Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur varm retur pÃ¥ frikyla?  (läst 4751 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Hur varm retur på frikyla?
« skrivet: 13 juni 2006, 19:13:42 »
Ni som kör fri kyla. hur varm retur har ni på frikylan?
skriv också temp in & hur strot rum ni kyler. så man kan bilda sig en uppfattning.

jag funderar på om det går att kyla lite till med den tempen som returen har eller om det är för varmt?

kan man får problem om kb tempen blir aldeles för hög?

Tanken som slogmig var att köra vanlig frikyla mot en fläcktkonvektor, men låta returen pasera en värmeväxlare, som var kopplad till en utav slingoran i radiatorsystemet.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Hur varm retur på frikyla?
« Svar #1 skrivet: 13 juni 2006, 22:31:30 »
Vid fullt ös på mina två konvektorer är det 12 grader in och 12 grader ut, möjligen 11 ut (om VP inte är igång och tillverkar vv, då går det ner till 7-8 grader in/ut).
Rummet på nedervåningen där det ena aggregatet sitter är cirka 30 kvm. I det blir det KALLT när man öser på för att kylan skall sprida sig till de andra rummen på samma våning. Man skulle väl kunna komplettera med en väggventil/fläkt om bättre spidning önskas, får se om behov uppstår.....
På övervåningen är planlösningen något annorlunda, rummet där aggregatet sitter är 16-20 kvm och har flera öppningar till de andra rummen, varför kylan sprider sig lite bättre.
Jag använder både cirkpumpen i VP:n och en separat för konvektorarrangemanget. Bägge står i läge tre, det är kanske därför delta-T är så litet.

Finns det något att vinna på att tagga ner i fart, tror ni, förutom att det går åt mindre el?

Kanske skulle man ha kunnat gÃ¥ upp ännu en storlek pÃ¥ konvektorerna? Men dÃ¥ hade det blivit ett bullrigare fläktljud, vad jag förstÃ¥r.   
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Hur varm retur på frikyla?
« Svar #2 skrivet: 14 juni 2006, 09:14:13 »
Vid fullt ös på mina två konvektorer är det 12 grader in och 12 grader ut, möjligen 11 ut (om VP inte är igång och tillverkar vv, då går det ner till 7-8 grader in/ut).

Har du verkligen mätt riktigt? om rummet blir kallt/svalt så tar du ju energi från brinen, då borde det bli t.ex 12 fram - 15 retur!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad haddirajan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur varm retur på frikyla?
« Svar #3 skrivet: 14 juni 2006, 09:57:30 »
Anders: Jag kör ju också en Veneto FST 44 (fast min heter 44+1).
Jag kör den i hallen på markplanet som är 70 kvm och det räcker inte på långa vägar för att hålla ner tempen på en rimlig nivå. Dessa dagar när det varit styvt 30 ute så har vi kring 25 inne, värre i vissa rum.
Jag har problem med spridningen av kylan. I hallen där konvektorn sitter är det jätteskönt, men det är ju lite muppigt att släpa ut sängen dit. Jag försöker att spida kylan med en borsfläkt, men det känns ju som en temporär lösning...
Huset är byggt av tegel så det accumulerar dessutom värmen till kvällen/natten. Antingen måste jag komplettera med en konvektor till, eller flytta.
Jag har värmt upp hålet till 12 grader hittils, och jag kör även kb-pumpen för att få ett bättre flöde genom konvektorn. Några andra tips?
Installerade i första huset:
Nibe 1230-8 + ES210 VVB i östgötska Motala
Frikyla via Veneto FST 44+1.

Andra huset:
NYTT PROJEKT:
Bygger nytt hus hösten 2007, det skall bli jordvärme och en IVT 495 Twin.
Golvvärme i huset 135 kvm samt garaget 55 kvm. Ska bli kul att se vad den pallar med!
2011- IVT 495 blev dyr i drift, nu är det istället en 1235-6 och en FLM på 220 m jordslinga.

Tredje huset:
220 kvm byggt -69. Ut med vedpanna, bort med solpaneler och luft/vatten. Borrat 220m och en Nibe 1255.

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Hur varm retur på frikyla?
« Svar #4 skrivet: 14 juni 2006, 12:02:42 »
RLA: Du har helt rätt att jag resonerat/tänkt/mätt fel!
Jag har ju kylan kopplad på kb fram. Den ligger på 11 grader just nu. En del av brinen in går upp i kylaggregaten och sedan tillbaka och ut genom VP, en del av brinen går bara rätt igenom backventilen och den (oftast) stillastående VP:n, som HÄREFTER mäter tempen på kb in. När brinen gått den korta biten igenom VP mäter den tempen på kb ut. Att den då också är 11 grader är inte så konstigt. Att jag någon gång har läst av olika temp på (11 resp. 12) på in ut ligger nog inom felmarginalen. Jag har alltså faktiskt ingen mätning av tempen på det brine som går upp i konvektorerna och det som kommer därifrån! Det trodde jag bara. Till detta skulle jag behöva två separata mätpunkter på rören till konvektorerna, fast till vilken nytta vore det egentligen att ha koll på detta?
Tack för att du styrde mina grumliga tankar så att jag kom att inse detta!

Detta är skrivet några timmar senare än stycket ovan. Jag har stängt av kranarna till konvektorerna samt tvångskört cirkpumpen i VP ett tag. Då ser jag att brinen nu ligger på 9 grader. Så det är väl den temp jag har på kb in, retur från konvektorerna ligger således kring 11-12 grader. Och det verkar väl lite mera rimligt!?

Haddirajan: När det gäller spridningen finns det nog tyvärr inga genvägar; Termostatstyrd väggenomföringsventil med el-fläkt, eller flera konvektorer. Jag har ju en på övervåningen och kylan därifrån "rullar" ner för trappen och sprider sig hyfsat i kök och angränsande rum.
« Senast ändrad: 14 juni 2006, 19:22:24 av AndersB »
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hur varm retur på frikyla?
« Svar #5 skrivet: 15 juni 2006, 21:06:40 »
om jag nu monterar in en fläcktkonvektor i stora sovrumet & låter returen gå genom en värmeväxlare som sitter på slingan till de övriga sovrumen, tror ni kag får nån kyleffekt i dom andra rummena?
tror ni jag får briblem med kondens på radiatorerna?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hur varm retur på frikyla?
« Svar #6 skrivet: 28 juli 2006, 20:21:15 »
Har nu körtigång min frikyla & just idag kan jag inte lämmna några exakt uppgifter, men så här är det idag ialla fall.
körde anläggningen ett tag innan jag isolera rörena.
inkomande KB, brukar ligga på +7 grader enligt värmpumpens termometrar, när man börjar en vv-laddning på sommaren.
detta fick frikylans rör att kondensera på inkomande rör, men ej på returen.

jag kolla inte tempen direkt på värmepumpen, men har gjort det nu (efter 4h körning på max) den visar +14 grader.
när jag körde en vv-laddning så börja den på +10, istället för +7 som den brukar & den var nere på +8 som lägst presis i slutet.

jag gissar ett men riskfritt kan har en värmeväxlare på returen & den värmeväxlaren kan då kyla radiatorsystemet, utan att riskera kondens.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur varm retur på frikyla?
« Svar #7 skrivet: 28 juli 2006, 20:48:14 »
Jag har en FTS 34+1

7 ºC i hålet och 12 ºC på returen med högsta farten på fläkten. Jag mätte också temperaturerna på luften, 22 ºC på inluften och 14 ºC på utluften med högsta fart på fläkten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur varm retur på frikyla?
« Svar #8 skrivet: 28 juli 2006, 21:52:44 »
Har nu körtigång min frikyla & just idag kan jag inte lämmna några exakt uppgifter, men så här är det idag ialla fall.
körde anläggningen ett tag innan jag isolera rörena.
inkomande KB, brukar ligga på +7 grader enligt värmpumpens termometrar, när man börjar en vv-laddning på sommaren.
detta fick frikylans rör att kondensera på inkomande rör, men ej på returen.

jag kolla inte tempen direkt på värmepumpen, men har gjort det nu (efter 4h körning på max) den visar +14 grader.
när jag körde en vv-laddning så börja den på +10, istället för +7 som den brukar & den var nere på +8 som lägst presis i slutet.

jag gissar ett men riskfritt kan har en värmeväxlare på returen & den värmeväxlaren kan då kyla radiatorsystemet, utan att riskera kondens.

När det är som fuktigast i luften (har inte inträffat ännu detta år) så kan du nog få kondens på de flesta ytor som är kallare än uteluften...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!