Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trimma in ny Diplomat Duo  (läst 9166 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Trimma in ny Diplomat Duo
« Svar #30 skrivet: 16 februari 2014, 21:57:53 »
Det bör kunna synas i pannrummet om det kommer in 2 eller 4 slangar men spelar ingen roll nu kör cp på max så får du så lågt delta som möjligt i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cdt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in ny Diplomat Duo
« Svar #31 skrivet: 16 februari 2014, 22:23:37 »
Kommer in två slangar.. Kör på steg 3 så det får blir lägst delta där iaf.. Men på cirkulationspumpen på varma sidan då? Bör jag köra så deltat ligger på 8-9 eller 5-6? Det som är skillnaden på steg 2 och steg 1.
Thermia Diplomat Duo 8kw. 225m borrhål fördelat på två hål. 165m aktivt djup. Värmer ett hus på totalt 200kvm från 1929. Huset är beläget i Gästrikland.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Trimma in ny Diplomat Duo
« Svar #32 skrivet: 16 februari 2014, 23:33:43 »
Svårt att säga. Har du någon annan möjlighet att justera flödet? Finns det en justerventil av något slag på värmekretsen?

Annars får man nog svara att det beror lite på.

--Hur blir deltat när du kör varmvatten. Steg 1 respektive steg 2 på interna VB CP.
--tycker du att det brusar i rören/radiatorerna? Störande? Jämför steg 1 och steg 2 på interna VB CP.

 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cdt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in ny Diplomat Duo
« Svar #33 skrivet: 19 februari 2014, 17:42:44 »
Jag är helt novis på det här. Så jag får kolla upp allt flera gånger för att förstå allt ni säger.

En annan sak. Kan man se när och varför eltillskott slagit till? Gick ner och kollade i driftmenyn och ser att ännu en timme har gått på TS. 116h gick när dom installerade pumpen. Då satte dom in den och allt men kopplade in den mot borrhålet efter helgen, så då drog det iväg lite timmar där. Sen en morgon hade nåt löst ut och då hade en timme till gått, så då startade jag om pumpen och den tog bort tillskottet. När jag kollade nu hade den gått 118h på tillskott. Inte ens varit över -5 senaste veckorna. Ska väl iaf klara ner mot -20 innan den ens behöver fundera på tillskott kan jag tycka. Så jäkla mycket att sätta sig in i och läsa på om så man tröttnar nästan.
Thermia Diplomat Duo 8kw. 225m borrhål fördelat på två hål. 165m aktivt djup. Värmer ett hus på totalt 200kvm från 1929. Huset är beläget i Gästrikland.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Trimma in ny Diplomat Duo
« Svar #34 skrivet: 20 februari 2014, 01:52:44 »
när den behöver tillskott är i grunden beroende på hur mycket effekt ditt hus behöver för att värmas. Om effektbehovet överstiger 7-8kw vid -5 så krävs tillskott däromkring.

Sedan kan det ju finnas lite justeringar som går att göra. Och kontroller för att säkerställa att tillskottet inte går i onödan.

Men först är det ju bra att ha någon känsla kring huruvida det faktiskt är fel.

När du säger att du tycker att den borde klara ner till -20 vad baserar du det på?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cdt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in ny Diplomat Duo
« Svar #35 skrivet: 20 februari 2014, 08:51:51 »
Huset har bland annat 3-glasfönster och är tilläggsisolerat. Drog bara till med - 20,men tycker den borde klara mer än - 5 iaf. Tror att det blivit nåt fel när det gått in så tidigt eftersom det bara har blivit 2 timmar sen dom installerade den.. Sen verkar expansionskärlet, det röda i metall, inte plastkort, ha sjunkit lite i tryck. Letat var man fyller på men hittar inte var man gör det.
Thermia Diplomat Duo 8kw. 225m borrhål fördelat på två hål. 165m aktivt djup. Värmer ett hus på totalt 200kvm från 1929. Huset är beläget i Gästrikland.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Trimma in ny Diplomat Duo
« Svar #36 skrivet: 20 februari 2014, 12:03:51 »
2 timmar kan ju vara legionella
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cdt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in ny Diplomat Duo
« Svar #37 skrivet: 20 februari 2014, 13:59:46 »
Aha ja kanske det.. Den är ju inställd på 7 dagars. Måste fixa loggning så man ser bättre hur saker funkar.. .
Thermia Diplomat Duo 8kw. 225m borrhål fördelat på två hål. 165m aktivt djup. Värmer ett hus på totalt 200kvm från 1929. Huset är beläget i Gästrikland.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!