Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pump- & rördimensioner m.m.  (läst 2804 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Pump- & rördimensioner m.m.
« skrivet: 17 maj 2006, 02:15:55 »
Tänkte försöka hinna installera frikyla inför sommaren och har grunnat en del på hur stor cirkulationspump och vilken dimension på rör (plusprisol) man kan tänkas behöva.

Eftersom flödet genom en fläktkonvektor borde vara relativt lågt, skulle man kanske kunna välja den minsta c.pump man kan hitta!? ..Fläktkonvektorn ska i princip sitta 5m rakt ovanför värmepumpen, så slingan blir bara drygt 10m.

Frågan är sedan om man ska välja rör i samma dimension som de förberedda ventilerna på brinesidan (28mm) eller eventuellt gå ner några dimensioner för enklare montage. ....Någon risk för ljud p.g.a. högt flöde??

Jag tänkte ev. använda plusprisolrör och dra dem utan skarvar dolda i väggen upp till fläktkonvektorn i trapphuset. Finns det någon lämplig sort av plastslang att lägga dem i för extra kondensskydd? Slangen bör väl ha en diam. runt 80-90mm för att svälja 28mm plusprisol.

Sen är det en annan fråga hur jag får slangarna genom 5m sågspånsfyllning utan att öppna väggen, förutsatt att inga reglar är i vägen förstås.
Tänkte testa att tillverka en slags skruv att fästa i änden pÃ¥ slangen och sedan vrida den ner genom sÃ¥gspÃ¥net. SÃ¥gspÃ¥net mÃ¥ste naturligtvis ha en möjlighet att fylla slangen invändigt vid "borrningen".  ....Lätt blir det nog inte. Sc:,h
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Pump- & rördimensioner m.m.
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2006, 11:05:34 »
Eftersom flödet genom en fläktkonvektor borde vara relativt lågt, skulle man kanske kunna välja den minsta c.pump man kan hitta!? ..Fläktkonvektorn ska i princip sitta 5m rakt ovanför värmepumpen, så slingan blir bara drygt 10m.

Du borde kunna använda samma cirk pump som jag har till min VVC. Det är en GRUNDFOS VVC PUMP UP15-14B.

Frågan är sedan om man ska välja rör i samma dimension som de förberedda ventilerna på brinesidan (28mm) eller eventuellt gå ner några dimensioner för enklare montage. ....Någon risk för ljud p.g.a. högt flöde??

Du kan säkerligen använda CU15 till en fläktkonvektor. Att dra CU28 ser jag som onödigt.

Sen är det en annan fråga hur jag får slangarna genom 5m sågspånsfyllning utan att öppna väggen, förutsatt att inga reglar är i vägen förstås.
Tänkte testa att tillverka en slags skruv att fästa i änden pÃ¥ slangen och sedan vrida den ner genom sÃ¥gspÃ¥net. SÃ¥gspÃ¥net mÃ¥ste naturligtvis ha en möjlighet att fylla slangen invändigt vid "borrningen".  ....Lätt blir det nog inte. Sc:,h

Om du istället trycker i röret nerifrån och upp så blir det lättare.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pump- & rördimensioner m.m.
« Svar #2 skrivet: 22 maj 2006, 19:47:40 »
Hej Johan och tack för svaret!

Nu har jag kollat lite nätdata från tillverkare av fläktkonvektorer.
Anslutningarna på de modeller som känns aktuella för mig har alla 1/2" gänga (R15).
Förmodligen onödigt att dra grövre rör än så alltså, när Qerf. för konvektorerna också ligger så lågt som 200-300 l/h. (tryckfall max 7,5 KPa)

Cu15 låter som ett bra val m.a.o.!!

VVC-pumpen UP15-14B verkar också passa bra med Q=300l/h och H=1m. (P=25W)
Är den dyrare än vanliga cirkulationspumpar?

Citera
Om du istället trycker i röret nerifrån och upp så blir det lättare.

Jo, jag har nog tänkt tanken, men jag hade liksom bättre arbetsutrymme på vinden.

Resonerar väl som han som stod pÃ¥ knä under en gatlykta och letade efter nycklarna och en person kom förbi och erbjöd sig hjälpa till. Efter en stund fick han frÃ¥gan om han var säker pÃ¥ att han tappat nycklarna just där? 
-Nää, men det är lättare att leta här i ljuset!    :-[ ;D ;D
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Pump- & rördimensioner m.m.
« Svar #3 skrivet: 22 maj 2006, 22:55:34 »
Är den dyrare än vanliga cirkulationspumpar?

Den kostar nog lite mer än vanliga cirkpumpar. För den modell jag har betalade jag runt 12-1300:-. Anslutningen är r15 invändig på den så det tillkommer nipplar.

Tanken med att trycka röret nerifrån var att du "lyfter" spånet. Trycker du från ovansidan blir det ju bara trögare iom att spånet komprimeras runt och framför röret. Ett alternativ är att koppla dammsugaren på röret och på så sätt suga ur spånet vartefter röret trycks ned. Kanske tom använda ett ytterrör som plusprisolen passar i. Borde kunna funka med vanligt 50mm pvcavlopp.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!