Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad händer om leverantör drar av mer än schablonavdraget av totalen pÃ¥ ROT?  (läst 9045 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 79yappo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Falun, Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • PÃ¥ väg in i VP-världen!
Hej,
jag har fått en offert på en komplett bergvärmepumpsinstallation. Enligt Skatteverkets schablon ligger ju arbetskostnaden på 30% av totalbeloppet och minskar därmed köpeskillingen med 15%. I offerten däremot är det presenterat som att 62% är arbetskostnad vilket resulterar i att köpeskillingen efter ROT-avdrag är 31% lägre än totalen. Det blir viss skillnad i kronor och ören...

Är det möjligt för en leverantör att sätta andra arbetskostnader än schablonen?
Om det är felaktigt, vem åker på efterföljden från Skatteverket, leverantören eller konsumenten?

Tacksam för upplysning!
/Clas

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det är den som gynnas av ROT som får "betala" dvs köparen. Säljaren blir återbetalningsskyldig till skatteverket och säljaren kan i sin tur kräva motsvarande belopp av köparen (dig).
Ps
Naturligtvis OM fel summor betalats ut, med tanke på nästa inlägg
« Senast ändrad: 12 maj 2012, 20:44:00 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Du kan alltid välja att speca arbetstiden och dra rot utifrån den verkliga arbetskostnaden, det händer ofta vid lite mer avancerade byggen att arbetstiden drar iväg över 30%.
Schablonen har bara tillkommit för att underlätta vid offertarbetet och fakturering.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad 79yappo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Falun, Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • PÃ¥ väg in i VP-världen!
Det är den som gynnas av ROT som får "betala" dvs köparen. Säljaren blir återbetalningsskyldig till skatteverket och säljaren kan i sin tur kräva motsvarande belopp av köparen (dig).
Ok, fast om en leverantör försöker förskansa sig men Skatteverket säger nej pga ex en orimlighetsbedömning av specificerat arbete, så borde inte leverantören kunna kräva kunden på pengar såvida kundens ROT-utrymme hade tillåtit det tänkta beloppet, eller?

Du kan alltid välja att speca arbetstiden och dra rot utifrån den verkliga arbetskostnaden, det händer ofta vid lite mer avancerade byggen att arbetstiden drar iväg över 30%.
Schablonen har bara tillkommit för att underlätta vid offertarbetet och fakturering.
Då är ju frågan hur arbetskostnaden i en "standardinstallation", som det verkar i mitt fall, kan utgöra 62% av totalbeloppet. I sådana fall borde schablonen vara felaktig. Leverantören i fråga kan nämnas använder ingen underleverantör för borrningen utan sköter det i egen regi.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
ROT pengar är inte nått som en "leverantör" på nått vis kan utlova, det är en sak mellan skatteverk och köpare. Så priset som köparen får är alltid ett pris utan ROT, sedan kan ju säljaren uppskatta hur mycket ROT-avdraget skulle kunna ge köparen. Leverantören vet ju inte om köparen över huvud taget har rätt till ROT och "leverantören" har ingen möjlighet att kolla om köparen har rätt till ROT. Den enda som kan få uppgifterna från skattemyndigheten är fastighetsägaren som skriftligt kan få ett besked om utrymme.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 79yappo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Falun, Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • PÃ¥ väg in i VP-världen!
ROT pengar är inte nått som en "leverantör" på nått vis kan utlova, det är en sak mellan skatteverk och köpare. ...
Nej, det är sant. Såvida man inte skriver in en kompletterande villkorsparagraf i avtalet i stil med att kunden inte är skyldig att ersätta leverantören för utebliven ROT-del från Skatteverket i de fall det är leverantörens fel så känns det som att blir en tvist.

Anledningen till min fundering beror som sagt på att två av tre offerter har lagt in schablonen som grund för ROT:en medan den tredje har baserat sig på en dubbelt så stor arbetskostnad. Omfattningen i offerterna är väldigt snarlika. Priset blir betydligt lägre men då med risk för bakslag för mig som kund utifrån ovanstående diskussion.

Tack för svaren!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Jag skulle inte vara orolig.

Fakturamodellen innebär att företaget gör en begäran om ROT-utbetalning ifrån Skv. Det är företagets problem ifall utbetalning nekas.

Godkänn offerten..........om Du litar på företaget i övrigt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det är INTE företagets problem om man inte fÃ¥r ut den ROT som sökts, det är kundens problem eftersom det är dennes skatteavdrag. Om inte säljaren är sÃ¥ korkad att han utlovar en rabatt som motsvarar ett ev.  ROT avdrag.
För som jag skrev tidigare, en företagare kan inte veta om "kunden" överhuvud taget kommer att få nått ROT avdrag på jobbet. ROT kan ju tex. redan vara förbrukat och det vet bara kunden.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Vi talar nog om två olika saker.

Utrymme för ROT har inte ifrågasatts av trådskaparen, utan endast om företaget har rätt att beräkna ROT på sitt sätt.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Nja, det jag "pratar" om är företagets möjligheter att utlova ROT och deras skyldighet att "hålla" den lovade summan. Lämnar ett företag ett anbud så uppskattar man det möjliga ROT avdraget. Skulle kunden av en eller annan anledning, tex ett avslag från skattemyndigheten, så har företaget naturligtvis rätt att kräva kunden på dom pengarna.
ROT är ju inget som företagen (kan) lovar utan en skatterabatt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Vi har olika uppfattningar.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag sitter en eller tvÃ¥ dagar i veckan och sysslar med just ROT hantering, det är dom erfarenheterna jag grundar mina pÃ¥stÃ¥enden pÃ¥. Men jag kan ju ha fel  :)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
På våran borrhålsfaktura var rotavdraget inbakat, dvs brunnsborrarna fick väl de pengarna från skatteverket. Inskrivet var "Om skatteverket inte beviljar hela eller delar av den preliminära skattereduktionensom vi dragit av, har vi rätt att efterfakturera det belopp som Skatteverket inte beviljat. ROT-avdraget är uppdelat på både Leif och I...


Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Exakt så ska det fungera tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
svenske kocken har rätt.
Administrationen går till som följer vid rot:
företaget skriver en faktura i kundens namn på hela beloppet utom rotbidraget, denna faktura skickas till kunden.
Företaget skriver ytterligare en faktura i kundens namn på rotbidragsdelen, denna faktura ansöker man ersättning via skatteverket.
Får man avslag från skatteverket så sker indrivning mot kunden som vanligt.

Enda gången som företaget blir ansvarig är om man inkommit försent med ansökan eller har handlat bedrägligt.
i övrigt är bidraget en affär mellan kunden och skatteverket, företaget utför bara skatteverkets administration
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!