Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Intrimning CTC Ecoheat  (läst 20157 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Intrimning CTC Ecoheat
« Svar #15 skrivet: 27 januari 2013, 08:47:06 »
det där har jag dålig koll på.
Men det känns ju som att om fraledningen ändå är hög och därmed i linje med topptankens behov så borde det vara bättre att frikostigt använda hela volymen. I de fall tillskott krävs borde det vara bättre att jobba enbart mot nedre delen.

Men att man ställer den på 0 innebär inte så vitt jag förstår att den hela tiden är öppen utan bara att den utan väntetid har möjlighet att justear shunten. Det kanske blir en för "hattig" reglering.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Malte75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Intrimning CTC Ecoheat
« Svar #16 skrivet: 27 januari 2013, 12:38:36 »
Nu funkar ju CTC så att tillskottet inte jobbar mot den nedre tanken utan tillskottet tillförs genom att varmare vatten som elpatronen redan värmt upp i övre tanken används. Detta innebär ju att elpatronen går titt som tätt fastän tillskott inte egentligen behövs.

Känns otroligt korkat då det sitter en elpatron i den nedre tanken också. Den används dock enbart som backup ifall pumpen skulle krångla.
100 m² i två plan plus komfortvärmd källare byggt 1930
Tilläggsisolerat och treglasfönster
CTC EcoPart 8.5 + CTC EcoEl 1550

Utloggad Tomas Forsman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoHeat 308
SV: Intrimning CTC Ecoheat
« Svar #17 skrivet: 27 januari 2013, 20:00:38 »
Nu funkar ju CTC så att tillskottet inte jobbar mot den nedre tanken utan tillskottet tillförs genom att varmare vatten som elpatronen redan värmt upp i övre tanken används. Detta innebär ju att elpatronen går titt som tätt fastän tillskott inte egentligen behövs.
På äldre CTC:ar ja, men inte på 300-serien, så dra inte alla CTC:ar över en kam. På de nya kör den VP upp till 60 grader och behöver i stort sett aldrig elpatron, vår har väl dragit runt 100kWh elpatron på närmare ett år, och det är mina egna tester (t.ex blockera kompressorn ett halvt dygn för att se hur vi skulle haft det med nuvarande komfortnivå fast gamla elpannan) samt nån enstaka gång när vi sagt "ge oss massa varmvatten NU".
På runt 7000 timmar har den dragit runt 4000kWh, varav runt 100kWh elpatron. Vi håller +22 inne i 144kvm (och typ +15 i garage+förråd), har väl lite jobbigt att riktigt orka utan tillsats när det är -25 ute dock.. Svågerns förra-gen-CTC, med ett nyare (välisolerat) och större hus, ligger på runt 30k timmar / 30kkWh förbrukning.
EcoHeat 308, 144kvm boyta + ~40 biyta, vattenburen golvvärme. Umeå.

Utloggad Malte75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Intrimning CTC Ecoheat
« Svar #18 skrivet: 28 januari 2013, 15:11:07 »
På äldre CTC:ar ja, men inte på 300-serien, så dra inte alla CTC:ar över en kam. På de nya kör den VP upp till 60 grader och behöver i stort sett aldrig elpatron

My bad!

Har ingen koll på 300-serien. Det jag skrev gäller precis som du säger generationen före.
100 m² i två plan plus komfortvärmd källare byggt 1930
Tilläggsisolerat och treglasfönster
CTC EcoPart 8.5 + CTC EcoEl 1550

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Intrimning CTC Ecoheat
« Svar #19 skrivet: 28 januari 2013, 19:23:08 »
Hej igen.

Nu har jag följande fundering :). Nu har ju temperaturen gått upp mot ett par tre gradet minus så det är ju positivt. Men det är klart att då uppdagas nya funderingar / problem. Nu blir pannan max 40 grader  och det blir kallt i duschen eftersom pumpen inte behöver gå upp så högt för att klara värmen. Innebär det att för att få högre värme på pannan måste eltillskottet sättas igång igen? Har det något att göra med shuntningen? har den fortfarande på 240 grader. Känske bättre att acceptera eltillskott på och dyrare elräkning än nya justeringar så fort utetempen ändras. Hur gör ni ändrar ni pumpvärdena allt utifrån vädret?
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Intrimning CTC Ecoheat
« Svar #20 skrivet: 28 januari 2013, 19:49:20 »
en el- varmvattenberedare i serie efter VP.
eller så kör ni extra VV.  om extra varmvattenkomfort önskas . Shemalagda tider alternativt omedelbar tidssatt varmvattenkomfort kan väljas i undermenyn. I meny ”Avancerat/Inställningar” kan tider och temperaturer för varmvattenkomforten ställas in.
« Senast ändrad: 28 januari 2013, 20:07:05 av kullabacken »
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad boax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Drift tekniker Värme - Ventilation
SV: Intrimning CTC Ecoheat
« Svar #21 skrivet: 28 januari 2013, 21:10:46 »
Vilket är mest ekonomiskt Varmvattenhöjning var fjärde start eller schemalagda tider då man vet att man behöver varmvatten,jag har kört med VV -höjning var fjärde start men varmvatten behöver jag bara på kvällen,så jag kanske sparar lite kilowatt om jag använder schemalagda tider eller vad tror experterna. CTC Ecoheat 7.5 borra 140 meter.  Sc:,h
CTC Ecoheat 7.5  Villa på 108 kvadrat med uppvärmd källare

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Intrimning CTC Ecoheat
« Svar #22 skrivet: 29 januari 2013, 20:01:20 »
en el- varmvattenberedare i serie efter VP.
eller så kör ni extra VV.  om extra varmvattenkomfort önskas . Shemalagda tider alternativt omedelbar tidssatt varmvattenkomfort kan väljas i undermenyn. I meny ”Avancerat/Inställningar” kan tider och temperaturer för varmvattenkomforten ställas in.

Eftersom jag stängt av eltillskottet så funkar det väl inte att köra extra VV antar jag och då faller det väl med schemalagda tider också. Tanken var att jag skulle kunna slippa eltillskottet på topptanken men det kanske inte går att vara utan extra eltillskott? i alla fall inte när det blir plusgrader? Har sedan i söndags mekat lite med lutning o grader och nu tycker jag att värmen funkar bra i alla fall vid -3 grader som det varit senaste dagarna. Har lutning 46 grader och justering + 5 grader. Vet inte vad som ger bäst att höja lutning eller justering men just nu är det + 22 inne :) Varmvattnet borde egentligen räcka eftersom jag har pannan också på 46 grader så kanske det går att få det varmare i duschen med service på duschblandaren. Däremot verkar det bli ett 40-tal starter per dygn och cirka 12 timmars gångtid per dygn på pumpen på den här inställningen. Vet egentligen inte om det är bra eller dåligt. Kan jag ha för stor pump eller ???
/ Isa
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Intrimning CTC Ecoheat
« Svar #23 skrivet: 29 januari 2013, 20:06:56 »
Tror man kan köra med extra vv utan elpatron det som händer är då att den kör max temp med kompressorn varje start istället för var fjärde men som sagt jag tror.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Intrimning CTC Ecoheat
« Svar #24 skrivet: 29 januari 2013, 20:10:40 »
om det är en V3 du har så kan den köra extra VV med hjälp av kompressorn.
Möjlighet att öka produktens varmvatten kapacitet på bestämda tider,
med eller utan elpatronhjälp. Du kan välja om du vill ha extra varmvatten omgående, eller du kan schemalägga veckovis. Då funktionen aktiveras börjar produkten att skapa extra varmvatten. Varmvattnet produceras genom att kompressorn arbetar med hög temperatur. I meny ”Inställningar” kan man också välja om elpatronen också ska hjälpa till att skapa extra varmvatten.

sedan i(Avancerat/Inställningar)
kan du välja VV höjning ja
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Intrimning CTC Ecoheat
« Svar #25 skrivet: 29 januari 2013, 21:04:15 »
om det är en V3 du har så kan den köra extra VV med hjälp av kompressorn.
Möjlighet att öka produktens varmvatten kapacitet på bestämda tider,
med eller utan elpatronhjälp. Du kan välja om du vill ha extra varmvatten omgående, eller du kan schemalägga veckovis. Då funktionen aktiveras börjar produkten att skapa extra varmvatten. Varmvattnet produceras genom att kompressorn arbetar med hög temperatur. I meny ”Inställningar” kan man också välja om elpatronen också ska hjälpa till att skapa extra varmvatten.

Hej igen. Har nu provat att köra extra varmvatten utan eltillskott och det fungerar inte. Kopplar jag in eltillskottet så ökar det på en gång. Verkar då som jag inte har en V3, det enda jag ser som beteckning på min pump är CTC Ecoheat modell 7,5 Intercooler
/ Isa

sedan i(Avancerat/Inställningar)
kan du välja VV höjning ja
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Intrimning CTC Ecoheat
« Svar #26 skrivet: 29 januari 2013, 21:06:15 »
om det är en V3 du har så kan den köra extra VV med hjälp av kompressorn.
Möjlighet att öka produktens varmvatten kapacitet på bestämda tider,
med eller utan elpatronhjälp. Du kan välja om du vill ha extra varmvatten omgående, eller du kan schemalägga veckovis. Då funktionen aktiveras börjar produkten att skapa extra varmvatten. Varmvattnet produceras genom att kompressorn arbetar med hög temperatur. I meny ”Inställningar” kan man också välja om elpatronen också ska hjälpa till att skapa extra varmvatten.

sedan i(Avancerat/Inställningar)
kan du välja VV höjning ja


Hej igen. Har nu provat att köra extra varmvatten utan eltillskott och det fungerar inte. Kopplar jag in eltillskottet så ökar det på en gång. Verkar då som jag inte har en V3, det enda jag ser som beteckning på min pump är CTC Ecoheat modell 7,5 Intercooler
/ Isa
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Intrimning CTC Ecoheat
« Svar #27 skrivet: 29 januari 2013, 22:46:40 »
Är den bara 4 år gammal, borde det väl vara en V3. Den kom väl redan 2006 eller däromkring.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Intrimning CTC Ecoheat
« Svar #28 skrivet: 30 januari 2013, 05:17:03 »
Vid extra VV så sätter vp en 55graders körning.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: Intrimning CTC Ecoheat
« Svar #29 skrivet: 30 januari 2013, 09:11:03 »
Verkar då som jag inte har en V3, det enda jag ser som beteckning på min pump är CTC Ecoheat modell 7,5 Intercooler
/ Isa
Hej,
Du kanske har en tidig version av programvaran
Saxat ur manual: "Funktionen för extra varmvatten finns med sedan programdatum 070529, se meny ”Aktuell driftinfo/Programdatum!”
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!