen vilket hela tiden kyler VP-värmt vatten så att börtemperaturen inte uppnås. Din syn på denna teori?

Att på detta sätt skrämma upp börväreet får väl också andra konsekvenser som att VP egentligen producerar varmare vatten än vad som "egentligen" behövs och detta med något lägre effektivitet, dvs det kostar lite extra att ligga lite högre i temperatur. Detta i sin tur äter väl upp en del av vinsterna med att minska behovet av elpatron. Har du några erfarenheter av detta, dvs har du också konstaterat en totalt lägre förbrukning?

Jag måste erkänna att jag är lite novis på området så mina frågor kanske ibland kan vara lite dumma men utan att fråga så lär man sig inget.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Hur fungerar egentligen styrningen för CTC?
« Svar #8 skrivet: 08 mars 2004, 19:11:21 »
Iden med CTCs styrsystem och konstruktion, som jag förstår det, är att utnyttja temperaturskiktningen i kombination med en bivalent shunt för att kunna få ut varmare framledning än med enbart pump och samtidigt få lite bättre marginal på problemet med för hög retur. Phu ;)

Tanken är uppdelad i två delar, en för värme och en för varmvatten. Värmepumpen laddar den undre delen, värmedelen, som i sin tur värmer den övre, varmvattendelen. Skiktplåten mellan över och underdel ska hjälpa till att minska omrörningen i tanken. I den övre delen spetsar man varmvattnet med elpatron upp till den temperatur man vill ha. Principen blir ungefär densamma som om man förvärmer varmvattnet i en acktank och sedan toppar i en extern VV-beredare.

Den undre delen, värmedelen, av tanken laddas som sagt av värmepumpen. Vattnet härifrån shuntas sedan ut i värmesystemet genom att ta vatten från den övre delen (strax under skiktplåten) och återföra den kallare return till botten. Från botten tar också värmepumpen det kalla vattnet och återför det uppvärmda till den övre delen där värmesystemet hämtar sitt vatten.

Den bivalenta shunten tar i första hand varmt vatten från tankens värmedel, där värmepumpen fyller på varmt vatten. Om styrsystemet behöver mer värme så börjar man 'stjäla' värme från varmvattendelen, exvis vid stort varmvattenuttag eller högt framledningsbehov. Det gör att temperaturen där sjunker och elpatronen går på för att stötta. För att fördröja detta finns en fördröjning i styrsystemet för att låta värmepumpen hinna arbeta upp temperaturen igen innan elpatronen går in.

Ett problem som jag tror uppstår med denna lösning och som kan vara orsaken till många starter och onödigt mycket elpatrontid är att om temperaturskillnaden mellan varmvatten och värmedelen blir för stor så tjyvar värmedelen värme från varmvattendelen, skiktplåten till trots. Resultatet blir att varmvattendelens elpatronen går in och värmer vatten för uppvärmningen. Genom att göra som "academic", flytta givaren till underdelen, så kommer börvärdet att mätas i den kallaste delen och temperatuskillnaden mellan värme och varmvatten blir lägre, dvs medeltemperaturen i värmedelen blir högre. Det gör att man kanske får en onödigt hög temeperatur i värmedelen med något lägre COP som följd men å andra sidan 'läcker' det inte ner värme från varmvattendelen. Dessutom, vid högt framledningsbehov, kommer värmedelen att hålla högre temp och därför blir behovet att 'stjäla' värme från varmvattendelen mindre. Förhoppningsvis leder inte detta till att värmepumpens maxtemp ut överskrids.

Hurvida den bivalenta shunten fyller nån funktion om man aldrig behöver varmare framledning än pumpen själv klarar kan diskuteras. Det räcker förmodligen att låta shunten shunta ut från värmedelen.

Tja, vad jag kan tänka mej...  ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
Re:Hur fungerar egentligen styrningen för CTC?
« Svar #9 skrivet: 09 mars 2004, 09:10:23 »
Ja, visst är det konstigt. Men faktum är att Vp anpassar sig till ingÃ¥ende brine sÃ¥ att vid en brine pÃ¥ >2° erhÃ¥lles ett börvärde pÃ¥ 55°. Detta börvärde reduceras med i princip 1° vid varje grad under 2°. AlltsÃ¥, jag har just nu ingÃ¥ende brine pÃ¥  -1° vilket ger ett maxvärde pÃ¥ VP till 52°. Varmare än sÃ¥ kan inte min VP ge, förutsatt att jag inte ändrat i specialmenyn där man kan kompensera för detta. Men i  mitt unika fall sÃ¥ hjälpte inte att kompensera i specialmenyn.  Förmodligen sitter det inbyggda spärrar i mjukvaran som inte gÃ¥r att "köra över".

Jag borde dock påpeka att mitt hus har ett väldigt stort värmebehov devis pga ett högtemperatursystem. Huset är på 400m² och jag håller i snitt en innetemp på 21,5°. Så i mitt fall är nog min 13Kw CTCpump för liten, men det finns inga större konsumentpumpar..ok, Nibe har visst en på 15kw...och kanske ivt också.

Ja, samma givare för start och stopp. Faktum är att CTC skickade en tekniker till mig förra vintern som flyttade givaren för eldelen. Sedan vintern 2003 mäter givaren för eldelen manteltemp. Som standard sitter elgivaren instucken i elpatronen. Denna manöver hjälpte emellertid inte.

Varför jag överhuvudtaget funderat på att flytta givaren för VP-delen är följande. Varje gång jag gick ner till VP under förra vintern stod kompresson stilla. (detta gäller vid utetemp <-2°) och eltillskottet låg och pendlade mellan 3-6-9-6...kw. Jag fattande inte varför kompressorn stannade fler gånger ju kallare det blev ute. När det var -10° hade kompressorn en gångtid på 12tim/dygn. Detta kändes fel och alla jag frågade sade att kompressorn skall/bör gå konstant och sedan skall ta värme från eldelen.

Alltså förelåg ett styrfel som inte rättades till förren jag flyttade på givaren för vp-delen. Nu har jag "full" gångtid och därmed en i princip konstant systemtemp mellan 46-50° i VPdelen. Förra vintern, pga de många kompressorstoppen, hade jag en systemtemp runt 40-45°. Inte undra på att jag aldrig fick upp stigartemp mer än till 52° trots 9kw elpatron.

Att kompressorn går 24/dygn kanske inte är helt optimalt men min fru är hemma med barn så det tappas varmvatten ofta.

Jag har talat med kyltekniker som inte förstår hur skiktplåten skall verka. De menar att det alltid kommer att läcka värme ner till VP-delen och därvid påverka givaren. I alla fall när man som jag behöver hög stigartemp. Om man bor i ett modernt hus med golvvämre behöver man nog inte flytta någon givare alls.

Och..ja den totala elförbrukningen har minskat. Sjävklart har jag gradtalskorrigerat förbrukningen. Jag har dessutom stängt av 6 och 9 kw steget och kör bara på max 3kw eltillskott. Detta räcker ned till en utetemp på -10°.

Enligt mina empiriska undersökningar är temp diffen mellan manteln i underkant och originalläget ca 1°. Detta tycks vara tillräckligt och dessutom påverkas givaren inte av elpatronerna. Nackdelen är att mitt borrhål inte gillar de långa gångtiderna men varmt har vi i alla fall..
Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Hur fungerar egentligen styrningen för CTC?
« Svar #10 skrivet: 09 mars 2004, 10:01:03 »
Enligt Bentone sänks max VP temp om brinetemp in är < 2 grader. Detta för att, som jag förstod det, "spara kompressorn". Så det är nog som du säger, det finns en inbyggd spärr.

När du mätte temperaturskillnaden mellan orginalläget och ditt nya läge pÃ¥ givaren, var det under drift av pumpen? Tycker att det lÃ¥ter märkligt att diffen skulle vara bara en grad  ???
 
SkiktplÃ¥ten är tänkt att fungera som ett "skvalpskott". Dvs den ska förhindra att varmare vatten blandar sig med kallare i värmedelen allt för lätt. Däremot slutar ju inte termodynamikens lagar att gälla!  ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
Re:Hur fungerar egentligen styrningen för CTC?
« Svar #11 skrivet: 09 mars 2004, 10:33:54 »
Ja, jag mäter kontinuerligt de bägge temp. Jag monterade en annan givare på originalstället.

Lår vara att det finns något mätfel på någongrad men större skillnad är det inte.

Betänk också att returens kallare vatten (i mitt fall ca 11° lägre än framledningen) påverkar uppvärmningen av vattnet längs mantelytan.

Nåja, i vart fall har gångtiden förlängts...

Och beträffande den bivalenta shunten så kan man nog fundera hur Bentone funderat. Ibland har jag kopplat bort automatiken (både mekaniskt och elektriskt) för att testa olika inställningar. Helst vill jag att shunten hämtar så mycket som möjligt från Vp-delen men i verkligheten så har shunten en förmåga att ställa sig i läge 9-10 dvs ta allt vatten från eldelen...Detta sker ofta om börvärdet framledning är högre än den faktiska temp på framledning.

Om man shuntar själv kan jag styra vattenflödet så att vattnet i eldelen får en högre temp som då kan spetsa vattnet från vp-delen.

 
Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Hur fungerar egentligen styrningen för CTC?
« Svar #12 skrivet: 09 mars 2004, 14:22:10 »
Kul att vp funkar bättre academic!!!!!!!!

Tyvärr förstår nog ingen bentone´s funderingar.
En hel del i deras reklam verkar välment och vederhäftigt. Men den praktiska driften säger nåt annat....
jag känner till några anläggningar, ingen verkar fungera acceptabelt!!!!!!!!!!!

Hur mycket som helst skulle va vunnet med en elpatron på stigen efter VP som dom andra valt,
inbyggd förstås och styrd av pumpens styrdator.... ett fast magasin för enbart varmvatten ev.
med en elpatron som spets vid behov... batteriberedare (kamfläns) har även den nackdelar vid
 lÃ¥ga drifttemperaturer, mot en "vanlig" beredare..... (störttappning kan ge tempsänkning)
CTC´s begränsning av max framledning vid låg temp på brine är dom ensam om, det krockar rejält
med deras info om att deras vp kan ge mycket höga framledningstemperaturer om behov finns....
det kan väl alla vp om man använder elpatron som tillskott?

Jag har försökt hjälpa en familj som oxå har en 13 kw maskin, men jag har svårt att ge råd om
ombyggnad... dels pga ev påverkan på garantin, men även för att utfallet är osäkert vid förändringar
Dom loggar nu och så har dom fått en del råd kring tex inställning av temp/begränsning av tillskottet.
Men visst är det synd/ofattbart att inte Bentone har stil på sin produkt redan från leverans!!??
Lyckat med dina justeringar som måste spara en massa sköna kwh.... hur mycket hoppas jag att du
kan ge en "hint" om senare....
Ang. borran jag vet att du förstärkte den med ett nytt hÃ¥l...... har du konstant -1  pÃ¥ vintern ska det
nog gå bra, som du ser sjunker inte tempen nämnvärt under säsongen...... borran tillförs ungefär
samma effekt som tas ut.. tempen sjunker dock nån tiondel dom närmaste säsongerna sen har
du stabila värden.
Jag har kört 5 vintrar nu, max en grads sänkning har jag nu mot i slutet av första vintern....
synd iofs att du inte borrade 200 m även pÃ¥ tvÃ¥an...  
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
Re:Hur fungerar egentligen styrningen för CTC?
« Svar #13 skrivet: 09 mars 2004, 15:05:14 »
Hej Bertil,

Tja, min brinetemp sjönk från 0 till -1° på själva nyårsafton. Sedan dess har temp legat relativt konstant runt -1°...så visst..jag skulle borrat 100 m till men jag tyckte att de 100 m som jag borrade skulle räcka mer än väl..

Att borra ytterligare 100m skulle kosta 30.000:- så jag vet inte om det lönar sig på kort sikt. För 30.000:- kan jag köpa ca 40.000 kwh el. Dessa 40.000 kwh kan betala 3 kw elpatron i 555 dagar osv...

/Dan
« Senast ändrad: 09 mars 2004, 15:05:38 av academic »
Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

admin

  • Gäst
admin
Re:Hur fungerar egentligen styrningen för CTC?
« Svar #14 skrivet: 09 mars 2004, 15:39:33 »
Frågan är väl om deras värmepumpar är optimala i system som kräver högre framledningstemperaturer än ca 45 grader.

På alla inlägg jag läst om dessa pumpar så verkar problemen med mycket tillskott framför allt komma i samband med relativt höga framledningstemperaturer, kall väderlek och en stillastående kompressor...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!